Jump to content

Hallo, beste fiesta mensen

Recommended Posts

Beste Fiesta mensen,

Het is mijn een eer om te vertellen dat ik eindelijk in het bezit ben van een Ford Fiesta St uit bouwjaar 2014 in Frozen White kleur. Het liefst had ik de blauwe kleur gewild, maar deze was 2000 euro minder en met maar 57000km op de teller. Het is heerlijk en sportief om mee te rijden en ja ik draag een petje haha. Maar ik zal nooit gevaarlijk rijden op de weg, altijd veilig houden voor andere bestuurders. Hiervoor had ik een Toyota yaris uit 2004 met maar 65pk, dus het is een flinke upgrade. 

Nu zit ik erover na te denken om de auto nog sneller te maken door chiptuning. Heeft iemand ervaring hiermee en hoe is staat van de auto op lange termijn na chiptuning? 

Dankjewel beste mensen en een fijne dag toegewenst!

6BHeyP8.jpgdF9jUOd.jpgcjurNoT.jpg

Ten eerste welkom, ten tweede is er maar een tuner die de goedkeuring van ford heeft, ik zou even Steelmasters post nog een keer lezen ;)
Bij mij Stage1+ 225pk/360nm, Steelmaster is Stage2, dus nog iets sneller, niet de goedkoopste, wel de enige die officieel door Ford ondersteund word.

En ik ben het met iedereen hier eens, niet in de winter doen, of er een SPS bij kopen (Serial Port Switch, dat je ook "stock" kan rijden).

iig veel plezier met je ST, en hopelijk tot ziens op een clubdag na COVID-19

en het gros hier heeft er ervaring mee, even kijken op:
https://forum.fiestaclub.nl/index.php?/forum/7-motor-tuning-en-performance/

of

https://forum.fiestaclub.nl/index.php?/forum/24-projecten/

Een generiek advies wat betreft je bak sparen, tot een 10km/h/2000rpm rustig doen, voordat je hem plankt. ;)

Dankjewel beste mensen en bedank voor de informaties. Ik ga inderdaad maar wachten tot na de winter voordat ik de auto tune. En het is wel beter nu om de auto eerst beter te leren kennen voordat ik met vol vermogen inpompt.

On 4-12-2020 at 14:50, bickel said:

Hello Watcharaphon. Je lijkt wel een voornaam van een farao hebben, mooi. Welkom, en een leerzame tijd hier. Mr. Teriyaki veel veilige km's jông 🤓

Haha dankjewel Peter, mijn voornaam is afkomstig  uit Thailand. Maar mensen noemen mij bij me roepnaam, die is veel korter.

Welkom!!

Ik heb recent mijn st getuned met de software van Peron. Heb nu de stage 1(200pk) map er op zitten maar wanneer ik mijn intake kit binnen heb ga ik naar stage 1+ (237pk). Ben op dit moment zeer tevreden over deze tune

On 7-12-2020 at 17:50, pascalgz said:

Welkom!!

Ik heb recent mijn st getuned met de software van Peron. Heb nu de stage 1(200pk) map er op zitten maar wanneer ik mijn intake kit binnen heb ga ik naar stage 1+ (237pk). Ben op dit moment zeer tevreden over deze tune

pffff, dat je dat aandurft....... Snap heel goed dat je tevreden bent, maar ben reuze benieuwd hoe lang je bak & aandrijfassen dit "geweld" probleemloos aankunnen.........

On 7-12-2020 at 17:50, pascalgz said:

Welkom!!

Mag ik vragen waar je jouw auto hebt getuned? Bij autosportmebu toevallig? 

En tot max hoeveel pk's kunt je je auto tunen zonder de originele onderdelen te vervangen? 

39 minutes ago, Mr.Teriyaki said:

En tot max hoeveel pk's kunt je je auto tunen zonder de originele onderdelen te vervangen? 

Stage 1 is meestal al uitlaat + open lucht filter als je het redelijk wilt doen.

Je kan natuurlijk ook gewoon z'n standaard tune erop laten gooien, maar als je er iets meer uit wilt halen zijn die eerder genoemde opties wel lekker. 

1 hour ago, Gio said:

Stage 1 is meestal al uitlaat + open lucht filter als je het redelijk wilt doen.

Je kan natuurlijk ook gewoon z'n standaard tune erop laten gooien, maar als je er iets meer uit wilt halen zijn die eerder genoemde opties wel lekker. 

ah bedank voor je antwoord, want bij chiptuning krijg je meer vermogen zonder andere uitlaat of lucht filter. dus je auto stage 1 tunen is iets anders dan chiptunen?

Chiptuning (software aanpassing) is een handeling welke in stage 1 wordt uitgevoerd. Ga je verder met het aanpassen van de inlaat- en uitlaatzijde dan kom je in stage 2 terecht etc. etc.

Het is wel eens verwarrend omdat niet elke leverancier of fabrikant exact dezelfde benaming gebruikt.

11 hours ago, Mr.Teriyaki said:

Bij peron krijg je zelf een programmeer tool opgestuurd, waarbij je zelf de software op de auto moet laden. Je stuurt je orginele mapping naar hun op, en je krijgt de getunde software terug.

On 10-12-2020 at 21:33, Mr.Teriyaki said:

Mebu doet alleen Revo & Ziptuning

On 11-12-2020 at 07:43, pwaltman said:

Chiptuning (software aanpassing) is een handeling welke in stage 1 wordt uitgevoerd. Ga je verder met het aanpassen van de inlaat- en uitlaatzijde dan kom je in stage 2 terecht etc. etc.

Het is wel eens verwarrend omdat niet elke leverancier of fabrikant exact dezelfde benaming gebruikt.

In principe niet heel moeilijk alhoewel je wel gelijk hebt:
Stage1: Alleen Software Stage 1 Upgrade
Stage1+: Software Stage 1 + (een deel van) je inlet en/of outlet
Stage2: Software Stage 2, en bijna altijd verplicht betere outlet (sport-cat/downpipe) en betere intercooler.
Stage 2+: Software Stage 2 en volledige catback/cat/downpipe/intake/intercooler (en evt turbo)
Stage 3: Meestal niet meer streetlegal, Software Stage 3 & oil/intake/intercooler/outtake/koppeling/turbo

(in een notendop hoor, er kunnen variaties zijn, maar dit is (zolang ik niet gruwelijk hard teruggefloten word) een redelijk goede "rule of thumb" of algemene consensus voor zover ik het begrepen heb).

On 13-12-2020 at 17:49, STJunkY said:

Mebu doet alleen Revo & Ziptuning

In principe niet heel moeilijk alhoewel je wel gelijk hebt:
Stage1: Alleen Software Stage 1 Upgrade
Stage1+: Software Stage 1 + (een deel van) je inlet en/of outlet
Stage2: Software Stage 2, en bijna altijd verplicht betere outlet (sport-cat/downpipe) en betere intercooler.
Stage 2+: Software Stage 2 en volledige catback/cat/downpipe/intake/intercooler (en evt turbo)
Stage 3: Meestal niet meer streetlegal, Software Stage 3 & oil/intake/intercooler/outtake/koppeling/turbo

(in een notendop hoor, er kunnen variaties zijn, maar dit is (zolang ik niet gruwelijk hard teruggefloten word) een redelijk goede "rule of thumb" of algemene consensus voor zover ik het begrepen heb).

Wow top! Erg bedankt voor de uitleg!