Jump to content

kan forum niet laden op mobiel netwerk

Grumpy91
 Share

Recommended Posts

Sinds de update van het forum heb ik problemen dat ik het forum niet kan laden op mijn telefoon met mobiel netwerk (4G e.d.). Ik heb al een de cookies enzo verwijderd maar helpt niet. Ik krijg de melding:

Deze site is niet bereikbaar

Het IP-adres van de server van forum.fiestaclub.nl kan niet worden gevonden.

Probeer dit eens:
Controleer de verbinding

ERR_NAME_NOT_RESOLVED

Hoe kan ik het oplossen? Als ik met mijn telefoon op wifi zit dan laadt het forum zich gewoon.

Interessant. Ik denk, ik kijk even met je mee, dan weet je of het een uniek probleem is of dat er meerdere mensen last van hebben. Goed nieuws: je bent niet alleen Grumpy 😛 Voor wat het waard is: gaat hier om een iPhone 7, netwerk van KPN (4G). Via de Wifi heb ik er geen problemen mee (ondanks dat bijvoorbeeld de Wifi op kantoor een aantal websites standaard blokkeert).

13 hours ago, Grumpy91 said:

Sinds de update van het forum heb ik problemen dat ik het forum niet kan laden op mijn telefoon met mobiel netwerk (4G e.d.). Ik heb al een de cookies enzo verwijderd maar helpt niet. Ik krijg de melding:

Deze site is niet bereikbaar

Het IP-adres van de server van forum.fiestaclub.nl kan niet worden gevonden.

Probeer dit eens:
Controleer de verbinding

ERR_NAME_NOT_RESOLVED

Hoe kan ik het oplossen? Als ik met mijn telefoon op wifi zit dan laadt het forum zich gewoon.

Dit heb ik al gemeld maar was iets technischer en niet duidelijk voor iedereen, hierbij even de uitleg:

Dit komt doordat sommige DNS servers (die de naam wat je intikt omzet in wat de computer kan snappen) het subdomein van forum.fiestaclub.nl niet op kunnen zoeken. "fiestaclub.nl" werkt wel gewoon bij iedereen maar "forum.fiestaclub.nl" niet. Blijkbaar heeft jouw vaste provider hier geen issues mee en de mobiele wel.

DNS instellingen naar cloudflare DNS veranderen kan dit oplossen maar dat gaat voor de meesten te ver. Waarschijnlijk is het een configuratiefout van de admin of de registrar van het fiestaclub.nl domein.

Technische uitleg:
(technische tldr; Foutief of niet doorgezet A record voor forum van de authorative nameserver. Meestal is het een punt er achter wat mis gaat of een wildcard A record die verkeerd ingestelt staat en gereject word door de DNS server.)

Dit ligt dus niet aan de verbinding, snelheid of iets anders. Switchen naar wifi helpt omdat je dan meestal ook naar een andere DNS server switcht die de naam dan wel goed opzoekt.

De volgenden zijn door mij of anderen getest, maar ik kan niet bij alle providers helaas.

Werkt wel:

- Ziggo vast, regio rotterdam (ziggo heeft meerdere dns servers voor oude chello/casema/upc/vodafone gebieden)
- Ziggo zakelijk
- T-Mobile (mobiel)
- Cloudflare DNS
- KPN Glasvezel (@Leon Fiesta)
- Caiway Glasvezel (@Leon Fiesta)

Werkt niet:

- GoogleDNS (8.8.8.8/8.8.4.4)
- OpenDNS
- KPN (@Leon Fiesta)
- Ziggo voormalig vodafone gebied (vast)
- Vodafone NL mobiel

@TristanTVoor wat het waard is (ik weet niet of instellingen van wifinetwerk er invloed op heeft, maar ik zie in het lijstje ook vaste lijnen staan): Zowel thuis (Caiway glasvezel) als op kantoor (KPN glasvezel) werkt het gewoon via de wifi.

Dat kan heel goed, blijkbaar hebben die het wel goed ingesteld. Dit is dus per provider anders, en kan zelfs binnen een provider anders zijn per regio. Ik heb het vermoeden dat zij automatisch alle subdomeinen (dus ook forum.fiestaclub.nl) doorsturen naar het hoofddomein (fiestaclub.nl) en aangezien dat dezelfde server is gaat dat goed. Ik zal het om het even laten waarom dat werkt, dat is niet echt iets voor een autoforum 🤓

2 hours ago, TristanT said:

Ik zal het om het even laten waarom dat werkt, dat is niet echt iets voor een autoforum 🤓

Bespaar je de moeite, dat gaat bij mij ook het ene oor in en het andere weer uit. En het valt dan weliswaar onder AUTOmatisering, als het niet automatisch goed gaat dan wil ik er nog wel even naar kijken maar dan trek ik ook algauw m'n handen er van af. Ieder z'n vak 😆

@TristanT dankjewel voor de (voor mij te lastige) technische informatie! Maar fijn dat het probleem bekend is in ieder geval. 

Op Ziggo Wifi in Limburg doet het forum het prima :) en ook op mijn werk (geen idee wat we daar hebben) doettie t ook gelukkig.

2 hours ago, allesklusser said:

@The CrowFerdi, jij bent al op de hoogte van dit DNS probleem?

Dit was dus de informatie die ik nog nodig had om het goed door te geven. Maar aangezien het nu getagt is komt dat wel goed.

2 hours ago, TristanT said:

Dit was dus de informatie die ik nog nodig had om het goed door te geven. Maar aangezien het nu getagt is komt dat wel goed.

Bedankt voor het uitzoeken Tristan. Er loopt een ticket hiervoor bij de hosting provider.

Voor degene die problemen hebben, de vraag van de provider is of er een "traceroute" kan worden uitgevoerd zodat ze die verder kunnen analyseren: https://www.vimexx.nl/help/hoe-voer-ik-een-traceroute-uit-naar-mijn-server-op-website

Ik heb de link naar dit topic gegeven dus als je jullie de uitkomst van de 'traceroute' hier kunnen posten dan kunnen ze meelezen.

Alvast bedankt.

Vanaf het apparaat waar het niet werkt:

Windows/Mac
https://www.vimexx.nl/help/hoe-voer-ik-een-traceroute-uit-naar-mijn-server-op-website

Android
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.he.networktools&hl=nl&gl=US

iOS
https://apps.apple.com/nl/app/he-net-network-tools/id858241710

Vervolgens kies je 'traceroute' uit het menu en vul je daar 'forum.fiestaclub.nl' in.

28 minutes ago, Leon Fiesta said:

Oh afgaande op de uitleg moet het vanaf een computer. Bij deze de resultaten vanaf mijn werk PC, als ik hier de wifi gebruik op mijn telefoon dan werkt het dus wel gewoon.

Ter check, deze trace is vanaf je werk PC waar het niet werkt?

1 hour ago, The Crow said:

Ter check, deze trace is vanaf je werk PC waar het niet werkt?

Nee hierop is het forum gewoon te benaderen. Het leek me ook al wat vreemd eerlijk gezegd, maar in de uitleg zag ik alleen de mogelijkheid om dit via de PC te doen. Ik zal dat bericht meteen even leeg maken om misverstanden te voorkomen :) Ik zal vanavond even kijken naar die iPhone-app, wordt vervolgd... 👍

22 hours ago, The Crow said:

Voor degene die problemen hebben, de vraag van de provider is of er een "traceroute" kan worden uitgevoerd zodat ze die verder kunnen analyseren: https://www.vimexx.nl/help/hoe-voer-ik-een-traceroute-uit-naar-mijn-server-op-website

Ik heb de link naar dit topic gegeven dus als je jullie de uitkomst van de 'traceroute' hier kunnen posten dan kunnen ze meelezen.

Alvast bedankt.

Veel success met een traceroute doen als het de NS niet resolved naar een ip. DNS probleem, niet routing.

Ter overvloede: Routing vanaf mijn werk (NS vind hem niet, losse hosts entry gemaakt met ip 185.104.29.114 )

traceroute to forum.fiestaclub.nl (185.104.29.114), 30 hops max, 60 byte packets
 1  PRIVATE  1.705 ms  1.911 ms  2.193 ms
 2  PRIVATE  3.667 ms  3.938 ms  3.925 ms
 3  PRIVATE  4.512 ms  4.777 ms  5.846 ms
 4  cust-95-128-95-126.breedbanddelft.nl (95.128.95.126)  4.186 ms  6.168 ms  6.155 ms
 5  rc03-po2-521.core.as41887.net (94.228.128.57)  5.794 ms  5.781 ms  5.768 ms
 6  rc05-po4.core.as41887.net (94.228.128.126)  5.753 ms  4.193 ms  6.236 ms
 7  stichting-digi-nl.bit2.nl-ix.net (193.239.118.27)  9.994 ms  12.605 ms  13.717 ms
 8  * * *
 9  * * *
ETC. rest blocked ICMP requests, maar dat zou de hoster ook moeten weten

3 hours ago, TristanT said:

Veel success met een traceroute doen als het de NS niet resolved naar een ip. DNS probleem, niet routing.

Ter overvloede: Routing vanaf mijn werk (NS vind hem niet, losse hosts entry gemaakt met ip 185.104.29.114 )

Dat had ik zelf ook even kunnen testen bedenk ik me net door tijdelijk de Google DNS in te stellen op m'n PC en het forum opnieuw te laden. Dan werkt daarna het forum ook niet meer (This site can’t be reached) en een 'tracert' in de CMD geeft als resultaat:

tracert forum.fiestaclub.nl > "Unable to resolve target system name forum.fiestaclub.nl."

Dat ga ik even terugkoppelen zodat ze het zelf ook kunnen reproduceren.

2 hours ago, Leon Fiesta said:

Geen actie van onze kant benodigd dus voor nu?

Ik denk van niet. Mogelijk krijgen we nog wel vragen van de hoster om het weer te testen, ik gok na een aanpassing, maar dat duurt ~2 a 3 uur gezien de tijd die staat voor het doorvoeren van een aanpassing aan die systemen (moet veel internet lagen door) dus dat zal op zijn vroegst ergens morgenmiddag zijn.

Als het goed is hebben ze het opgelost.

Ze hebben alles nagelopen en diverse testen gedaan met als resultaat: "Het betrof een fout in de DNSSEC en DNS instellingen voor forum.fiestaclub.nl".

Ik weet niet hoe snel het bij iedereen is doorgevoerd maar het zou weer moeten werken. Kunnen jullie laten weten als dat inderdaad zo is.

1 hour ago, Leon Fiesta said:

Ik typ dit bericht nu op mijn telefoon, en ben verbonden via 4g 👍

Hier hetzelfde! Top dat het forum het weer (goed) doet nu!

On 6-5-2021 at 13:02, The Crow said:

Ik weet niet hoe snel het bij iedereen is doorgevoerd maar het zou weer moeten werken.

Gezien de DNS pushtiming voor de servers en de timeout die op het domein staat ~4 a 6 uur (globaal, .NL domein is meestal significant korter in de praktijk binnen nederland). Alle servers die ik kan checken werken weer. Bedankt voor de moeite!

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...