Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Nixo

Woensdag dillema (Radio defect?)

Recommended Posts

MK7 titanium standaard.

Ik had vorige week opeens een bedienpaneel van de audio die niets meer deed en ook de bediening van het menu.

(De radio stond nog aan en werkte, en ik kon ook nog via BT bellen) Enkel de bediening op het dashboard en stuur reageerde nergens meer op.

Als eerste poging heb ik de accuspanning eraf gehaald, dit tot gevolg dat de radio ook uit staat. Het afleesscherm werkt nog wel en geeft ook de tijd weer.

Vervolgens heb ik de zekeringen vervangen waarvan ik het idee had dat ze mogelijk defect kunnen zijn. Maar ook dit haalde niets uit.

Ik kom nu een paar zaken tegen als optie:

- Radiomodule is defect en deze vervangen. Maar deze leek het nog te doen voor ik de accu los haalde, dus om deze te kopen om er dan achter te komen dat het daar niet aan lag lijkt me zonde.

- Mogelijk sluiting in de stekkers (online gelezen. Maar daar heb ik geen verstand van) Hiervoor zal ik naar de garage moeten gaan.

- Iets waar ik nog niet aan heb gedacht.

Graag hoor ik of het bekend is dit probleem, en mogelijke oorzaken/oplossingen.

Linkje naar het dashboard dat ik heb (vergelijkbaar, niet mijn foto) En ik heb op het stuur nog de cruisecontrol zitten, en die werkt wel nog gewoon.

4nrvcxr6zyhkw....jpg

Paar vragen:

Je zegt de muziek doet het nog?
1. Kan je vooruit/achteruit gaan met:
A : je telefoon
B : je toetsen op je radio
C : de toetsen op je stuurwiel
D : Allemaal.
Na nogmaals je post gelezen te hebben, zijn B-D uitgesloten, blijft de vraag, kan je via je telefoon nog wel muziek afspelen en skippen/rewinden, en evt. via je USB ingang?
Kan je nog wel je navigatie (route info) gebruiken?
Je hebt de tijd, dus je display werkt....
Als je start (heb je start/stop knop, dan indrukken zonder koppeling ingedrukt te hebben, met sleutel naar stand 2 (niet 3=starten)) zie je dan enige display? (van de radio, niet het scherm, het feit dat je de tijd ziet betekend dat het scherm werkt)

Indien nee:
1. Zekering ligt eruit, maar je zegt dat je dat gecontroleerd hebt, dubbelcheck dat nog even.
2. Je aansluiting is los komen te zitten, aan de passagierskant onder het handschoenenkastje even 2 draaischroeven kwartslag draaien, dan kan je de bekleding weghalen, dan handschoenenkastje helemaal opendoen en dan beide zijkanten indrukken zodat hij naar beneden valt, dan onderop het handschoenenkastje twee pinnen naar het midden duwen tot ze eruit vallen, dan komt het kastje helemaal los en dan kan je achter je console kijken, en als je een beetje tengere armen hebt kan je ook bij de radio komen, indien niet kan je iig met zaklamp kijken of je DIN/ISO connectors nog vast zitten aan je radio, goede kans dat die los zijn gekomen (rechts Links achterkant van je radio (als je van achter kijkt, rechts van voren, links van achter :)), als je niet zeker bent probeer met je vingers of iets van plastic (iets niet geleidends dus) die connectoren even goed aan te duwen.*
3. Er zit sluiting in je radio bedrading, onwaarschijnlijk tenzij je net door een meter water gereden bent, en dan zou sowieso je hele console uitgevallen moeten zijn.
4. Je radio is stuk, tja, daar doe je niks aan, maar verwacht ik niet.
5. Sluiting in de stekkers zoals je gelezen hebt, tja, het kan, maar is extreem onwaarschijnlijk, loskomen is veel waarschijnlijker (wat ook een soort sluiting veroorzaakt, maar anders zouden de draden bloot moeten liggen, of losgeraakt zijn (en dan nog steeds tegen een ander losliggend stuk aan moeten komen om sluiting te maken), zolang je niet allemaal aftermarket toevoegingen hebt gedaan lijkt me die kans verwaarloosbaar. (Plus bij sluiting zou je hele groep eruit vliegen, dus zou je display er ook mee stoppen)

*Je kan via deze manier ook je radio "lichten" oftewel eruit wippen, want het kan natuurlijk ook altijd nog dat de zekering op de radio zelf is gesprongen. Eerlijk gezegd is het dan wel veel makkelijker het hele middenconsole te verwijderen, maar dat is een stuk grotere klus, en dan kan je hem misschien beter wegbrengen als je, zoals je zelf indiceert niet echt een doe-het-zelver bent.....

