Jump to content

Recommended Posts

Goede avond allemaal, 

Ik heb weer een koelvin probleemtje. Afgelopen week heb ik weer een kleine 700km  afgelegd met mijn auto. Ik heb altijd de airco aanstaan zodat de koelvin altijd blijft draaien. Nu is het zo dat afgelopen maandag de koelvin nog steeds werkte en toen wilde ik dinsdag weer gaan rijden. Ik moest 117 km afleggen. Ik starte de auto liet mijn ruit ontdooien met de vooruit verwarming maar ik hoorde niks meestal is dat een goed teken. Alleen dit keer niet want ik hoorde me koelvin niet aanslaan. Nu gaan sommige mensen zeggen van onder een bepaalt temperatuur dat ie niet aanslaat. Ik heb de auto 1 uur gereden en toen ik thuis kwam was mijn vin nog steeds uit. Vandaag toch maar besloten om de stekker door te meten en de zekeringen. Nu is het zo dat ik geen spanning meet. En mijn zekeringen zijn goed. Die heb ik door gemeten. Ik weet alleen niet hoe je een relais door meet. Maar kan het ook aan een relais liggen dat ie geen spanning krijgt dan? Het is een ford fiesta met climate control ford fiesta komt uit 2009 titanium

Link to post
Share on other sites

Koelfan defect is een fiesta kwaaltje 

Simpel te meten stekker van de fan af motor laten draaien en spanning meten relais gaan eigelijk nooit stuk 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
On 7-4-2021 at 21:30, BlackFocus said:

Koelfan defect is een fiesta kwaaltje 

Simpel te meten stekker van de fan af motor laten draaien en spanning meten relais gaan eigelijk nooit stuk 

Goede avond, sorry voor de late reactie. Ik heb de stekker op de koelvin doorgemeten helaas geen spanning. Naar de zaak toe gereden en en de koelvin proberen aan te laten slaan met de snap on uitlees kast. Helaas niet gelukt. Spanning gegeven op de koelvin en de koelvin was niet stuk! Ik had hem vorige maand vervangen omdat ie toen wel stuk was. En jij zei vervangen en je had inderdaad gelijk! Maar terug naar het verhaal. Ik heb de relais toch los gehaald en uit elkaar gehaald en ik heb er spanning op gezet. Tot mij verbazing deed het relaistje het. Terug het relais in de zekering doos gestopt en bam hij sloeg aan. Ik denk dat contact punten van de relais misschien er niet goed in was. Hij doet het nu wel weer. Had de contact punten in de relais schoon gemaakt en van de relais zelf ook massa en plus. Nu werkt het naar behoren. Ps een nieuwe kost 52,- ongeveer das geld voor een relais. Fijne avond nog toegewenst! 

Link to post
Share on other sites
21 hours ago, Khaymk7 said:

Goede avond, sorry voor de late reactie. Ik heb de stekker op de koelvin doorgemeten helaas geen spanning. Naar de zaak toe gereden en en de koelvin proberen aan te laten slaan met de snap on uitlees kast. Helaas niet gelukt. Spanning gegeven op de koelvin en de koelvin was niet stuk! Ik had hem vorige maand vervangen omdat ie toen wel stuk was. En jij zei vervangen en je had inderdaad gelijk! Maar terug naar het verhaal. Ik heb de relais toch los gehaald en uit elkaar gehaald en ik heb er spanning op gezet. Tot mij verbazing deed het relaistje het. Terug het relais in de zekering doos gestopt en bam hij sloeg aan. Ik denk dat contact punten van de relais misschien er niet goed in was. Hij doet het nu wel weer. Had de contact punten in de relais schoon gemaakt en van de relais zelf ook massa en plus. Nu werkt het naar behoren. Ps een nieuwe kost 52,- ongeveer das geld voor een relais. Fijne avond nog toegewenst! 

Heb je mazzel maar als een relais zo is ingebrand gaat er veel stroom doorheen op moment dat deze inslaat begin van het einde maar zo lang het werkt werkt het Ja relais zijn flink aan de prijs 

Link to post
Share on other sites
53 minutes ago, BlackFocus said:

Heb je mazzel maar als een relais zo is ingebrand gaat er veel stroom doorheen op moment dat deze inslaat begin van het einde maar zo lang het werkt werkt het Ja relais zijn flink aan de prijs 

Nou vandaag was het lekker weer om te rijden dus ik dacht ramen open en airco uit lekker bleven rijden en uit eindelijk stopte ik op een parkeer plaats nou hoorde ik de ventilator niet draaien ik heb de temperatuur ff gecheckt en hij stond op 99 graden toen wist ik er is iets toch iets aan de hand snel de airco aangezet en laten afkoelen nu is het zo dat hij allang had moeten aanslaan heb je nog enig idee wat het kan zijn? Want niemand op mijn werk weet het heb mijn maat al op gebeld om het schema te sturen van de koelvin aansturingen maar tot die tijd met airco blijven rijden

Link to post
Share on other sites

Ah das minder de koelfan wordt aangestuurd  door de pcm op dezelfde manier als bij de airco aan Wat je kan doen is de temp voeler stekker loshalen met draaiende motor dan ziet hij een open verbinding en zou de fan na een aantal seconden moeten gaan draaien 

Link to post
Share on other sites
On 18-4-2021 at 18:56, BlackFocus said:

Ah das minder de koelfan wordt aangestuurd  door de pcm op dezelfde manier als bij de airco aan Wat je kan doen is de temp voeler stekker loshalen met draaiende motor dan ziet hij een open verbinding en zou de fan na een aantal seconden moeten gaan draaien 

Goeie dag, vandaag ff ben ik verder gegaan met de ford inmiddels heb ik de thermostaat los gehaald en de temp voeler stekker en gedaan wat jij nog zei niks heeft geholpen ik wilde ook ff kijken of de thermostaat niet kapot was maar die was gewoon goed het enige wat ik op het moment kan uitsluiten is dat het signaaltje naar de ventilator vanuit de ecu het niet doet maar wel een beetje raar dat als ik de airco aan doe dat ie het dan wel doet maar dat gaat dus niet via hetzelfde signaaltje? 

Link to post
Share on other sites

Heb is gekeken in het schema het klopt zoals ik al zei maar wordt hij echt te heet ? De fan zou rond de 105c moeten aanslaan Als er een draad probleem zou kan je ook geen temperatuur kunnen lezen De dop van het koelsijsteem is nog goed ?

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
On 22-4-2021 at 17:53, BlackFocus said:

Heb is gekeken in het schema het klopt zoals ik al zei maar wordt hij echt te heet ? De fan zou rond de 105c moeten aanslaan Als er een draad probleem zou kan je ook geen temperatuur kunnen lezen De dop van het koelsijsteem is nog goed ?

Goede avond sorry voor de late reactie had heel wat auto’s afgelopen weken. Ondertussen heb ik ff de bedrading door gemeten van de ecu naar de koelvin en enzovoort ik heb ook ff de ecu boer gebeld en gevraagd of mijn ecu misschien kapot en het merk door gegeven ondertussen terug koppeling gehad van hem hij zei je ecu is in orde nu is het wel zo dat mijn dop van mijn expansie vat niet klikt als ie vast zit je kan hem inderdaad met gemak door los halen hij zit niet vast zelfs een kind van 2 haalt hem los maar alsnog zou die moeten aanslaan want de vorige eigenaar had geen probleem hiermee hij staat nu al 3-4 weken stil vanwege dit probleem 

Link to post
Share on other sites

Ok je weet dat het kookpunt ophoog gaat als het systeem opdruk komt als dat door een defect dop niet gebeurd kan dat voor rare zaken zorgen Nieuwe dop erop en is kijken wanneer de koelfan aanslaat en temperatuur meten op het heetste deel van het koelsijsteem ter controle voor het geval als hij echt te heet mocht worden !

Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, BlackFocus said:

Ok je weet dat het kookpunt ophoog gaat als het systeem opdruk komt als dat door een defect dop niet gebeurd kan dat voor rare zaken zorgen Nieuwe dop erop en is kijken wanneer de koelfan aanslaat en temperatuur meten op het heetste deel van het koelsijsteem ter controle voor het geval als hij echt te heet mocht worden !

Dat maar eens proberen morgen dan. Ik heb de auto al een keer warm laten lopen tot 107 graden. Het rare is dat ik een paar keer problemen had met mijn relais ook. Maar als ik de airco aan doe schakelt mijn relais. Vorige keer deed ie dat niet dus had ik de relais uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Nu schakelt hij weer goed als ik de airco aan doen. Maar kan die alsnog beschadigt zijn waardoor die niet schakelt als de thermostaat open gaat op 95 graden bijvoorbeeld? Maar wel als ik de airco aan doe dan schakelt ie wel? Ik weet dat dit rare problemen zijn maar ja 

Link to post
Share on other sites
8 minutes ago, Khaymk7 said:

Dat maar eens proberen morgen dan. Ik heb de auto al een keer warm laten lopen tot 107 graden. Het rare is dat ik een paar keer problemen had met mijn relais ook. Maar als ik de airco aan doe schakelt mijn relais. Vorige keer deed ie dat niet dus had ik de relais uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Nu schakelt hij weer goed als ik de airco aan doen. Maar kan die alsnog beschadigt zijn waardoor die niet schakelt als de thermostaat open gaat op 95 graden bijvoorbeeld? Maar wel als ik de airco aan doe dan schakelt ie wel? Ik weet dat dit rare problemen zijn maar ja 

Stel dat de sensor verkeerde waarde doorgeeft dus de motor heter is dan de sensor zegt vandaar dat ik zei meet de temperatuur elders op de motor met externe meter Ik heb nog nooit dit soort problemen gehad bij de fiestas Relais kan maar als deze het doet met de airco aan is de aansturing vanuit de pcm goed Bij twijfel relais vervangen zijn wel aan de prijs 

Link to post
Share on other sites
On 4-5-2021 at 21:50, BlackFocus said:

Stel dat de sensor verkeerde waarde doorgeeft dus de motor heter is dan de sensor zegt vandaar dat ik zei meet de temperatuur elders op de motor met externe meter Ik heb nog nooit dit soort problemen gehad bij de fiestas Relais kan maar als deze het doet met de airco aan is de aansturing vanuit de pcm goed Bij twijfel relais vervangen zijn wel aan de prijs 

Ja ik heb dus gemeten met een externe meter nu maar nu ben ik er ff klaar mee volgende week dinsdag moet ik met de auto vanuit almere naar eindhoven rijden ik heb altijd de airco aan dus de koelvin draait gewoon lekker dus oververhitten kan niet want ik heb 2 maanden zo gereden en al 5000km afgelegd met de airco aan dus het is goed zo nu en dan staat ie verlopig voor de deur tot dat ik weer tijd heb om te meten 

Link to post
Share on other sites

Weet iemand of die temperatuursensor een NTC is of een andere vorm? NTC's kunnen een paar graden minder geven als de weerstand in de kabel hoger is dan zou moeten (de weerstand zorgt dan voor een lagere gemeten temperatuur omdat de weerstand afneemt als de NTC warmer word maar een slechte kabel dan de weerstand omhoog gooit waardoor hij denkt dat het kouder is dan het werkelijk is). Vrij makkelijk door te meten door allebij de einden van de kabel te vinden en er een multimeter op te zetten in ohm stand zonder de sensor en het andere einde ergens in zit. Meer dan ~1 ohm = slechte kabel/contacten. 

Het is maar een idee. Het hangt heel veel van het type sensor af.

Link to post
Share on other sites

Moet haast wel een NTC zijn. Dit type in ieder geval wel: https://www.autodoc.nl/meyle/15493395

Je zou met een ohmmeter bij koude motor eerst op de kale sensor de weerstand kunnen meten en vervolgens aan het kabeluiteinde waarin die de PCM ingaat. Verschil zou minimaal moeten zijn. Eventueel als je de kans krijgt kun je ook op/over sensor de spanning meten om te kijken of ie lager wordt bij een warmer wordende motor. Altijd vervelend is het om in auto's spanning te meten omdat je door de isolatie moet heen prikken wat je eigenlijk niet wil. Moet dat noodgedwongen toch dan de gaatjes van de vaccinatie (hoor je veel over op dit moment) even afdichten met secondelijm.

Link to post
Share on other sites
On 7-5-2021 at 22:21, TristanT said:

Weet iemand of die temperatuursensor een NTC is of een andere vorm? NTC's kunnen een paar graden minder geven als de weerstand in de kabel hoger is dan zou moeten (de weerstand zorgt dan voor een lagere gemeten temperatuur omdat de weerstand afneemt als de NTC warmer word maar een slechte kabel dan de weerstand omhoog gooit waardoor hij denkt dat het kouder is dan het werkelijk is). Vrij makkelijk door te meten door allebij de einden van de kabel te vinden en er een multimeter op te zetten in ohm stand zonder de sensor en het andere einde ergens in zit. Meer dan ~1 ohm = slechte kabel/contacten. 

Het is maar een idee. Het hangt heel veel van het type sensor af.

Dit is inderdaad een goede ja ik wist dit niet maar is

 

On 8-5-2021 at 12:34, allesklusser said:

Moet haast wel een NTC zijn. Dit type in ieder geval wel: https://www.autodoc.nl/meyle/15493395

Je zou met een ohmmeter bij koude motor eerst op de kale sensor de weerstand kunnen meten en vervolgens aan het kabeluiteinde waarin die de PCM ingaat. Verschil zou minimaal moeten zijn. Eventueel als je de kans krijgt kun je ook op/over sensor de spanning meten om te kijken of ie lager wordt bij een warmer wordende motor. Altijd vervelend is het om in auto's spanning te meten omdat je door de isolatie moet heen prikken wat je eigenlijk niet wil. Moet dat noodgedwongen toch dan de gaatjes van de vaccinatie (hoor je veel over op dit moment) even afdichten met secondelijm.

Ja dit is inderdaad goede ja door isolatie heen prikken is inderdaad niet zo heel fijn nee maar het moet gebeuren en daar komt toch bijna geen water ik ga dit aankomende dinsdag maar eens proberen 

Link to post
Share on other sites
×
×
  • Create New...