Jump to content
Fiestaclub.nl
Kranendijk

Fiesta V 2004 wil niet starten

Recommended Posts

Hoi,

Nieuw op het forum, en niet zonder reden, want ik heb een vraag waar ik zelf niet uit kom. Uiteraard heb ik mijzelf netjes voorgesteld :-) (eigenlijk wel erg dat ik mij niet eerder heb geregistreerd en dat alleen doe als er een probleem is en ik jullie hulp nodig heb...)

Dochterlief heeft een Fiesta Mark 5 (denk ik?) uit 2004 en heeft daar behoorlijk onkosten aan gemaakt het afgelopen half jaar: koppeling, lager prise as, schokbrekers achter, stabilisatorstangen vervangen en het afgelopen weekend de hele voor-remmerij vervangen. Linksvoor liep vast en remklauw beyond repair. Gelukkig op tijd bij maar al met al wel 500 euro aan spulleboel verder.

Ze reed gisteren zonder problemen naar haar werk. Daar aangekomen deed ze het bestuurdersraam elektrisch open. Die bleef 10 cm open staan. Paniek. "Bel de wegenwacht, die helpen je wel". Ze wil haar auto starten en alle elektronica doet het, startrelais zegt klik maar de startmotor draait niet rond. De wegenwacht heeft de motor aan de praat gekregen en ze is - met de waarschuwing hem niet af te laten slaan - huiswaarts gekeerd. Met een open raam. Met miezer regen. Ze had de buik goed vol van de auto maar weggooien is ook zo iets na alle dure reparaties in de laatste tijd.

De wegenwacht had het volgens haar over een grijs-zwarte draad die "ergens" niet goed is. Ik heb de auto opgebokt, stekkertje met de grijs-zwarte draad gevonden en doorgemeten vanaf de pin waarmee hij de contrastekker in gaat bij de startmotor tot aan de grijs-zwarte draad waar het startrelais (start inhibit relay?) is geplaatst in de zekeringkast bij het handschoenkastje. De draad geeft nauwelijks weerstand. Het enige wat ik zie is dat de mantel bij de startmotor-stekker weg is. Ik zie kale draad. Maar omdat ik geen onderbreking meet (anders had ik oneindige weerstand) in de kabel vermoed ik dat dat niet het probleem kan zijn. Voor de goede orde: de accu is door de wegenwacht doorgemeten en is in prima conditie en de startmotor draaide rond. Hoe de wegenwacht dat heeft gedaan weet ik overigens niet. Het relais klikt als je de sleutel doordraait om te starten, daarna is het dus stil. Ik zie geen vreemde lampjes op het dashboard volgens mij: accu, olie, motormanagement. Die zouden uit moeten gaan zodra de motor draait. Correct? Overigens heb ik de verbinding bij de startmotor schoongemaakt met contactspray.

Waar kan ik zoeken? Wat kan ik proberen?

Als de start motor wel draait maar,bendings ring niet uitslaat dan geen start,en vast zit.

Bendings ring,is een soor magneet, die uitslaat om het tandwiel van deze ring,in de starter krans van de motor slaat/drukt,om zodoede te starten

.Misschien dit t probleem.als deze niet uitkomt, kan op de ouderwetse manier een klap met de hamer,op de start motor,als nog uitslaan......

denk dat de anwb dit ook had gedaan ?????

Ik was er niet bij met de anwb helaas... kan er morgen eens een mep op geven. Maar de startmotor doet helemaal niets (geen enkel geluid), als de bendix het probleem is dan zou de startmotor toch in ieder geval rond moeten gaan?

Als de startmotor niet rond gaat, dan is de kans groot dat hij niet wordt aangestuurd.

Er kan een draadbreuk zitten in bv die grijze draad. Deze zorgt ervoor dat de startmotor word geactiveerd.

Dus zodra je de sleutel omdraaid, komt er spanning op dat draadje?

Vanuit daar moet je verder gaan

En dát had ik dus niet gemeten😮 alleen gekeken met de multimeter op weerstand of de draad niet gebroken was.

Hopelijk lukt  mij dat vandaag. Rood op de stekker, zwarte pin ergens op het chassis/massa en dan zou ik rond de 12 volt moeten meten als de sleutel op stand 3 gaat. Als dat 0 is dan zou ik een kabel kunnen leggen tussen relais en startmotor omdat de grijs-zwarte kabel gaar is. Eens?

Super tof dat er zo snel reactie is via dit forum! Hopelijk kan straks iemand ook iets met de (hopelijk) oplossing van mijn probleem.

Hallo,

M8 is links onderin in het schema de startmotor en K94 het start/blokkeer relais. Links bovenin zie je ook een zekering van 30A dat de zekering F14 moet zijn

Je hoort dit relais inkomen toch? Zekering F14 is nog heel neem ik aan? Verder zou je met het relais verwijderd kunnen meten of op contact 3 12V te meten is. Zo ja en als je het durft is de ruige manier om contact 3 en 5 door te verbinden. Als de startmotor dan nog niet aanslaat is de verbinding tussen het relais en de startmotor er niet meer.

Screenshot_20201118_093400-vi.png

Zo ja en als je het durft is de ruige manier om contact 3 en 5 door te verbinden.

Handig plaatje, dankjewel!

De zekering is heel en preventief geruild met een nieuw exemplaar. Ik ben niet bang, maar wil dat doorverbinden wel juist doen. Aangezien er een dikke zekering achter zit heb ik het vermoeden dat het geen knullig draadje moet zijn waarmee ik doorverbind, stukje VD (installatie) draad terwijl het relais er NIET in zit? Direct er weer uit halen als de motor draait, of slaat de startmotor af zodra de motor draait?

En gezien ook het probleem met het raam: zou het een massa issue kunnen zijn? Hoe kan ik dat eenvoudig achterhalen? Massa van accu volgen en dan ergens op het kale chassis de multimeter zetten om weerstand te meten? Ik begrijp dat de deurscharnieren daar geschikt voor zijn.

Yes! Opgelost. Het was inderdaad de grijs-zwarte kabel die niet jofel genoeg meer was. Gelukkig heb ik nog een stukje liggen.

Bedankt allemaal!!

Doet alleen een kant het niet meer van de deuren? Branden de LEDjes wel in het bedieningspaneel? Deze zijn n.l. aangesloten op dezelfde massa dus bij branden moet de massa goed zijn.

Waar je ook naar kunt kijken is of er een draadbreuk te zien is in de rubberen tule van en naar de deur en deurstijl. Heb nog niet gehoord of dat voorkomt bij Fiesta's maar o.a. bij een Fiat Punto is dat redelijk berucht.

Anders wordt het zoeken en meten aan de schakelaars. Roep maar als je een schema wilt hebben.

1 hour ago, allesklusser said:

Doet alleen een kant het niet meer van de deuren? Branden de LEDjes wel in het bedieningspaneel? Deze zijn n.l. aangesloten op dezelfde massa dus bij branden moet de massa goed zijn.

Waar je ook naar kunt kijken is of er een draadbreuk te zien is in de rubberen tule van en naar de deur en deurstijl. Heb nog niet gehoord of dat voorkomt bij Fiesta's maar o.a. bij een Fiat Punto is dat redelijk berucht.

Anders wordt het zoeken en meten aan de schakelaars. Roep maar als je een schema wilt hebben.

Komt wel voor, zeker bij auto's die wat kortere afstanden rijden. ( Veel deur open/dicht )

Het raam is gisteren laat ook de oorzaak van gevonden lijkt het. Die zat klem, de schakelaar reageerde wel. Motortje ook: zachte klonk bij omhoog/omlaag. Raam zat muurvast, geen beweging in te krijgen dus begonnen met demonteren. De witte raamhouder aan de rechterkant van het raam konden we via de luidspreker uitsparing bij dus die was zo los. Maar omdat het raam niet bewoog en te hoog zat voor de "kijkgaten" die in het paneel zitten konden we de linker raamhouder niet los krijgen. Na veel martelen en prutsen uiteindelijk een gat in het paneel geboord ter hoogte van de geleider en toen was het raam er zo uit. De kabels zijn aan gort: deels geknapt en om elkaar gekruld dus dat hield de boel tegen. Nieuw mechanisme zonder motor besteld bij de Brezan en zou vandaag binnen zijn. Nu hopen op een uurtje droog weer.

Het enige wat ik niet los krijg is de stekker voor het deurslot? Als die los is dan kan het deurpaneel met raambediening binnen worden opgebouwd.

En ook het raam werkt!

dochter helemaal blij dat ze weer kan karren.

Papa ook blij want die pakt nu een biertje ;-)

6 hours ago, Kranendijk said:

En ook het raam werkt!

dochter helemaal blij dat ze weer kan karren.

Papa ook blij want die pakt nu een biertje ;-)

En je kan weer trots op je tevreden zijnde dochter zijn, na gedane arbeid met je wel verdiende biertje in de hand. 👍