Jump to content

Recommended Posts

Mijn naam is Mattijs, 38 jaar.

Dit is mijn tweede Fiesta inmiddels, misschien was de vorige wel ‘specialer’ dan de huidige ST.

In 2017 een gloedjenieuwe Fiesta ST Line besteld bij mijn werkgever, (destijds was ik receptionist bij een Ford-dealer, vorig jaar ben ik overgestapt naar Mercedes-Benz).

5 deurs ST Line
Frozen White

Half lederen bekleding

Panorama dak

Verder bijna fully-loaded minus elektrische ruiten achter en Drivers pack 3.

1 februari 2018 geleverd en nooit spijt van gehad, wat een goede auto.

Maar na een tijdje kwam ik erachter dat deze echt 100 pk te weinig had, en dan is er maar 1 alternatief. Een paar weken gekeken naar een nieuwe ST in Performance Blue, maar deze werd toch echt te duur. En als een donderslag bij heldere hemel zag ik dat er een jong gebruikte op voorraad stond, er werd een goede prijs gemaakt en zo werd ik eigenaar van een ST3 uit 2019.

Frozen White

Performance Pack

Winter Pack

B&O

Destijds 15.000km, nu bijna 28.000.

Ik heb geen plannen met de ST, standaard is hij gewoon al prima. Het enige wat eigenlijk anders zou moet, zijn de banden. De ps4’s hebben echt heel weinig grip als ze niet opgewarmd zijn, maar helaas is er in de standaard maat geen alternatief.

04D8662C-D7FB-46B1-ACDD-437B6F7ED5D0.jpeg

Gaaf Mattijs! Dikke wagen. Eerst had ik ook geen behoefte aan upgrades, al is dat bij mij inmiddels toch een beetje uit de hand gelopen. Maar zonder is het al de ultieme wagen! Veel plezier er nog mee! 👍

Mooie upgrade! 

Ik ben benieuwd of je probleem met de banden minder wordt als het buiten weer wat warmer is. 

On 16-3-2021 at 22:57, martn said:

Gaaf Mattijs! Dikke wagen. Eerst had ik ook geen behoefte aan upgrades, al is dat bij mij inmiddels toch een beetje uit de hand gelopen. Maar zonder is het al de ultieme wagen! Veel plezier er nog mee! 👍

Ja die upgrades van jou volg ik op de voet, maar ik durf dat misschien niet in de garantietijd. Ik heb wel interesse in een andere intake, misschien dat ik daar nog een naar ga kijken.

23 hours ago, Jeroen said:

Mooie upgrade! 

Ik ben benieuwd of je probleem met de banden minder wordt als het buiten weer wat warmer is. 

Ja dat zit wel goed, ze zaten ook onder de vorige Fiesta. Ik weet uit ervaring dat de bandenspanning ook behoorlijk van invloed is. Ik heb ze achter op 2,3 bar, dat maakt het kontje wel lekker los, nog hoger is levensgevaarlijk bij een noodstop op hoge snelheid weet ik uit ervaring.

12 hours ago, Dragunov said:

Welkom in de ST club!

Dank je wel, zelfs zonder proefrit heb ik er geen enkel moment spijt van.

59 minutes ago, Steelmaster said:

Dikke witte bom

Ik ben geen fotograaf en poetser, ik probeer meer foto’s te maken 🙃

8 hours ago, Mattijs said:

Ja dat zit wel goed, ze zaten ook onder de vorige Fiesta. Ik weet uit ervaring dat de bandenspanning ook behoorlijk van invloed is. Ik heb ze achter op 2,3 bar, dat maakt het kontje wel lekker los, nog hoger is levensgevaarlijk bij een noodstop op hoge snelheid weet ik uit ervaring.

Cool! Als je eens vragen hebt, stel ze gerust! 👍

Goedendag, en welkom!
Gave bak, en de drang naar upgrades komt nog wel ;)

On 16-3-2021 at 21:43, Mattijs said:

Het enige wat eigenlijk anders zou moet, zijn de banden. De ps4’s hebben echt heel weinig grip als ze niet opgewarmd zijn,

Met PS4's neem ik aan dat je Michelin Pilot Sport 4's bedoeld? dat vind ik vreemd, ze komen in bijna alle tests als beste uit de test, juist bij slecht weer.
Mijn zus heeft ze onder haar Volvo, en daar heb ik nooit een gevoel van verlies van tractie.
Ik heb de Michelin Pilot Super Sport eronder en daar moet je wél heel goed opletten dat de banden opgewarmd zijn. Tot 0 graden gaat het wel, daaronder gaat het snel achteruit (bij -6 zijn het eigenlijk gewoon slicks, en ga je alleen maar rechtdoor).
Toegegeven, die van zus zijn 195/50/R17, mijne 225/35/R18, maar de Pilot Sport 4 zijn (zoals reeds gezegd) geroemd om hun tractie, maar het blijven wel zomerbanden natuurlijk.

één vraagje, waarom staat hij zo hoog op zijn poten achter, of zo laag voor? is voor verlaagd, (of vertekend de foto), of staat de ST3 standaard zo op zijn poten?

44 minutes ago, STJunkY said:

Goedendag, en welkom!

Met PS4's neem ik aan dat je Michelin Pilot Sport 4's bedoeld? dat vind ik vreemd, ze komen in bijna alle tests als beste uit de test, juist bij slecht weer.
Mijn zus heeft ze onder haar Volvo, en daar heb ik nooit een gevoel van verlies van tractie.
Ik heb de Michelin Pilot Super Sport eronder en daar moet je wél heel goed opletten dat de banden opgewarmd zijn. Tot 0 graden gaat het wel, daaronder gaat het snel achteruit (bij -6 zijn het eigenlijk gewoon slicks, en ga je alleen maar rechtdoor).
Toegegeven, die van zus zijn 195/50/R17, mijne 225/35/R18, maar de Pilot Sport 4 zijn (zoals reeds gezegd) geroemd om hun tractie, maar het blijven wel zomerbanden natuurlijk.

één vraagje, waarom staat hij zo hoog op zijn poten achter, of zo laag voor? is voor verlaagd, (of vertekend de foto), of staat de ST3 standaard zo op zijn poten?

Het formaat van de band kan hier sowieso een ontzettend grote rol in spelen.

De achterkant van de ST kun je niet zien op de foto. Maar hij staat achter zeker een stukje hoger dan voor.

On 20-3-2021 at 20:30, STJunkY said:

Goedendag, en welkom!

Uiteraard zijn de upgrades prachtig, maar in de garantieperiode pas ik motorisch niets aan en deze duurt helaas nog 3 jaar.

Ja inderdaad Pilot Sport 4, maar is geen bevredigend alternatief in deze maat.

De Fiesta staat standaard zo hoog, maar verlagingsveren staan dan weer wel op mijn verlanglijstje, ze zijn ook niet zo prijzig bij Ford.

Dit zou de FINIS code zijn: 2 457 001

Eibach®* Verlagingsset PRO-KIT sportveren

Ford Fiesta 01/2017, 1,5 liter EcoBoost ST met voorasbelasting tot 890 kg en achterasbelasting tot 805 kg. Zie de handleiding van de auto voor de maximale asbelastingen

Wel eerst controleren wat de maximale belasting is... Ik vermoed dat dit lager is dan wat er hierboven staat getypt?

58 minutes ago, Dragunov said:

Dit zou de FINIS code zijn: 2 457 001

Eibach®* Verlagingsset PRO-KIT sportveren

Ford Fiesta 01/2017, 1,5 liter EcoBoost ST met voorasbelasting tot 890 kg en achterasbelasting tot 805 kg. Zie de handleiding van de auto voor de maximale asbelastingen

Wel eerst controleren wat de maximale belasting is... Ik vermoed dat dit lager is dan wat er hierboven staat getypt?

Bedankt voor de info, deze staat ook zo in mijn Ford systemen 😉

Het zou lager kunnen zijn, maar het is toch tot 890 en 805 kg, dan maakt het toch niet uit als de asbelasting lager zou zijn?

Mag inderdaad lager zijn, maar ik vind het niet terug in de handleiding, zou jij weten op welke pagina ongeveer?

Heb jij toegang tot Ecat of zo?

5 hours ago, Mattijs said:

Uiteraard zijn de upgrades prachtig, maar in de garantieperiode pas ik motorisch niets aan en deze duurt helaas nog 3 jaar.

Ja inderdaad Pilot Sport 4, maar is geen bevredigend alternatief in deze maat.

De Fiesta staat standaard zo hoog, maar verlagingsveren staan dan weer wel op mijn verlanglijstje, ze zijn ook niet zo prijzig bij Ford.

Snap ik natuurlijk, maar er is dus één merk (Revo), die met behoud van fabrieksgarantie geïnstalleerd mag worden door een goedgekeurde dealer.
Ik zeg uiteraard niet dat je dat zou moeten doen, maar er is dus wel een optie mocht het toch gaan kriebelen ergens in de aankomende 3 jaar ;)

48 minutes ago, Dragunov said:

Mountune mag ook geïnstalleerd worden, is ook met fabrieksgarantie, wordt hier in België gedaan, niet ver van de deur

Mountune wordt niet meer met fabrieksgarantie gedaan sinds de MK8. Als je gelukt hebt helpt de dealer je hiermee, maar officieel is dit helaas niet meer via Ford. Bij de MK7 wel inderdaad.

Wat betreft de Eibach verlagingsset, die is voor zover ik weet niet meer leverbaar. Alleen voor de normale Fiesta. Ford had te veel problemen qua garantie met de set dus verkoopt hem niet langer.

17 minutes ago, Dragunov said:

Niet meer leverbaar voor de ST?

Nee, hij staat niet meer op de website van Ford. Een bekende had gebeld en Ford vertelde vervolgens het verhaal wat ik net hierboven heb getypt over de garantie. Ik heb hem er zelf wel onder, maar nu is alleen nog de versie voor de normale Fiesta verkrijgbaar. Dus niet meer voor de ST.

Even ter verduidelijking: Ik heb zelf de ST versie eronder van toen het nog wel verkocht werd.

8 hours ago, Dragunov said:

Oh, nice! In België dus nog wel. Ik geloof dat er in België was gebeld, maar daar is hij er dan toch weer. Montage incl montage is het tussen de 400 & 450€, dat kreeg ik bij alle garages te horen.