Jump to content

Recommended Posts

Hi Allen, 

Een vraagje aan de fiesta/focus ST rijders onder ons. 

Inmiddels nieuwe banden eronder, hierna uitgelijnd. Stuur staat goed recht en als je stuur los laat rijd ie redelijk (met nadruk op redelijk) recht. Nu vind ik alleen dat de stuur veel te gevoelig is, het is letterlijk een haartje links of rechts en reageert al. Je bent continu aan het corrigeren. Is dit nu echt ST specifiek of zal de Ford dealer het anders uitlijnen dan de gemiddelde uitlijnspecialist?

Hoor graag jullie bevindingen. 

Link to post
Share on other sites

Ik rijd zelf in een MK8, misschien zit daar iets verschil in. Eergisteren heb ik mijn auto ook weer laten uitlijnen, hij rijdt bij mij weer recht. Mijn MK8 is wel echt super direct, daar moest ik heel erg aan wennen toen ik de auto kocht. De vraag hierin is of jij de auto al langer rijdt, of dat het plots zo voelt. Bij de Ford dealer hier gaan de auto's naar de bandenspecialist, dus hier doen zij het niet zelf.

Bandenspanning kan trouwens ook best flink uitmaken!

Link to post
Share on other sites

Rij er een half jaar in, nu net nieuwe banden eronder Goodyears, Oude orginele  bridgestone vervangen. Toen reed ie ook al zo. Helaas rij ik veel N wegen wat  best rechte stukken zijn en hierdoor valt het erg op. Geen drama maar bij het minste (haartje) stuurbeweging voel je al beweging. 

 

Wat hebben jullie als bandenspanning? 

Hier 2.5 voor en 2.0 achter. 

Link to post
Share on other sites

Hmm.. Ik heb nog nooit in zo'n gevoelige auto qua besturing gereden als mijn Fiesta. Maar ik vind het lastig oordelen zo. Ik ben in ieder geval niet non-stop aan het corrigeren op N-wegen. Daar rijd ik ook veel, maar kan wel gewoon relaxed zitten.

Als bandenspanning heb ik voor ook 2.5 en achter 2.1.

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Ned said:

Hoor graag jullie bevindingen. 

De ST-Line doet dit ook, althans de mijne. Het is minder met de zachtere winterbanden die ik heb maar met de 17" is het heel duidelijk. Hij loopt ook makkelijk met de bolling van de weg mee heb ik het idee. 2.3/2.1 is de spanning, hoewel ik 2.3 achter doe als er meer troep achterin ligt maar dat is nu niet het geval.

Link to post
Share on other sites
34 minutes ago, TristanT said:

De ST-Line doet dit ook, althans de mijne. Het is minder met de zachtere winterbanden die ik heb maar met de 17" is het heel duidelijk. Hij loopt ook makkelijk met de bolling van de weg mee heb ik het idee. 2.3/2.1 is de spanning, hoewel ik 2.3 achter doe als er meer troep achterin ligt maar dat is nu niet het geval.

Dat meelopen met bollingen of zelfs alleen strepen op de weg heb ik ook.

Link to post
Share on other sites
5 hours ago, martn said:

Mijn MK8 is wel echt super direct, daar moest ik heel erg aan wennen toen ik de auto kocht

Dat kan ik alleen maar bevestigen! Het stuur een beetje laten wiebelen, zorgt er voor dat de auto mee gaat. Ik ken genoeg auto’s waarbij de verbinding tussen stuur en wielen minder “vast” lijkt te zitten, zeker rond het midden. Van het steeds moeten corrigeren heb ik geen last (in ieder geval is het me nooit eerder opgevallen)

enige auto waarbij ik wel constant moest corrigeren was trouwens ook een Ford, een Mustang cabrio uit 1970: kramp in mijn armen na een uurtje snelweg🤠

Link to post
Share on other sites

Nou duidelijk, ben niet de enigste dus maar met corrigeren bedoel ik niet heel veel hoor, het is even haartje links of rechts dan rijd ie weer recht. Vliegt niet alle kanten op, is heel zachtjes dat ie dan weer links/rechts trekt. Het is minimaal maar soms frustrerend. Tuurlijk heeft het soms ook met spoorvorming te maken of slecht wegdek. Was beter geweest dat als de stuur in de midden staat dat die dan niet op het minst ging reageren. Dat rijd in het algemeen wat prettiger. 

Link to post
Share on other sites

Ik moet zeggen dat ik in mijn ST-Line er meer last van heb dattie niet recht blijft gaan nu ik de winterbanden eronder heb liggen met 15"  stalen velgen ten opzichte van mijn 17" zomerbanden met lichtmetalen velgen. Niet heel veel dat ik moet corrigeren e.d. maar kan niet een stuk met de handjes los rijden en rechtdoor blijven gaan nu. Vanzelfsprekend dat mijn winterbanden uitgebalanceerd zijn, uitgelijnd en de juiste druk hebben. Maar het is niet echt hinderlijk: rij toch nooit met losse handjes gelukkig!

Link to post
Share on other sites
On 24-2-2021 at 21:42, Grumpy91 said:

Ik moet zeggen dat ik in mijn ST-Line er meer last van heb dattie niet recht blijft gaan nu ik de winterbanden eronder heb liggen met 15"  stalen velgen ten opzichte van mijn 17" zomerbanden met lichtmetalen velgen. Niet heel veel dat ik moet corrigeren e.d. maar kan niet een stuk met de handjes los rijden en rechtdoor blijven gaan nu. Vanzelfsprekend dat mijn winterbanden uitgebalanceerd zijn, uitgelijnd en de juiste druk hebben. Maar het is niet echt hinderlijk: rij toch nooit met losse handjes gelukkig!

Met de winterbanden heb ik dit nu ook (ook 15"). Die rijden iets "losser" ofwel met iets meer speling en rechtuit rijden is iets minder makkelijk dan met de zomerbanden op de 17". Maar goed die moeten echt vervangen worden dus ik laat mijn echte mening even tot volgend jaar als ze nieuw en vervangen zijn, een band loop heel langzaam leeg en ze zitten op het randje van de 4cm profieldiepte.

Link to post
Share on other sites
19 hours ago, TristanT said:

Met de winterbanden heb ik dit nu ook (ook 15"). Die rijden iets "losser" ofwel met iets meer speling en rechtuit rijden is iets minder makkelijk dan met de zomerbanden op de 17". Maar goed die moeten echt vervangen worden dus ik laat mijn echte mening even tot volgend jaar als ze nieuw en vervangen zijn, een band loop heel langzaam leeg en ze zitten op het randje van de 4cm profieldiepte.

Precies. Het is inderdaad dat het wat losser is allemaal met de 15 inch. Met mijn 17 inch rijdt hij strak rechtdoor en kan ik rustig met losse handjes rijden. En ik hoop dat je 4milimeter profiel bedoelt en geen centimeter? 😛 

Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Grumpy91 said:

Precies. Het is inderdaad dat het wat losser is allemaal met de 15 inch. Met mijn 17 inch rijdt hij strak rechtdoor en kan ik rustig met losse handjes rijden. En ik hoop dat je 4milimeter profiel bedoelt en geen centimeter? 😛 

Ja, 4mm inderdaad. 4cm dan zat er een gat in {wall}

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
On 27-2-2021 at 09:02, Steelmaster said:

Misschien de stuurcorectie nog een keer laten resetten

Als goed is zit er een snelheidsafhankelijke bekrachtiging op. Misschien moet ik toch even bij de dealer langs gaan. Misschien kunnen zij het resetten of aanpassen. Heb namelijk ook niet het gevoel dat ie veel zwaarder gaat sturen als je sneller rijd, wel veel directer. 

Link to post
Share on other sites
×
×
  • Create New...