On 17-10-2020 at 05:51, STJunkY said:

Paar vragen:

A : je telefoon
B : je toetsen op je radio
C : de toetsen op je stuurwiel
Na nogmaals je post gelezen te hebben, zijn B-D uitgesloten, blijft de vraag, kan je via je telefoon nog wel muziek afspelen en skippen/rewinden, en evt. via je USB ingang?
Kan je nog wel je navigatie (route info) gebruiken?
Je hebt de tijd, dus je display werkt....
Als je start (heb je start/stop knop, dan indrukken zonder koppeling ingedrukt te hebben, met sleutel naar stand 2 (niet 3=starten)) zie je dan enige display? (van de radio, niet het scherm, het feit dat je de tijd ziet betekend dat het scherm werkt)

Indien nee:
1. Zekering ligt eruit, maar je zegt dat je dat gecontroleerd hebt, dubbelcheck dat nog even.
2. Je aansluiting is los komen te zitten, aan de passagierskant onder het handschoenenkastje even 2 draaischroeven kwartslag draaien, dan kan je de bekleding weghalen, dan handschoenenkastje helemaal opendoen en dan beide zijkanten indrukken zodat hij naar beneden valt, dan onderop het handschoenenkastje twee pinnen naar het midden duwen tot ze eruit vallen, dan komt het kastje helemaal los en dan kan je achter je console kijken, en als je een beetje tengere armen hebt kan je ook bij de radio komen, indien niet kan je iig met zaklamp kijken of je DIN/ISO connectors nog vast zitten aan je radio, goede kans dat die los zijn gekomen (rechts Links achterkant van je radio (als je van achter kijkt, rechts van voren, links van achter :)), als je niet zeker bent probeer met je vingers of iets van plastic (iets niet geleidends dus) die connectoren even goed aan te duwen.*
3. Er zit sluiting in je radio bedrading, onwaarschijnlijk tenzij je net door een meter water gereden bent, en dan zou sowieso je hele console uitgevallen moeten zijn.
4. Je radio is stuk, tja, daar doe je niks aan, maar verwacht ik niet.
5. Sluiting in de stekkers zoals je gelezen hebt, tja, het kan, maar is extreem onwaarschijnlijk, loskomen is veel waarschijnlijker (wat ook een soort sluiting veroorzaakt, maar anders zouden de draden bloot moeten liggen, of losgeraakt zijn (en dan nog steeds tegen een ander losliggend stuk aan moeten komen om sluiting te maken), zolang je niet allemaal aftermarket toevoegingen hebt gedaan lijkt me die kans verwaarloosbaar. (Plus bij sluiting zou je hele groep eruit vliegen, dus zou je display er ook mee stoppen)

*Je kan via deze manier ook je radio "lichten" oftewel eruit wippen, want het kan natuurlijk ook altijd nog dat de zekering op de radio zelf is gesprongen. Eerlijk gezegd is het dan wel veel makkelijker het hele middenconsole te verwijderen, maar dat is een stuk grotere klus, en dan kan je hem misschien beter wegbrengen als je, zoals je zelf indiceert niet echt een doe-het-zelver bent.....

Eerst, BAAS! Bedankt voor je uitgebreide reactie en meedenken. Even op volgorde reageren.:

A : je telefoon (Voor het loshalen van de accu had ik enkel de radio die aan stond maar niet bediend kon worden, die via de telefoon vooruit/achteruit was geen optie, bellen kon wel (via de telefoon)) Ik heb daarna de spanning eraf gehaald, daarna stond de radio ook uit en kon die niet meer aan, omdat het console niet werkt.
B : je toetsen op je radio (reageren nergens op (hele console reageert nergens op)
C : de toetsen op je stuurwiel Besturing audio op het stuur doet niets, de besturing cruise control werkt nog wel.
Na nogmaals je post gelezen te hebben, zijn B-D uitgesloten, blijft de vraag, kan je via je telefoon nog wel muziek afspelen en skippen/rewinden, en evt. via je USB ingang? USB ingang heb ik ooit eens getest maar dat leek toen niet te werken. Sindsdien nooit meer gebruikt. Maar volgens mij kan je daar de radio/audio niet mee aanzetten.
Kan je nog wel je navigatie (route info) gebruiken? Niet aanwezig in dit model. Eenvoudig display met menu en welke muziek/radio aanstaat.
Je hebt de tijd, dus je display werkt.... Tijd wordt weergeven, maar nu wel verkeerd, en is niet aan te passen vanwege de niet werkende display.
Als je start (heb je start/stop knop, dan indrukken zonder koppeling ingedrukt te hebben, met sleutel naar stand 2 (niet 3=starten)) zie je dan enige display? (van de radio, niet het scherm, het feit dat je de tijd ziet betekend dat het scherm werkt) Zal ik vanavond als het donker is testen of die "oplicht"

Indien nee:
1. Zekering ligt eruit, maar je zegt dat je dat gecontroleerd hebt, dubbelcheck dat nog even. I

k heb de zekeringen achter het handschoenenkastje gecontroleerd. (stuk voor stuk omgewisseld, daarna oude weer terug gezet) verzekeringskast Type 2

Dat ging om:

