Jump to content
Fiestaclub.nl
econetic

Voorstellen

Recommended Posts

Goedemorgen!

Mijn naam is Jeroen en ik ben sinds juni 2017 in het bezit van een Ford Fiesta mk7 1.6 tdci econetic. Het is een lease trend en ik heb bij aanschaf alleen nog originele cruise control laten inbouwen. Voor de rest is de wagen behoorlijk compleet volgens mij. Ik kocht 'm met 140.000 kilometer op de teller en intussen zijn we net de 278.000 kilometer gepasseerd. Hier een foto gemaakt op de P14 in Montenegro:

66836d5a-3745-4c40-9ff6-6fdfc4e8139d.thumb.JPG.c45afce2e4c1ee50e2e06d41c79f892c.JPG

De auto is niet vrij van onderhoud, maar de laatste tijd ervaar ik wat probleempjes met starten. Dat is de reden dat ik me aanmeld hier. Hoewel ik best wat onderhoud heb gepleegd intussen schommelen de operationele kosten (alle kosten zonder afschrijving) rond de 14 cent/kilometer (ja, ik houd het goed bij..):

IMG_8524.thumb.PNG.2db46f85a78ea2e0bc96f2a9e8081186.PNG

Ik best een beetje mijn best zuinig aan te doen en dat kun je ook wel zien in het verbruik. Sinds 100 de maximale snelheid op de snelweg is haal ik ruim een kilometer meer uit een liter. Het wagentje doet zijn naam eer aan wat mij betreft! 

bedankt en groet,

Jeroen 

Guest

Welkom Jeroen. Nou mooi bezig geweest. 🤔 Heb je daar een bepaald programma voor met die grafiek erin 🤓. Ca. 137duzend km in 3,5jaar. 

Dank beiden! 

1 hour ago, bickel said:

Welkom Jeroen. Nou mooi bezig geweest. 🤔 Heb je daar een bepaald programma voor met die grafiek erin 🤓. Ca. 137duzend km in 3,5jaar. 

Ik was eerst een fervent Exceller, maar nu gebruik ik de app Road Trip op mijn iphone: https://darrensoft.ca/roadtrip/index.html. Ik heb de betaalde versie, die is eenmalig 8 euro. Ideaal! 

Ja, ik maak nogal kilometers, voornamelijk woon-werkverkeer. Ik kocht de auto voor mijn vorige baan, daar reed ik 150 km/dag heen en terug naar werk. Mijn familie woont op 150 kilometer afstand, dus dat draagt ook wel bij. In de zomer van 2019 zijn we met de auto naar Montenegro geweest via Duitsland, Kroätie en Bosnië en hebben we in 3 weken 4000 kilometer gereden. Heerlijk! Over het algemeen maak ik altijd langere ritten en wordt de auto goed warm. Ik rijd ook best kalm, rijd netjes warm en laat de turbo even uitspoelen voordat ik hem uitzet. Motorisch is ie vooralsnog prima in orde dus! 

Wat wel confronterende cijfers zijn, is het volume diesel en CO2 bijvoorbeeld 😅

Welkom en inderdaad mooie foto van het ruige berglandschap in Crna Gora. Wat bedoel met P14 in dit zeer steenrijke of rijk met stenen land?

Guest
On 21-11-2020 at 08:44, allesklusser said:

Welkom en inderdaad mooie foto van het ruige berglandschap in Crna Gora. Wat bedoel met P14 in dit zeer steenrijke of rijk met stenen land?

https://www.dangerousroads.org/eastern-europe/montenegro/3215-zabljak-suvodo-road.html 

🤔 P14 the dangerous road op wel >1425-1950mtr's hoogte. 

Ps'. Gelukkig hebben wij weinig keistenen, maar muurstenen en die zitten bij ons (steenrijk NL) wel in de te kei overmatige met hypo's gesubsidieerde steenhoudende villa's.

