Jump to content

Wielspacers aan te raden?

Jpvdl
 Share

Recommended Posts

Hallo,ik vroeg mij af of wiel spacers aan te raden zijn?

Het brengt de wielen iets naar buiten,wat een mooier aanzicht geeft,maar heeft het ook effect op rijgedrag,bandenslijtage e.d.

14 hours ago, Jpvdl said:

Hallo,ik vroeg mij af of wiel spacers aan te raden zijn?

Het brengt de wielen iets naar buiten,wat een mooier aanzicht geeft,maar heeft het ook effect op rijgedrag,bandenslijtage e.d.

Je moet het vooral doen voor het optische effect (dus omdat je het mooi vindt). Je wiellagers slijten er wat sneller van en je weggedrag kan ietsje anders worden, maar meestal rijdt de auto niet noemenswaardig slechter.

Een vriend van mij zit in de Japanse tuning wereld, daar raden ze het echt ten strengste af. Ten eerste is het daar not-done omdat het een cheap ass oplossing is, maar je verandert hoe het gewicht wordt verdeelt onder de auto. Hij helpt graag met alle tuning en aanpassingen, maar zegt, die spacer doe je maar ergens anders, ik heb geen zin om verantwoordelijk te zijn voor het verkloten van jouw auto. Bredere velgen is de oplossing, spacers is lowbudget.

Let wel op, zelf bredere velgen hebben een negatieve invloed op je weggedrag. Zeker bij lichte auto's zoals een fiesta.

Als je toch wil gaan spacen, plaats ze dan achter de ankerplaat ( achterzijde ) ipv op de naaf

Houd er ook even rekening mee dat een bredere velg niet altijd zondermeer past he, bijvoorbeeld bij insturen en/of inveren. Je kan dan de wielkast raken. Wellicht ten overvloede, maar een bredere velg zal (bij dezelfde ET) zowel aan de binnen- als buitenzijde van de velg 'verschuiven'. De ET is immers de afstand van het hart/middellijn van de velg tot het montagevlak. Wanneer je 1 J (= inch, is 2,54 cm) breder gaat dan blijft daar aan de buitenzijde/zichtzijde dus 1,27 cm van over. Tenzij je spacers gaat gebruiken natuurlijk. Maar daar zijn de meningen over verdeeld :) De stelregel (advies) die ik ken is overigens dat je ET maximaal 5 mm af zou mogen wijken, blijkbaar vindt 'men' dat dit nog binnen de toleranties valt.

• 3 weeks later...
On 26-10-2020 at 14:51, Razer said:

Let wel op, zelf bredere velgen hebben een negatieve invloed op je weggedrag. Zeker bij lichte auto's zoals een fiesta.

Als je toch wil gaan spacen, plaats ze dan achter de ankerplaat ( achterzijde ) ipv op de naaf

Kan dit ook nog bij de mk7? 

Share

• Create New...