Jump to content
Fiestaclub.nl
Luc_jacobs

Rempedaal gaat op en neer tijdens remmen.

Recommended Posts

Als ik 20km rij en ik rem gaat het rempedaal op en neer. Hoe kan dat? 
Remschijven en remblokken voor zijn nieuw vervangen. Maar het gebeurd nog steeds. Ik heb een ford fiesta mk6 2006 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is op en neer? Trilt hij bij remmen? 

Was dat na het monteren van de nieuwe remmerij wel even goed of was/is er niks veranderd.

Indien laatste, dan kun je een kromme naaf hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dat was er al voor dus de monteur zei dat het aan de remschijven lagen dus die vervangen en remblokken ook. Maar probleem is het zelfde nog. Als ik rem gaat het pedaal op en neer soort van dat het trilt. Meestal bij 20km 

Share this post


Link to post
Share on other sites

20km? Bedoel je 20km per uur (kmh) of na 20 kilometer rijden dat het probleem zich pas voordoet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minutes ago, Grumpy91 said:

20km? Bedoel je 20km per uur (kmh) of na 20 kilometer rijden dat het probleem zich pas voordoet?

Ik bedoel 20km per uur als ik rij en dan rem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zeker weet dat je schijven niet krom zijn (micrometer) dan kan het alleen nog aan de trommels achter liggen alhoewel ik nog nooit van kromme trommels heb gehoord. Wil incidenteel voorkomen bij erg hete trommels als je de auto direct op de handrem zet. Erg heet is dan bijna roodgloeiend. Kan voorkomen als de remschoenen niet goed lossen. Dat kun je controleren door de handrem aan te trekken en de knop ingedrukt te houden. Als het achter is dan voel je dat ook. Heb je rondom schijven dan moet er in een of meerdere een (te grote) slag zitten. Nieuw of niet. 

Wel is het zo dat remschijven nooit perfect rond zijn ( axiaal ) want er zit altijd wel iets van een slag in. Dat helpt bij het lossen van de blokken maar er zijn grenzen. Anders de schijven laten afdraaien als de dikte het toestaat.

Dat het vooral merkbaar is bij lagere snelheid komt meestal doordat het pedaal dan de frequentie van het trillen makkelijker doorgeeft. Bij 100 km/h is de traagheidswet van toepassing waardoor je het minder merkt (Trilling zo snel dat het pedaal niet alles/minder doorgeeft)

Er kunnen nog andere oorzaken zijn maar dat is te sporadisch; te denken valt aan een kromme velg, kromme aandrijfas of iets anders in het voorterrein. Dat is niet van een afstandje te zeggen dus maar weer terug naar de garage 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Luc_jacobs said:

Nee dat was er al voor dus de monteur zei dat het aan de remschijven lagen dus die vervangen en remblokken ook. Maar probleem is het zelfde nog. Als ik rem gaat het pedaal op en neer soort van dat het trilt. Meestal bij 20km 

Dan zou ik terug gaan, want het probleem is niet opgelost ( en het is ook niet gecontroleerd ) 

Laten ze maar een paar dingen uitklokken, en anders over een remmentestbank ( met rollers ).

Komt het euvel al een stuk duidelijker naar boven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan het iets met het ABS zijn? (Kapotte sensor?)

 voel je het ook in je stuur trillen? Zo ja: dan is het iets aan de voorkant 🤓

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je ook het idee dat de rembekrachtiging goed werkt? Als je met de motor uit een paar flink op de rem trapt voelt ie dan steeds zwaarder aan en als je op dat moment de motor start voel je dan dat het rempedaal "inzakt"?

Verzin ook maar wat ter plekke. Geen idee wat dit kan zijn en zou zeker even naar de garage teruggaan om die het te laten beoordelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel eens gehad met mijn Escort mk2 dat de trommels "ovaal" waren geworden. Andere trommels geprobeerd en toen was het weer ok. Trommels zijn niet zo duur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

×