Jump to content

Sync 3 updaten tijdens rijden.

Recommended Posts

Vandaag zag ik dat er een verse Sync3 software update is voor mijn Fiësta MK8. Op de website van Ford staat dat deze update ongeveer 35 minuten kan duren. Er wordt geadviseerd dit tijdens een -wat langere- rit te doen.

Aangezien het m'n eerste Fiësta-update is (ik heb de auto nog niet heel lang) ben ik benieuwd of ik tijdens deze update de navigatie gewoon kan blijven gebruiken. Als dat niet zo is moet ik mijn oude TomTom voor de rit van morgen weer even in gebruik nemen. 

Op het Fiësta forum kon ik het niet echt vinden. 

Wie heeft er ervaring mee?

Grtzzz😎,

Martin

Geen ervaring mee, maar theoretisch zou het moeten kunnen. De installatie zet de data op een nieuwe partitie in de schijfruimte van de unit en schakelt pas over op die data na een herstart.

Hij kan wel flinkt wat trager worden!
De lees/schrijfsnelheid van het apparaat is niet bijstergoed dus iets installeren vreet de snelheid die normaal voor gebruik is op. De automotive flash schijven zijn niet gemaakt voor snelheid helaas en de chips in de meeste versies van de Sync 3 apparaten van de units doen maximaal 30MB/s maar dat halen ze alleen theoretisch en in de praktijk moeten ze blij zijn met ongeveer 15MB/s. En een maps update is ongeveer 22GB dus 35 minuten is dan geen verkeerde schatting. Als je een erg trage USB stick gebruikt duurt het overigens nog langer. 

Houd er rekening mee dat sommige updates er voor zorgen dat de GPS fix verloren gaat waarna hij een nieuwe cold fix moet vinden wat ~5 minuten duurt dus als je aan het rijden bent, hij is geherstart, en heeft geen fix kan het zijn dat je de navigatie kwijt bent.

Om bovengenoemde reden heb ik de dealer gevraagd of zij mij de updates wilden installeren. De auto hoeft dan ook niet stationair te blijven draaien bij hun. Dat wilden ze zelfs wel kosteloos doen. Het helpt natuurlijk wel dat ik bij die dealer mijn Fiesta nieuw heb aangeschaft. Maar toch, goede service.

Bedankt voor je antwoord Tristan.

Ik dien eerst een software update te doen en wanneer die is geïnstalleerd kan de Maps update worden geïnstalleerd. Dus morgen hoop ik dat de rit lang genoeg duurt om de Sync-installatie (2,5 gb op de usb-stick) af te ronden. 

Vervolgens de Maps update uitvoeren. Dat kan echter pas als er een bestandje is teruggestuurd naar Ford. 

Morgen vermeld ik mijn bevindingen over het update-proces.

Grtzzz😎

Mart1n 

Hoi MartinB,

morgen vermeld ik het resultaat van de 1e update hier op de site.

Als het Maps updatebestand erg groot is dan laat ik dat wel bij de dealer doen. 

Grtzzz😎

Mart1n

57 minutes ago, Mart1n said:

morgen vermeld ik het resultaat van de 1e update hier op de site.

Houd er wel rekening mee dat hij uit zichzelf herstart. Het kan dus zijn dat tijdens een afslag je de navigatie kwijt bent.

Bedankt voor de tip. Ik heb m'n TomTom vanavond al even bijgewerkt en ga 'm morgen in ieder geval "synchroon" mee laten lopen tijdens de rit. Weet ik zeker dat ik niet halverwege de mist in ga😊.

Grtzzz,

Mart1n😎

Hoi Tristan en Martin,  vanmiddag de sync update -middels een usb stickje- uitgevoerd. Het betrof uitsluitend een systeemupdate. Deze was in circa 20 minuten voltooid.

Systeem werd opnieuw opgestart en de navigatie was inderdaad gestopt. De GPS-fix was inderdaad kwijt. Aan het eind van mijn bezoek de auto opnieuw gestart en de navigatie werkte weer als vanouds.

Het nieuwe display uiterlijk doet wat meer denken aan "Windows omgeving", ik weet niet of ik dat nou een echte verbetering vind, maar tijd zal het leren. Het berekenen van een nieuwe route gaat nu wel een stuk sneller😊. De oude bestemmingen welke in het geheugen stonden waren kwijt. Dus de favorieten etc. weer even opnieuw invoeren.

Na terugmelding aan Ford dat de update was geïnstalleerd bleek er echter geen Maps-update te zijn. 

Update (18.00 uur) inmiddels is mijn bericht aan Ford kennelijk verwerkt en staat er ook een Maps-update gereed voor downloaden. Grootte is 22,6 Gb dus om dat te kunnen installeren zal ik eerst een USB stick met meer opslagcapaciteit moeten kopen 🤔 of die update door m'n dealer laten uitvoeren.

Grtzzz,

😎Mart1n

• 5 weeks later...

Update over de Maps-update🙂

Het heeft even geduurd, maar gisteren heb ik de Maps-update geïnstalleerd. Nadat ik een 32GB usb-stick (usb3, dus snel) had aangeschaft heb ik het op mijn PC gedownloade  ZIP bestand uitgepakt naar de -met exfat geformatteerde- usb-stick. De 1e installatiepoging mislukte. De stick werd wel herkend, maar installatie ging niet. Bij het uitpakken van het ZIP bestand werd er een aantal directories op de stick aangemaakt. Er had echter ook een autoinstall.lst bestand aangemaakt moeten worden, maar dat stond er niet op.

Vervolgens stick opnieuw geformatteerd en met een ander Unzip-programma een nieuwe poging gedaan. Nu werd er één directory aangemaakt (SyncMyRide) met daarin een aantal ******.tar.gz bestanden. Ook werd keurig het autoinstall.lst bestand aangemaakt.

In de beschrijving werd al vermeld dat de installatie wel even zou gaan duren (2 x circa 30 à 40 minuten). Gisteravond moest ik eindelijk een ritje van een uur heen en weer terug maken zodat ik tijd voldoende moest hebben om e.e.a. te installeren. Bij thuiskomst gaf het display inderdaad aan dat de update was geslaagd en bij de eerstvolgende keer dat de auto zou worden gestart van kracht zou zijn. 

Vanmorgen gecontroleerd en Maps versie 7 was vervangen door versie 9. De eerder uitgevoerde Sync 3 update wees uit dat nu Sync versie 3.4 was geïnstalleerd. 

Bij Badhoevedorp rij ik eindelijk niet meer door de weilanden (zoals de oude kaarten aangaven) maar keurig over de A9. Helaas is de nieuwe kaart nog niet zo actueel dat de Gaasperdammer tunnel correct wordt aangegeven, maar met de Sync 3.4 versie heb ik wel een AndroidAuto icoontje in beeld en gaat het, met behulp van een usb kabeltje, koppelen van- en navigeren met AndroidAuto op het beeldscherm (aangestuurd door mijn telefoon) wél prima🙂🙂🙂🙂.

Al met al best tevreden en ik hoef dus niet naar mijn dealer voor de update.

Grtzzz😎,

Mart1n

Share

• Create New...