Full Led Posted January 26, 2021 Report Share Posted January 26, 2021 Alhoewel ik nog niet gereden heb met iets om mee te sleuren, heb ik daarvoor wel een originele trekhaak laten monteren. Eentje van het demonteerbare type. Een prijzig verhaal bij Ford (1050 euro). Hierin zitten natuurlijk ook de montagekosten maar dan nog. Wel is het mooi weggewekt en klap je het stekkerdeel omhoog en uit het zicht als je het spul niet aangesloten hebt waardoor van achteren niet te zien is of er een trekhaak onder kan. Daarnaast zit het electrische gedeelte via een extra kastje aangesloten met een 5 tal stekkers. Ik verwacht dat dit nodig is om e.e.a. goed te laten werken met systemen zoals de sensoren, camera en andere zaken. Ik verwacht niet dat dit onderdeel uit maakt van een aftermarket trekhaak en vraag me dus af wat je je op je hals haalt als je niet kiest voor een originaal produkt. Jullie enig idee? https://imgbb.com/] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spyker Posted January 27, 2021 Report Share Posted January 27, 2021 Ik heb laatst een aftermarket trekhaak geinstalleerd op mijn MK7.5. Een Oris, verticaal afneembare haak, wegklapbare stekker. Dit lles in combinatie met een Eric Jaeger wagenspecifieke kabelset. Kabelboom was vrijwel plug and play. Alleen de standaard kabel die naar het mistachterlicht loopt moest worden geknipt en met de kabelset worden verbonden. Alle andere aansluitingen waren gelijk aan die van de wagen. Aan de kabelboom zat ook een dergelijke module als op je foto gekoppeld. Deze herkent het als er een aanhanger of drager gekoppeld wordt, en zorgt ervoor dat bijvoorbeeld de PDC wordt uitgeschakeld. Er zijn ook diverse niet-wagenspecifieke kabelsets. Ik denk dat je daar nog een hoop moeite aan hebt om die passend te krijgen en daar zal waarschijnlijk ook geen module bij zitten. Qua kosten: bij de dealer inderdaad €1000+, ik heb betaald €250 voor de haak en €70 voor de kabelset. De goedkope oplossing is een niet afneembare haak (vanaf €130?) en een standaard kabelboom (vanaf een euro of 50?). Wat mij betreft het verschil in prijs niet waard, specifieke set bespaart een hoop moeite. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Full Led Posted January 27, 2021 Author Report Share Posted January 27, 2021 Dat zijn nog eens andere bedragen ondanks dat daar de installatiekosten niet bij zitten en bij de dealer wel, en misschien is de prijs voor een mk7(,5) en een mk8 toch anders. Ook zou de kogeldruk kunnen verschillen. Bij mij 65 kg. 60 kg zou voor mij niet voldoen ivm fietsendrager en electrische fietsen die samen 64 kg wegen zonder accu's. Heb overigens niet het idee dat bij een trekhaak met 60 kg kogeldruk dit fout zou gaan. Goede tip voor diegene die bedenken dat een trekhaak handig is. Het prijsverschil is toch 50% (incl installatie) en dus de moeite waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spyker Posted January 27, 2021 Report Share Posted January 27, 2021 Ik werd door de dealer een vergelijkbare prijs gequote als voor jouw MK8. Verder: kogeldruk van een MK7.5 is 50kg, een MK8 65kg. Hier is 50kg genoeg voor onze fietsen en kleine aanhangers. Prijsverschil is inderdaad grotendeels te wijten aan (het ontbreken van) installatiekosten. Voor mij hobby, dus beetje knutselen is geen probleem. Wel 2 personen nodig (in elk geval voor het afnemen van de bumper). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Fiesta Posted January 27, 2021 Report Share Posted January 27, 2021 2 hours ago, Spyker said: Qua kosten: bij de dealer inderdaad €1000+, ik heb betaald €250 voor de haak en €70 voor de kabelset. De goedkope oplossing is een niet afneembare haak (vanaf €130?) en een standaard kabelboom (vanaf een euro of 50?). Wat mij betreft het verschil in prijs niet waard, specifieke set bespaart een hoop moeite. De grootste klapper zit 'm natuurlijk in de uren, niet in de aanschaf. Ik heb mijn Fiësta (voorraadmodel) ook door de dealer laten voorzien van een 'officiële' afneembare trekhaak, precies zoals omschreven. Die staat voor 895,- euro in de boeken (in de combinatie met een inruilauto en wat korting zal dat strikt genomen wat minder zijn, is maar waar je de algehele korting aan toekent). Bij een