Jump to content

[GUIDE] USB stick fixen voor Ford Sync 3.0 en hoger.

Recommended Posts

Ik heb een partij lopen vloeken afgelopen zomer met het updaten van mn FORD SYNC. Geen een USB stick die ik had werd herkent. Inmiddels ben ik erachter waardoor dit komt. Ford vergeet een zeer essentieel stukje informatie aan te leveren ... Wat ze wel aangeven is:

* Hij moet geformatteerd zijn als ExtFat

Wat ze vergeten is dat het een "MBR" partitie moet zijn en niet "GPT", wat W10 tegenwoordig standaard doet ...

Aanpassen (Doe je usb disk in je pc - Eventuele MS guide: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-management/change-a-gpt-disk-into-an-mbr-disk#:~:text=Back up or move all,click Convert to MBR disk. )

1: Open Start --> typ: CMD --> Rechtermuis op je Command Prompt en "Run as administrator"/"Als administrator uitvoeren".
2: Typ in het zwarte scherm de text: DISKPART
3: Druk op ENTER.

4: Typ: list disk, dat laat alle disks in je PC zien, voorbeeld:

DISKPART> list disk

Disk ###  Status         Size     Free     Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online          476 GB      0 B
  Disk 1    Online          238 GB  1024 KB        *
  Disk 2    Online          238 GB  1024 KB        *
  Disk 3    Online          465 GB  1024 KB        *

5: Als het goed is zie je bij de kolom "Size" de grootte van je USB disk staan, 32GB is meestal zo rond de 28GB etc. Het is "Ongeveer", zal de technische uitleg besparen.
6: Als het goed is zie je ook een * staan in kolom GPT, als dit het geval is ga je door. Als dit NIET het geval is, stop je.
7: Een waarschuwing, als je de verkeerde disk selecteert vanaf dit punt, wipe je de data op die disk! Ik ben hier NIET verantwoordelijk voor ...
8: Typ: SELECT DISK * - waarvan de * overeen komt met het nummer uit de "Disk kolom". Bijv: SELECT DISK 5
9: Enter.
10: Typ: CLEAN
11: Enter.
12: Typ: CONVERT MBR
13: Enter.
14: Typ: EXIT
15: Enter.
16: En nu formatteer je de USB stick naar ExtFat via --> https://www.thewindowsclub.com/format-a-drive-in-exfat-windows-and-mac

Hiermee heb je je USB stick veranderd van GPT naar MBR, waarna hij wel herkend word door SYNC.

Thanks man voor de info, maar helaas.

Ik heb sinds gisteren een Fiesta  MK8 ST-line uit 2018. Gelijk Ford pass enzo geactiveerd en werkt prima.
Op mijn account online riep het systeem dat er een Sync update voor m'n Ford uit was. Dus ik gelijk USB stick gemaakt precies zoals je hierboven hebt geroepen. Hij ziet de USB stick ook en gaat het systeem bijwerken. Na 15-20 minuten kreeg ik een foutmelding: Installatie mislukt. INSTL_ERR14. Ook geen logbestanden op USB.

Vandaag weer geprobeerd. Zelfde error. Ook vandaag de navigatie proberen up te daten: PKG_ERR03... (met 7-zip uitgepakt)

Ik gebruik goeie HyperX 64gb 3.0 USB sticks.

Weten jullie hier iets op? Of moet ik contact opnemen met Ford?

12 hours ago, MichiMess said:

INSTL_ERR14

INSTL_ERR14 -> activation error, mogelijk idd iets niet goed gekopieerd of niet volledig. Kan ook te maken hebben met versie mismatch. Dit is zo'n "het faalt op 99% en we weten niet precies waarom" error.

12 hours ago, MichiMess said:

PKG_ERR03

Package untar failure -> de tarball (soort zip file) is niet compleet/stuk. 

Toevallig de stick er direct uit gehaald na kopieren en niet via "safely remove device"?

Dat het logbestand mist is normaal. Als de installatie van een van de onderdelen faalt voert hij nooit het genereren van de logfile uit en komt die er dus niet op.

On 19-2-2021 at 11:15, TristanT said:

INSTL_ERR14 -> activation error, mogelijk idd iets niet goed gekopieerd of niet volledig. Kan ook te maken hebben met versie mismatch. Dit is zo'n "het faalt op 99% en we weten niet precies waarom" error.

Package untar failure -> de tarball (soort zip file) is niet compleet/stuk. 

Toevallig de stick er direct uit gehaald na kopieren en niet via "safely remove device"?

Dat het logbestand mist is normaal. Als de installatie van een van de onderdelen faalt voert hij nooit het genereren van de logfile uit en komt die er dus niet op.

Dankje voor de tips. Ondertussen heb ik hem maar naar 3.4 ge-update. Werkt goed zo.

Ben met beide auto's bezig(geweest) met het updaten van SYNC en de kaarten.

Met de 2022 Fiësta is dit uiteindelijk gelukt en zit er nu SYNC 3.4 en kaartupdate F11 in. Verder zegt Ford dat daarmee alles op de laatste stand van zaken is.

Nu bezig met de Fiësta van 2019 waar SYNC nu op 3.0 staat. Op dit moment kaarten aan het downloaden dus daar weet ik de uitkomst nog niet van.

Maar wat maakt Ford het toch allemaal moeilijk! Je moet het e.e.a. downloaden via een computer, uitpakken en dan via een USB stick in de auto zetten.

Als je de stick plaatst zegt de auto dat het systeem wordt bijgewerkt. Nergens staat hoe lang dit proces nog duurt. Ford geeft aan dat de auto gestart moet zijn en het ca. 35 minuten duurt voor een SYNC update. Bij mij duude het langer. Dan hetzelfde met het updaten voor de kaarten. Weer moet de auto lopen en een kaartupdate zou tot 2 uur kunnen duren. Wederom is nergens te zien hoe lang het proces nog zou kunnen duren. Frustrerend allemaal.

3 hours ago, V-Twin said:

Ben met beide auto's bezig(geweest) met het updaten van SYNC en de kaarten.

Met de 2022 Fiësta is dit uiteindelijk gelukt en zit er nu SYNC 3.4 en kaartupdate F11 in. Verder zegt Ford dat daarmee alles op de laatste stand van zaken is.

Nu bezig met de Fiësta van 2019 waar SYNC nu op 3.0 staat. Op dit moment kaarten aan het downloaden dus daar weet ik de uitkomst nog niet van.

Maar wat maakt Ford het toch allemaal moeilijk! Je moet het e.e.a. downloaden via een computer, uitpakken en dan via een USB stick in de auto zetten.

Als je de stick plaatst zegt de auto dat het systeem wordt bijgewerkt. Nergens staat hoe lang dit proces nog duurt. Ford geeft aan dat de auto gestart moet zijn en het ca. 35 minuten duurt voor een SYNC update. Bij mij duude het langer. Dan hetzelfde met het updaten voor de kaarten. Weer moet de auto lopen en een kaartupdate zou tot 2 uur kunnen duren. Wederom is nergens te zien hoe lang het proces nog zou kunnen duren. Frustrerend allemaal,.

Het zou inderdaad een stuk fijner zijn als je het aantal procenten van voortgang kan zien.
Meestal probeer ik updates te combineren met ritjes. anders is het ook maar zo doelloos rond rijden😂

Share

• Create New...