Jump to content
Fiestaclub.nl
KeP9

Wel of geen slotbouten?

Recommended Posts

Goedendag!

Ik heb reeds een setje OZ superturismo velgen aangeschaft en gemonteerd. Momenteel zitten er geen slotbouten op en die hebben er eigenlijk ook nooit op gezeten met de st-line velgen. 

Nu vraag ik mij af of het veel zin heeft om slotbouten hedendaags te monteren? Ik zie de een zeggen dat je het de dieven zo moeilijk mogelijk moet maken. Echter zegt de ander weer dat een slotbout redelijk snel te verwijderen is ook zonder de "sleutel/dop". Bovendien is het natuurlijk ook kut als je die dop kwijtraakt natuurlijk. Daarbij wordt ook gezegd dat de kans dat je velgen worden gestolen tegenwoordig veel kleiner is dan vroeger.

Lijkt mij ook dat 9/10 personen die speciale sleutel bewaard bij het reservewiel. Dus als meneer de dief toch de moeite gaat nemen om 4 wielen te verwijderen, waarom dan ook geen achterruitje intikken om die sleutel van de slotbout te pakken?

Afijn misschien kunnen jullie mij op wijsheid brengen en mij vertellen wat wel en niet zinvol is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze er wel op gezet. Om de eenvoudige reden dat wielen nog steeds gestolen worden en het dievengilde mijn auto over slaat omdat daar toch die vervelende en lastig te verwijderen wielmoeren op zitten. Ze zijn er natuurlijk wel af te slopen maar niet zonder dat je de velg beschadigd en wat dat dievengilde dan weer met beschadigde velgen moet???

Niet dat velgen op een Fiesta erg duur zijn. Op de meeste zitten velgen van max 1000,--, een uitzondering daar gelaten. Ik zou me meer zorgen maken als ik een BMW, Audi of Mercedes had maar ook Fiestavelgen worden gestolen.

Als ze ook nog een ruit in slaan om de bijbehorende dop te vinden dan gaan ze al heel ver maar in mijn auto ligt die niet bij het reservewiel. Er zijn genoeg plekjes in de auto te vinden waar je die dop kunt opbergen zonder dat deze gevonden wordt. Voor die paar tientjes voor goede wielmoersloten wil ik het risico niet nemen en dus zitten ze er op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze er toevallig deze week op laten zetten bij Ford. Heb nu zelfs ventieldopjes van Ford met een inbus beveiligd. 😂

Als ze iets willen jatten, kan dat altijd en overal. Je kunt ze het alleen moeilijker maken en dat schrikt een heleboel mensen toch af.

Volgens mij valt het stelen van onderdelen en auto’s bij Ford reuze mee. Maar in de UK worden de Fiesta’s dan weer bij bosjes gestolen. Ik schaf liever voor een paar 10tjes slotbouten aan dan dat ik €1600 moet lappen voor mijn nieuwe set. 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ligt denk ik een beetje aan het type velgen dat je hebt en welllicht de regio waar je woont. Als het er op aan komt is niets veilig natuurlijk, maar ik denk dat men eerder mikt op de echt dure velgen van de 'premium' merken. Op mijn vorige auto (Seat Ibiza) zaten wel standaard slotbouten van de VW-groep (vanuit de vorige eigenaar), maar die heb ik er vrij snel afgehaald (zowel de velgen als die bouten, waren vrij standaard - suffe - 15" velgen). Voor de garage is het ook vrij irritant omdat je elke keer op zoek moet naar de 'sleutel'. Ik heb toen gevraagd: wat als die sleutel kwijt is? Hoe krijg je die wielen er dan van af? Dat was geen probleem, die dingen zijn vrij universeel dus dat type hadden ze in de garage wel liggen. Dus geloof me: als iemand van plan is om een set velgen te jatten, dan nemen ze behalve een wielsleutel waarschijnlijk ook wel een setje van die sleutels mee. Ik het zelf op mijn Fiësta originele Ford-velgen voor zowel zomer (18") als winter (17"), maar ik vraag me af of die heel populair zijn bij die jatklazen. Je hoort het ook eigenlijk nooit dat de wielen van een auto gejat worden (hier in de buurt tenminste), hooguit dat ze een keer toeslaan bij een autobedrijf. Maar dan nemen ze ook meteen 10 sets mee van bijvoorbeeld BMW of Mercedes. Komt nog eens bij dat mijn auto 's nachts altijd in de garage staat, als ze daar éénmaal binnen zijn is er wel duurder/makkelijker spul om mee te nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minutes ago, Leon Fiesta said:

......Voor de garage is het ook vrij irritant omdat je elke keer op zoek moet naar de 'sleutel'. Ik heb toen gevraagd: wat als die sleutel kwijt is? Hoe krijg je die wielen er dan van af? Dat was geen probleem, die dingen zijn vrij universeel dus dat type hadden ze in de garage wel liggen. Dus geloof me: als iemand van plan is om een set velgen te jatten, dan nemen ze behalve een wielsleutel waarschijnlijk ook wel een setje van die sleutels mee. ...........

Dat is dan ook precies de reden waarom ik niet voor originele slotbouten heb gekozen. 

Ik woon in een dorp met weinig criminaliteit en veel sociale controle. Daarbij staat de auto aan 1 kant tegen/langs een muur. Ik denk dat ze de mijne wel overslaan. Zijn originele Active velgen en dus niet heel bijzonder. In Capelle a/d Ijssel trof ik 20 jaar geleden wel mijn auto aan zonder wielen. Stond op remtrommels en schijven. 2000 euro schade door het gemis van wielen en banden en ook nog eens dat zelfde bedrag aan andere schade. Daar zit ik niet een tweede keer op te wachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn bandenspecialist wist bij al mijn auto's altijd de sleutel te vinden zonder dat ik ze wat had verteld. Ik heb zelf nu een originele set van Ford. Als zij de sleutel niet kunnen vinden, hebben ze die in ieder geval zelf liggen. 😁 Ik heb voorheen Abarths gehad, daar werden zelfs de stoelen, banken, pedalen en versnellingspoken gejat. Sinds ik dat steeds tegenkwam ben ik er zelf wel iets meer op gaan letten. Natuurlijk zijn die auto's en stuk gevoeliger.

Zelf heb ik het nu gedaan sinds ik de Ford Performance velgen heb, zullen ook vast niet gejat worden, maar nogmaals, better safe than sorry. Met standaard velgen, geen discrespect, had ik het niet gedaan hoor. Dat jat toch niemand als je geen VAG hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, wat is 'standaard'. De 18" rock metalic machined velgen staan bij Ford voor 289,- per stuk in de boeken. De 17" ST-line velgen gaan weg voor 222,- per stuk. Als ze die jatten dan is de vervangingswaarde ook wel stevig bij 4 stuks (met bandjes, sensoren, montage etc.).

Verder hebben jullie groot gelijk hoor, het is inderdaad een kleine investering en de gelegenheid maakt doorgaans de dief. Mijn credo is altijd: je moet het (opzichtig) beter voor elkaar hebben dan de buren, inbrekers kiezen toch de weg van de minste weerstand. Zolang mijn auto binnen staat zie ik sowieso geen problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze er ook op zitten op mijn ST velgen. 
Wat Martijn aangeeft is de Fiesta hier niet zo diefstal gevoelig, maar de gok waag je liever niet. Dan maar een paar tientjes voor bouten. 

Overigens wordt er hier in de omgeving wel mega veel gejat, vooral koplampen bij mercedesen. Belachelijk eigenlijk wat die tokkies allemaal loskrijgen in een kleine 5 minuten of minder zelfs. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Leon Fiesta said:

Hoe krijg je die wielen er dan van af

Mijn vorige wagen hat krengen die niet standaard waren en die hebben ze uitgeboord...

Ze zeiden overigens dat het makkelijkste is goedkope moer opzetstukken kopen in china en die er overheen slaan en er af draaien. Dat schijnt ook in de praktijk gebruikt te worden en werkt eigenlijk altijd zeiden ze. Zelf geen ervaring meer.

