Jump to content

Wel of geen slotbouten?

KeP9
 Share

Recommended Posts

On 8-3-2021 at 23:41, KeP9 said:

De steekmaat die de fiesta gebruikt, 4x108, wordt die veel door andere soorten/type/merken auto's gebruikt? 

De steekmaat wel (oa. Door Peugeot), maar die hebben een andere ET waarde. Die wielen passen dus wel qua boutgaten, maar steken dan buiten je spatbord uit... 

en dan moet je inderdaad ook nog letten op de naafdiameter... 

(Ik ben lang op zoek geweest naar velgen voor winterbanden, dus van alles gezien wat net niet past. Wel een boel van geleerd 🤓

• 9 months later...

Even dit topic een kick geven, scheelt een nieuw te openen omdat het over vrijwel hetzelfde onderwerp gaat.

Ik kwam er pas achter dat ik op mijn Fiesta geen slotbouten heb zitten. Nu wil het wel zo zijn dat pas terug bij mijn werk in de nacht bij meerdere auto's de banden+velg zijn gestolen (domme gasten trouwens: allemaal simpele metalen velgen met band, geen enkele lichtmetalen gejat).

Daarom wil ik nu toch gaan kijken voor slotbouten op mijn auto. Ik heb in de zomer de originele 17" lichtmetalen velgen van de ST-Line eronder liggen en nu in de winter 15" stalen velgen aangezien mijn auto daar ook geregeld staat (ook als ik nachtdienst heb). De lokale dealer heb ik ondertussen slechte ervaring mee (afspraken niet nagekomen o.a.) dus die wil ik vermijden. Wie heeft de tip voor mij waar te krijgen? Of moet ik dit gewoon bij mijn eigen garage vragen de volgende keer dattie voor onderhoud gaat?

Ik denk dat de jatklazen vooral kijken naar universeel te slijten setjes. Ford heeft een eigen steekmaat en naafdiameter, dus wielen van een Fiesta passen eigenlijk alleen op een andere Fiesta. De merken van de VAG groep zijn bijvoorbeeld hetzelfde wat dat betreft, daar is de afzetmarkt dus groter voor. Dan ten aanzien van je vraag: volgens mij kan elke garage of bandenboer dit wel voor je verzorgen. Of je kan het zelf doen natuurlijk. Wel even opletten dat je het juiste type wielmoer besteld, conisch of bolconisch bijvoorbeeld. Kan per velg verschillen ook (zeker bij staal versus lichtmetaal), wellicht dat je nu ook twee sets wielmoeren hebt?

6 hours ago, Leon Fiesta said:

Ik denk dat de jatklazen vooral kijken naar universeel te slijten setjes. Ford heeft een eigen steekmaat en naafdiameter, dus wielen van een Fiesta passen eigenlijk alleen op een andere Fiesta. De merken van de VAG groep zijn bijvoorbeeld hetzelfde wat dat betreft, daar is de afzetmarkt dus groter voor. Dan ten aanzien van je vraag: volgens mij kan elke garage of bandenboer dit wel voor je verzorgen. Of je kan het zelf doen natuurlijk. Wel even opletten dat je het juiste type wielmoer besteld, conisch of bolconisch bijvoorbeeld. Kan per velg verschillen ook (zeker bij staal versus lichtmetaal), wellicht dat je nu ook twee sets wielmoeren hebt?

Ze hebben hier toen oa van een Ka Sport, Hyundai, Kia en Peugeot de wielen gejat en betrapt/gestoord geworden terwijl ze bij een VW bezig waren. Wel allemaal stalen velgen wel.

Zover ik weet heb ik nu 1 set wielmoeren (garage wisselt mijn banden). Maar om zeker te weten dat de goede eronder komen vraag ik bij de volgende beurt (over een goeie 1000km al) aan de garage voor slotbouten voor de auto, minder kans dat ik de verkeerde koop haha.

Ik zou vooral je auto niet laten staan op een plek ver van de bewoonde wereld (meestal is dat zo bij werkplekken). Er gebeurt hier 's nachts genoeg maar tot nu toe is iedereen op film gezet door iemand in de buurt als er iets gebeurde (en dat gebeurde bij auto's personen die de rechtstaat wat minder respecteren).

Mijn stalen wintervelgen mogen ze jatten, de verzekering betaald nieuwe en die zijn vast en zeker van betere kwaliteit. No-claim is niet van toepassing bij diefstal in mijn geval en slotbouten alleen als ze af-fabriek zijn, niet dat die dingen iets tegenhouden.

Bij mijn oude wagen was de sleutel zoek en hadden ze eerst er een uitgeboord (moeilijk). Daarna heb ik zelf een setje goedkope doppen gehaald van een maat te klein icm kruipolie en dat ging met de tools van de garage prima (2 doppen gesloopt dat weer wel maar wel aardig wat manuren bespaard). Geen idee of dit met alle soorten werkt maar ik denk niet dat dieven die velgen stelen van een paar honderd euro hun hand omdraaien om een berg goedkope doppen van een paar euro/stuk. Als ze al niet kopieen van alle gebruikelijke sets hebben.

Naja jatten is vaak een kwestie van kansen pakken he. Dus als jij slotbouten hebt en je buurman niet, dan gaan ze waarschijnlijk eerst daar naartoe. Als ze dure velgen op het oog hebben, dan wordt er wel eerst naar die slotbouten gekeken denk ik. Het meeste is toch vrij universeel. Het vertraagt dus hooguit (al is dat eigenlijk bij elk soort slot het geval, een auto die op slot staat is ook wel te jatten).

7 hours ago, Leon Fiesta said:

Naja jatten is vaak een kwestie van kansen pakken he. Dus als jij slotbouten hebt en je buurman niet, dan gaan ze waarschijnlijk eerst daar naartoe. Als ze dure velgen op het oog hebben, dan wordt er wel eerst naar die slotbouten gekeken denk ik. Het meeste is toch vrij universeel. Het vertraagt dus hooguit (al is dat eigenlijk bij elk soort slot het geval, een auto die op slot staat is ook wel te jatten).

Het vertraagt idd iets, maar de meeste criminelen draaien hun hand er niet voor om.

Helaas op het werk meegemaakt. Dure audi's met alarm, slotbouten. Totaal iets van 30/40 setjes ontvreemd.

Geen alarm en slotboutjes waren ook geen probleem.

Voor de buurtcrimineel is het een goede optie, maar geen utopia

Gaat mij er inderdaad voornamelijk om dat de buurtcrimineel niet zo mijn banden/velgen eraf kan jatten. Helemaal voorkomen kan je het nooit nee. Als ze specifiek die ST-Line velgen op het oog hebben dan krijgen ze die er wel af, met of zonder slotbouten. Maar gaat me voornamelijk om van die gelegenheid jatters (wat bij mijn werk vrijwel zeker het geval is geweest).

Share

• Create New...