Jump to content

Recommended Posts

Aanstaande zaterdag ga ik mijn auto laten tunen bij Unlimited in Amersfoort. Met vermogensbankuitdraai uiteraard.

Ben benieuwd wat er uit komt, ik reken op iets van 135 pk en 230 Nm op normale benzine (euro 95 / e10).

Belangrijker is een mooi verloop van de grafiek zonder pieken/dalen en dus mooie "gladde" grafieklijnen.

Ik zal de uitdraai op de foto zetten en hier publiceren.

 

Link to post
Share on other sites

Ja, zou fijn zijn. De waardes waarmee men adverteert (145 / 240 ) zijn incidenteel haalbaar maar dan op premium brandstof.  Ik ga geen dure brandstof tanken voor die paar pk/Nm extra.

Ook niet gedaan bij mijn 100 pk fiesta 7,5 en die reed heerlijk na tuning op normale benzine. Ook had die Fiesta een prachtige grafieklijk zonder pieken/dalen/dipjes. Hoop dat nu hetzelfde resultaat behaald wordt.

Ook even geinformeerd  bij ATM-tuning. Twee keer een mail gestuurd met info. Nooit een reactie gekregen. Nou, dan ga ik toch naar een ander.

Ook rekent ATM 150 euro extra voor een uitdraai van de vermogensbank waardoor een tuning bij die club al snel 550,-- kost.

Link to post
Share on other sites

Voor die extra pk's zou ik geen dure brandstof tanken. Maar voor het behoud van de auto wel. Al die je het maar om een paar tanken een keer een tank goed spul erin

Link to post
Share on other sites

Het hogere octaangehalte laat toe dat er een paar pk meer gehaald wordt. Er is geen enkele noodzaak om benzine te tanken met een hoger octaan gehalte dan 95. Ik laat de auto tunen voor het gebruik van normale benzine. De premiumbrandstoffen hebben een octaan van 98. Daar kun je dus een paar pk meer uithalen tijdens het tunen. Laat je echter de auto tunen met een octaangehalte van 98 dan loopt de auto minder goed op normale benzine (octaan 95) mocht je die een keer tanken. Omgekeerd gaat beter; laten tunen op 95 en mocht je een keer 98 tanken dan merk je daar niet zo veel van. Het is dan ook niet zo dat je dan wel 145pk / 240 Nm hebt. De auto is immer niet getuned op het gebruik van 98 brandstof. 

Link to post
Share on other sites

Gewoon niet teveel kleine stukjes rijden. Als je de motor goed op temperatuur laat komen (de olie ), zeg na een km of 40, en je rijdt dan nog een kilometertje of 60 door dan verdampt al het opgenomen vocht in de motorolie. 

De mk8 heeft zoiets als een olieconditiemeter in de infomenu's en vertelt je wanneer het tijd is de olie te verversen. Dat zou dus elke 30.000 km moeten zijn.

Ik heb, door het coronagedoe, veel korte ritjes gemaakt. Zeg tussen de 3 en de 15 kilometer. De conditie van de motorolie is volgens het display nog iets van 75 a 80%. Heb er net 2100 kilometer mee gereden sinds december. Met de deze snelheid van afname van de kwaliteit van de olie betekent dit dat ik olie moet verversen na iets van 10.000 km i.p.v. 30.000 km.

1 hour ago, Steelmaster said:

Gaat mij ook niet om die pk's maar al dat water wat in je motor komt door die geweldige brandstof van tegenwoordig 

Water in de brandstof tegenwoordig? Kan het me niet voorstellen. 

Bij verbranding komt altijd water vrij maar dit verlaat het systeem via de uitlaat. Is dit "tegenwoordig" anders dan" vroeger"?

 

Link to post
Share on other sites

Komt door de ethanol. Dat trekt water aan of verdampt zo dat ut water word

En zo als je al aan geeft rijd je veel kleine stukjes dan is het toch verstandig af en toe e5 te tanken

Link to post
Share on other sites

Oké. Heb ik nog nooit gedaan bij eerdere auto's. Heb er ook nog nooit storingen door gehad en ook verbruike mijn vorige Fiesta (en andere merken) 0,0 olie. Overigens mijn VW Passat lustte wel 1 liter olie op 1500 km. Dit was een nieuwe diesel. Pas toen er syntetische olie in ging was het verbruik 1 liter op 10.000. Nog steeds belachelijk hoog maar dat terzijde).

Ik snap nog steeds niet helemaal wat je bedoelt @Steelmaster. Ethanol maakt inderdaad deel uit van de brandstof. Maar waarom dan periodiek 98 tanken is mij niet duidelijk. Daar zit ook ethanol in.  Onderstaande vond ik op internet (site ANWB):

Euro 95 (Super/Super 95) is in Duitsland goed verkrijgbaar. Deze benzine wordt ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd (95 is het octaangetal en E5 geeft aan dat er 5% bio-ethanol in de benzine zit, net als in onze Euro 95).

Naast Super wordt op grote schaal Super E10 (Super 95 E10) verkocht. Dit is Euro 95-benzine met geen 5% maar 10% bijmenging van bio-ethanol. Op de pomp is altijd met stickers aangegeven dat het om E10 gaat.
Let op: Controleer voor de reis of je voertuig geschikt is voor rijden op E10 via e10check.nl. Voor auto's en motoren die niet op Super E10 kunnen rijden, adviseert de ANWB een premiumbrandstof (bijvoorbeeld Super Plus 98) te tanken als Super (Super 95/Super E5)eventueel niet aan de pomp te verkrijgen is. Deze benzine met octaangetal 98 is duurder, maar kan zonder problemen worden gebruikt in voertuigen die normaal op Euro 95 rijden.

Toch goed om even te lezen. Dacht ik dat het verschil tussen E5 en E10 het octaangehalte was, blijkt dit niet zo te zijn. Eerde kende ik normale benzine (octaan 95) en super benzine (octaan 98). Dit blijkt niet meer te bestaan(????). Beide hebben een octaan van 95. Het verschil zit hem dus tegenwoordig in de hoeveelheid bijgevoegde ethanol. Wordt er allemaal niet duidelijker op.

Maar goed, nu weer terug naar het tunen alhoewel bovenstaande wel degelijk te maken heeft met het te bereiken eindresultaat.

Ik ben benieuwd wat er zaterdag te behalen valt.

Wel heeft ATM mij teruggebeld met excuses van het uitblijven van een reactie. Drukte en overmacht waren de verklaring. Toch netjes van ze dat ze nog even reageerden. Kan natuurlijk maar het maakt op mij geen goede indruk. Wel doen ze prima hun werk want tot nu toe daar altijd mijn auto's laten tunen. Nu dus maar eens Unlimited uitproberen.

 

Link to post
Share on other sites

@Full Led Super Plus in Duitsland is 98. De normale Super is daar 95 E5 en de Super E10 is uiteraard E10. In Nederland is in principe alle 95 E10, maar bijvoorbeeld V-Power of BP Ultimate is 98.

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Full Led said:

Toch goed om even te lezen. Dacht ik dat het verschil tussen E5 en E10 het octaangehalte was, blijkt dit niet zo te zijn. Eerde kende ik normale benzine (octaan 95) en super benzine (octaan 98). Dit blijkt niet meer te bestaan(????). Beide hebben een octaan van 95. Het verschil zit hem dus tegenwoordig in de hoeveelheid bijgevoegde ethanol. Wordt er allemaal niet duidelijker op.

In Nederland is E5 benzine (RON98) vaak E0. Volgens de norm/wet mag er dus tot maximaal 5% biomeuk bij in zitten. In praktijk is dat bij veel tankstations 0%.
In Duitsland moet je gewoon kijken naar de RON getallen, RON98 is goed, RON102 nog beter maar niet per se nodig voor onze 1.0 blokken.

Zie trouwens onderstaande link:
https://vanderworp.org/transport-benzine-e5-e10-ron95-of-ron98/

Link to post
Share on other sites

Inmiddels terug van Umlimited. De heren zijn 3 uur bezig geweest. Mijn 95 pk bleek in de praktijk 100.3 pk te hebben en 182 Nm i.p.v. 170 Nm.

Na 3 uur afstellen was het tussenresultaat 121.6 pk en 232 NM. Een stuk minder dan de beloofde 145 pk en 240 Nm.

De oorzaak blijkt de originele software te zijn. De versie in mijn auto was er één van het type "onbekend / nieuw". Deze originele software is het uitgangspunt van de tuning en omdat deze nieuw was gaf dit extra problemen / uitdagingen. Unlimited Tuning had al veel meer 95 pk motoren onderhande genomen met een veel beter eindresultaat. Dit was echter de eerste met nieuwere (fabrieks)software en vandaar het magere resultaat. Ondanks 3 uur puzzelen en uitproberen was het niet hoger te krijgen. Daarnaast was de vermogenskromme op de grafiek wat wispelturig en ook niet hoe het hoorde. Tijdens de terugrit eigenlijk niets van gemerkt.

Omdat zij ook verbaasd waaren over het resultaat hebben zij nog contact gezocht met 3 andere bedrijven maar ook die hadden geen oplossing.

Ik kon kiezen. Of genoegen nemen met het huidige resultaat, in dat geval kreeg ik korting, of even geduld hebben tot zij, in overleg met Ford NL (unlimited is officieel fordtuner) de mankementen in de (mijn) tuningsoftware beter hebben afgestemd op de huidige originele software. Ook Unlimited was niet tevreden met het eindresultaat. Ik heb voor dat laatste gekozen en kan mijn auto opnieuw laten tunen als er meer inzicht is c.q. als de tuningsoftware beter afgestemd is op de huidige originele software. Dit uiteraard tegen 0,0 kosten.

Vandaar dat ik eerder het woord "tussenresultaat" heb gebruikt en niet het woord "eindresultaat"

Neemt niet weg dat de auto al een stuk prettiger rijdt dan met de originele software. Moet wel zeggen dat mijn mk7,5 soepeler was en onderin beter oppakte. Kan dus nog veranderen na de volgende upgrade.

Ik plaats dus ook geen foto van de grafiek want dat zou Unlimited tekort doen. Een club prettige/aardige mensen overigens. Dat ze weten wat ze doen blijkt wel uit de drukte tijdens mijn bezoek. Ook staan er stevige auto's voor de deur om onderhanden te nemen ( gloedjenieuwe audi's als de RX7 en Q7 en nog wat van dat spul).

Ik krijg bericht als de tekortkomingen achterhaald zijn en kan dan terugkomen voor de upgrade. Prima geregeld dus alhoewel het voor nu wat tegenvalt maar dat wordt dus opgelost.

De grafiek plaats ik nadat het eindresultaat bereikt is. Over een maandje of 3 of zo.

Link to post
Share on other sites
On 6-4-2021 at 23:31, Full Led said:

Gewoon niet teveel kleine stukjes rijden. Als je de motor goed op temperatuur laat komen (de olie ), zeg na een km of 40, en je rijdt dan nog een kilometertje of 60 door dan verdampt al het opgenomen vocht in de motorolie. 

De mk8 heeft zoiets als een olieconditiemeter in de infomenu's en vertelt je wanneer het tijd is de olie te verversen. Dat zou dus elke 30.000 km moeten zijn.

Ik heb, door het coronagedoe, veel korte ritjes gemaakt. Zeg tussen de 3 en de 15 kilometer. De conditie van de motorolie is volgens het display nog iets van 75 a 80%. Heb er net 2100 kilometer mee gereden sinds december. Met de deze snelheid van afname van de kwaliteit van de olie betekent dit dat ik olie moet verversen na iets van 10.000 km i.p.v. 30.000 km.

Water in de brandstof tegenwoordig? Kan het me niet voorstellen. 

Bij verbranding komt altijd water vrij maar dit verlaat het systeem via de uitlaat. Is dit "tegenwoordig" anders dan" vroeger"?

 

Bij mijn Mondeo MK5 is deze functie nadien bijgekomen zodat je het percentage kon zien van de conditie van je olie, vereiste wel een IPC firmware update 

Link to post
Share on other sites
On 10-4-2021 at 17:52, Full Led said:

Inmiddels terug van Umlimited. De heren zijn 3 uur bezig geweest. Mijn 95 pk bleek in de praktijk 100.3 pk te hebben en 182 Nm i.p.v. 170 Nm.

Na 3 uur afstellen was het tussenresultaat 121.6 pk en 232 NM. Een stuk minder dan de beloofde 145 pk en 240 Nm.

De oorzaak blijkt de originele software te zijn. De versie in mijn auto was er één van het type "onbekend / nieuw". Deze originele software is het uitgangspunt van de tuning en omdat deze nieuw was gaf dit extra problemen / uitdagingen. Unlimited Tuning had al veel meer 95 pk motoren onderhande genomen met een veel beter eindresultaat. Dit was echter de eerste met nieuwere (fabrieks)software en vandaar het magere resultaat. Ondanks 3 uur puzzelen en uitproberen was het niet hoger te krijgen. Daarnaast was de vermogenskromme op de grafiek wat wispelturig en ook niet hoe het hoorde. Tijdens de terugrit eigenlijk niets van gemerkt.

Omdat zij ook verbaasd waaren over het resultaat hebben zij nog contact gezocht met 3 andere bedrijven maar ook die hadden geen oplossing.

Ik kon kiezen. Of genoegen nemen met het huidige resultaat, in dat geval kreeg ik korting, of even geduld hebben tot zij, in overleg met Ford NL (unlimited is officieel fordtuner) de mankementen in de (mijn) tuningsoftware beter hebben afgestemd op de huidige originele software. Ook Unlimited was niet tevreden met het eindresultaat. Ik heb voor dat laatste gekozen en kan mijn auto opnieuw laten tunen als er meer inzicht is c.q. als de tuningsoftware beter afgestemd is op de huidige originele software. Dit uiteraard tegen 0,0 kosten.

Vandaar dat ik eerder het woord "tussenresultaat" heb gebruikt en niet het woord "eindresultaat"

Neemt niet weg dat de auto al een stuk prettiger rijdt dan met de originele software. Moet wel zeggen dat mijn mk7,5 soepeler was en onderin beter oppakte. Kan dus nog veranderen na de volgende upgrade.

Ik plaats dus ook geen foto van de grafiek want dat zou Unlimited tekort doen. Een club prettige/aardige mensen overigens. Dat ze weten wat ze doen blijkt wel uit de drukte tijdens mijn bezoek. Ook staan er stevige auto's voor de deur om onderhanden te nemen ( gloedjenieuwe audi's als de RX7 en Q7 en nog wat van dat spul).

Ik krijg bericht als de tekortkomingen achterhaald zijn en kan dan terugkomen voor de upgrade. Prima geregeld dus alhoewel het voor nu wat tegenvalt maar dat wordt dus opgelost.

De grafiek plaats ik nadat het eindresultaat bereikt is. Over een maandje of 3 of zo.

Ik hoop dat ze hem nog beter krijgen voor je in de nabije toekomst.

Je zegt dat Unlimited officieel Ford tuner is en ik vraag me af waar dit op gebaseerd is? Zover ik weet is alleen Mountune binnen Europa de enige door Ford goedgekeurde Tuner dus vraag me af wat dit precies betekent. 

Ik zou dolgraag mijn auto laten tunen net goedkeur van Ford Nederland maar zover ik weet is dit niet mogelijk. 

Unlimited vind ik wel heel interessant omdat ze hier in de buurt ook een filiaal hebben en ze over het algemeen goede resultaten en tevreden klanten lijken te hebben.

Link to post
Share on other sites

Er is geen enkele officiële Ford tuner meer. Mountune tunede met behoudt van fabrieksgarantie, hiervoor betaalden zij een fee aan Ford. Voor de nieuwe modellen schijnt de fee absurd hoog te zijn geworden en is Mountune er mee gestopt. Unlimited Tuning is dus zeker geen officiële Ford tuner, die zijn er niet. @Skippy

Link to post
Share on other sites

Wat ik begreep van mijn tuner, is dat ze garantie over (durven te) nemen simpelweg omdat ze binnen de redelijke marges van de motoren blijven. Motoren worden ontwikkeld zodat ze op de noordpool en in de Sahara kunnen functioneren bijvoorbeeld, maar zo extreem wordt een motor natuurlijk niet belast in Nederland. Die marge wordt benut om de motor wat efficiënter te laten werken (dus meer vermogen en/of lager verbruik). Let wel: ik heb het dan over de 'standaard' tuning die de meeste aanbieders hebben. Als je de de motor tot de laatste pk uit wil knijpen dan kan het anders worden natuurlijk.

Link to post
Share on other sites

Zou het niet al te serieus nemen. Als je wat met je auto krijgt..dan trekken beide partijen de handen er vanaf. Het is een klein risico wat je neemt

Link to post
Share on other sites
19 hours ago, Razer said:

Zou het niet al te serieus nemen. Als je wat met je auto krijgt..dan trekken beide partijen de handen er vanaf. Het is een klein risico wat je neemt

Ja ik heb zelf ook weinig vertrouwen in dit soort garanties behalve als het was zoals bij Mountune in het verleden. Dit was echter voor de 100pk ecoboost ook nooit een optie.

Ik rijd zelf dusdanig weinig en hoofdzakelijk op de snelweg dus maak me sowieso weinig zorgen alleen het nut van eventuele tuning is dan ook niet zo groot. Eind van het jaar verloopt de fabrieks garantie dus dan maar eens kijken. Vooral het extra koppel lijkt me heel fijn.

Link to post
Share on other sites
19 hours ago, Razer said:

Zou het niet al te serieus nemen. Als je wat met je auto krijgt..dan trekken beide partijen de handen er vanaf. Het is een klein risico wat je neemt

Dat sowieso, dat kun je op je klompen aanvoelen. Als er iets mis gaat met een product waar meer dan één partijen aan heeft gezeten, dan weet je één ding zeker: 'De fout ligt niet bij ons meneer!'. Ik heb mede om die reden ook even de motorgarantie afgewacht. Je kan je afvragen wat die garantie voorstelt, maar je kan jezelf wel voor je kop slaan als je achteraf aan het betalen komt voor een dure reparatie o.i.d. Het is inderdaad een zeker risico, maar als je geen risico's wil nemen dan moet je thuisblijven. Terwijl de meeste ongelukken weer thuis gebeuren. Dilemma! 😁

Link to post
Share on other sites

En daarbij is garantie voor je motor leuk, problemen met de bak komen veel vaker voor. Daar geven ze geen garantie op.

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Leon Fiesta said:

Dat sowieso, dat kun je op je klompen aanvoelen. Als er iets mis gaat met een product waar meer dan één partijen aan heeft gezeten, dan weet je één ding zeker: 'De fout ligt niet bij ons meneer!'. Ik heb mede om die reden ook even de motorgarantie afgewacht. Je kan je afvragen wat die garantie voorstelt, maar je kan jezelf wel voor je kop slaan als je achteraf aan het betalen komt voor een dure reparatie o.i.d. Het is inderdaad een zeker risico, maar als je geen risico's wil nemen dan moet je thuisblijven. Terwijl de meeste ongelukken weer thuis gebeuren. Dilemma! 😁

Het is ook maar hoe je ermee omgaat. Constant strepen trekken etc..ja dan gaat er iets stuk ( ook zonder tuning natuurlijk )

Bij ons ( audi ) wordt bij elk reparatie/onderhoud bezoek de data afgevraagd. De tuning word dan gelijk gezien door de fabriek. Dan ben je al snel de sjaak.

Bang moet je er niet voor worden, maar wel een klein puntje wat je mee moet nemen

Link to post
Share on other sites

Zo is het ook inderdaad. Nu heb ik mijn auto bij een universeelgarage in onderhoud, als ze daar al zouden merken dat de software niet meer origineel is dan verwacht ik biet dat ze daar iets van gaan doorvertellen. Met een beetje beleid en gevoel gaat je auto sowieso langer mee. Mag het extra koppel graag benutten op z’n tijd, maar zeker niet voor stoplichtsprintjes of ander patsergedrag. Vind het vooral prettig bij inhaalacties of invoegen op de snelweg, dan heb je net even wat meer power.

Link to post
Share on other sites

Precies zoals hier al wordt aangegeven, je moet eigenlijk geluk hebben als iets binnen de garantie valt. Ik heb mijn laatste 3 jaar garantie ingeruild voor net wat meer fun. De keuze was, of meer fun, of maar blijven wachten op een moment dat wellicht nooit komt.

Afgelopen jaar een lekke pakking gehad, dat soort dingen vallen bij Ford überhaupt niet onder garantie. Ford wilde sowieso niets doen omdat de auto gechipt is, anders hadden ze uit coulance €50 korting op mijn €700 reparatie gegeven. Zelfs bij de dealer zeiden ze, gewoon lekker chippen joh, zouden wij ook doen.

Als je chipt, moet je ook de ballen hebben om te lappen als het mis gaat, vind ik.

Link to post
Share on other sites
×
×
  • Create New...