Jump to content

Comfort schokbrekers Fiesta ST-Line MK8

Recommended Posts

Hoi iedereen,

Ik heb sinds een paar maanden een zeer fijne Fiesta ST-Line MK8 uit 2018. Hij rijdt en stuurt super!

Nu was ik een normale Fiesta MK7 gewend en daar voelde je toch minder hobbeltjes etc. Het stuurgedrag was daardoor ook minder..

Nu zoek ik eigenlijk qua comfort een tussenweg tussen deze 2. Ik vind de ST-line net iets te strak afgeveerd.

Ik ben denk ik toch wel iemand die comfort boven stuurgedrag kiest. En nee, ik ga de auto niet inruilen voor een normale Fiesta ;)

Zijn er (instelbare) schokbrekers of schroefsets die iets vriendelijker aanvoelen? Hebben jullie daar ervaring in qua merken en types? Of andere tips?

Alvast dank!

Heb je 17 inch wielen? Ik zou in ieder geval de 18 inch afraden. Eventueel zou je nog naar 16 inch kunnen gaan. Wat je op korte termijn kunt doen is de bandenspanning iets lager zetten (0,2 bar lager). Maar denk dat een andere set dempers en eventueel veren een betere (lange termijn) optie is.

38 minutes ago, Franciscus said:

Heb je 17 inch wielen? Ik zou in ieder geval de 18 inch afraden. Eventueel zou je nog naar 16 inch kunnen gaan. Wat je op korte termijn kunt doen is de bandenspanning iets lager zetten (0,2 bar lager). Maar denk dat een andere set dempers en eventueel veren een betere (lange termijn) optie is.

Zowel op m'n vorige Fiesta als deze had ik 17" en m'n bandenspanning op dit moment op 2,4 voor en 2,1 achter. Ja, een andere set dempers... Weet je een merk/type wat 'lekker' aanvoelt?

Ik heb even gegoogled, maar is lastig te vinden. Wat de meeste aftermarket bedrijven aanbieden zijn verlagingssets en dat is precies wat je niet wilt. Je zou via Ford de Titanium dempers eronder kunnen laten monteren.

1 hour ago, Franciscus said:

Ik heb even gegoogled, maar is lastig te vinden. Wat de meeste aftermarket bedrijven aanbieden zijn verlagingssets en dat is precies wat je niet wilt. Je zou via Ford de Titanium dempers eronder kunnen laten monteren.

Hmm, enig idee hoeveel hoger de ST-line wordt?

En waarom dempers van de Titanium? Zijn deze beter dan de standaard Fiesta dan?

Een ander merk of type band, die meer op comfort is gericht, zou ook een mogelijke oplossing zijn.

Een sportieve band heeft vrij stugge wangen en daardoor wat oncomfortabeler. Wat ligt er nu onder?

3 minutes ago, marco170 said:

Een ander merk of type band, die meer op comfort is gericht, zou ook een mogelijke oplossing zijn.

Een sportieve band heeft vrij stugge wangen en daardoor wat oncomfortabeler. Wat ligt er nu onder?

Michelin pilot sport 4

5 minutes ago, MichiMess said:

Michelin pilot sport 4

Dat is inderdaad een sportieve band en wordt in 18inch ook standaard onder een ST geleverd. Ik zou eens bij een bandenboer een advies gaan vragen voor een comfort-band.

3 minutes ago, marco170 said:

Dat is inderdaad een sportieve band en wordt in 18inch ook standaard onder een ST geleverd. Ik zou eens bij een bandenboer een advies gaan vragen voor een comfort-band.

Oké, grappig. Nooit gedacht aan de band zelf. Als deze op zijn zal ik hier zeker naar kijken! 

5 minutes ago, MichiMess said:

Oké, grappig. Nooit gedacht aan de band zelf. Als deze op zijn zal ik hier zeker naar kijken! 

De ST-Line staat volgens mij 10mm lager dan een gewone Fiesta, kan best zijn dat alleen de veer anders is en de schokdemper hetzelfde.

Bij de dealer kunnen ze dat vast voor je uitzoeken. Als de schokdempers en veren anders zijn, dan wordt het wel een dure hobby.

22 hours ago, MichiMess said:

Hmm, enig idee hoeveel hoger de ST-line wordt?

En waarom dempers van de Titanium? Zijn deze beter dan de standaard Fiesta dan?

Als je alleen de dempers wisselt, blijft de rijhoogte gelijk. De veren zorgen voor de rijhoogte.
De dempers van de Trend, Titanium en Vignale zijn gelijk. De ST-Line heeft andere en de ST heeft weer andere.

Overigens zijn dempers én veren van de ST-Line anders dan van de Trend, Titanium en Vignale. Maar je hoeft niet per se ook de veren te veranderen.

2 hours ago, marco170 said:

De ST-Line staat volgens mij 10mm lager dan een gewone Fiesta, kan best zijn dat alleen de veer anders is en de schokdemper hetzelfde.

Bij de dealer kunnen ze dat vast voor je uitzoeken. Als de schokdempers en veren anders zijn, dan wordt het wel een dure hobby.

Correct, maar ik zie werkelijk heel veel soorten, er is zonder VIN niet uit te komen.

Veren zijn dan toch meestal genoeg als je gewoon comfortabeler wilt rijden.

Bij mij is het hier net het omgekeerde, niet dat ik oncomfortabel wil rijden, maar hou wel van een verlaging en iets strakker rijden

1 hour ago, Dragunov said:

Veren zijn dan toch meestal genoeg als je gewoon comfortabeler wilt rijden.

Bij mij is het hier net het omgekeerde, niet dat ik oncomfortabel wil rijden, maar hou wel van een verlaging en iets strakker rijden

Ik vind het zeker wat hebben! Het rijdt super. Op m'n motor was ik ook naar Hyperpro vering gegaan. Super! 
Maar dit is ook onze "vakantie-auto" en die wegen in het buitenland.... 😅 

Ik ga er achteraan! dank jullie wel iedereen! 

• 1 month later...

Ik weet het antwoord waarschijnlijk al, maar passen de MK7 schokbrekers op de MK8?

Dit omdat ik nog originele schokbrekers met weinig kilometers heb liggen van een MK7.

Op sommige sites zie ik namelijk dat sommige schroefsets zowel op de MK7 en MK8 passen. Vandaar mijn vraag.

Share

• Create New...