- 15 audiosysteem, instumentengroep

- 18 Instrumentengroep

- 20 Multifunctionele display, klok, interne scanner, HVAC-paneel

- 21 audiosysteem, Bluetooth

2. Je aansluiting is los komen te zitten, aan de passagierskant onder het handschoenenkastje even 2 draaischroeven kwartslag draaien, dan kan je de bekleding weghalen, dan handschoenenkastje helemaal opendoen en dan beide zijkanten indrukken zodat hij naar beneden valt, dan onderop het handschoenenkastje twee pinnen naar het midden duwen tot ze eruit vallen, dan komt het kastje helemaal los en dan kan je achter je console kijken, en als je een beetje tengere armen hebt kan je ook bij de radio komen, indien niet kan je iig met zaklamp kijken of je DIN/ISO connectors nog vast zitten aan je radio, goede kans dat die los zijn gekomen (rechts Links achterkant van je radio (als je van achter kijkt, rechts van voren, links van achter ), als je niet zeker bent probeer met je vingers of iets van plastic (iets niet geleidends dus) die connectoren even goed aan te duwen.* Nog te proberen, onderzoeken. Het resultaat laat ik hier achter. 
3. Er zit sluiting in je radio bedrading, onwaarschijnlijk tenzij je net door een meter water gereden bent, en dan zou sowieso je hele console uitgevallen moeten zijn. Ik ben voordat het niet meer werkte wel door de wasstraat gereden....

4. Je radio is stuk, tja, daar doe je niks aan, maar verwacht ik niet. Dat idee heb ik ook niet omdat er wel geluid uit kwam.
5. Sluiting in de stekkers zoals je gelezen hebt, tja, het kan, maar is extreem onwaarschijnlijk, loskomen is veel waarschijnlijker (wat ook een soort sluiting veroorzaakt, maar anders zouden de draden bloot moeten liggen, of losgeraakt zijn (en dan nog steeds tegen een ander losliggend stuk aan moeten komen om sluiting te maken), zolang je niet allemaal aftermarket toevoegingen hebt gedaan lijkt me die kans verwaarloosbaar. (Plus bij sluiting zou je hele groep eruit vliegen, dus zou je display er ook mee stoppen) Nee geen enkele aanpassing, standaard titanium uitvoering.

*Je kan via deze manier ook je radio "lichten" oftewel eruit wippen, want het kan natuurlijk ook altijd nog dat de zekering op de radio zelf is gesprongen. Eerlijk gezegd is het dan wel veel makkelijker het hele middenconsole te verwijderen, maar dat is een stuk grotere klus, en dan kan je hem misschien beter wegbrengen als je, zoals je zelf indiceert niet echt een doe-het-zelver bent..... Hier was ik na de zekeringen mee begonnen om te kijken hoe die los moest. Maar zijn de zekeringen in de radiomodule eenvoudig te vervangen?

In ieder geval: to-be-continued!!!!

De connecties zijn als volgt:

• Knoppen radio -> LIN bus (communicatie, 1 draadje) -> scherm
  • Knoppen stuur -> 2 draadjes met spanning -> scherm
  • Multimedia CAN bus (met alle verbonden)
    • Radio
    • Scherm
    • IPC (instrumentenconsole)

Als de radio niet meer aan gaat krijgt hij geen on/off signaal van de IPC bij opstarten. Echter als de radio uit is, zijn er opties waarin die alleen aan gaat met de aan/uit knop op de radioconsole en die doet het niet.

Je zegt dat het display niet werkt -> kapot display. Dan doen ook de knoppen het niet (radio of stuur) want die worden door die module vertaald naar iets waar de radio iets mee kan.

De verlichting van de knoppen word meestal aangezet via de LIN bus van het scherm, als die het dus niet doet gaan de knoppen ook niet aan als het goed is. (niet 100% zeker want er zijn ook modellen met losse verlichtingskabels)

Mijn idee:
Doet het scherm niets: Scherm stuk (zeker als die helemaal uit blijft). Daardoor gaat ook de radio niet meer aan want die krijgt zijn commando's van het scherm als die eenmaal helemaal uit is want de IPC zet hem alleen in zijn laatste stand (als in: uit = uit, aan = aan na contact uitzetten). Probeer goedkoop een vervanging te vinden (sloop, onderdelenlijn.nl oid) en kijken of het dan weer werkt. 

Doet het scherm het wel: Dan kan het ook de kabel van het scherm zijn: Geen communicatie met IPC/Radio dus geen radio aan en ook geen "wakeup" signaal na aanzetten auto en dus altijd de klok. Ook geen communicatie van de knoppen dus ook geen aan signaal van die knoppen. Je zal dan de stekkers/kabels moeten controleren.

On 19-10-2020 at 14:47, Nixo said:

Maar zijn de zekeringen in de radiomodule eenvoudig te vervangen?

De radio hebben SMD smeltzekeringen of fusable resistors (thoughole, welke is afhankelijk van het exacte model) welke ik allebij niet zou vervangen (want soldeerwerk) en die blaas je meteen weer op als je hem aansluit zonder de oorzaak te repareren. Makkelijker en goedkoper om een vervanging te kopen bij de sloop/onderdelenhuis in dat geval.

Ik denk dat @STJunkY de zekering achter het handschoenenkastje bedoelt.

Sign in to follow this