QiQi Posted January 18, 2021 Report Share Posted January 18, 2021 Hallo, ik zou graag willen vragen als er een ECU tuning beveiligd is met een wachtwoord kan deze nog steeds overschreven worden? ik weet dat je geen aanpassing kunt doen aan de ECU, maar kan deze reflashed worden? (bijvoorbeeld als ik een originele bestand terug wilt op laten zetten) Kan de wachtwoord beveiligde ECU ongedaan maken met een software update? alvast bedankt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steelmaster Posted January 19, 2021 Report Share Posted January 19, 2021 Volgens mij zit er geen wachtwoord op. Hij kan naar mijn idee altijd overschreven worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steelmaster Posted January 19, 2021 Report Share Posted January 19, 2021 Maar het is niet helemaal de bedoeling om voor de zelfde soort vraag steeds een topic te openen. Dit kan toch ook in je vorige topic? Link to comment Share on other sites More sharing options...
QiQi Posted January 19, 2021 Author Report Share Posted January 19, 2021 mijn excuses ervoor ben je dit helemaal zeker of kan ik met een beveiligde ecu geen enkele kant meer op? buiten een nieuwe ecu kopen en vervangen en opnieuw inleren bij de dealer dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bnz Posted January 19, 2021 Report Share Posted January 19, 2021 De ecu is bereikbaar via de OBD stekker,en over wat voor fiesta gaat eigenlijk ??? Er staat mk 1 blauw,bij je beschijving,maar is dit werkelijk een mk1 ??? Mijne is gewoon overschreven,door andere software,ook zonder dat er een wachtwoord aan te pas kwam. Ging van 125 pk naar 135 pk zonder problemen. Maar er word altijd,eerst de orginele,uitgelezen.en daarna de andere software/tuning geladen. En op de computer opgslagen,voort t geval, dat de tuning verkeerd gaat,en deze terug kan. Hoop dat dit een antwoord geef op je vraag !!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
QiQi Posted January 19, 2021 Author Report Share Posted January 19, 2021 ok bedankt ik heb eigenlijk een bmw 525d F10 maar er zijn extreem weinig forums met tuning sectie dus ik dacht dat ik hier mijn vraag kon stellen dus ook is de ECU paswoord beveiligd kan deze nog steeds overschreven worden? edit: ik heb net gegoogled wat een MK1 is ... lol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bnz Posted January 19, 2021 Report Share Posted January 19, 2021 neem eens kontakt op met Mebu, Nootdorp. Want dat antwoord moet ik helaas,verschudigd blijven. Zij kunnen je alles vertellen,want velen van onze fiesta's 😎,zijn daar getuned,en zij doen meerdere merken,en weten wat ze doen. https://autosportmebu.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
TristanT Posted January 19, 2021 Report Share Posted January 19, 2021 57 minutes ago, QiQi said: dus ook is de ECU paswoord beveiligd kan deze nog steeds overschreven worden? Korte antwoord: Beveiliging van embedded hardware (wat een ECU is) is complex spul, ik zou gewoon een tuner bellen die het je dan wel kan vertellen of het voor jouw model een probleem is of je kan doorverwijzen naar iemand die het wel weet. Lange antwoord: Vrijwel alle ECUs op moderne auto's hebben een digitale handtekening op de software (BMW heeft dit gegarandeerd, net als alle moderne VAG modellen), Ford ook op alle nieuwere modellen, geen idee of het ook op de wat oudere Fiesta's zit maar gezien de kwaliteit van Ford algemene beveiliging zal dit wel mee vallen. Wachtwoorden worden nooit gebruikt, die zijn zo makkelijk te omzeilen dat je net zo goed niets kan gebruiken. BMW en VAG modellen zijn voor zover ik weet het meest goed beveiligd en vergen een tuner met de juiste spullen (en Tesla, maar dat is een andere categorie). Als de tuner het kan doen heeft die of de juiste digitale sleutels om een nieuwe versie er op te zetten met een correcte handtekening (dus denkt de ECU dat het fabriekssoftware is) of de tools om dit te omzeilen. De oude versie die er op staat, kan je bijna altijd zonder problemen terug laden aangezien de handtekening niet veranderd, wellicht heb je wel speciale tooling (uitleessoftware/hardware) nodig om dit te doen maar dat zal je aan een tuner moeten vragen hoe dat per merk/auto zit aangezien dit nogal wat kan verschillen. Soms leveren ze een kastje mee om dit zelf te kunnen doen met de OBD2 poort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steelmaster Posted January 19, 2021 Report Share Posted January 19, 2021 2 hours ago, QiQi said: ok bedankt ik heb eigenlijk een bmw 525d F10 maar er zijn extreem weinig forums met tuning sectie dus ik dacht dat ik hier mijn vraag kon stellen dus ook is de ECU paswoord beveiligd kan deze nog steeds overschreven worden? edit: ik heb net gegoogled wat een MK1 is ... lol Voor een bmw zou ik eens bellen met mosselman (verhoeven harskamp) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts