Jump to content

0-100 tijden

Ned
 Share

Recommended Posts

Was even benieuwd of er mensen zijn die wel eens zijn 0 naar 100 sprint hebben geklokt met de fiesta st180. Ik kom namelijk nooit in de buurt vd 6.8 sec volgens fabrieksopgave. Snelst zat ik op 7.15 sec en dit was naar de 60 miles. Ivm de app satelliet verschil heb ik dit maar op 60 miles gezet. Kwa teller dan op de 100.

Moet er wel aan toevoegen dat de tijden online verkeerd zijn: 0-60 =6.8 en 0-100 =7.2

Ben benieuwd of het één van jullie wel is gelukt.  Want zonder chip tuning nog niemand gezien online of YouTube etc. 

Haha, maar die revo wil ik ook maar dan stage 1, wil iets meer koppel onderin, mis dat een beetje, mijn oude  Ibiza 2.0 tdi met 330 koppel was altijd een genot onderin.  

Is er iemand op de forum die zo'n revo stage 1 erop kan zetten? 

Even een uitstapje. Mijn motor, een honda blackbird 1100 , had 187 pk en woog 325 kg. Met mij erop een dikke 400 kg. Ik deed er ruim 3, 5 a 4 seconden over om op de 100 kmh te komen. Dit deed ik niet al te vaak omdat dan mijn band om de velg draaide.

Er is geen (betaalbare) auto die dat haalt en zeker geen fiesta ST. Ik denk dat je al een heel knappe jongen bent als je de 6 a 7 seconden haalt. Maar goed, iedereen heeft recht op zijn eigen waarheid 😉

3 hours ago, Full Led said:

Ik deed er ruim 3, 5 a 4 seconden over om op de 100 kmh te komen.

Mijn ervaringen met 0-100 tijden zijn niet met een Fiesta maar om de ervaring te delen:

Een wagen van 138kg (zonder bestuurder) met 54pk, 45nm koppel waar ik aan werkte in mijn studententijd deed 0-118 km/h (dat is de gemeten snelheid na 75 meter) in 3.97s. De timing hiervan twijfel ik niet aan, die is zoveel nauwkeuriger, met light barriers, dan iemand ooit kan meten in een huis-, tuin- en keunenopstelling met gps. De 0-100 tijd zal dus rond de 3.2 of lager liggen een stukje terug als je terug gaat rekenen, maar dit is op slicks op een geprepareerde track (silverstone oude main straight in dit geval, schijnt hamilton-straight nu te heten). Je bent 100% grip gelimiteerd tot ~40-50km/h zelfs met die lage vermogens en gewicht en maximale opstelling van balans voor 0-100 tijden. Die van jou heeft ietsje meer vermogen en koppel gok ik dus je wint na de 40 a 50km/h, maar door meer gewicht en minder grip (vooral dat eerste) gok eerder 4 dan 3.5s gezien de acceleratie G's die je anders moet maken. Klinkt iig wel plausibel qua richtingstijd iig met de wat je noemt.

Die getallen van de Fiesta ga je nooit halen zonder alles perfect te hebben: slicks, goed asfalt, warme banden, goede coureur, weten hoe je moet starten zonder wielspin, minimale schakeltijd met goede correctie voor vermogensverlies, en anders ongeveer 5:1 spin ratio vanaf start.

De tijden van fabrikanten (of tuners) geloof ik nooit dat je die gaat halen met wat dan ook in straatopstellingen.

Hint: negeer de 1, die is zinloos en rook je koppeling op als je snel wilt starten aangezien je per schakelactie meer verliest dan je wint als dat nodig is. Ik weet niet of je met de Fiesta uberhaubt moet schakelen.

Het blijft een uitdaging. Een bugatti Veyron met meer dan 1000 pk en banden die net zo breed zijn als een fiesta doet er bijna 3 seconden over om naar de 100kmh te komen. Als de gang erin zit dan duurt het nog 4,5 seconde3n om de 200kmh aan te tikken. Kost ook maar 1 miljoen maar dan heb je ook de snelste productieauto op de markt.

Nee, veel sneller dan 7 seconden gaat nooit lukken maar het blijft leuk te kijken wat anderen uit een fiesta kunnen halen. En 7 seconden....wauw, dat is bloedje snel.

Nou uit ervaring kan ik vertellen dat de vag groep auto's bijna allemaal de fabriekstijden makkelijk halen. En gaat hier om de fabrieksopgave. Als zei dit opgeven moet het gewoon te halen zijn vind ik. Het is ook bekend bij golf of Seat e.a. dat er soms ook meer pk's op zit dan fabriek opgeeft, Kijk maar eens op YouTube, drag races waar de Ford ( st) bij zit met andere modellen waarbij op papier de ford meer pk heeft en toch is bij die drag races altijd als laatste. Toevallig staat er een nieuwe op van die bekende vent, die doet het met de nieuwe ford focus ST, golf 8 gti en Skoda rs. 

12 hours ago, Full Led said:

Het blijft een uitdaging. Een bugatti Veyron met meer dan 1000 pk en banden die net zo breed zijn als een fiesta doet er bijna 3 seconden over om naar de 100kmh te komen. Als de gang erin zit dan duurt het nog 4,5 seconde3n om de 200kmh aan te tikken. Kost ook maar 1 miljoen maar dan heb je ook de snelste productieauto op de markt.

Nee, veel sneller dan 7 seconden gaat nooit lukken maar het blijft leuk te kijken wat anderen uit een fiesta kunnen halen. En 7 seconden....wauw, dat is bloedje snel.

Wat is dit voor een onzin zeg. Onder de 7 seconden lukt makkelijk. Misschien niet met een normale Fiesta nee. Maar gemakkelijk met een ST, zelfs zonder tune. Er zijn auto’s met nog minder PK die dat lukt. Daarnaast is de Porsche Turbo nu de snelste fabriek af auto naar de 100 (2.8/2.9s). Dan hebben we een heleboel auto’s die rond de 4 seconden zitten. Dat gaat alleen nog maar meer worden met alle hybride of elektrische auto’s. Projekt E Fiesta van STARD doet het in 1.8 seconden.

Share

• Create New...