Jump to content

Nieuwe banden

Lagerwey
 Share

Recommended Posts

Wat vind je belangrijk in een band? Heb je een sportieve rijstijl en zoek je banden die veel grip hebben? Of zoek je een zuinige band of een goedkoper alternatief?

Ik heb (in een andere maat) Michelin Pilot Sport 4 banden en ben daar heel tevreden over. Hebben veel grip zowel op droog als nat wegdek. Weet niet of deze leverbaar is in 195/45 R16.

Michelin Primacy 3 is wel een oké allround band.

Goodyear Efficientgrip Performance is een band die beter scoort op verbruik, maar daardoor wel wat minder grip dan de Michelin heeft. Dus zou ik alleen aanraden als je geen sportieve rijstijl hebt.

Continentals ben ik nog nooit van onder de indruk geweest, omdat ze bijna allemaal veel bandenlawaai maken.

Vredestein heb ik weinig ervaring mee.

Ik zou eens beginnen met (recente) bandentests te bekijken van bijvoorbeeld de ANWB of ADAC. Wel even een testauto kiezen die vergelijkbaar is met je Fiësta qua formaat/gewicht en de bandenmaat. Staar je niet blind op zogenaamde A, B of C-merken want de goedkopere banden kunnen (soms) verrassend goed scoren. Net zoals dat de topmerken steken kunnen laten vallen.

Momenteel heb ik de Vredestein Sportrac 5 eronder zitten, iets goedkoper alternatief. Ik heb over het algemeen geen sportieve rijstijl dus doel eerder op een wat zuinigere en stille band. Ga eerst maar eens wat testen bekijken. 

15 hours ago, Lagerwey said:

Uiteindelijk besloten om weer voor de Vredestein Sportrac 5 te gaan, goede prijs kwaliteit verhouding.

Lijkt geen gekke keuze te zijn. Geen uitblinker zo te zien, maar wel allround goed: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/zomerbandentest/185-65r15h-getest-in-2019

Ik zeg al heeeel lang:  Je leven in een auto kan soms afhangen van 4x 20 cm rubber, daarom rij ik m'n hele (auto)leven al op Michelin's...........Liever iets meer besteden dan niet meer in staat zijn om het uit te kunnen geven....

Bij de aanschaf van m'n huidige MK8 zei ik tegen de dealer "hij moet wel geleverd worden op Michelin banden"  Zegt ie "dat kan ik niet garanderen"  Nou, je raadt het al, nog wat heen en weer gekakel, maar uiteindelijk hebben ze de wielen voor aflevering toch gewisseld met een showroomauto......

@NeverDespair Los van het feit dat je algemene insteek juist is, vind ik het wat kort door de bocht om altijd 'blind' voor Michelins te kiezen. Zoals je in bovenstaande test ziet zou de Vredestein het op een aantal punten beter doen (los van het feit dat ze goedkoper in aanschaf zijn). Moet je niet zien als kritiek, wel als tip :) 

Share

• Create New...