Jump to content
Fiestaclub.nl
Full Led

En weer een verstandige fiestarijder erbij

Recommended Posts

On 24-12-2020 at 16:48, Full Led said:

.............Edit: Dat verbruik zal wel tegenvallen als ik tank. Mijn mk 7,5 zou volgens de bc 5,9 l/100km verbruiken maar bij het tanken bleek dat 6,4 l/100km te zijn (gemiddeld). Dus de bc was van het jokkerige type en dat zal nu ook wel het geval zijn. Nog niet getankt dus nog even afwachten.

Inmiddels 747 km gereden en dus de eerste maal getanked. Volgens de computer 5,4 l/100 km

Er paste 40,41 liter in de tank en een rekensommetje leert dat het verbruik 5,4 l/100 km  of 1 op 18,5 is geweest. Daarmee lijkt de boardcomputer nu eens niet te hebben gelogen. Eerlijk gezegd valt me dit reuze mee, zeker gezien het feit dat dit een nieuwe auto is en dat dit ook de eerste kilometers zijn. In het algemeen schijnt de motor nog wat zuiniger te worden als deze eenmaal ingereden is. Moet er wel zeggen dat van de 747 km er minstens 600 km gereden is op de snelweg met 105km/h in de 6 en op de cruisecontrole en de motorinstelling op stand ECO. Dit dan op zomerbanden (michelin) met de maat 205/45/17. 

Ik heb het nieuwe 1.0 95pk ecoblokje erin zitten. Of de 180 graden gedraaide cylinderkop, de hogere inspuitdruk, de verlaagde interne wrijving en de cylinderuitschakeling (waar ik niets van gemerkt heb tot nu toe. Hoe merk je dat???) bijdragen aan deze cijfers in positieve zin? Maar eens kijken over een tijdje en vergelijken met mijn mk7,5 versie (140 pk) of met anderen die de Mk8 100 pk versie hebben. Blijft toch je rijstijl die het verbruik voor het grootste deel bepalen en vergelijken moet met een korrel zout genomen worden want wat de één rustig noemt is voor een ander weer "stevig".

Nou, ik weet niet of je het op prijs stelt, maar ik zal je deelgenoot maken van mijn bevindingen: ik heb sinds juni 2018 een Mk8 100 pk Titanium automaat met alle verkrijgbare opties erop. Nu 20.000 km mee gereden. En je zegt het zelf al terecht "je rijstijl blijft het verbruik voor het grootste deel bepalen", maar ook de rij-omstandigheden. Ik ben een redelijk rustige rijder, maak op dit (corona) moment weinig snelweg km.'s.   Zeg maar 1/4 snelweg en 3/4 stadsgebruik. Een automaat gebruikt altijd meer dan een handbak. Mijn verbruik is nu gem. 6.6 l/100km. Jouw 1:18,5 heb ik een jaar geleden ook gemakkelijk gehaald toen ik praktisch alleen snelweg reed op de cruisecontrol. Dus daarmee wil ik zeggen dat als je 600 km snelweg rijdt van de 747 je gemakkelijk 1:18,5 kunt halen. Ga maar meer stadsritten rijden en je zult - net als ik - schrikken van de toename van het verbruik op dat moment........... Desalniettemin de MK8 blijft een hele fijne auto..........(heb ook 7 jaar een goede ervaring gehad met een MK7 uit 2011)

Tuurlijk stel ik je reactie op prijs :duim:. Inderdaad, een automaat verbuikt nu eenmaal meer maar daar heb je dan het comfort voor die dat weer compenseert. Mijn mk 7,5, geremapped naar 140 pk, bj 12-2017 verbruikte gemiddeld over 30.000 km 6,4 liter / 1:15,5. Ik ben ook een rustige rijder. Rijd wel door maar "scheur" niet en houdt me, meestal, aan de snelheid. Natuurlijk zal het verbruik een stuk hoger liggen bij stadse kilometers. Als de auto nou ook nog iets zuiniger wordt na het inrijden dan ben ik reuze tevreden als het verbruik rond de 6.0 liter uitkomt. De remap van 100 naar 140 pk bij de mk7,5 had nauwelijks invloed op het verbruik. Als de aankomende remap op deze dat ook niet heeft  .... top maar nog maar afwachten. Met alle aanpassingen aan het blok en het terugschroeven van het vermogen en de mogelijkheid om in eco (voor mij alleen op de snelweg) te rijden zou toch een verbetering moeten opleveren van de verbruikscijfers.

En eerlijk gezegd maakt het me niet zoveel uit of de auto nu 6.0 of 6.8 verbruikt. De rijervaring is belangrijker en die vind ik duidelijk verbetert in vergelijking met mijn vorige mk 7,5. Nog maar eens een stukje over schrijven.

On 28-12-2020 at 17:40, Full Led said:

.........

Vandaag de running leds voor in de spiegel besteld en een led-mistachterlicht

https://nl.aliexpress.com/item/4001121583805.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.57bd4c4d1KwxVM

Voor die 16 euro wil ik het in ieder geval eens geprobeerd hebben.

Het leuke schijnt te zijn dat ze exact gelijk lopen met dynamische rinchtingaanwijzers in mijn ledkoplampen.

Inmiddels heb ik de knippers al binnen. Kan dus ook redelijk snel gaan bij Ali, 10 dagen.  Gelijk gemonteerd, 10 minuten werk, en ze doen het prima. Geen foutmelding op de boardcomputer.

De spiegelknippers lopen mooi mee met de knippers in de koplampen. Wel iets minder fel dan ik had gehoopt maar dat doet het donkere glas. Nog steeds goed zichtbaar. Zag op andere site dat deze ook te bestellen zijn met helder, melkwit en hetzelfde donkere glas. Kosten dan wel weer 75 euro of zoiets. 

De donkere plastic/glas versie is wel weer mooier dan de andere smaken want het zwarte van de spiegel loopt zo mooi door.  De pasvorm is exact gelijk aan de originele knippers. De lichtopbrengst van de heldere, 75 euro variant, zou de voorkeur hebben maar ach, het is goed zichtbaar (met dit donkere en sombere weer maar ik vraag we wel af wat daar van over blijft als de zon schijnt) en het zijn maar de spiegels en dat voor 16 euro. Trouwens ook beschikbaar voor eerdere versies van de Fiesta;

https://nl.aliexpress.com/item/4000278048965.html?spm=a2g0o.detail.1000060.1.24b45545bgvIQC&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=02bc020f-54a4-4fb3-8230-e7c09c9896c1&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:02bc020f-54a4-4fb3-8230-e7c09c9896c1,tpp_buckets:668%230%23131923%2365_668%23888%233325%237_668%232846%238116%232002_668%232717%237567%23941_668%231000022185%231000066058%230_668%233468%2315607%2385 (Kan dat niet wat korter????)

Nu even afwachten wat de levensduur is. We gaan het zien.

Bedenk me net dat dit de derde Fiesta is die we hebben gehad: Lang geleden hebben we ook een Mk3 gehad. Een 1800 diesel. Dus van een mk3 via allerlei omwegen recent de mk7,5 ingeruild voor een mk8

Op het tunen na ben ik wel klaar met de aanpassingen

• led knippers achter
  • led achteruitrijverlichting
  • ledknippers in de spiegels
  • ledverlichting in mistlampen voor
  • volwaardig reservewiel
  • Fiesta Active velgen ipv de standaard Titanium versie
  • 2 mistachterlichten uiteraard met led lampen (rode ledlampen)

alles.jpg
ma.jpg
voor.jpg

Nu eerst maar wat kilometers maken en dan tunen.

Blijft lastig om verlichting goed op de foto te krijgen. Het is echt een groot verschil met de standaard lampjes maar echt goed zichtbaar op de foto is dat niet. Ik heb dan ook geen verstand van fotografie. Als ik dat wel had , had ik waarschijlijk ook een betere camera. De huidige is al 10 jaar oud.

Dank jullie. Die reflector rechts is anders dan het mistlicht links en daarmee is de auto niet symetrisch. Je ziet dus dat rechts en links verschillen en dat vind ik niet fraai. Dus een engels mistachterlicht trekt de boel weer glad. En als je dan toch bezig bent kun je dat ding net zo goed laten werken toch? Ook voor die ene keer en de 10 jaar dat je ze mag gebruiken. Je moet toch wat om je vakantiegeld op te maken?! {gaap}

Ook nog even wat folie gekocht on de achterbumper te beschermen. Ben benieuwd of het wat is: Deze in de 10cmx3 m versie

En nog wat folie voor de deurdorpels: Deze

On 23-1-2021 at 23:52, Full Led said:

. Die reflector rechts is anders dan het mistlicht links en daarmee is de auto niet symetrisch

Is me nog nooit opgevallen, ik ga van de week even kijken als ik weer eens bij daglicht buiten ben... 

het zijn dit soort details waar ik van hou: niemand die het ziet, totdat je het weet... en dan moet je het ook veranderen 🤪

In de reflector zit geen diepte. Het is een platic ding van minder dan 1 cm terwijl het mistachterlicht minstens 10 cm diep is. Je kijkt daar dus "in" terwijl dat rechts niet het geval is. Kniesoor die het opvalt. Mij wel en dus gecorigeerd.

