Jump to content

Ford zijn keyless entry anti-diefstal systeem

Recommended Posts

Ik vraag mij af wat het precies inhoudt qua programmatie en of je je sleutels laat ombouwen of nieuwe nodig hebt voor €80?

Dit zit er dus al even in, het is een post uit 2019. Met een nieuwe Fiesta of Focus is het gewoon standaard lijkt mij?

Het verbaast mij trouwens dat ik ook nog nooit van mijn leven een berichtje heb gekregen over wat dan ook vanuit Ford. Zou toch handig zijn als dit soort dingen beschikbaar zijn, dat klanten een mail of iets ontvangen? 😂

Dan kunnen wij thuis eeuwen op een mailtje wachten aangezien de Focus niet bij een officiele Ford dealer gekocht hebben......

10 hours ago, Grumpy91 said:

Dan kunnen wij thuis eeuwen op een mailtje wachten aangezien de Focus niet bij een officiele Ford dealer gekocht hebben......

Dat snap ik, dan kunnen ze je niet bereiken. Maar als je bij een officiële Ford dealer in onderhoud bent, dan kunnen ook zij je benaderen. Dat gebeurt ook niet, althans, hier niet.

12 hours ago, Dragunov said:

Ik vraag mij af wat het precies inhoudt qua programmatie en of je je sleutels laat ombouwen of nieuwe nodig hebt voor €80?

Schijnt een uurtje werk te zijn ongeveer volgens het artikel. Even denken: uurloon bij de dealer, 100 euro ongeveer? Nieuwe sleutel, 200 euro ongeveer? Volgens mij kan het niet anders zijn dan dat men even de software een update/toevoeging geeft.

32 minutes ago, martn said:

Dat snap ik, dan kunnen ze je niet bereiken. Maar als je bij een officiële Ford dealer in onderhoud bent, dan kunnen ook zij je benaderen. Dat gebeurt ook niet, althans, hier niet.

Wellicht zit het er bij jou al op? En anders toch de moeite waard om eens na te vragen.

Want in de zender zelf zit er nu een bewegingssensor. Ofwel kunnen ze die sensor nadien inbouwen in je bestaande sleutel.

Wagen wordt normaal volgende maand gebouwd, dus iedere nieuwe wagen zal wss nu al het systeem aan boord hebben denk ik zo. Maar heb toch interesse hoe het precies gebeurt als het nadien moet worden ingebouwd

17 hours ago, Dragunov said:

Mijn gok is dat ze gewoon nieuwe sleutels programmeren en de oude er uit halen, 15 minuten werk, rekenen ze vast een uur voor.
Mijn inschatting is dat de sleutels zo rond de 5 a 8 euro kosten om te maken: de pcb + de cryptografiechips die er inzitten zijn vrij duur, in de strekking van 1 a 2 euro maar dat ontwerp hoef je niet veel op aan te passen het dure werk is al gedaan. Plus wat kosten voor het plastic. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ze exact dezelfde achterliggende cryptografie gebruiken dus veel hoeft er niet aangepast te worden qua programmeerwerk.

24 minutes ago, Dragunov said:

Want in de zender zelf zit er nu een bewegingssensor. Ofwel kunnen ze die sensor nadien inbouwen in je bestaande sleutel.

Dat kan vast en zeker theoretisch wel, maar dat gaan ze echt niet doen. Veel goedkoper om gewoon nieuwe sleutels te programmeren. Bovendien zijn automonteurs niet diegene die je met de hand SMT wil laten solderen, andere skillset. Bovendien veel kans op fouten wat je niet wil gezien de geringe kostenwinst die je er uit haalt.

Dat ze dit nog niet eerder gedaan hebben is mij een raadsel. Dit zit gewoon standaard op het meerendeel van de low power radiochips en anders heeft het een extra kosten van ~10-30ct voor de low power bewegingssensor plus zeg twee a drie manmaanden aan programmeerwerk voor de controllerchip. Bovendien bespaart het de batterij die dus langer mee gaat. Dus de autofabrikanten zijn echt extreem karig geweest in de kosten als dat het is. Of ze gebruiken chips uit de jaren '00 of '90. Ook niet geheel raar maar voor nieuwe modellen toch wel een beetje jammer... Als dat zo is is het overigens wachten totdat de goedkope scanners op de markt komen die de boel live kraken.

• Create New...