Jump to content
Fiestaclub.nl
Davej84

Chippen

Recommended Posts

Hallo Medeformleden

Naar een aantal weken mijn fiesta mk8 1.0 95 pk in ontvangst te hebben mogen nemen mis ik toch af en toe iets meer pit onder de motorkap.

Nu ben ik op zoek na medeformleden die hun fiesta hebben laten tunen en waar ze dit gedaan hebben?

Via beetje zelf research gedaan te hebben kom ik uit bij Unlimited Tuning zei zouden van de 95 pk naar 145 pk gaan nu is mijn gevoel is dit niet erg veel voor een 3 cilinder?

En wordt het verbruik ook minder aangezien ik niet hoger kom als 1 op 15 gemiddeld 

Mvg 

MK8 is ook leverbaar geweest met 140pk. De ST heeft 200pk met drie cilinders. Da's een andere motor, maar een drie cilinders betekent niet dat je maar weinig vermogen kunt hebben. 

10 minutes ago, RuudTilburg said:

MK8 is ook leverbaar geweest met 140pk. De ST heeft 200pk met die cilinders. Da's een andere motor, maar een drie cilinders betekent niet dat je maar weinig vermogen kunt hebben. 

De 140 pk was ook een 3 cilinder? En de ST?

Je zou misschien Mebu ook eens kunnen bekijken. Zij doen heel veel Fords. De ST heeft ook een 3-cilinder ja. Ik heb er minstens 235pk in, dat gaat dikke prima!

7 minutes ago, martn said:

Je zou misschien Mebu ook eens kunnen bekijken. Zij doen heel veel Fords. De ST heeft ook een 3-cilinder ja. Ik heb er minstens 235pk in, dat gaat dikke prima!

Er zal toch verschil zitten tussen jou en mijn blok of puur de software?

De ecoboost blokjes zijn goed te tunen, die van mij is naar 145 pk en 240 Nm gegaan (ongeveer, heb m niet op de rollenbank gehad). Ik vind het een aanrader.

11 hours ago, Davej84 said:

Er zal toch verschil zitten tussen jou en mijn blok of puur de software?

Ja zeker, het zijn andere blokken. Maar je vraagt om het chippen van 3 cilinders. Dat gaat prima.

13 hours ago, Davej84 said:

Hallo Medeformlede

Naar een aantal weken mijn fiesta mk8 1.0 95 pk in ontvangst te hebben mogen nemen mis ik toch af en toe iets meer pit onder de motorkap.

Nu ben ik op zoek na medeformleden die hun fiesta hebben laten tunen en waar ze dit gedaan hebben?

Via beetje zelf research gedaan te hebben kom ik uit bij Unlimited Tuning zei zouden van de 95 pk naar 145 pk gaan nu is mijn gevoel is dit niet erg veel voor een 3 cilinder?

En wordt het verbruik ook minder aangezien ik niet hoger kom als 1 op 15 gemiddeld 

Mvg 

Het opwaarderen van je motor gaat prima. De 95 pk ecoboost is flink geknepen door Ford. Een tuning haalt alleen naar boven wat er al in zit. Het blok is door ford getest op 180 pk dus die 140 pk gaat probleemloos lukken. Maar omdat het blok het makkelijk aan kan wil niet zeggen dat de rest van je aandrijflijn er vrolijk van wordt. Op het forum valt te l;ezen dat je V-bak 210 Nm aan kan. Met de 240 Nm na tuning zit je daar dus boven en het zal van je rijstijl afhangen of je, op termijn, problemen gaat krijgen ondanks dat er nog wel een veiligheidsmarge op de specificaties van de V-bak zit. Je rijstijl is, gezien het verbruik, toch wel aan de sportieve kant. Ik heb ook het 95 pk blok maar rijd 1 op 18,5 a 1 op 20 (veel snelweg). Mijn mk7,5 100 pk versie had ook 140 pk/240Nm na een tuning en nooit enig probleem gehad maar ook zelden de 240 Nm los gelaten.

Binnenkort laat ik de boel ook opwaarderen en twijfel nog tussen Unlimited tuning en Rica. Die laatste is wel duurder en krijg je wat minder maatwerk en wat minder eindresultaat (pk en Nm) maar wel weer een stukje hardware waarmee je de standaard software kunt terugzetten. Handig voor als de auto naar de dealer moet voor onderhoud.

3 hours ago, Full Led said:

Je rijstijl is, gezien het verbruik, toch wel aan de sportieve kant. Ik heb ook het 95 pk blok maar rijd 1 op 18,5 a 1 op 20 (veel snelweg).

Ik zit zelf ook gemiddeld op zo'n 1:15, rijstijl zal eerder sportief dan traag zijn maar dat wil niet zeggen dat je de aandrijflijn altijd tot het uiterste vergt he. Zelf rijd ik over het algemeen korte stukjes (zeg 15 km enkele reis), verdeeld over bebouwde kom, provinciaal en een stukje snelweg. Daar haal je gewoon geen lekker verbruik mee. Als ik een keer lange stukken snelweg kan rijden buiten de spits dan vliegt mijn verbruik ook omlaag, helemaal nu de maximum snelheid overdag op 100 km/u ligt. Dit even als nuance/aanvulling op het verhaal :)

7 hours ago, Full Led said:

Het opwaarderen van je motor gaat prima. De 95 pk ecoboost is flink geknepen door Ford. Een tuning haalt alleen naar boven wat er al in zit. Het blok is door ford getest op 180 pk dus die 140 pk gaat probleemloos lukken. Maar omdat het blok het makkelijk aan kan wil niet zeggen dat de rest van je aandrijflijn er vrolijk van wordt. Op het forum valt te l;ezen dat je V-bak 210 Nm aan kan. Met de 240 Nm na tuning zit je daar dus boven en het zal van je rijstijl afhangen of je, op termijn, problemen gaat krijgen ondanks dat er nog wel een veiligheidsmarge op de specificaties van de V-bak zit. Je rijstijl is, gezien het verbruik, toch wel aan de sportieve kant. Ik heb ook het 95 pk blok maar rijd 1 op 18,5 a 1 op 20 (veel snelweg). Mijn mk7,5 100 pk versie had ook 140 pk/240Nm na een tuning en nooit enig probleem gehad maar ook zelden de 240 Nm los gelaten.

Binnenkort laat ik de boel ook opwaarderen en twijfel nog tussen Unlimited tuning en Rica. Die laatste is wel duurder en krijg je wat minder maatwerk en wat minder eindresultaat (pk en Nm) maar wel weer een stukje hardware waarmee je de standaard software kunt terugzetten. Handig voor als de auto naar de dealer moet voor onderhoud.

Ja ik rij gewoon normaal alleen rijd ik 15 km enkele reis en alleen maar binnendoor geen autobaan.

Ja unlimited heb ik ook een offerte opgevraagd en zei zeggen ook dat je garantie hebt van 5 jaar als je niet tevreden bent of de software weg is of moet ivm dealer ze 50 euro tellen om dit te regelen 

4 hours ago, Leon Fiesta said:

Ik zit zelf ook gemiddeld op zo'n 1:15, rijstijl zal eerder sportief dan traag zijn maar dat wil niet zeggen dat je de aandrijflijn altijd tot het uiterste vergt he. Zelf rijd ik over het algemeen korte stukjes (zeg 15 km enkele reis), verdeeld over bebouwde kom, provinciaal en een stukje snelweg. Daar haal je gewoon geen lekker verbruik mee. Als ik een keer lange stukken snelweg kan rijden buiten de spits dan vliegt mijn verbruik ook omlaag, helemaal nu de maximum snelheid overdag op 100 km/u ligt. Dit even als nuance/aanvulling op het verhaal :)

Is jouwe ook getuned?

13 minutes ago, Davej84 said:

Is jouwe ook getuned?

Ja, vrij recent. Over het nieuwe verbruik kan ik dus nog niet heel veel zeggen, maar het lijkt redelijk gelijk te blijven. Bij gelijkwaardig gebruik moet’ie zuiniger zijn, maar een snellere auto nodigt vaak ook uit tot doorrijden (dus uiteindelijk hoger verbruik). Eerste voorzichtige gok is dat ik er tussenin zit wat dat betreft.

33 minutes ago, Leon Fiesta said:

Ja, vrij recent. Over het nieuwe verbruik kan ik dus nog niet heel veel zeggen, maar het lijkt redelijk gelijk te blijven. Bij gelijkwaardig gebruik moet’ie zuiniger zijn, maar een snellere auto nodigt vaak ook uit tot doorrijden (dus uiteindelijk hoger verbruik). Eerste voorzichtige gok is dat ik er tussenin zit wat dat betreft.

Mag ik vragen van hoeveel pk je naar hoeveel bent gegaan en waar dit gedaan is?

2 hours ago, Davej84 said:

Mag ik vragen van hoeveel pk je naar hoeveel bent gegaan en waar dit gedaan is?