universeelgarage of trekhakenboer kan het vast wat goedkoper, maar er is in het verleden wat gedoe geweest rondom trekgewichten van de MK8 ST-line (aanvankelijk was dat 0 kg, dat is ergens in 2018 veranderd). Ik had geen zin in gezeik daarover, daarom maar gekozen voor een factuur met een Ford-logo er op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Fiesta Posted January 27, 2021 Report Share Posted January 27, 2021 21 hours ago, Full Led said: Ik verwacht dat dit nodig is om e.e.a. goed te laten werken met systemen zoals de sensoren, camera en andere zaken. Ik verwacht niet dat dit onderdeel uit maakt van een aftermarket trekhaak en vraag me dus af wat je je op je hals haalt als je niet kiest voor een originaal produkt. Jullie enig idee? Zoiets zal het mogelijk kunnen zijn inderdaad, of het per definitie het geval is durf ik niet te zeggen. Mijn ouders hebben in het verleden ook een aftermarket trekhaak op hun Renault laten zetten door een universeelbedrijf, die zit nu wel het punt dat de parkeersensoren niet uitgeschakeld zijn bij gebruik van de stekker. Achteruitrijden met fietsendrager of aanhanger resulteert dus vanzelf in een vervelende bak gejengel aan je kop. Mijn pa stoort zich er niet zo aan dus hij heeft er ook geen haast mee om het aan te laten passen. Ik word er altijd stijl gek van als die toeter afgaat 😣 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Full Led Posted January 27, 2021 Author Report Share Posted January 27, 2021 2 hours ago, Leon Fiesta said: Zoiets zal het mogelijk kunnen zijn inderdaad, of het per definitie het geval is durf ik niet te zeggen. Mijn ouders hebben in het verleden ook een aftermarket trekhaak op hun Renault laten zetten door een universeelbedrijf, die zit nu wel het punt dat de parkeersensoren niet uitgeschakeld zijn bij gebruik van de stekker. Achteruitrijden met fietsendrager of aanhanger resulteert dus vanzelf in een vervelende bak gejengel aan je kop. Mijn pa stoort zich er niet zo aan dus hij heeft er ook geen haast mee om het aan te laten passen. Ik word er altijd stijl gek van als die toeter afgaat 😣 Ja, zoiets had ik al verwacht en dat wil ik ook niet. Ik heb overigens die trekhaak ook laten monteren bij aflevering van de nieuwe (op voorraad) mk8 binnen het pakket "onderhandelings skills". Geen idee wat ik er dus echt voor betaald heb. Ik heb een prijs genoemd die ik wilde bijbetalen op mijn mk7,5 van 2017 en dat was incl. trekhaak. Take it or leave it. Naar veel gedoe werd het "take it". Onverwacht want ik dacht; dat doen ze nooit. Wel dus en dus zit ik nu met/in een nieuwe Fiesta 🤔😄 2 hours ago, Spyker said: Ik werd door de dealer een vergelijkbare prijs gequote als voor jouw MK8. Verder: kogeldruk van een MK7.5 is 50kg, een MK8 65kg. Hier is 50kg genoeg voor onze fietsen en kleine aanhangers. Prijsverschil is inderdaad grotendeels te wijten aan (het ontbreken van) installatiekosten. Voor mij hobby, dus beetje knutselen is geen probleem. Wel 2 personen nodig (in elk geval voor het afnemen van de bumper). Als je handig bent kun je een hoop centjes in je zak houden. Dat arbeidsloon tegenwoordig is pittig. Een mk7(,5) mag inderdaad maar 50 kg kogeldruk hebben en dat is te weinig voor 2 E-bikes met drager. Zelf had ik op mijn 7.5 een aftermarket haak laten monteren met een kogeldruk van 75 kg. Inderdaad met het gedoe van diverse storingen. Die trekhaak van 75 kg maakte het nog steeds niet wettelijk want de auto mag maar 50 kg hebben. De monteur gaf echter aan dat de trekhaak zo goed vastzat dat er nooit iets mee zou gebeuren en met de 75 kg-specificatie van de trekhaak zelf heeft het ook nooit problemen gegeven. Maar ja, het mocht dus niet. Ben dus blij dat de mk8 65 kg mag hebben en dat nu alles zonder storing werkt (hoop ik want nog niet geprobeerd) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted January 27, 2021 Report Share Posted January 27, 2021 Ik heb onder mijn ST mk8 een afneembare haak van Trekhaakcentrum.nl Kostte in totaal € 710,50 inclusief een witte kentekenplaat. Ik heb gekozen voor de 7polige versie, die met 13 was een paar tientjes duurder (maar ik mag er toch niks mee trekken, dus ik ben voor de goedkoopste gegaan. ze hadden 2 merken, en na grondig overleg met hun hoofdkantoor kozen ze voor die van het merk Westfalia, die zou het beste passen ivm bumper e.d. Precieze reden waarom deze het werd weet ik niet, maar het past goed. De haak is heel netjes gemonteerd, en er is nauwelijks iets van te zien als je achetr de auto staat. (Zie mijn projecttopic voor foto’s) ik heb er nog geen gebruik van gemaakt, dus weet niet hoe het zit met achteruitrijden in combinatie met de sensoren. Ik heb wel betaald voor het aanpassen van de boordcomputer, dus ik ga er vanuit dat dit goed is opgelost. to do: fietsendrager kopen en testen 😇 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spyker Posted January 27, 2021 Report Share Posted January 27, 2021 Uitschakeling van de PDC is volgens de boekjes alleen mogelijk met 13-polige kabelset. Dat is ook de reden dat ik daarvoor ben gegaan. Ik vermoed dat een kabelset voor een 7-polige auto dan ook geen module bevat, en dat ondanks het aanmelden in de boordcomputer de PDC niet wordt uitgeschakeld. Als je geen PDC hebt is er sowieso geen probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Full Led Posted January 27, 2021 Author Report Share Posted January 27, 2021 Ik had nog niet eerder gekeken of ik 7 of 13 polig had. Het blijkt 13-polig te zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Fiesta Posted January 27, 2021 Report Share Posted January 27, 2021 13 polig is ook wel de nieuwe standaard zo ongeveer. Wel een verloopstekkertje scoren dan, want veel aanhangers en dragers zijn nog ouderwets 7 polig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grumpy91 Posted January 27, 2021 Report Share Posted January 27, 2021 En zo'n verloopstekkertje kost bij de automaterialenboer een kleine 5 euro. Let wel op: Ik heb met de Focus (2016, First Edition) gehad dat ik de aanhanger los heb gekoppeld en erna de auto uit heb gezet en bij de volgende keer starten (en alle keren erna) gaf deze een foutmelding aan dat er verlichting van de aanhanger kapot was. Ik weet niet hoe het is bij de Fiesta maar bij de Focus zorgen we nu dus dat eerst de auto uit is en dan pas aan/afkoppelen. Dit kwam bij de Focus doordat hij ineens een piek of daling had van stroomweerstand en dat interpreteerde de auto dus als een defecte lamp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Fiesta Posted January 28, 2021 Report Share Posted January 28, 2021 10 hours ago, Grumpy91 said: En zo'n verloopstekkertje kost bij de automaterialenboer een kleine 5 euro. Let wel op: Ik heb met de Focus (2016, First Edition) gehad dat ik de aanhanger los heb gekoppeld en erna de auto uit heb gezet en bij de volgende keer starten (en alle keren erna) gaf deze een foutmelding aan dat er verlichting van de aanhanger kapot was. Ik weet niet hoe het is bij de Fiesta maar bij de Focus zorgen we nu dus dat eerst de auto uit is en dan pas aan/afkoppelen. Dit kwam bij de Focus doordat hij ineens een piek of daling had van stroomweerstand en dat interpreteerde de auto dus als een defecte lamp. Kost de hele wereld niet inderdaad, ik had 'm voor de zekerheid uit mijn inruilauto gehaald maar ik kreeg bij m'n trekhaak ook een verloopstekker geleverd. Witte kentekenplaat zat er trouwens niet bij. Zijn ook geen wereldschokkende bedragen, maar had in het kader van service/volledige levering er eigenlijk ook wel bij mogen zitten bedenk ik me nu. Foutmeldingen vanuit de verlichting heb ik in mijn Fiësta niet niet gehad, ook niet bij een defect (of losgetrild, heb het nog niet gecheckt) lampje in de aanhanger. Geen idee trouwens of dat überhaupt gedetecteerd zou moeten worden, heeft de MK8 daar een meldingsysteem voor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grumpy91 Posted January 28, 2021 Report Share Posted January 28, 2021 Ik denk dat de MK8 dit wel meldt aangezien onze Focus van 2016 dit al doet met Sync 2 (dacht ik dat erop zit) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Fiesta Posted January 28, 2021 Report Share Posted January 28, 2021 Ok, maar eens in de gaten houden dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razer Posted January 28, 2021 Report Share Posted January 28, 2021 14 hours ago, Spyker said: Uitschakeling van de PDC is volgens de boekjes alleen mogelijk met 13-polige kabelset. Dat is ook de reden dat ik daarvoor ben gegaan. Ik vermoed dat een kabelset voor een 7-polige auto dan ook geen module bevat, en dat ondanks het aanmelden in de boordcomputer de PDC niet wordt uitgeschakeld. Als je geen PDC hebt is er sowieso geen probleem. Sowieso snap ik niet dat je uberhaupt nog aan denkt om een 7 polige te monteren. 13 polig is idd de manier voor je pdc, maar ook voor canbus verlichting, camera etc. Wij bouwen al jaren geen 7 polige systemen meer in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Full Led Posted January 28, 2021 Author Report Share Posted January 28, 2021 22 minutes ago, Razer said: Sowieso snap ik niet dat je uberhaupt nog aan denkt om een 7 polige te monteren. 13 polig is idd de manier voor je pdc, maar ook voor canbus verlichting, camera etc. Wij bouwen al jaren geen 7 polige systemen meer in Maar worden alle aftermarketsetjes met een 13-polige stekker geleverd met "ook zo'n kastje" om foutmeldingen te voorkomen??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Fiesta Posted January 28, 2021 Report Share Posted January 28, 2021 2 hours ago, Full Led said: Maar worden alle aftermarketsetjes met een 13-polige stekker geleverd met "ook zo'n kastje" om foutmeldingen te voorkomen??? Lijkt mij onderdeel van de installatie/het systeem en zal waarschijnlijk ook verband houden met de elektrische systemen en 'computers' in de auto's die steeds omvangrijker worden. De tijd dat je de stroom simpel kan aftakken van één van de achterlichten ligt wel achter ons geloof ik. Ter vergelijk: een oude beeldbuis werkt alleen op 220V, als je je huidige smart-tv lekker wilt kunnen gebruiken dan moet je 'm even doorlussen naar je geluidsysteem en koppelen aan je netwerk (al dan niet draadloos). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franciscus Posted March 8, 2021 Report Share Posted March 8, 2021 Afgelopen weekend weer eens een aanhanger achter de Mk8 gehangen en moet zeggen dat de originele Ford trekhaak erg goed werkt: - Parkeersensoren worden automatisch uitgeschakeld; - Dodehoekdetectie werkt gewoon; - Leuk detail: bij het inschakelen van de achteruitversnelling zie je behalve het beeld van de achteruitrijcamera ook een aanhanger van boven achter de auto (waar normaal groen/oranje/rood van de parkeersensoren getoond wordt). Dat wil niet zeggen dat het met een aftermarket niet (goed) werkt, maar die van Ford werkt (bij mij althans) foutloos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted March 8, 2021 Report Share Posted March 8, 2021 5 hours ago, Franciscus said: Dat wil niet zeggen dat het met een aftermarket niet (goed) werkt, Ik kan alleen voor mijn eigen trekhaak melden dat dit ook gewoon werkt: parkeersensoren worden netjes uitgeschakeld. Ik heb geen dodehoekdetectie, en nog geen meter gereden met de fietsendrager, niet goed gelet op de display 😇 Als het weer wat beter is en we de fietsendrager ook ECHT gaan gebruiken, zal ik ook eens letten op de display bij het achteruitrijden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razer Posted March 8, 2021 Report Share Posted March 8, 2021 On 28-1-2021 at 12:19, Full Led said: Maar worden alle aftermarketsetjes met een 13-polige stekker geleverd met "ook zo'n kastje" om foutmeldingen te voorkomen??? Wij werken met ecs draadbomen, zit idd een kastje bij. Maar bij allen geld, wel aanmelden in het syteem, anders werkt het niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spyker Posted March 9, 2021 Report Share Posted March 9, 2021 9 hours ago, Razer said: Wij werken met ecs draadbomen, zit idd een kastje bij. Maar bij allen geld, wel aanmelden in het syteem, anders werkt het niet Ik heb een Erich Jaeger kabelboom met kastje, Plug & Play, niet hoeven aanmelden. Werkt voortreffelijk. Dus aanmelden geldt blijkbaar toch niet voor allen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razer Posted March 9, 2021 Report Share Posted March 9, 2021 4 hours ago, Spyker said: Ik heb een Erich Jaeger kabelboom met kastje, Plug & Play, niet hoeven aanmelden. Werkt voortreffelijk. Dus aanmelden geldt blijkbaar toch niet voor allen? Werk alleen met vag merken, daar werkt het net even anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts