Jump to content
Fiestaclub.nl
jdewit

Even voorstellen.....

Recommended Posts

Goedenavond allen,

Sinds juli ben ik in het bezit van een grijze Fiësta St-line bouwjaar 2017. Ik ben erg blij met mijn wagen en wil graag mijn ervaring delen binnen dit forum.

Er is echter een ding wat me opvalt en dat is het harde afrolgeluid van de banden. Momenteel liggen er Dunlop Sportmaxx RT (bandenmaat is 205/40/r17) onder de auto. De banden zijn al gecontroleerd door de bandenboer maar deze kon niks geks voelen en zien. Wat is jullie ervaring met afrolgeluid en welke banden adviseren jullie kijkende naar geluidscomfort?

Groetjes,

F266D899-7208-4E37-9D58-520DB364D333.jpeg

Titanium versie zo te zien? kan niet ver genoeg inzoomen maar lijken zomer banden, dan klopt het dat ze in de herfst hard afrolgeluid hebben (onder 10g en zeker met nat wegdek)

Verder zeer nette auto, en welkom hier.

Ik zou altijd de https://www.michelin.nl/auto/tyres/michelin-pilot-sport-4 aanraden, maar zijn wel zo'n beetje de duurste banden die er zijn, maar met een goede reden.... (scheelt 2dB, wat "technisch gezien" 66% minder geluid is, ook al is dat in ervaring niet helemaal waar.  (elke 3dB is een verdubbeling van het geluid, maar zo wordt het niet ervaren door het menselijk gehoor)

Ze zijn echter wel technologisch, en qua creature comfort en wegligging onder slechte omstandigheden veruit de beste banden.....

Heb zelf de Michelin Pilot 4 Super Sport (zomerbanden) en kan je vertellen dat die heel vergevingsgezind zijn, al maak ik een foutje dan zorgen zij dat ik wel op de weg blijf, waar andere banden compleet in oversteer/torque steer zouden blijven hangen en je dus in de grindbak/railing zou belanden.
Als goedkope optie zijn Toyo Proxes ook nog wel wat, maar die kosten ongeveer 66%, maar gaan maar 50%  mee, dus zijn eigenlijk duurder.....

Dankjewel STJunkY! De Fiesta is een st-line uitvoering. Had zelf de Michelins ook al op het oog. Jammer dat ik nog zoveel profiel over heb.... dus moet nog ff kijken of ik door wil rijden op deze. 

40 minutes ago, jdewit said:

Dankjewel STJunkY! De Fiesta is een st-line uitvoering. Had zelf de Michelins ook al op het oog. Jammer dat ik nog zoveel profiel over heb.... dus moet nog ff kijken of ik door wil rijden op deze. 

Titanium versie is een "afwerkings/luxe" versie, "ST-line" is een optische afwerking versie, dus je kan heel goed een "Titanium ST-Line" versie hebben, dan heb je dus de luxe van de Titanium line, en de "sport" afwerking van de ST-line ;)
(ST-line is in principe niet meer dan de grotere achterspoiler, donkere achterramen, de ST 17" velgen (die jij niet hebt overigens), het verbeterde interieur, en de andere voorgrill)

Een echte ST heeft ook nog een compleet ander onderstel, motor, inlaat, uitlaat vering, andere stance op de wielen, overbrenging, etc.

On 16-10-2020 at 21:48, STJunkY said:

Titanium versie is een "afwerkings/luxe" versie, "ST-line" is een optische afwerking versie, dus je kan heel goed een "Titanium ST-Line" versie hebben, dan heb je dus de luxe van de Titanium line, en de "sport" afwerking van de ST-line ;)
(ST-line is in principe niet meer dan de grotere achterspoiler, donkere achterramen, de ST 17" velgen (die jij niet hebt overigens), het verbeterde interieur, en de andere voorgrill)

Een echte ST heeft ook nog een compleet ander onderstel, motor, inlaat, uitlaat vering, andere stance op de wielen, overbrenging, etc.

Hij heeft weldegelijk een st-line. Deze wielen horen er op afhankelijk van bouwjaar (lees milieulabel) want dan kan het ook 16 inch zijn. De St Line is niet in titanium uitvoering te koop geweest. Uiteraard kun je een titanium wel uitbreiden met een styling pakket waardoor het een st Line lijkt.

St Line heeft niet altijd donkere achterruiten maar wel de voorspoiler, achterspoiler, diffuser-achtige achterbumper en zijskirts. Daarnaast heeft de st Line ook altijd de grijze bekleding met rode stiksels. De veren zijn 15 mm korter dus dat is ook net ff anders. 

Ik heb nog de eerste set banden erop van Continental en moet zeggen dat het afrolgeluid meevalt. Met de radio aan hoor je eigenlijk niets bijzonders.

Mocht je ooit andere banden (laten) monteren kun je wellicht op zoek naar een merk en type dat minder dB produceert. De Dunlop die er nu op liggen, zijn ze nog erg mooi qua profiel?

Eigenlijk zou je het moeten ervaren hoe een soortgelijke Fiësta rijdt (klinkt) met ander merk banden. 

Welkom mooie auto!

Gewoon de muziek een tikeltje harder zetten tot de banden op zijn ;) . 
Als je er echt enorm aan stoort is het misschien het vervangen waard, maar anders zou ik ze gewoon blijven rijden. 

@jdewit Mooie Fiësta, vooral de kleur! (heb dezelfde namelijk 😄)

Qua bandengeluid, ik heb Vredestein erop liggen en hoor de banden ook zeker op het asfalt, al ervaar ik dit niet als storend.. Het hoort nou eenmaal bij de wat grotere bandenmaat denk ik zo