Jump to content

Dragunov's Ford Fiesta MK8 ST Ultimate (ST3)


Dragunov
 Share

Recommended Posts

  • Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vandaag (maandag 30 mei 2022) naar Ford geweest om al de knop op te halen voor in de console en ook dan de knop besteld voor in het stuur...

FINIS/PART CODE
074.jpg

Knop zelf
075.jpg
076.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Deze namiddag (woensdag 15 juni 2022) reeds de unit gewisseld in de console, al bij al viel het nog wel mee...

Eerst moet je de handremhoes losklikken van de console, dan kan je links de unit losklikken, rechts krijg je zo totaal niet los, dus had eerst geprobeerd met stukje plastiek, maar krijg de unit nog niet los. Dan maar een botermes gebruikt aan rechterkant en unit kwam eindelijk volledig los.

Unit kan je net genoeg omhoog brengen om de stekker los te klikken, kabelboom is namelijk redelijk kort.

De originele unit heeft een extra pin ten behoeve van de S mode knop (pin linksboven op foto)
086.jpg

VOORAF
082.jpg

Verschil tussen de units
083.jpg

Achterkant van beide units (Links nieuwe unit zonder extra pin)
084.jpg

ACHTERAF
087.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Veerpootbrug is dus reeds besteld, maar staat op back-order, dus effen geduld hebben vooraleer deze binnenkomt...

Maar deze morgen (maandag 11 juli 2022) eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren aan de Fiesta en ook meteen de rechterknop in het stuur laten monteren ten behoeve van de S Mode...

Werd daar verwacht omstreeks 8h en ik stond als eerste op de planning, dus kleine wandeling gemaakt met gezin vooraleer de wagen terug te gaan oppikken...
 

Drie zaken stonden er op het programma ivm de wagen:

  • FSA 22S21: Olie-afscheider moest worden gecontroleerd omdat er tijdens montage schade kon zijn ontstaan eraan, gelukkig niks gevonden
  • Kleine onderhoudsbeurt [vervangen van oliefilter (FINIS  2 207 993), olie (Magnatec PROF 5W20 CASTROL), de olieaftapplug (FINIS 2 261 879), ruitenreiniger met antivries bijgevuld, geur- en microfilter (FINIS 2 092 437) en natuurlijk terug een jaar Ford Assistance]
  • Monteren van de rechterknop in het stuur

Wagen was klaar na ongeveer een uur en half en na mijn schuld daar te vereffenen, direct getest of de rechterknop terug werkte... (Had gisteravond reeds met UCDS de ABS en de SCCM module aangepast, dus originele rechterknop werkte totaal niet meer en er kwam ook een foutmelding in module SCCM in UCDS... Logisch, want had de module verteld dat er een andere knop inzat en die herkende ie nog niet, in ABS moest ik ook instellen dat er een andere soort knop kwam en dat de knop zich niet langer zou bevinden in de HVAC, maar in de SCCM...)

Dus knop ingedrukt en menu kwam direct op het scherm, je hebt twee soorten knoppen S en Mode, S knop switcht enkel tussen normaal en Sport, waar de Mode knop alle instellingen overloopt... Normaal, Sport en Track
 

Verschil tussen de knoppen

Originele
088.jpg

Nieuwe
078.jpg
 

In de wagen

VOORAF
081.jpg

 

ACHTERAF
092.jpg
091.jpg

Bijna de complete uitvoering nu van de ST Edition: Rode startknop, S mode aan het stuur, enkel zal de schroefkit er niet onder komen, in de plaats daarvan komt er terug een vaste verlaging, die ik al een ganse poos in mijn bezit heb (originele Eibach veren, gekocht bij de Ford dealer)

Link to comment
Share on other sites

Waarschijnlijk wel! 🤣

Hopelijk die veerpootbrug gauw binnen, dan nog enkel de nieuwe motorsteun bestellen en alles kan dan onder de wagen tijdens montage van de verlaging...

Zal die versterkte motorsteun steken van de PUMA en de FIESTA MK8.5 ST

VOORBEELD
4df3bd65-949e-407b-a4a7-9d5d2d1f1e8e-jpe
FINIS 2 470 480

Link to comment
Share on other sites

En enige tijd geleden ook in DSP het fake geluid uitgezet van de motor, kwam door achterste luidsprekers, nu enkel nog het echte geluid in de wagen en dit klinkt zeker even mooi...

Link to comment
Share on other sites

Ik weet zeker dat die veerpootbrug prachtig zal staan! Kon mezelf de carbon versie niet goedpraten ahah, uiteindelijk voor de normale versie gegaan. Hoe dan ook functioneel en mooi tegelijk.

Link to comment
Share on other sites

Heeft hier ook wat voeten in aarde gehad om deze te mogen kopen boven de Alu versie ;)

Alu veerpootbrug: €255,-

Carbon veerpootbrug: €502,-

En dan zijn we er nog niet, dan moet verlaging ook nog onder de wagen en in België moet je daarvoor een montage attest hebben van een erkende werkplaats..., dit dan samen met validatie attest naar de keuring brengen om de verlagingskeuring te laten uitvoeren...

Heb dan ook nog zes veerpootmoeren nodig, Ford schrijft nieuwe voor als je ze losmaakt....

De Torque mount zal dan ook worden veranderd naar de nieuwere versie, die moet dan ook nog worden besteld...

Link to comment
Share on other sites

Stom dat er overal van die verschillen zijn per land. Je maakt er wel echt een feestje van met je ST-3! Als ik opnieuw kon kiezen zou ik ook voor een ST-3 gegaan zijn.

Link to comment
Share on other sites

En... vandaag (maandag 8 augustus 2022) de veerpootbrug gaan ophalen bij de dealer. De receptionist en de magazijnier wilden beiden ook eens de veerpootbrug zien (zat nog in een gesloten doos), dus daar de doos geopend en beiden waren vol lof erover... Mooie afwerking, vederlicht,...

Dus laat ik jullie ook effen meegenieten ervan...

Verpakking
094.jpg

Finis code (voor de liefhebbers)
093.jpg

Nogmaals ingepakt
095.jpg

Handleiding
096.jpg

Veerpootbrug
097.jpg

FORD PERFORMANCE 😉
098.jpg

Linker bevestiging
099.jpg

Rechter bevestiging
100.jpg

De veerpootmoeren moeten nog apart worden besteld, want volgens de handleiding moeten de originele, eens gedemonteerd, in de prullenbak... Ook zie je dat de linker en rechter bevestiging van de veerpootbrug een andere vorm hebben, aan de linker bevestiging wordt de aircoleiding vastgemaakt en aan de rechter bevestiging wordt er een bevestiging van een massakabel vastgemaakt...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
 Share


×
×
  • Create New...