Jump to content
Fiestaclub.nl
Full Led

Wax, Sealer of Nano Coating

Recommended Posts

We gaan weer langzaam richting het goede weer en dus over een paar maanden weer tijd om de auto eens goed te wassen. Of voor de fanaten; te detailen.

Als de auto weer helemaal schoon is (en dus met klei of een hele lichte cleaner) kan de laatste afwerklaag erop. En nu wordt het een wat lastiger keuze. Gebruik je Wax, een Sealer of een Nanocoating?

Met de eerste 2 heb ik ervaring genoeg maar is er hier iemand die ervaring heeft met de laatste, de Nanocoating?

Ik lees daar veel verhalen over. Allemaal super spul, allemaal beschermen ze je auto voor 2 a 3 jaar (een heel goede wax haalt 6 a 9 maanden) en allemaal zijn ze de beste echter kost de ene nanocoating 10 euro per 30 ml en de andere 150 euro voor dezelfde hoeveelheid. 

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen uit eigen ervaring?

Ik heb het nog niet gedaan. Maar ik wil hem van de zomer in de nano coating zetten. Als ik het zo hoor van mensen bij de focusclub is het dan wel een blijvertje. De glans word dieper 

Maar is wel veel meer werk voor je het erop kunt zetten

Polijsten daarna zorgen dat alle polijst resten goed verwijderd. Daarna goed schoonmaken met b.v. Gleon prep en daarna kun je het pas aan brengen

Dan mag je er minimaal 12uur niet aan komen en ook geen regen dus daarom is het voor veel mensen al lastiger

Dat komt in de buurt maar het is nog wel iets meer werk dan jij aangeeft.

Auto Foamen met hogedrukreiniger en foamlans en afspoelen, wassen met een goede reinigende shampoo met washanschoen en twee-emmer-systeem en drogen, besproeien met non-ferro en afspoelen en drogen, besproeien met teerverwijderaar dan boenen waar nodig en afspoelen, hele auto kleien en afspoelen en drogen, auto in verschillende stappen polijsten afhankelijk van de hardheid en beschadigingen (swirls en krassen) met compound, polisch en finisher en steeds met de juiste pads en natuurlijk een dual-action machine, als het gewenste eindresultaat bereikt is (geen swirls meer en ook geen krassen met uitzondering van de diepe) de auto met een IPA helemaal afnemen en dan alles afplakken. Dan pas is de auto klaar voor een nanocoating die je overdekt, bij een temperatuur van boven de 5 graden en bij een lage luchtvochtigheid, aan te brengen. De auto moet hierna nog minstens 24 uur binnen staan en mag niet nat worden. De coating heeft die tijd nodig om uit te harden. Alle stappen zijn een must en kunnen niet overgeslagen worden want anders kun je beter niet caoten.

Inmiddels weet ik dat een goede coating ongeveer 130,-- euro kost en dan nog heel wat meer om alles aan te kunnen brengen en een goede voorbereiding is daar essentieel voor. Ook die spullen kosten al snel 400 euro maar dan heb je ook wel de basis om de komende jaren goed door te komen.

Gezien de hoeveelheid werk en benodigde materialen mag je toch al snel rekenen op 5 a 600 euro als je het laat doen. Doe je het zelf, reken dan op 200,--

Het setje met nanocoating (=glascoating) dat ik er op ga zetten is deze. Eén van de betere coatings op de markt. Van dit merk ook andere coating zoals Mohs, One en Syncro. Zo zijn er nog 15+ merken op de markt met allemaal meerdere produkten. Veel lezen en recensies lezen en filmpjes bekijken.

Ik heb van de week alles aangeschaft dus als het weer wat beter wordt kan ik aan de slag.

Geinteresseerd wat er allemaal komt kijken bij het aanbrengen van een coating en het goed onderhouden van de lak? Kijk dan hier.

Pas wel op voordat je de komende weken daar niet verdwaalt en ook "verslaafd" wordt.

Ik was er even vanuit gegaan dat je de rest al deed met hem in de wax zetten

En afplakken hoeft niet dat is het mooie aan nano kan overal op

Na het openen van dit topic heb ik heel wat uurtjes besteed om mijzelf te orienteren en een hoop wijzer geworden. Inmiddels alle spullen aangeschaft om het vakkundig zelf te kunnen doen.

Voordat je met een da machine aan de gang gaat moet je de boel wel afplakken. Bij het aanbrengen van de coating is dit minder noodzakelijk dan bij wax. Overigens kan het niet overal op. Wel op kunstof maar niet op glas. Voor glas heb je een andere coating nodig.

Maar het is een leuk onderwerp, detailling, om je in te verdiepen. Kost je wel een paar maanden tijd om alles een beetje te snappen.

