Jump to content
Fiestaclub.nl
Full Led

Banden steeds minder profiel?!

Recommended Posts

Wat mij opvalt is dat nieuwe banden minder profieldiepte hebben dan wat jaartjes geleden.

Hadden nieuwe banden eerder een profieldiepte van 8 a 9 mm, nu hebben nieuwe banden (zomer) nog maar een profieldiepte van 7 mm.

Dit heb ik zelf mogen constateren op banden van Goodyear, Michelin en Continental. Gemeten bij een bandenhandel met een schuifmaat.

Dit werd ook bevestigd door een medewerker maar die had geen idee waarom dat was. Hij gokte dat het rubber steeds beter werd (slijtvaster) en dat de gemiddelde band een kilometere of 50.000 mee moet gaan bij normale rijstijl en bij tussendoor wisselen van voor naar achter. Bij 9 mm zouden de banden te lang meegaan c.q. verdienden de producenten er te weinig op (te lage omloopsnelheid)

Iemand hier, al dan niet, met vestand van zaken die dit kan bevestigen/verklaren? 

Toevallig heb ik net 2 nieuwe Goodyear Efficient Grip Performance 15 inch besteld.

Productiedatum week 47 2020

Heb ze net ff opgemeten met de profielmeter, en ik meet in het midden 8 mm en aan de zijkanten zo,n 7,7mm

IMG-20210109-164354.jpg

IMG-20210109-164534.jpg

Heb eerder wel eens de profieldiepte opgemeten, vorig jaar bij dezelfde banden, maar dan 17 inch 

Productiedatum was week 19 2019  toen waren die zo,n 9 mm, dus het lijkt inderdaad een mm minder te zijn. 

42 minutes ago, keesevo said:

Dat is meer dan ik meet bij mij nieuwe contnentals en michelins. Ik kom niet verder dan 7.2 mm.

9 hours ago, Full Led said:

Hij gokte dat het rubber steeds beter werd (slijtvaster) en dat de gemiddelde band een kilometere of 50.000 mee moet gaan bij normale rijstijl en bij tussendoor wisselen van voor naar achter

Dat zou best eens kunnen.

Ik heb nu Hankook Ventus S1 EVO af fabriek er onder zitten, en ze zijn niet op te krijgen😀

Na 67000km, voor nog 2,5-3mm en achter nog ruim 5mm, die halen de 100.000 wel (niet gewisseld voor/achter)

Heb ik ook geen snelheidsmonster met 90pk.

Bij de Focus Ecoboost 1.5 bij mijn vrouw, waren de Bridgestone Turanza ER300 al na 32000Km op 2mm (niet gewisseld voor/achter)

Maar die heeft ook meer pk,s en een zware rechtervoet😄

Goh, (even als reactie op dat artikel) op slicks heb je meer grip dus meer weerstand dus sta je sneller stil (op droog wegdek!!). Heb je al iets van vocht of water of wat dan ook op je wegdek hebt dan glibber en glij je door xD

De wettelijke minimale profieldiepte is 1,6 mm en er wordt in het algemeen geadviseerd de banden te vervangen bij een profieldiepte van 2 mm.

Kun je dus maar 5 mm van je banden afrijden bij een PD (profieldiepte) van 7 mm bij een nieuwe band. Als het inderdaad klopt dan banden tegenwoordig minder PD hebben dan een paar jaartjes geleden dan scheelt dat toch weer heel wat kilometers (in het voordeel van de producent)

12 minutes ago, Grumpy91 said:

Goh, (even als reactie op dat artikel) op slicks heb je meer grip dus meer weerstand dus sta je sneller stil (op droog wegdek!!). Heb je al iets van vocht of water of wat dan ook op je wegdek hebt dan glibber en glij je door xD

Als je regelmatig F1 kijkt, weet je wel ongeveer hoe het werkt met droog/nat en banden.

Wat ik zelf opmerkelijk vondt, is dat goede merkbanden schijnbaar nog steeds prima presteren bij 1.6mm

Vaak leeft toch wel een beetje het idee, van onder de 3mm vervangen.

En dat het vaak onnodig vroeg gebeurt ben ik wel met hem eens.

Kreeg vorig jaar maart ook het advies om ze over een half jaar te vervangen, en we zijn nu bijna een jaar verder, zitten nu op 2,5-3mm

@keesevo Formule 1 volg ik al zo'n jaar of 20 denk ik 😛 maar is gewoon dat als je geen profiel hebt dat je meer grip+weerstand hebt en dus sneller stil kan staan. 

Maar denk dat het rubber van onze banden steeds van betere kwaliteit (en samenstelling) is en minder hard slijt en daardoor dus de start-profieldiepte minder kan zijn dan bij oudere banden.

31 minutes ago, Grumpy91 said:

......Maar denk dat het rubber van onze banden steeds van betere kwaliteit (en samenstelling) is en minder hard slijt en daardoor dus de start-profieldiepte minder kan zijn dan bij oudere banden.

Minder kan zijn????????? Laat die fabrikanten er gewoon 8 a 9 mm van maken zoals het in het verleden altijd al was, dan kunnen wij weer een 20.000 km langer op rijden. Het is nou ook niet zo dat banden goedkoper zijn geworden a.g.v. het mindere rubber.

Ik bedoel te zeggen van dat ik denk dat ze met een mindere diepte profiel dezelfde afstand halen als 10 of 20 jaar terug. Dit doordat de samenstelling van bandenrubber veranderd door de jaren heen en ze slijtvaster worden. 

Banden zijn zeker slijtvaster geworden, vroeger deed ik er vaak maar tussen de 20k en 30k mee.

Prijzen vind ik ook reuze mee vallen, nu je tegenwoordig autobandenmarkt, bandenconcurrent, etc hebt.

Heb ff een oud factuurtje erbij gezocht: 185/60 r13 kostte in 2000 maar liefst 123,60 gulden bij de plaatselijke dorpsgarage.

Merk staat er niet bij helaas, maar was vast geen Michelin

En nu 21 jaar later heb ik voor €59 euro een 15 inch Goodyear band, de prijs is dus wat dat betreft gelijk gebleven, maar in verhouding eigenlijk veel goedkoper.

Uiteraard werden banden er toentertijd "gratis" ondergezet, en nu komt dat er nog bij.

Michelins zijn tegenwoordig krap 7mm. Denk dat de rijeigenschappen er ook mee te maken hebben.

Hoe hoger de nokken van het profiel hoe beweeglijker de band is. Zomaar een gok, maar rijkwaliteit is voor de grotere merken erg belangrijk.