Dat mag je vragen. Heb geen dynorun gedaan, maar het zou 145 pk en 240 Nm moeten zijn ongeveer. Dat is volgens mij wat elke tuner aanbiedt voor deze blokjes. Ik heb het laten doen bij Chiptuning Twente, dat is een dealer van Mobile Chiptuning Nederland. Heb voor hen gekozen omdat ik een van de eigenaren ken. Dus stukje gunfactor en gemak, ik kan niet zeggen of zij beter of slechter zijn dan de concurrentie. Maar ik hoef ook niet het onderste uit de kan, de auto is merkbaar vlotter. Dat was voor mij genoeg.

Ik heb mijn Fiesta via Rica tuning naar 140pk en 225nm laten tunen. Zoals hierboven genoemd een stukje duurder, maar misschien net wat meer ‘zekerheid’ in de vorm van minder pk’s en nm dan de andere tuners

6 hours ago, Boris1998 said:

Ik heb mijn Fiesta via Rica tuning naar 140pk en 225nm laten tunen. Zoals hierboven genoemd een stukje duurder, maar misschien net wat meer ‘zekerheid’ in de vorm van minder pk’s en nm dan de andere tuners

Welke Rica is het? Zie er 2 staan 😉

On 13-1-2021 at 07:45, Davej84 said:

Welke Rica is het? Zie er 2 staan 😉

Rica engineering, hebben vast wel meerdere vestigingen ook

Mijn dealer gaf garantie als zij de software van Rica erop zetten maar dat doen ze niet meer. Daarmee is wat mij betreft het belangrijkste voordeel van Rica verdwenen en blijft de hoge prijs over. Toch nog even verder zoeken want ik zie dat er ook aanbieders zijn die voor 299,-- hetzelfde resultaat beloven.

On 12-1-2021 at 21:22, Leon Fiesta said:

Dat mag je vragen. Heb geen dynorun gedaan, maar het zou 145 pk en 240 Nm moeten zijn ongeveer. Dat is volgens mij wat elke tuner aanbiedt voor deze blokjes. Ik heb het laten doen bij Chiptuning Twente, dat is een dealer van Mobile Chiptuning Nederland. Heb voor hen gekozen omdat ik een van de eigenaren ken. Dus stukje gunfactor en gemak, ik kan niet zeggen of zij beter of slechter zijn dan de concurrentie. Maar ik hoef ook niet het onderste uit de kan, de auto is merkbaar vlotter. Dat was voor mij genoeg.

Heb net een tuner aan de lijn gehad en die zegt opletten en zeker 98 tanken is dit bij ook het geval 98 tanken en tot heden nog geen problemen ermee? Aangezien fabrieksgarantie?

38 minutes ago, Davej84 said:

Heb net een tuner aan de lijn gehad en die zegt opletten en zeker 98 tanken is dit bij ook het geval 98 tanken en tot heden nog geen problemen ermee? Aangezien fabrieksgarantie?

Fabrieksgarantie is er bij mij van af inmiddels (2 jaar zijn voorbij). Hier nog geen problemen, maar ik heb er ook nog niet bijster veel mee gereden. Chippen heb ik afgelopen najaar laten doen en door Covid staat de auto 99% van de tijd in z'n nachtverblijf. Ik tank afwisselend euro 95 en 98, is een beetje afhankelijk van welk tankstation op dat moment in de buurt is en daarmee wat de literprijs is.

Op euro 95 mag je ongeveer 135 pk en ongeveer 225 a 230 Nm verwachten.  De opgave van de diverse tuners, 145 pk en 240 Nm, is gebasseerd op euro 98 of 100 . Tijdens het tunen wordt vooraf gevraagd welke brandstof je tankt. Daar wordt de boel op afgeregeld. Tank je toch euro 98 of 100 dan gaat dat prima alléén heb je daarmee niet de 145 pk/240Nm omdat de auto daar niet op afgesteld is. Natuurlijk heb je dan ook geen 145pk/240Nm als je auto is afgesteld op euro 98/100 en je tankt euro 95.

On 11-1-2021 at 19:59, Davej84 said:

Hallo Medeformleden

Mvg 

Opzich is 140pk best netjes uit een 3 cilinder 1 liter blokje. Bedenk je dat de inhoud van je blok zo groot is als 3 cola blikjes maar. Okee, daar zit dan nog een turbo bij (denk ik zo) waardoor die het aantal PK's opkrikt. Maar het aantal PK zegt niet alles over een auto. Je kan beter naar de koppel kijken tegenwoordig. Vroeger zei het aantal PK heel veel. Maar tegenwoordig gaat er eerder kracht verloren bij de overbrenging dan in het blok.

Meer informatie vind je hier onder andere: linkje