Edit; Het afplakken staat inderdaad op de verkeerde plaats 😄

Ja ben me zelf ook iets aan het oriënteren. Heb al een half jaar die coating liggen haha

Ik houd zelf 2dagen aan 1dag prepareren en als laatste nog een keer wassen met dreft. Dan goed drogen en een dag later pas echt de coating aanbrengen 

Dreft is een goedje dat je beslist niet moet gebruiken. Dan gaat het niet goedkomen. Daar zitten diverse zaken in die de hechting van iedere coating in de weg zitten.

Laatste stap na de de actie met de da-machine is uitsluitend een IPA zoals Gyeon Prep maar er zijn genoeg andere IPA's.

De coating breng je direct aan na het afnemen met IPA en dus niet een dag later. Afnemen het IPA is in een half uurtje wek max.

Ook alleen de juiste doeken gebruiken want ook daarmee kun je de mist in gaan.

Reken op 1 1/2 dag voorbereiden indien de auto in goede lakconditie verkeert. Het aanbrengen van de coating is in een uurtje gebeurt. Is het een coating met meerdere lagen dan wat langer omdat er tussen de lagen een uurtje of zo gewacht moet worden. Bijvoorbeeld bij Gyeon Syncro.

Maar doe wat je goed lijkt. Het is jouw auto, geld en coating.😉

Ik ga voor Gyeon One omdat het foolproof is. Laat hem eerst polijsten en voorbereiden bij de detailer. Coating daar is vanaf €1500. Dus dan doe ik zelf liever een makkelijkere coating.

Geyon one is makkelijk aan te brengen maar je kunt het nog steeds verkeerd doen op divers gebied. Dat geldt ook voor Pure, Moh's en  iets meer voor Syncro (meerlaags). One gaat 1 jaar mee, Moh's en Pure 1,5 jaar en Syncro 2 jaar. Ook weer afhankelijk van het aantal kilometers dat je maakt, het weer en of een auto overdekt staat of in weer en wind. Ook het onderhoud maakt een behoorlijk verschil m.b.t. de levensduur van een coating. Na het periodiek wassen steeds nabehandelen met Cure want anders kon het wel eens een stuk korter worden. Ook wasstraat bezoek en een verkeerde shampoo verkorten de levensduur van een coating aanzienlijk.

De coating zelf kost niet "veel". En de goedkoopste Geyon One al helemaal niet (kijk maar ). De kosten zitten in de voorbereiding en niet in de coating of het aanbrengen ervan want dat is zo gebeurd.

1500,-- is absurd hoog maar los daarvan kost het je dan nog steeds 1300,-- euro. want One kost dus 70 euro en is in een uurtje aangebracht. Als ik daar dan 130 euro voor tel zit je weer op de 1500,--.  En dat vind ik wel veel geld voor een jaartje.

Als je het zelf niet doet laat ze er dan syncro opdoen. Paar tientjes duurder maar dubbele levensduur.

Gelukkig kan ik alles zelf doen en ben dan voor 150 euro klaar. Lijkt mij een betere deal

😂@Full Led pas je linkje aan, deze gaat naar een trekhaak toe, neem niet aan dat je die als coating moet gebruiken? 😂😂😂

2 minutes ago, Grumpy91 said:

😂@Full Led pas je linkje aan, deze gaat naar een trekhaak toe, neem niet aan dat je die als coating moet gebruiken? 😂😂😂

Lol, aangepast :hug:

Wat me op dit forum opvalt is dat mensen bakken geld uitgeven aan allerlei upgrades maar waar niet of nauwelijks aandacht aan wordt besteed is het onderhouden van de lak en kunststof delen, het interieur en de wielen. 

Het bezoeken van de wasstraat en het (verkeerd) wassen met ( vrijwel altijd) agressieve shampoo's en goedkope onderhoudsmiddelen (b.v. Valma) zijn allemaal funest voor de genoemde onderdelen. Mocht je regelmatig de wasstraat bezoeken dan beloof ik je dat je lak geruïneerd is al denk je misschien van niet. Krassen, swirl, hologrammen en een onbeschermde lak zijn een garantie. Allemaal nog wel te herstellen maar het is makkelijker deze schade te voorkomen.

Als je ziet hoe een auto opknapt van een goed uitgevoerde poetsbeurt.......geweldig. De auto lijkt dan weer of deze zo uit de showroom komt. Daar komt wel wat bij kijken (middelen en tijd) maar dan heb je ook weer de "wow-factor" terug.

Hoe onderhouden jullie het exterieur van de Fiesta's? 

Ik doe het alsvolgd:

- Wassen 2 emmer methode met dodo juice

- teerverwijderaar 

- drogen 

- kleien 

- ontvetten gyeon prep

- polijsten, scholl S3 of gelijk S20, hangt er vanaf

- ontvetten gyeon prep

- glaze aanbrengen van poorboys

- waxen met collinite 476s 

2x per jaar doe ik dit, en tussendoor gewoon wassen en evt. Quickdetailer. Hangt van de staat vd waxlaag af. 

Coating wil ik wel eens proberen, ik heb ook een sealer staan poorboys ex-p. Die heb ik nog niet onder de knie, nog niet echt in verdiept wat ik fout deed. 

Velgen reinig ik met non ferro, mits veel remstof en anders met een apart sopje en handschoen/emmers. 

Keramische remblokken schelen enorm in remstof. 

De ramen zet ik wel elk jaar een coating op van gyeon, top spul!

Ik neem aan dat je polijst met een DAP?

Ga dit jaar dus ook de coating aanbrengen. Hoop dat ik niet zoveel moet polijsten. Auto is nieuw. Ook nog wit wat het allemaal wat moeilijker maakt.

Edit: zie net pas dat er al een topic over "wassen" is; Hier dus

Klopt inderdaad, met een dap. 

Ik heb dan ook een witte auto, nog nooit een witte auto behandeld dus ben erg benieuwd hoe dat gaat worden. 

Ook ben ik vooral benieuwd naar de wetlook die mogelijk is op witte lak, ik vind hem nou al relatief mooi glanzen. Hij is nog niet gepolijst geweest. 

Helaas haal je bij witte auto's nooit (optisch) hetzelfe resultaat als bij autos met een zwarte, rode, grijze,blauwe etc lak.

Hier idemdito. Auto is ook nieuw en dus zal het polijsten wel meevallen. Een lichte polisch met een polish of finishingpad in een korte hit zou genoeg moeten zijn. En dan de nanocoating erop.

Heb nog een donkerblauwe auto met wasstraat ervaring dus daar valt wat meer eer aan te behalen.

6 hours ago, Full Led said:

Helaas haal je bij witte auto's nooit (optisch) hetzelfe resultaat als bij autos met een zwarte, rode, grijze,blauwe etc lak.

Hier idemdito. Auto is ook nieuw en dus zal het polijsten wel meevallen. Een lichte polisch met een polish of finishingpad in een korte hit zou genoeg moeten zijn. En dan de nanocoating erop.

Heb nog een donkerblauwe auto met wasstraat ervaring dus daar valt wat meer eer aan te behalen.

Oke, nou dan hoef ik me daar niet op te verheugen. De rode mazda die ik had vond ik kwa wetlook ook erg tegenvallen helaas. De vorige fiesta daarintegen wel, die had echt een hele mooie wetlook. 

De krasstraat, daar doe ik niet aan. Ik wil 2x per jaar toch wel even een dag bezig zijn met het helemaal poetsen van de auto. Tussendoor lekker wassen met de hand, of even snel langs de wasbox. Om even af te spoelen. Uiteraard raak ik die bezem niet aan.

Tijdje terug zag ik een nieuwe Audi A5, zwart van ‘kleur’, in de wasbox staan. Man stond enthousiast zijn auto te wassen met die bezem. Deed pijn aan mijn ogen.

Vorige ronde (5 maanden geleden) na het polijsten met de hand (intensieve klus) glaze aangebracht, vervolgens wax en als laagste laag sealant gedaan. Dat werkt eigenlijk heel erg goed. Volgende ronde denk ik weer hetzelfde recept. Met mijn 22 jaar verder nog niet veel poets ervaring, maar vind het erg leuk om te doen dus de ervaring zal nog wel komen. Om het wie weet nog beter te kunnen doen

7 hours ago, Robbenley said:

Oke, nou dan hoef ik me daar niet op te verheugen. De rode mazda die ik had vond ik kwa wetlook ook erg tegenvallen helaas. De vorige fiesta daarintegen wel, die had echt een hele mooie wetlook. 

Oh maar het heeft zeker wel effect hoor. Ook op witte auto's kun je een duidelijke verbetering aanbrengen t.o.v. de fabriekslak. Maar het is gewoon iets minder zichtbaar. Het voordeel van witte lak is dan weer dat je swirls, holgrammen en poetskrasjes veel minder duidelijk ziet dan op een donkere kleur.

5 hours ago, Boris1998 said:

De krasstraat, daar doe ik niet aan. Ik wil 2x per jaar toch wel even een dag bezig zijn met het helemaal poetsen van de auto. Tussendoor lekker wassen met de hand, of even snel langs de wasbox. Om even af te spoelen. Uiteraard raak ik die bezem niet aan.

Tijdje terug zag ik een nieuwe Audi A5, zwart van ‘kleur’, in de wasbox staan. Man stond enthousiast zijn auto te wassen met die bezem. Deed pijn aan mijn ogen.

Vorige ronde (5 maanden geleden) na het polijsten met de hand (intensieve klus) glaze aangebracht, vervolgens wax en als laagste laag sealant gedaan. Dat werkt eigenlijk heel erg goed. Volgende ronde denk ik weer hetzelfde recept. Met mijn 22 jaar verder nog niet veel poets ervaring, maar vind het erg leuk om te doen dus de ervaring zal nog wel komen. Om het wie weet nog beter te kunnen doen

Poetsen is ook leuk. Lekker buiten bezig zijn en weten dat het prachtig wordt. Poloijsten met de hand is gekkenwerk. En belangrijker, je krijgt nooit het zelfde resultaat als met een DAP.

Sealant is wat duurzamer dan een wax maar haalt het niet bij een coating. Een coating aanbrengen is wel weer wat meer werk maar als die er eenmaal op zit is wassen meer een kwestie van afspoelen. Ook het vuil hecht zich dan veel minder goed en laat zich dus makkelijk afspoelen.

Laat je het doen dan ben je al snel meer dan 1000,-- kwijt. De coating zelf kost iets van 80 euro maar de voorbereidingen kosten erg veel manuren. En die kun je besparen door het zelf te doen.

Car-detailing is een erg leuke hobby die ook nog veel voldoening geeft.

14 hours ago, Full Led said:

Oh maar het heeft zeker wel effect hoor. Ook op witte auto's kun je een duidelijke verbetering aanbrengen t.o.v. de fabriekslak. Maar het is gewoon iets minder zichtbaar. Het voordeel van witte lak is dan weer dat je swirls, holgrammen en poetskrasjes veel minder duidelijk ziet dan op een donkere kleur.

Poetsen is ook leuk. Lekker buiten bezig zijn en weten dat het prachtig wordt. Poloijsten met de hand is gekkenwerk. En belangrijker, je krijgt nooit het zelfde resultaat als met een DAP.

Sealant is wat duurzamer dan een wax maar haalt het niet bij een coating. Een coating aanbrengen is wel weer wat meer werk maar als die er eenmaal op zit is wassen meer een kwestie van afspoelen. Ook het vuil hecht zich dan veel minder goed en laat zich dus makkelijk afspoelen.

Laat je het doen dan ben je al snel meer dan 1000,-- kwijt. De coating zelf kost iets van 80 euro maar de voorbereidingen kosten erg veel manuren. En die kun je besparen door het zelf te doen.

Car-detailing is een erg leuke hobby die ook nog veel voldoening geeft.

Ik heb het gelezen ja, zo’n polijstmachine is de volgende stap waar ik mij wel nog even goed in moet verdiepen. Gaat een hoop schelen

Klopt, koop een goede DAP en geen rotarie. reken op 200 euro voor een goede machine en nog eens wat extra aan doeken, polijstmiddelen en pads of koop een complete set zoals deze.

Je kunt met een DAP (DualActionPolisher) werkelijk haast niets verkeerd doen. Met een rotarie machine wel. Die is voor de gevorderde detailer soms handig.

Voor een goede oriëntatie is deze site een aanrader maar er zijn er meerdere. En ook Youtube staat bol van filpjes over de DAP machine en uberhaupt veel over detailen.

7 hours ago, Full Led said:

Klopt, koop een goede DAP en geen rotarie. reken op 200 euro voor een goede machine en nog eens wat extra aan doeken, polijstmiddelen en pads of koop een complete set zoals deze.

Je kunt met een DAP (DualActionPolisher) werkelijk haast niets verkeerd doen. Met een rotarie machine wel. Die is voor de gevorderde detailer soms handig.

Voor een goede oriëntatie is deze site een aanrader maar er zijn er meerdere. En ook Youtube staat bol van filpjes over de DAP machine en uberhaupt veel over detailen.

Top dankje, ga me er eens in verdiepen

Moet je wel zeggen dat de site waarna ik je verwijs alleen over produkten gaat die CarClean zelf verkoopt. Ze hebben goede produkten maar als je het in je hoofd haalt om over andere produkten, die ze zelf niet verkopen, te praten dan is de wereld te klein. De adviezen beperken zich alleen tot hun produkten. Die zijn de beste. Onzin natuurlijk en daarom het met een korrel zout nemen. Maar toch een goed begin met veel filmpjes en how-to's.

1 hour ago, Full Led said:

Moet je wel zeggen dat de site waarna ik je verwijs alleen over produkten gaat die CarClean zelf verkoopt. Ze hebben goede produkten maar als je het in je hoofd haalt om over andere produkten, die ze zelf niet verkopen, te praten dan is de wereld te klein. De adviezen beperken zich alleen tot hun produkten. Die zijn de beste. Onzin natuurlijk en daarom het met een korrel zout nemen. Maar toch een goed begin met veel filmpjes en how-to's.

Eens met dit. 

Ik heb dat van carclean nog niet mee gemaakt. Maar ze hebben een aardig breed assortiment en ik krijg korting via de focusclub en dat helpt natuurlijk altijd