Jump to content
Fiestaclub.nl
FordFeestje

Fiesta 1.4 2003 Stottert en hapert bij gas geven

Recommended Posts

Lang verhaal, samenvatting onderaan. Mijn Fiesta 1.4 uit 2003 maakt bar weinig kilometers omdat ik fanatiek motorrijder ben, maar de laatste tijd (en in het bijzonder deze bizar ijzige week) gebruik ik hem steeds vaker om mijn geliefde tweewieler schoon en pekelvrij te houden! Nu ben ik helaas tegen een probleem aangelopen.

Afgelopen december heb ik de auto wat vaker gebruikt en hierbij viel me op dat hij af en toe iets in leek te houden. Afgelopen weekend heb ik een langer stuk gereden en toen hield de auto écht in, met name op de snelweg. Bij een constant toerental niks aan de hand, maar zodra ik gas geef begint de auto enorm te stotteren en te haperen, en is hij niet vooruit te branden. Ik begon met een knipperend geel check engine lampje, inmiddels brandt deze constant. Een bekende van me heeft de foutcode uitgelezen met een dongel, en dat gaf foutcode P0302, "Cylinder 2 → Misfire Detected".

Ik heb het eea gegoogled en veel mensen roepen dat waarschijnlijk de bobine stuk is, wat schijnbaar vaker voorkomt. Vanavond heb ik de weerstand van de bougiekabels geprobeerd te meten aangezien deze ook vaker slecht zijn/worden, dus ik trek één voor één de kabels los en toen werd ik een beetje verdrietig:

Zowel de bougies als de doppen(?)/kabels zitten onder de bruine slurrie, vermoedelijk mengsel van water en olie? Sorry als ik niet op de juiste woorden kom overigens, ik heb wat sleutelervaring (aan m'n motorfiets) maar ben geen automonteur en heb slecht m'n gezonde verstand ;) Toen trok ik de kabel bij nr.2 los en toen merkte ik dat......deze rubberen plug een metalen pin erin lijkt te hebben? Ik dacht na, keek nog eens goed, en nog eens.....is de bovenkant van m'n bougie nou gewoon afgebroken? En last but not least, merkte ik dat het lostrekken van plug nr.3 behoorlijk wat kracht kostte, deze zat muurvast. Deze heb ik uiteindelijk losgekregen, maar krijg ik nu niet meer teruggeduwd. Het is op onderstaande foto's lastig te zien maar het lijkt alsof er water rond de bougie zit, wat met het weer van de afgelopen tijd dus ijs is geworden? Wat begon als "ik vervang zelf op de parkeerplaats een bobine en dat scheelt me een dure garagerekening" begint langzaam aan te voelen als een wat ingewikkelder probleem :') En uitgerekend een van de weinige weken dat ik de auto nodig heb voor woon-werkverkeer omdat het voor de motor teveel winter is, laat m'n oude trouwe beestje het afweten. Ik hoor heel erg graag wat jullie mening van dit hele verhaal is! Ik weet niet of de (schijnbaar) gebroken bougie oorzaak of gevolg is, en of mijn bobine inderdaad stuk is of dat het al tijd in cylinder twee heeft gezeten weet ik dus niet. Of is het beiden?

Imgur album met foto's: klik

Ik heb gelezen dat het bougiedeksel(?) bij Fords vaak 'lek' is en dat hier water hebben een vaker voorkomend probleem is, klopt dat? In hoe verre is iets wat ik snel moet (laten) fixen? De km-stand is ongeveer 140k, bougies zijn ongeveer 2 jaar en 30k km oud en de Fiesta is van 2003.

Ultrakorte samenvatting
Fiesta 1.4 benzine uit 2003, stottert en hapert bij gas geven, vermoedelijk bobine stuk?
Bougiedeksel mogelijk lek, bruine slurrie bij bougies
Foutcode "P0302: Cylinder 2 → Misfire Detected"
Bougie bij cyl. 2 lijkt te zijn afgebroken? (niet bekend of dat al was)

Kortom, helluup!

Omdat de auto dealer onderhouden is zullen de bougies op tijd vervangen zijn. Toch? Ik zou daarom eerst eens beginnen met een nieuwe kabelset. Niet te duur en makkelijk te vervangen. Is het dan nog zou mijn volgende stap een bobine zijn. Gasklephuis kun je ook voor de zekerheid even reinigen.

Dealer onderhouden? Nou lekker dan! Het kwam bij de MK6 voor dat de ruitensproeiertjes op de motorkap lekken, d.w.z. de afdichtingen tussen de motorkap en de sproeiertjes hadden ze moeten modificeren ofwel met kit afdichten. Was een bekend probleem, hadden ze moeten weten. Ergo, er loopt dus water precies op de bougies met als oorzaak een hoop ellende met vastgerotte bougies etc.

Zou even een goede garage gaan raadplegen en sowieso de sproeiertjes nazien c.q. afdichten met wat kit.

Bedankt voor de reacties! De auto is inderdaad in het verleden altijd dealer onderhouden geweest, dit heb ik vorig jaar overgeslagen; de laatste keer was dus in 2019. De bougies zijn dus 2 jaar oud en hebben er zo'n 30k km op zitten. Daarom vind ik het raar dat het zo makkelijk fout gaat.

Wat betreft het lekken en de sproeiertjes, domme vraag misschien maar er zit toch een grote plastic kap (met het luchtfilter erin) nog over de bougiedeksel, en over de bougies zit een rubberen dop, dus dan zou er toch niet makkelijk water in moeten stromen?

22 hours ago, FordFeestje said:

Bedankt voor de reacties! De auto is inderdaad in het verleden altijd dealer onderhouden geweest, dit heb ik vorig jaar overgeslagen; de laatste keer was dus in 2019. De bougies zijn dus 2 jaar oud en hebben er zo'n 30k km op zitten. Daarom vind ik het raar dat het zo makkelijk fout gaat.

Wat betreft het lekken en de sproeiertjes, domme vraag misschien maar er zit toch een grote plastic kap (met het luchtfilter erin) nog over de bougiedeksel, en over de bougies zit een rubberen dop, dus dan zou er toch niet makkelijk water in moeten stromen?

Vergeet niet dat het flink waait onder de motorkap, en serieus, kijk de afdichtingen van de sproeiers goed na en kit ze af met wat siliconenkit.