Jump to content

Xenon Fiesta MK7

yariwes
 Share

Recommended Posts

Dag allemaal,

Woensdag ga ik mijn Fiesta mk7 uit 2010 ophalen van de dealer. Hier zitten nog standaard halogeen lampen in welke ik wil laten vervangen door een xenon setje, naar mijn denken zal dit een stuk beter lijken i.c.m. de kleur: https://imgur.com/a/vwrZd1k. Ik zat zelf aan 6000K te denken en zag dat de fiesta koplampen niet al te moeilijk uit de auto te halen zijn, dus ik denk dat ik het klusje zelf ga doen.

Ik weet echter bijna niks van koplampen etc, dus vroeg ik me af of dit bij mijn koplampen uberhaupt mogelijk was (zonder tegenliggers constant te blinderen of gezeur met de APK te krijgen).

Daarnaast zie ik nogal verschillen in prijzen voor de xenon-sets, ik zie ze online voor 70 euro staan maar ook voor 200 euro. Zijn de goedkopere versies allemaal Aliexpress-kwaliteit of valt dit nog wel mee? Ik wou zelf niet meer dan 100 euro besteden eigenlijk.

Daarnaast zie ik vaak dingen over CAN-BUS staan en hoe sommige auto's dit wel/niet nodig hebben, heeft mijn Fiesta dit setje nodig of juist niet?

Alvast dank!

Mvg, Yari

Probleem zal het niet zitten in het lichtbeeld mits je projector lenzen hebt erin. Maar in dat ze niet gekeurd zijn. Een goede APK keurmeester zal niet alleen kijken naar je lichtbeeld maar ook naar het keurmerk op de lamp. Voor auto's waar van oorsprong Halogeen koplampen in zitten zijn eenmaal geen LED/Xenon lampen met wel de juiste keurmerken te vinden want zij krijgen die simpelweg niet. Enige optie is gewoon zeer sterke/felle Halogeen lampen te pakken. Ikzelf heb nu de Philips Racingvision GT200 erin zitten. Geven al veel meer licht dan de standaard lampen maar tuurlijk, komt niet in de buurt van LED/Xenon. Verder ben ik zelf wel bezig al mijn andere lampen (behalve dus de koplampen) te vervangen naar LED (dat mag gewoon).

1 minute ago, Grumpy91 said:

Probleem zal het niet zitten in het lichtbeeld mits je projector lenzen hebt erin. Maar in dat ze niet gekeurd zijn. Een goede APK keurmeester zal niet alleen kijken naar je lichtbeeld maar ook naar het keurmerk op de lamp. Voor auto's waar van oorsprong Halogeen koplampen in zitten zijn eenmaal geen LED/Xenon lampen met wel de juiste keurmerken te vinden want zij krijgen die simpelweg niet. Enige optie is gewoon zeer sterke/felle Halogeen lampen te pakken. Ikzelf heb nu de Philips Racingvision GT200 erin zitten. Geven al veel meer licht dan de standaard lampen maar tuurlijk, komt niet in de buurt van LED/Xenon. Verder ben ik zelf wel bezig al mijn andere lampen (behalve dus de koplampen) te vervangen naar LED (dat mag gewoon).

Bedankt voor de snelle comment, ik neem aan dat ik dan wel gewoon net voor de APK de originele lampen er ff in kan stoppen en ze na de APK weer terugwisselen voor Xenon?

Domme vraag misschien: hoe zie ik of ik projector lenzen heb?

Zeker kan je het wisselen. Maar stel je rijdt eens een fuik in van de politie/RDW enzo (dus grote controle) of je wordt zo eens aan de kant gezet dan is de kans aanwezig dat je 2x een boete krijgt voor niet de juiste koplampen en vaak dat je ze ter plekke moet wisselen voor de juiste (zeker bij de grote controles)! En daarnaast: om elke keer voor/na je APK de hele unit eruit te schroeven voor een lampje te wisselen? Ik heb geen zin in zoveel werk elke keer, laat staan eens aan de kant van de weg.

Verschil tussen reflector en projectorlampen zie je dat projectorlampen een bolle lens hebben (en je niet direct je lampje ziet zitten). In een reflectorlamp zie je vaak je lampje zitten en heeft geen bolle lens voor de lamp zitten.

Zeker kan je het wisselen. Maar stel je rijdt eens een fuik in van de politie/RDW enzo (dus grote controle) of je wordt zo eens aan de kant gezet dan is de kans aanwezig dat je 2x een boete krijgt voor niet de juiste koplampen en vaak dat je ze ter plekke moet wisselen voor de juiste (zeker bij de grote controles)! En daarnaast: om elke keer voor/na je APK de hele unit eruit te schroeven voor een lampje te wisselen? Ik heb geen zin in zoveel werk elke keer, laat staan eens aan de kant van de weg.

Verschil tussen reflector en projectorlampen zie je dat projectorlampen een bolle lens hebben (en je niet direct je lampje ziet zitten). In een reflectorlamp zie je vaak je lampje zitten en heeft geen bolle lens voor de lamp zitten.

Wist niet dat ze daar zo streng naar controleerden, lijkt me inderdaad niet al te fijn om ze (zeker langs de weg) nog ff om te wisselen. Voor die ene keer in het jaar APK zou ik het niet erg vinden (als ik filmpjes op yt zie is t maar een halfuurtje werk). 

Geven die Philips racingvision lampen die jij erin hebt zitten nog een beetje mooi blauwwit licht? Als dat zo is denk ik dat ik dezelfde keus maak.

Nu zullen ze lang niet altijd zo streng zijn, maar zeker bij die grote controles wordt vaak wel streng gecontroleerd (en ook vaak een zero-tolerance beleid gevoerd: direct schrijven ipv waarschuwen). En ik ben er eerlijk in: ik heb niet het gereedschap in mijn auto liggen om alles los/vast te maken "even".

Dit dat topic wat ik net zei zie je foto's (linkjes athans) hoe het lichtbeeld is ervan. Kosten wel een losse cent (50 euro ongeveer voor een setje), maar zijn de felste goedgekeurde halogeen lampen die er op dit moment te krijgen zijn.

14 minutes ago, Grumpy91 said:

Nu zullen ze lang niet altijd zo streng zijn, maar zeker bij die grote controles wordt vaak wel streng gecontroleerd. En ik ben er eerlijk in: ik heb niet het gereedschap in mijn auto liggen om alles los/vast te maken "even".

Dit dat topic wat ik net zei zie je foto's (linkjes athans) hoe het lichtbeeld is ervan. Kosten wel een losse cent (50 euro ongeveer voor een setje), maar zijn de felste goedgekeurde halogeen lampen die er op dit moment te krijgen zijn.

Sorry, had het topic nog niet helemaal gelezen toen ik die reactie schreef.

De lichtopbrengst is inderdaad behoorlijk maar ik zit vooral met de kleur licht, die jij erop hebt zitten lijken me geler dan ik eigenlijk wil (no offense).

Qua gereedschap is vgm alleen een rateltje met een passende socket benodigd, die heb ik nog wel ergens in mn vorige auto liggen.

Ik lees overigens dat de boete voor foute lampen tussen de 90 en 140 ligt, voor die kleine kans dat ze me aan de kant zetten durf ik dat nog wel te riskeren. Collega van me rijdt altijd in zn Micra met underglow aan wat sowieso al niet mag maar heeft tot nu toe alleen een waarschuwing gekregen (niet dat dat betekent dat ik er ook mee wegkom).

Ik weet uberhaupt nog niet of ik reflector of projectorlampen heb, heb daar tijdens de proefrit niet op gelet. Dus wellicht kan ik sowieso al geen Xenon/Led.

Zijn er uberhaupt hallogeen lampen die in de buurt van de 6000K komen, of heb ik dan helaas geen opties meer?

Pfoe, durf ik niet te zeggen of het halogeen zijn die in die buurt komen. Mijn lampen zijn best wit maar ze houden het beetje geel van halogeen, doordat je in principe nog altijd een draadje hebt wat opgloeit. Verder geven ze een fijn lichtbeeld zonder ooit gezeik ermee te kunnen krijgen (niet met politie, rdw of garage/apk). Zeker ook nu met de avondklok ben ik vaker de enige op straat als ik van mijn werk af kom dus heb ook al geregeld aan de kant gestaan (gelukkig vanwege de papieren omtrent avondklok) maar elke keer gaven ze wel al aan dat mijn koplampen goed fel waren (zonder te verblinden).

Pfoe, durf ik niet te zeggen of het halogeen zijn die in die buurt komen. Mijn lampen zijn best wit maar ze houden het beetje geel van halogeen, doordat je in principe nog altijd een draadje hebt wat opgloeit. Verder geven ze een fijn lichtbeeld zonder ooit gezeik ermee te kunnen krijgen (niet met politie, rdw of garage/apk). Zeker ook nu met de avondklok ben ik vaker de enige op straat als ik van mijn werk af kom dus heb ook al geregeld aan de kant gestaan (gelukkig vanwege de papieren omtrent avondklok) maar elke keer gaven ze wel al aan dat mijn koplampen goed fel waren (zonder te verblinden).

Was compleet vergeten dat halogeen natuurlijk altijd wat geel heeft...

Lijken me verder wel erg fijne lampen, zal overwegen om die er ook in te zetten aangezien ik wel vaker hoor dat de Fiesta's standaard lampen wat karige lichtopbrengst hebben.

Nog een vraagje: Ik weet wel bijna zeker dat dit niet mag, maar ik zie mensen ook wel eens hun koplampen tinten. Krijg je hier sowieso gezeik mee (APK/Politie/RDW) of is dit soms wel toegestaan?

Uhmm, volgens mij mag dit niet maar weet het niet zeker. Bedenk je wel dat als je het gaat tinten dat dit ten koste gaat van je lichtopbrengst. Dan kan je nog zo'n felle lampen erin zetten, ze zullen altijd wat gedimd worden door de folie of wat je gebruikt.

Uhmm, volgens mij mag dit niet maar weet het niet zeker. Bedenk je wel dat als je het gaat tinten dat dit ten koste gaat van je lichtopbrengst. Dan kan je nog zo'n felle lampen erin zetten, ze zullen altijd wat gedimd worden door de folie of wat je gebruikt.

Indien het mag zal ik alleen een lichte grijstint eroverheen doen dus verwacht dat dat nog meevalt. Maar ik ga dan eerst ff onderzoeken of het uberhaupt mag :).

Bedankt voor je vele snelle reacties in ieder geval!

Het mag gewoon hoor echter wel de juiste lampen in de koplampen Maar als je projector lampen heb is het lichtbeeld goed er wel vanuitgaande dat je wel een goede set neemt die Ali rommel moet je niet hebben Voor apk hoef je niet bang te zijn een keurmeester kijkt niet naar een keurmerk (is ook geen keurings eis ) alleen of het beeld juist en afstelling is Ik heb al jaren in mijn 2012 xenon zitten nooit geen problemen mee gehad Gewoon zorgen voor een goede set goed afgesteld heb je geen problemen 

Dat is geluk dan. Want 99% van de aftermarket LED/Xenon lampen zijn niet gekeurd voor op de openbare weg. De meeste webshops waarschuwen ook daarvoor dat ze niet zijn toegelaten op de openbare weg. Maar ieder moet het voor zich weten natuurlijk, maar ik riskeer me er niet aan om of gezeik te hebben met mijn garage of een boete te krijgen.

Onzin. Je krijgt geen problemen met politie of apk als ze goed staan afgesteld. Als de halogeens goed staan, staat de xenon ook goed.

Alleen bekeuring of apkafkeur als ze niet goed staan. maar dat gaat ook op voor halogeen en led. Een theoretisch verhaal dus Grumpy en niet van toepassing op de praktijk🤗

Jaren met xenon rondgereden en 5 x door APK. Mensen waarschuwen is goed maar onnodig bang maken is niet nodig. Ik zeg: Xenon ( 5000 a 6000 K) er in en genieten. 

Overigens alléén als je projectiekoplampen heb want het lichtbeeld met reflectiekoplampen gaat waarschijnlijk niet goedkomen.

Prima, dan verkondig ik maar onzin en mag het dus gewoon... Daarom staat natuurlijk (bijna) bij al die sites dat ze niet gebruikt mogen worden voor op de openbare weg! Het mag namelijk niet omdat ze niet het juiste keurmerk hebben.

Maar ik ga niet meer reageren hierop. Blijkbaar weet iedereen het beter dan mij maar zal ik de enige zijn die zich wel netjes aan de regels houdt... 

2 hours ago, Grumpy91 said:

Prima, dan verkondig ik maar onzin en mag het dus gewoon... Daarom staat natuurlijk (bijna) bij al die sites dat ze niet gebruikt mogen worden voor op de openbare weg! Het mag namelijk niet omdat ze niet het juiste keurmerk hebben.

Maar ik ga niet meer reageren hierop. Blijkbaar weet iedereen het beter dan mij maar zal ik de enige zijn die zich wel netjes aan de regels houdt... 

Vind het sowieso geen onzin, ik vroeg om de risico's en je hebt m'n vraag netjes beantwoord. Bedankt!

Ik durf dit risico zelf echter nog wel aan, als ik de anderen zo hoor is het niet compleet legaal maar de kans dat je er gezeur mee krijgt lijkt me nihil.

2 hours ago, Full Led said:

Onzin. Je krijgt geen problemen met politie of apk als ze goed staan afgesteld. Als de halogeens goed staan, staat de xenon ook goed.

Alleen bekeuring of apkafkeur als ze niet goed staan. maar dat gaat ook op voor halogeen en led. Een theoretisch verhaal dus Grumpy en niet van toepassing op de praktijk🤗

Jaren met xenon rondgereden en 5 x door APK. Mensen waarschuwen is goed maar onnodig bang maken is niet nodig. Ik zeg: Xenon ( 5000 a 6000 K) er in en genieten. 

Overigens alléén als je projectiekoplampen heb want het lichtbeeld met reflectiekoplampen gaat waarschijnlijk niet goedkomen.

5 hours ago, BlackFocus said:

Mhh heb vorig jaar steekproef gehad geen problemen of opmerkingen gehad 

Grumpy91 ik heb je heb een pb gestuurd

Hebben jullie nog advies voor een bepaald setje lampen? Het liefst onder de 100 euro maar als daarvoor alleen Chinese troep te koop is wil ik nog wel wat hoger gaan.

Heel simpel; koop dat spul niet. Het werkt wel maar het lichtbeeld is instabiel (knippert vaak) door de goedkope ballasten en ook duurt het tot volle sterkte komen van de lampen langer.

Onder de 100 euro.....koop je geen goede set. Denk bv ook aan de stekkerverbindingen etc. Zelf heb ik erg goede ervaring met een set van Hilox maar die kosten 200 euro en zijn hun geld waard. Ook Pilot heeft goede kwaliteit. Mijn advies: Koop een Hiloxset. Lijkt duur maar is het niet. Spaar nog eventueel nog even door maar laat die "minder dan 100 euro setjes" lekker bij de verkoper liggen.

Edit: Deze (h7 weet ik niet zeker meer maar je hebt ze voor alle lamptypen)

On 14-2-2021 at 22:42, yariwes said:

Dag allemaal,

Woensdag ga ik mijn Fiesta mk7 uit 2010 ophalen van de dealer. Hier zitten nog standaard halogeen lampen in welke ik wil laten vervangen door een xenon setje, naar mijn denken zal dit een stuk beter lijken i.c.m. de kleur: https://imgur.com/a/vwrZd1k. Ik zat zelf aan 6000K te denken en zag dat de fiesta koplampen niet al te moeilijk uit de auto te halen zijn, dus ik denk dat ik het klusje zelf ga doen.

Ik weet echter bijna niks van koplampen etc, dus vroeg ik me af of dit bij mijn koplampen uberhaupt mogelijk was (zonder tegenliggers constant te blinderen of gezeur met de APK te krijgen).

Daarnaast zie ik nogal verschillen in prijzen voor de xenon-sets, ik zie ze online voor 70 euro staan maar ook voor 200 euro. Zijn de goedkopere versies allemaal Aliexpress-kwaliteit of valt dit nog wel mee? Ik wou zelf niet meer dan 100 euro besteden eigenlijk.

Daarnaast zie ik vaak dingen over CAN-BUS staan en hoe sommige auto's dit wel/niet nodig hebben, heeft mijn Fiesta dit setje nodig of juist niet?

Alvast dank!

Mvg, Yari

Yari, ik heb al 4 jaar (90.000km) dezelfde Pilot Xenon erin zitten (5000k) en mijn verlichting staat altijd op automatisch. Deze set koste toen we €200, ze zijn dus het geld wel waard. Hiervoor had ik een Fiesta van 2014, ook xenon ingebouwd en volgens de garage zitten ze er nog in. Ik ben er zeer tevreden mee en heb het gevoel dat ze meer licht geven dan Led (Mazda CX 3). 

• 2 weeks later...

Ik rijd al meer dan 10jaar met xenon norg nooit een opmerking gehad

En die van me vriendin rijd nu ook 3jaar ook geen enkele opmerking

Natuurlijk wel gewoon. Goede setjes erin. Pilot/hilox 

Ik heb in die eerste set 9jaar gehad in mijn focus 1 lampje vervangen. En die auto stuiterde redelijk dus de lampjes zijn wel goed door elkaar geschut

Share

• Create New...