Hier in het zuiden hebben we wel veel löss (kleiachtige losse steenachtige korrels) en diep liggende carbonkeien, verder met wat zinksteengrond in het Geul en Gulp dal, dat laatste beliefd het bijna uitgeroeide kei van een zinkviooltje, keisteenhard door ons 😏.

En Dick, bij jou nogal veengrond met veel overdekkend steenvrij glas, gesmolten uit die veel aanwezige fijne steenkwarts, genaamd silisium , wat  zelfs en bruikbaar voor transistoren halfgeleiders productie is. 

"Halfgeleidertheorie: de werking van halfgeleiders | Wetenschap: Techniek" https://wetenschap.infonu.nl/techniek/192179-halfgeleidertheorie-de-werking-van-halfgeleiders.html   😊.

Nu weten we ook wat de P14 inhoud! Nog al gek 🤔, wat kei raar 😳

Guest
On 20-11-2020 at 09:34, econetic said:

Dank beiden! 

Ik was eerst een fervent Exceller, maar nu gebruik ik de app Road Trip op mijn iphone: https://darrensoft.ca/roadtrip/index.html. Ik heb de betaalde versie, die is eenmalig 8 euro. Ideaal! 

Ja, ik maak nogal kilometers, voornamelijk woon-werkverkeer. Ik kocht de auto voor mijn vorige baan, daar reed ik 150 km/dag heen en terug naar werk. Mijn familie woont op 150 kilometer afstand, dus dat draagt ook wel bij. In de zomer van 2019 zijn we met de auto naar Montenegro geweest via Duitsland, Kroätie en Bosnië en hebben we in 3 weken 4000 kilometer gereden. Heerlijk! Over het algemeen maak ik altijd langere ritten en wordt de auto goed warm. Ik rijd ook best kalm, rijd netjes warm en laat de turbo even uitspoelen voordat ik hem uitzet. Motorisch is ie vooralsnog prima in orde dus! 

Wat wel confronterende cijfers zijn, is het volume diesel en CO2 bijvoorbeeld 😅

Google playstore kent hem niet 😔. 🤔 Misschien Aptoide? Nee,  😬

On 21-11-2020 at 11:04, bickel said:

https://www.dangerousroads.org/eastern-europe/montenegro/3215-zabljak-suvodo-road.html 

🤔 P14 the dangerous road op wel >1425-1950mtr's hoogte. 

Klopt! We reden die dag van Sarajevo naar Žabljak. Een reis van 170 kilometer, waar Google Maps al bijna 4 uur voor telt. De P14 in Montenegro is smal (en vooral erg mooi) en dat maakt het een beetje tricky, maar prima te doen. De weg voor de Montenegrijnse grens, dus in Bosnië, die was veel erger; deels onverhard, grote gaten, scheurende locals...nee, de P14 was goed te doen! 😀

On 21-11-2020 at 11:27, bickel said:

Google playstore kent hem niet 😔. 🤔 Misschien Aptoide? Nee,  😬

Nu zie ik het...app louter voor appstore...🙄

1 hour ago, econetic said:

Klopt! We reden die dag van Sarajevo naar Žabljak. Een reis van 170 kilometer, waar Google Maps al bijna 4 uur voor telt. De P14 in Montenegro is smal (en vooral erg mooi) en dat maakt het een beetje tricky, maar prima te doen. De weg voor de Montenegrijnse grens, dus in Bosnië, die was veel erger; deels onverhard, grote gaten, scheurende locals...nee, de P14 was goed te doen! 😀

Nu zie ik het...app louter voor appstore...🙄

Tsja, daar in Bosna i Herzegovina moeten ze hier en daar nog wat meer asfalteren. De binnenlanden van de Balkan zijn een verhaal apart wat betreft de wegen, weet er alles van. Groot probleem zijn de scheurende jongens die tegenwoordig makkelijker kunnen beschikken over snelle auto's waarvoor de wegen niet geschikt zijn met meer fatale ongevallen als gevolg.