Jump to content
Fiestaclub.nl
Full Led

Wax, Sealer of Nano Coating

Recommended Posts

Ik ga alleen naar Carclean voor Gyeon. Voor de rest gebruik ik Koch Chemie, P&S en CarPro, alle 3 niet verkrijgbaar bij CC.

De winkel heeft een breed assortiment maar laaaaaannnnnggggg niet alles. Kan ook niet want er zijn 1000-den produkten te koop op dat gebied. Van ondeugdelijke zaken tot topspul  en met wat googelen soms ook nog goedkoper. Neemt niet weg dat CC geen rommel verkoopt. Wat prijs , service en advies betreft is het een toppertje. Maar het forum, dat ook van CarClean is, is nogal beperkt wat vrijheden betreft. Je mag werkelijk niets posten wat tegen hun commerciele belangen ingaat. Dat forum noem ik een incestclubje. Echt een stelletje (betaalde?) leden die alles afkraken wat CC niet verkoopt. Een beetje van "Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Op dit forum krijg je goede adviezen van 3ervaren detailers maar de produkten die zij adviseren ..... daar kun je nog wel eens je vraagtekens over hebben.

Ik heb een Nanocoating besteld die als toppertje bekend is in detailland (Armorshield IX). Kreeg negatieve reacties. Tuurlijk want dat verkoopt CC niet.

Zo ook een foampistool. Alleen die zij verkochten was goed (50,--). Inmiddels ergens anders dat foampistool gekocht (15,--) en deze is helemaal geweldig.

En zo nog wat voorbeelden. Dus CC is een goede site met over het algemeen goede spullen voor een redelijke prijs met een goede service maar het forum moet wat betreft de adviezen die je daar inwint toch wel met enige terughoudendheid ter harte genomen worden. Gezond verstand dus.

En daarop aanvullend, als je om tips krijgt, krijg je dus ook vrijwel alleen tips van producten bij CC. Het kan best beter zijn dat er veel betere producten zijn, maar dat krijg je daar dus niet te horen.

Niets mis mee met die merken. Op mijn 2de auto (de Fiesta) komt Gyeon Pure. Daarnaast heb ik ook verschillende produkten van PoorBoys (o.a. Shampoo Slick&Suds).

Maar als je beginner bent in detail-land dan wil je nog wel eens vragen welk produkt je moet gebruiken. Het antwoord is altijd te koop bij CC maar de wereld is veel groter.

Mijn bericht was dus om daar vooral eens te gaan lezen wat er allemaal bij komt kijken maar als je zelf aan de gang wilt kijk dan ook verder dan hetgeen er bij CC te koop is.

Als voorbeeld de polijstpads. Je hebt ze in verschillende afmetingen, soorten en gradaties en je hebt er toch al snel een stuk of 15 nodig in verschillende smaken. Kost je bij CC minimaal 150,-- maar je kunt die pads ook ergens andrs kopen (wel ander merk) voor 30 euro. Net zo goed. Ik bedoel maar.

Maar een DAPmachine.....koop de EVO die ze bij CC hebben. Een betere in die prijsklasse zul je niet snel vinden en ook niet goedkoper.

Edit: Gebruik youtube ook eens om je te verdiepen. Erg veel filmpjes over zooooveeeel detailing onderwerpen maar ook daar zijn meningen gekleurd door commerciele belangen. Veel kijken en je herkent het op enig moment wel.

Vandaag even 6 uur uitgetrokken om de auto weer voor te bereiden op komende maanden. Deze keer met een polijstmachine ipv met de hand. Een ding is zeker, ik ga het nooit meer met de hand doen. Wat was ik verbaasd over het resultaat. Hij stond er eigenlijk altijd al goed bij, maar het blijkt dat het nog veel mooier kan. Was erg leuk om te doen, en met dit weer had ik ook helemaal niets te klagen. 

6srO9Ug.jpg

f0l40Ok.jpg

Netjes hoor. Ziet er goed uit.

Mijn auto's gisteren gewassen. Heerlijk weer.

Vandaag heb ik een setje Gyeon Pure besteld. Nog even wachten met aanbrengen tot het wat warmer is.

Voor onze andere auto ga ik ArmourShield IX aanbrengen. 

Maar eens zien welk van de twee het langst mee gaat.

Beide worden wel periodiek getopt met Gyeon Cure .

Moet er niet aan denken deze coatings zonder machine aan te brengen. Kan eigenlijk ook niet. De auto's moeten perfect zijn voordat de coatings worden aangebracht en dat bereik je dus niet handmatig.

2 hours ago, Full Led said:

Netjes hoor. Ziet er goed uit.

Mijn auto's gisteren gewassen. Heerlijk weer.

Vandaag heb ik een setje Gyeon Pure besteld. Nog even wachten met aanbrengen tot het wat warmer is.

Voor onze andere auto ga ik ArmourShield IX aanbrengen. 

Maar eens zien welk van de twee het langst mee gaat.

Beide worden wel periodiek getopt met Gyeon Cure .

Moet er niet aan denken deze coatings zonder machine aan te brengen. Kan eigenlijk ook niet. De auto's moeten perfect zijn voordat de coatings worden aangebracht en dat bereik je dus niet handmatig.

Ik hoop dat je de coating wel zonder machine aanbrengt. 😜 Maar polijsten zonder machine ben ik het mee eens!

Nee,😂 de coating wordt uiteraard met de hand aangebracht. De machine is nodig in het voorbereidende traject. 👏 Maar scherp van je want je kunt hierboven ook lezen dat de coating met een DAP aangebracht dient te worden. Zal een mooi zooitje geven😂.

35 minutes ago, Full Led said:

Nee,😂 de coating wordt uiteraard met de hand aangebracht. De machine is nodig in het voorbereidende traject. 👏 Maar scherp van je want je kunt hierboven ook lezen dat de coating met een DAP aangebracht dient te worden. Zal een mooi zooitje geven😂.

Dacht, ik zeg het voor de zekerheid even voor als iemand het anders leest. 😂

Lees een hoop maar wat ik nog niet zie is linkjes naar polijst machines 😈. Afgelopen jaar redelijk lam gepoetst met de handen, schiet niet op als je 3 lagen wilt aanbrengen. Wil wel een keertje een draadloze polijster op de kop tikken. Kzie vanalles vanaf een 50~ euro tot 200+ euro. Ik zie ook een optie v Meguiars om op een boormachine te zetten, en laat ik die nou wel hebben. 

Opties opties! 

Zou niet een draadloze aanschaffen 

Die zijn altijd halverwege leeg. Of je moet serieus geld uitgeven 

Een dap500 of 900 is dan beter betaalbaar

1 hour ago, Gio said:

Lees een hoop maar wat ik nog niet zie is linkjes naar polijst machines 😈. Afgelopen jaar redelijk lam gepoetst met de handen, schiet niet op als je 3 lagen wilt aanbrengen. Wil wel een keertje een draadloze polijster op de kop tikken. Kzie vanalles vanaf een 50~ euro tot 200+ euro. Ik zie ook een optie v Meguiars om op een boormachine te zetten, en laat ik die nou wel hebben. 

Opties opties! 

In mijn zoektocht is vooral duidelijk geworden dat er een hoop goed zijn, als ze maar Dual Action zijn. Heb het voorgaande keren ook altijd met de hand gedaan. Na 1x met een machine wil je niet meer anders. 

Ik kan denk ik vrij kort zijn in mijn advies: Neem deze. Je hebt dan een volledige set en een zeer goede machine. Een boormachine met hulpstukken is vragen om problemen @Gio

@Steelmaster De 900 bestaat niet meer. Dat is de EVO geworden.

@Gio Reken op 200 euro voor een goede DAP-machine (EVO) maar dat kan ook weer duurder (B.v. Rupes) maar dat voegt niets toe als je alleen voor je zelf en de buren detailt. Neem geen Rotary als beginner., daarmee verbrand je de autolak als je niet zeer deskundig bent. Met een DAP kun je eigenlijk niets verkeerd doen.

Een polijstmachine op accu's zijn er ook. Reken op 6 a 700 euro. Zoals deze. Ook een goed merk. Neem wel 2 accu's

@Boris1998 Klopt helemaal. Met de hand kun je een krasje locaal behandelen of wax aanbrengen maar nooit een hele auto doen die weer als nieuw moet worden. Je krijgt nog niet 30% van het eindresultaat met een DAP en je bent daar 24 uur langer mee bezig.

Een rupes is wel een super machine. Een stuk stiller dan mijn dap900. 

Ik weet niet hoeveel herrie de Evo maakt. Maar met de 900 doe ik wel oordoppen in en dat hoefde ik bij de dap 500 niet

Maar een rupes is ruim 2x zo duur dus ook niet grappig meer

De EVO is stiller, krachtiger en trilt minder (ergonomischer) dan de 900 (V3). Maar de Rupes wordt door de professionals veel gebruikt die dat ding 20 uur per week in hun handen hebben. Die zal dus wel weer beter zijn dan de EVO (niet v.w.b. eindresultaat) . Maar ja, die prijs..... Voor een incidentele inzet van een hobby detailer is een Rupes kopen dat net zoiets als eenn Porche of Ferrari kopen en er nooit harder mee rijden dan 100 . Beetje zonde van de centjes.

De DAP500 is eigenlijk wat te zwak. Het kan maar je loopt al snel tegen de beperking aan van de 500 watt. Koop dus gelijk de EVO (1000 watt) dan loop je tegen dat probleem niet aan.

Vandaag wat spulletjes van CarClean binnen gekregen. Onder andere de Gyeon Pure coating. Mijn handen jeuken al maar nog maar een paar maandjes wachten op wat beter weer ondanks dat ik de coating binnen ga aanbrengen (kan niet buiten). Heb wel een gasmasker met de juiste filters gekocht om veilig het spul aan te brengen. 

De Gyeon Pure (i.c.m. Gyeon Cure) gaat op de Fiesta. Op de andere auto, een Peugeot 108, gaat de ArmourShield IX ook met Gyeon Cure) En op de motorkap hiervan gaat ook nog wat chinees spul.

Dus 3 coatings op de motorkap van de 108 om de duurzaamheid te testen i.r.t. de prijzen. Hier geen topper op (dus geen Cure) want dat zou de boel vertekenen.

Mr Fix a 10,-- voor 100 ml ( Chinees spul en gezien de prijs waarschijnlijk geen blijvertje)

ArmourShield IX a 55,-- voor 30 ml (korting van toepassing)

Gyeon Pure a 88,-- voor 30 ml

Dat zijn geen misselijke prijzen voor die dingen nondeju.
Misschien maar gewoon keertje langs een detailer zelf brengen 😂 ipv dat ik sta te kloten bij een wasbox. 

9 minutes ago, Gio said:

Misschien maar gewoon keertje langs een detailer zelf brengen 😂 ipv dat ik sta te kloten bij een wasbox. 

Jaa wil ik eigenlijk ook eens doen. Maarja, waar zitten in dit land goede detailers die een goede prijs-kwaliteit verhouding hebben?

Er zijn er een heleboel met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Maar dit zijn perfectionisten. Daar gaat uren in zitten en gaan door tot het zo goed mogelijk is. Als ik hier mijn auto laat doen begint dat bij zo’n €500. Dat gaat dan t/m het polijsten en een waxlaag.

30 minutes ago, Gio said:

Reken op minimaal 750 euro bij een goede hobbydetailer. Vanaf 1250,-- bij een professioneel bedrijf. En dat alleen voor het exterieur. Wil je het interieur ook gedaan hebben en de motorruimte dan ga je al snel richting 2000,--. Uiteraard met een goede nanocoating,

10 minutes ago, martn said:

Er zijn er een heleboel met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Maar dit zijn perfectionisten. Daar gaat uren in zitten en gaan door tot het zo goed mogelijk is. Als ik hier mijn auto laat doen begint dat bij zo’n €500. Dat gaat dan t/m het polijsten en een waxlaag.

Uren? ik denk eerder aan dagen. 

Als je kijkt wat er allemaal nodig is voor het aanbrengen van coating dan is de prijs van de coating maar 5 a 10% van het prijskaartje. De rest is arbeidsloon en de kosten van andere materialen.

Je kunt het ook prima zelf doen maar je zult wel wat spulletjes etc moeten aanschaffen. Reken op een inverstering tussen de 500 en 700,-.

Als je het daarna ook doet voor anderen en dat voor een redelijke prijs, zeg 500,-- voor een waxfinish en 700,-- voor een finish met coating dan heb je de initiele kosten er na een paar keer uit.

Een coating kun je alleen aanbrengen als je voorbereidingen perfect zijn. Een wax is wat vergeeflijker en verhult meer. Maar ja, die wax is na een maand of 3 a 4 wel weer verdwenen terwijl een goede coating jaren meegaat.

@Full Led uiteraard ligt dan aan verschillende factoren. Daarom zeg ik ook vanaf €500. Een vriend van mij is professioneel detailer. Mijn auto is 2 jaar oud en heeft alleen swirls. Daar is hij een paar uur mee bezig. Hoe slechter de staat en hoe meer er moet gebeuren, hoe duurder het wordt en hoe langer het duurt. Maar voor €1250 kom je ook bij een professional een heel eind met een nette auto.

Klopt helemaal. Een wat oudere auto die al vaker door de wasstraat is gegaan vraagt heel wat meer correctie (swirls, hologrammen en krasjes) dan een auto die altijd netjes is behandeld. Je hoeft dan minder te corrigeren.

En dan nog de hardheid van de lak. Heeft ene auto (lees: niet het merk want per type en bouwjaar kan de hardheid verschillen) keiharde lak, een andere heeft weer wat zachtere lak. Allemaal medebepalend voor de doorlooptijd van de correctie.

Neemt niet weg dat de auto mooier wordt dan de dag dat deze nieuw werd afgeleverd (deuken uitgezonderd😄)

Die 1250 ga je wel redden voor het exterieur.

Just now, Full Led said:

Klopt helemaal. Een wat oudere auto die al vaker door de wasstraat is gegaan vraagt heel wat meer correctie (swirls, hologrammen en krasjes) dan een auto die altijd netjes is behandeld. Je hoeft dan minder te corrigeren.

En dan nog de hardheid van de lak. Heeft ene auto (lees: niet het merk want per type en bouwjaar kan de hardheid verschillen) keiharde lak, een andere heeft weer wat zachtere lak. Allemaal medebepalend voor de doorlooptijd van de correctie.

Neemt niet weg dat de auto mooier wordt dan de dag dat deze nieuw werd afgeleverd (deuken uitgezonderd😄)

Verschilt meestal zelfs al per batch van dezelfde kleur de hardheid.