Sorry Jeroen dat ik je op kosten jaag 😊. Want als je er op let........ben je de pineut.

On 1-2-2021 at 23:27, Full Led said:

Sorry Jeroen dat ik je op kosten jaag 😊. Want als je er op let........ben je de pineut.

Ja, nu zie ik het ook....  en can’t be unseen :oops:

zie nu dat jij ook de active-velgen hebt, die staan goed onder de Fiesta! 
(ik heb ze als winterwielen, en vind ze misschien wel mooier dan de 18” ST velgen... en een voordeel is dat de active velgen dezelfde kleur hebben als de naafkap, de ST velgen zijn grijs, en ook daar zijn de naafkapjes zwart... stomme details😱)

Ik heb best wel even gezocht voor nieuwe velgen. Zoveel te koop en uiteindelijk voor de active-velg gekozen. Origineel en erg mooi. 18 inch (niet die van een ST) vind ik het mooist maar de wordt de wang van de band wel erg magertjes ( 40 ) en dat gaat me teveel ten koste van het comfort. De 17 inch Active velgen vallen me erg mee ondanks dat die ook maar 45 zijn. 

Ik heb de originele velgen te koop staan maar als die niet verkocht worden wissel ik de set over een tijdje, rijd de banden op en gebruik de originele velgen dan voor de winterbanden (die ik nu niet heb).

Ja, het zit is details. Daarom ook diverse uitlaattips besteld om te proberen. Die stalen pijp is wel erg zichtbaar bij een mk8 terwijl die bij de mk 7 niet zichtbaar was. Volgens mij wordt dat ook een stukje fraaier als die gemonteerd is. 

Dit forum is niet goed voor je knip. Iedere keer zie ik weer wat of bedenk weer wat maar het leukst is toch die dingen aan te passen die anderen nog niet hebben. Zo ligt er nog de nodige folie om aan te brengen ( als bescherming op kwetsbare plaatsen) als het wat warmer wordt en ook heb ik een complete detailingset gekocht om de auto in topconditie te houden en om deze van een nanocoating te voorzien ergens in mei als de temperatuur wat hoger is en de luchtvochtigheid wat lager. Een kostbare eenmalige uitgave maar de moeite waard en mogelijk kan ik nog eens wat voor andere forumleden betekenen als de auto vol swirls en krassen zit van het bezoek aan een wasstraat of beter: krasstraat. 

En zo blijven we lekker bezig.

Ik snapt je opmerking over de uitlaat niet helemaal, maar ik zie nu dat jij een Titanium hebt. De ST-line heeft daar standaard wel een sierstukje op zitten namelijk. Ben het met je eens dat zo'n stalen pijp geen porem is. 18" met 40 bandjes rijdt op zich nog comfortabel genoeg vind ik, ook met het (iets stijvere) ST-line onderstel. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Verschil in de reflector en mistachterlicht is mij nog niet opgevallen en ik ben best wel fan van symmetrie 😋 Denk dat het ook een kwestie is van hoe het licht er op valt, toch maar eens kijken (met alle risico's van dien...) 😂

Als Jeroen en ik het kunnen zien, en dat zonder heel veel moeite, dan....... Maar of je het ook de moeite waard vind het aan te passen is dan weer een ander verhaal.

Wat je comfortabel vind is inderdaad erg persoonlijk. Heb ook in een st en st-line gereden. Die ST is wel sportief maar helamaal niets voor mij. Ook de ST-line legt het wat mij betreft af tegen de Titanium X. Kwestie van smaak, verwachtingen en beleving. Indereen zijn pleziertje. Dat een ST-line wel een sierstukje op het einde van de uitlaat heeft zitten wist ik niet maar de Titanium X in ieder geval niet en dat wordt binnenkort opgelost. En Leon, succes met het zoeken naar een (engels) rechter mistlamp want dat staat de auto toch echt een stuk beter.

Wel voor morgenavond naar kijken want anders zit het onder "sneeuwnivo" ❄️:grin:

Mijn auto heeft een eigen slaapkamer, dus die sneeuw zal het probleem niet zijn :) Heb nog niet gekeken, zal ook alleen zichtbaar zijn in het volle licht en op n afstandje denk ik. Als het echt heel anders is dan had ik het wel moeten zien na een kleine twee jaar haha.

Ja, een metertje of 10 achter de auto staan. En zeker met de zon erop. Stevie Wonder zag het ook. Maar soms zie je dingen niet door gewenning.

Daardoor blijft ook menige echtpaar in de echt verbonden:schater: