Jump to content

Fiesta 1.1 van 2019: van 70 naar 85 pk?


dude
 Share

Recommended Posts

Bij mijn garage staat een nette Fiesta 1.1i van 2019 en gezien onze huidige auto daar ook staat met schade en ik er een prima inruilprijs voor krijg, overweeg ik die Fiesta.

De uitvoering klopt, alles wat ik nodig heb zit erop (navigatie, lichtsensor, airco, cruise control, electrische ramen, best aardige audio).

De auto heeft heel weinig gelopen en hij is niet zwart of wit (mooi blauw!), de prijs is serieus goed... alleen heeft hij maar 70 pk. 

Nu lees ik hier en daar over de mogelijkheid om de software van de sterkere variant in te lezen (o.a. bij mijn huidige auto, maar ook bij de oudere Fiesta-varianten).

Op de AutoWeek site zie ik geen technische verschillen tussen beide motoren: Ze hebben dezelfde compressieverhouding, cilinderinhoud, en zelfs maximumkoppel komt exact overeen.

Ik ben een rustige rijder en gebruik het vermogen zelden, maar zeker als je even in moet voegen ofzo is het fijn als je door wat toeren te maken even kan opschieten. 

Is het mogelijk om die software-truc ook uit te halen bij de laatste serie Fiesta's?

Link to comment
Share on other sites

Waarschijnlijk krijg je een veel beter antwoord op je vraag als je hier ff het kenteken vermeld van de auto die je op het oog hebt.

Ik neem aan dat je een MK7,5 bedoelt met 65 pk. Indien juist, kijk dan hier eens:

https://www.unlimitedtuning.nl/chiptuning-ford-fiesta-8-1-0i-65-pk.html

Indien niet juist, kom met meer duidelijkheid.... :-)

Link to comment
Share on other sites

Hoi NeverDespair,

dank voor je antwoord. Ik ken de versienummers niet zelf, maar wat ik van de Mk7,5 zie is een iets andere neus, een andere cilinderinhoud, andere bouwjaren en een ander vermogen.

Het betreft echt de serie die nu nog gemaakt wordt, vanaf eind 2017, en het is dus de 1084cc motor ("1.1") zonder turbo, die leverbaar is als 71pk en 86pk versie (sorry, ik dacht dat het 70 en 85 was, maar hij heeft dus 1 pk meer 😆).

Heb even bij Unlimited Tuning gekeken en daar kom ik het model wel tegen (als Mk8), maar niet deze uitvoering. Is dat een betrouwbare tuner? Dan kan ik ze natuurlijk ook gewoon ff bellen.

Het kenteken van de auto in kwestie heb ik niet bij de hand, maar ik heb even op marktplaats gezocht: de G-284-HX die ik daar tegenkom is bijna dezelfde auto maar dan een paar maandjes jonger en in zwart.

g-284-hx.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik vermoed, dat U.T. je telefonisch ook om het kenteken zal vragen om je pas daarna de juiste info te geven. Het is dus handig om eerst achter dat kenteken aan te gaan.......

Tenzij - en dat vermoed ik eerder - er hier sprake is van een ingevoerde Fiesta.......

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

nee, het is geen ingevoerde auto, in 2019 nieuw aangeschaft en kortgeleden uit een failiete boedel van een Nederlandse onderneming gekocht.

Ik heb enkel het kenteken niet onthouden.

Heb inmiddels contact gehad met Unlimited Tuning, zij geven aan dat ze zowel voor de 71 pk als voor de 86 pk 1.1 zo'n 10 pk en 15 Nm winst kunnen realiseren. Eerlijk gezegd maakte het op mij daardoor geen betrouwbare indruk, want ondanks die forse compressieverhouding vind ik 96 pk en vooral ook 125 Nm uit een atmosferische motor met zo weinig inhoud erg veel. Het kan natuurlijk zonder problemen, maar mijns inziens is de kans klein dat het zonder mechanische wijzigingen lukt. Ford zal er standaard geen nokkenassen in hangen waarmee hij tot ruim over de 7000 tpm efficient kan zijn.

Heb een afspraak gemaakt om 'm dit weekend eens wat langer stukje aan de tand te voelen, en dan ook eens een paar keer de snelweg op en af om te kijken of er naar mijn idee voldoende gang in zit. Of dat tunen lukt zie ik daarna wel.

PS: Het is dus dit type

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
On 9-12-2020 at 21:02, dude said:

Hoi,

nee, het is geen ingevoerde auto, in 2019 nieuw aangeschaft en kortgeleden uit een failiete boedel van een Nederlandse onderneming gekocht.

Ik heb enkel het kenteken niet onthouden.

Heb inmiddels contact gehad met Unlimited Tuning, zij geven aan dat ze zowel voor de 71 pk als voor de 86 pk 1.1 zo'n 10 pk en 15 Nm winst kunnen realiseren. Eerlijk gezegd maakte het op mij daardoor geen betrouwbare indruk, want ondanks die forse compressieverhouding vind ik 96 pk en vooral ook 125 Nm uit een atmosferische motor met zo weinig inhoud erg veel. Het kan natuurlijk zonder problemen, maar mijns inziens is de kans klein dat het zonder mechanische wijzigingen lukt. Ford zal er standaard geen nokkenassen in hangen waarmee hij tot ruim over de 7000 tpm efficient kan zijn.

Heb een afspraak gemaakt om 'm dit weekend eens wat langer stukje aan de tand te voelen, en dan ook eens een paar keer de snelweg op en af om te kijken of er naar mijn idee voldoende gang in zit. Of dat tunen lukt zie ik daarna wel.

PS: Het is dus dit type

Hi,

heb jij meer informatie over het tunen van de 70 pk naar 85? Ik heb met de dealer gesproken en hij geeft aan dat de 70 pk en de 85 pk precies dezelfde motorisering heeft.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...