Ik ben gewoon verzekerd voor diefstal en slotbouten zijn daar geen voorwaarde voor. Vervelend dat je even niet kan rijden maar hersteltijd is max 5 werkdagen wat ik wel overleef.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn grootste tegendrang is inderdaad dat ik die sleuteldop dus kwijtraakt of dat net die slotbout of die sleuteldop zelf naar ze galletje wordt gedraaid. De redenatie is natuurlijk logisch, voor die paar tientjes ben je een stuk veiliger. Maar mocht die dop kwijt raken ben je bij sommige setjes ook flink de sjaak. En vaak ben je het niet eens zelf die hem dan kwijt maakt 😅

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook een slotset erop de originele mocht je dan je dop kwijt zijn hebben een aantal dealers een masterkey set om toch de sloten eraf te krijgen

Sloten nuttig ? Ik vindt van wel ,ook met wielen geld gelegenheid maakt de dief Willen ze echt jou wielen helpt geen slotset 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk die slotbouten. Een kennis koopt een gebruikte auto van een particulier en wil wat aan de remmen gaan nakijken. Heeft netjes de speciale dop bij de wagen gekregen en dan blijkt de vorm van die bout helemaal kapot gedraaid is met waarschijnlijk een luchttol. De verkopende partij wist hier meest waarschijnlijk niets van omdat ie zelf niets aan de auto deed. Leuk als je dat niet weet en in de stromende regen langs de weg komt te staan met een lekke band.

Uitboren lukte niet ondanks alle tips en met een speciale bouten verwijderset die we konden lenen van een goede vriend kregen we ze los.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, allesklusser said:

Leuk die slotbouten. Een kennis koopt een gebruikte auto van een particulier en wil wat aan de remmen gaan nakijken. Heeft netjes de speciale dop bij de wagen gekregen en dan blijkt de vorm van die bout helemaal kapot gedraaid is met waarschijnlijk een luchttol. De verkopende partij wist hier meest waarschijnlijk niets van omdat ie zelf niets aan de auto deed. Leuk als je dat niet weet en in de stromende regen langs de weg komt te staan met een lekke band.

Uitboren lukte niet ondanks alle tips en met een speciale bouten verwijderset die we konden lenen van een goede vriend kregen we ze los.

 

Jaaaa luchttol is funest voor de sloten ik draai het altijd met handgereedschap los en op moment weer vast  ( doe het onderhoud ook zelf )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus even een normale wielbout terugplaatsen voordat de auto naar de garage gaat of de slotbout even nakijken als de auto retour komt van de garage. 

3 hours ago, allesklusser said:

Leuk die slotbouten. Een kennis koopt een gebruikte auto van een particulier en wil wat aan de remmen gaan nakijken. Heeft netjes de speciale dop bij de wagen gekregen en dan blijkt de vorm van die bout helemaal kapot gedraaid is met waarschijnlijk een luchttol. De verkopende partij wist hier meest waarschijnlijk niets van omdat ie zelf niets aan de auto deed. Leuk als je dat niet weet en in de stromende regen langs de weg komt te staan met een lekke band.

Uitboren lukte niet ondanks alle tips en met een speciale bouten verwijderset die we konden lenen van een goede vriend kregen we ze los.

 

Dan heeft deze kennis zijn huiswerk niet goed gedaan. Om daar nu de slotbouten voor te diskwalificeren???

Ik heb een kennis gehad die vliegen van zijn lak verwijderde met een schuursponsje. Ging geweldig aldus deze barbaar. Dat de lak verpest was is logisch maar om dan te stellen dat er slechte lak op de auto zit.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar de vliegen waren er wel vanaf? 😅

Hoe dan ook, gewone wielbouten kun je ook naar de #%€&*+@ draaien met zo’n luchthamer. Is wellicht wel minder waarschijnlijk, maar denk niet dat je daar de slotbouten helemaal de schuld van mag geven. Wel een vervelende situatie uiteraard. En tja, huiswerk niet gedaan... Je kan onmogelijk de hele auto van voor tot achter doorlichten, de staat van de wielbouten was wel het laatste waar ik naar zou kijken. Wellicht even checken of die dop er op past, maar als je dat checkt bij een wiel dat wél zuiver is, dan is het toch ook klaar. Domme pech, en vooral slordig van de garage die de boel verpoerd heeft dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik altijd een momentsleutel. Dan kan de boel niet kapot. Maar ja, bij onderhoud in de garage van Ford ben je overgeleverd aan de daden va de dealer. En die dealers doen wielen met een luchttol. Zeker niet optimaal voor je slotmoer (en je velgen). Ik heb een aparte wielmoerdop voor de normale moeren ter bescherming van mijn velgen. Daar doet de dealer vast niet aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wissel mijn wielen tegenwoordig zelf, daar ben ik mee begonnen toen ik de Fiesta heb gekocht. Nieuwe auto was niet specifiek de reden, meer een combinatie van omstandigheden. Dat doe ik met een momentsleutel, heb zo’n speciale dop met coating wel overwogen maar ben (voorzichtig) begonnen met een standaard dop. En dat gaat prima. Nadeel van standaard doppen is dat ze eigenlijk net te kort zijn, maar ik heb meerdere dopsleutelsets liggen hier. Dus uit een koffertje een kort verlengstuk gepikt, die gebruik ik anders toch nooit. Dat gaat perfect.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4-3-2021 at 21:11, KeP9 said:

Goedendag!

Ik heb reeds een setje OZ superturismo velgen aangeschaft en gemonteerd. Momenteel zitten er geen slotbouten op en die hebben er eigenlijk ook nooit op gezeten met de st-line velgen. 

Nu vraag ik mij af of het veel zin heeft om slotbouten hedendaags te monteren? Ik zie de een zeggen dat je het de dieven zo moeilijk mogelijk moet maken. Echter zegt de ander weer dat een slotbout redelijk snel te verwijderen is ook zonder de "sleutel/dop". Bovendien is het natuurlijk ook kut als je die dop kwijtraakt natuurlijk. Daarbij wordt ook gezegd dat de kans dat je velgen worden gestolen tegenwoordig veel kleiner is dan vroeger.

Lijkt mij ook dat 9/10 personen die speciale sleutel bewaard bij het reservewiel. Dus als meneer de dief toch de moeite gaat nemen om 4 wielen te verwijderen, waarom dan ook geen achterruitje intikken om die sleutel van de slotbout te pakken?

Afijn misschien kunnen jullie mij op wijsheid brengen en mij vertellen wat wel en niet zinvol is. 

Simpel gezegt...niet zinvol. Als men/dievengilde ze willen hebben, dan gaan ze gewoon mee. Kost hun hooguit een paar seconden extra.

Ik heb ze wel op mijn cosworth, maar niet op de fiesta.

Bij ons op de zaak hebben ze een stuk of 30 sets gejat van dure audi's incl slotbouten, auto alarmen met hellinghoek sensor etc. Niks nada nopes gemerkt.

Zelfde dat ze auto's jatten in 10 sec

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, Full Led said:

Dus even een normale wielbout terugplaatsen voordat de auto naar de garage gaat of de slotbout even nakijken als de auto retour komt van de garage. 

Dan heeft deze kennis zijn huiswerk niet goed gedaan. Om daar nu de slotbouten voor te diskwalificeren???

Ik heb een kennis gehad die vliegen van zijn lak verwijderde met een schuursponsje. Ging geweldig aldus deze barbaar. Dat de lak verpest was is logisch maar om dan te stellen dat er slechte lak op de auto zit.........

Nou, dit is helaas geen kwestie van slotbouten diskwalificeren of onkunde door de kennis die deze auto aanschafte. Hij werd getrakteerd met iets waar hij totaal geen weet had en dat was het feit dat een onverlaat, meest waarschijnlijk in een garage, niet een maar twee slotbouten verziekt had. Toen het moment daar was om een schokbreker na te gaan zien, ontdekte de man het fenomeen waar hij absoluut niet op gerekend, laat staan gewacht had. Dat bedoel ik dus als je met die onwetendheid met een platte band inclusief vrouw en kind aan boord ergens in het donker je wiel probeert te wisselen. Op zo'n moment verwens je slotbouten met waarschijnlijk een stortvloed van verwensingen met woorden die niet passen op dit forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ter afsluiting van mijn bijdrage aan dit topic; Je kunt er diverse uitzonderingen, indianenverhalen en horrorverhalen bijhalen waar het gemonteerd zijn van een slotbout een nadeel was/is. Allemaal redenen die ongetwijfeld waar zijn maar voortkomen uit onkunde en slordigheid van mensen.

Door dit onderwerp op deze manier te benaderen (oneigenlijk gebruik, kwijtraken van dopsleutels, de garage die de wielmoeren kapot maakt, geen originele wielmoeren etc.etc.) maak je secundaire zaken belangrijker dan het doel waarvoor slotbouten bedoeld zijn. Het lastiger maken van diefstal van je velgen. 

Koop dus slotbouten als je het de velgendief lastiger wilt maken en laat ze achterwege als je waarde hecht aan alle secundaire afwegingen waar ze , als gevolg van onkundig gebruik, een nadeel zijn.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voordeel van de Fiesta is dat de velgen eigenlijk alleen op de Fiesta passen. Als je velgen zoekt juist een nadeel, maar voor de velgendief dus ook😎

ik heb zelf een setje slotbouten er op zitten, omdat de vorige eigenaar die gemonteerd had. Netjes met een kaartje erbij met de code van de sleutel als ik die ooit moet vervangen. Ik twijfel nog om de sloten te verwijderen, maar dat komt meer omdat ze een beetje roesten en het er dus minder mooi uit ziet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, Jeroen said:

Voordeel van de Fiesta is dat de velgen eigenlijk alleen op de Fiesta passen. Als je velgen zoekt juist een nadeel, maar voor de velgendief dus ook😎

ik heb zelf een setje slotbouten er op zitten, omdat de vorige eigenaar die gemonteerd had. Netjes met een kaartje erbij met de code van de sleutel als ik die ooit moet vervangen. Ik twijfel nog om de sloten te verwijderen, maar dat komt meer omdat ze een beetje roesten en het er dus minder mooi uit ziet. 

Dit vroeg ik me dus trouwens ook nog af. De steekmaat die de fiesta gebruikt, 4x108, wordt die veel door andere soorten/type/merken auto's gebruikt? 

Bedankt voor de reacties allemaal trouwens!

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, KeP9 said:

Dit vroeg ik me dus trouwens ook nog af. De steekmaat die de fiesta gebruikt, 4x108, wordt die veel door andere soorten/type/merken auto's gebruikt? 

Bedankt voor de reacties allemaal trouwens!

4x108 wordt door meerdere merken gebruikt, je hebt echter ook nog te maken met de naafdiameter. Als die te klein is (op je velg) dan past deze alsnog niet, is deze te groot dan is dat (volgens mij) eventueel op te lossen met centreerringen, maar ideaal is het niet. De specs van de Fiësta lijken iets typisch Ford te zijn, die passen alleen op de Fiësta en een aantal oudere modellen van Ford. Oh, en de Mazda 2 (2003 - 2007) 😁 Om die reden zijn velgen van de VAG over het algemeen wat gewilder, dat is over het algemeen vrij makkelijk uitwisselbaar tussen diverse modellen van Audi, VW, Seat en Skoda.

En nee, dat weet ik niet uit m'n hoofd hoor. Linkje: https://www.steekmaat.nl/steek/4x108/63.4.html

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, Leon Fiesta said:

4x108 wordt door meerdere merken gebruikt, je hebt echter ook nog te maken met de naafdiameter. Als die te klein is (op je velg) dan past deze alsnog niet, is deze te groot dan is dat (volgens mij) eventueel op te lossen met centreerringen, maar ideaal is het niet. De specs van de Fiësta lijken iets typisch Ford te zijn, die passen alleen op de Fiësta en een aantal oudere modellen van Ford. Oh, en de Mazda 2 (2003 - 2007) 😁 Om die reden zijn velgen van de VAG over het algemeen wat gewilder, dat is over het algemeen vrij makkelijk uitwisselbaar tussen diverse modellen van Audi, VW, Seat en Skoda.

En nee, dat weet ik niet uit m'n hoofd hoor. Linkje: https://www.steekmaat.nl/steek/4x108/63.4.html

Duidelijk! Voor de OZ velgen die ik nu heb, heb ik inderdaad ook centreerringen moeten gebruiken.

Ik denk tot slot dat die slotbouten er inderdaad gaan komen. Waar ik woon/werk maak ik mij niet zo zorgen. Echter ga ik wel eens naar het buitenland en dan ben je denk ik beter af met een beetje meer voorbereiding tegen diefstal. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij aftermarket velgen zie je ook nog wel eens dat ze een multisteek hebben, dus op meerdere steekmaten passen. Is ook niet zo gek, als je elk type velg op elke gangbare auto wil kunnen monteren dan zou je anders tig uitvoeringen krijgen. Voor de naafdiameter geldt natuurlijk hetzelfde, die maken ze bewust wat groter zodat het altijd passend te maken is. Maar zoals eerder al gesteld: op hoe meer auto's het past, hoe interessanter het is om ze ongevraagd te 'lenen'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

×