Jump to content

Fellere koplampen MK7.5


Grumpy91
 Share

Recommended Posts

Is 5 minuten werk voor beide kanten. Plug en play. In de originele lampstekker twee stekkertjes steken, gat in de koplamprubbers maken voor doorvoer bedrading en ze doen het. 

In het gat van het lamprubber komt dan een doorvoerrubber van de set. 

Balasten ergens monteren en genieten. Kind kan de was doen. Kun je lampen verwissel dan kun je dit ook. Hilox iets duurder maar echt topmerk.

Let op; dit is alleen dimlicht.

 

Opmerking: toen xenon uitgevonden was moest er ook een nieuw type koplamp komen. Dat is de projectiekoplamp geworden zoals die ook in de fiesta zit. Dat je daar ook halogeen in kunt doen was mooi meegenomen. Lekker goedkoop.

In de projectiekoplamp zit voor de lamp en tussen de lens (bolle glas van de lamp) een metalen plaatje die de vorm van het lichtbeeld bepaalt.

Ik adviseer je de versie met 5500 Kelvin te kopen.

Mocht je er om een of andere reden tegenop zien......je bent welkom.

Steelmaster heeft deze set onlangs ingebouwd. Misschien wil hij wat vertellen over de ervaring en de lichtopbrengst. Volgens mij heeft hij ook met led geexpirimenteerd. Hij heeft de BLACK versie.

En nog een nabrander: Gewoon door apk. Waarom? Omdat het lichtbeeld perfect is en daar gaat het om.

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Full Led said:

Is 5 minuten werk voor beide kanten. Plug en play. In de originele lampstekker twee stekkertjes steken, gat in de koplamprubbers maken voor doorvoer bedrading en ze doen het. 

In het gat van het lamprubber komt dan een doorvoerrubber van de set. 

Balasten ergens monteren en genieten. Kind kan de was doen. Kun je lampen verwissel dan kun je dit ook. Hilox iets duurder maar echt topmerk.

Let op; dit is alleen dimlicht.

 

Opmerking: toen xenon uitgevonden was moest er ook een nieuw type koplamp komen. Dat is de projectiekoplamp geworden zoals die ook in de fiesta zit. Dat je daar ook halogeen in kunt doen was mooi meegenomen. Lekker goedkoop.

In de projectiekoplamp zit voor de lamp en tussen de lens (bolle glas van de lamp) een metalen plaatje die de vorm van het lichtbeeld bepaalt.

Ik adviseer je de versie met 5500 Kelvin te kopen.

Mocht je er om een of andere reden tegenop zien......je bent welkom.

Steelmaster heeft deze set onlangs ingebouwd. Misschien wil hij wat vertellen over de ervaring en de lichtopbrengst. Volgens mij heeft hij ook met led geexpirimenteerd.

En nog een nabrander: Gewoon door apk. Waarom? Omdat het lichtbeeld perfect is en daar gaat het om.

 

Ik was altijd van de veronderstelling dat je bij xenon koplampsproeiers moest hebben. Niet omdat dit van de wet moet maar omdat een vuiltje op de koplamp het hele lichtbeeld kan verkloten? En dat daarbij automatische hoogteregeling een must moest zijn. 

Nogmaals, ik praat hier niet namens de "wet" maar meer van anders werkt het simpel weg niet.

Afijn, ik heb inderdaad veel foto's voorbij zien komen waarbij er echt een mooi lichtbeeld vanuit een xenon setje op een fiesta komen. 

Zou je ons misschien kunnen vertellen welke setje je er precies op hebt? Wellicht bestel ik dan vanavond nog.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb 3 jaar de volgende set gehad: https://hilox.eu/h7-xenonkit-hilox-evolution-2-black-duo

Nooit een knipperende tegenligger gehad dus hoe dat zit met automatische hoogteregeling en koplampsproeiers?????

Overigens heb ik de set niet meer. Doorverkocht aan Steelmaster. Heb nu de koplampen in het plaatje hiernaast.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Full Led said:

Ik heb 3 jaar de volgende set gehad: https://hilox.eu/h7-xenonkit-hilox-evolution-2-black-duo

Nooit een knipperende tegenligger gehad dus hoe dat zit met automatische hoogteregeling en koplampsproeiers?????

Overigens heb ik de set niet meer. Doorverkocht aan Steelmaster. Heb nu de koplampen in het plaatje hiernaast.

Top, dankjewel! Ik heb ze besteld. 

Van de week had ik trouwens een onderhoudsbeurt bij de lokale Ford dealer. Ik had al een tijdje het gevoel dat de koplampen op de 0 stand veelste laag stonden, en volgens de dealer was dit inderdaad ook het geval. Dus die zouden ze op de dag van de onderhoudsbeurt opnieuw afstellen. Nu kreeg ik hem terug en op de weg naar huis bleek dat ze juist weer veelste hoog stonden... Nu is dat makkelijk opgelost door zelf de knop richting standje 5 te draaien, maar helemaal zeker ben je natuurlijk niet; je wilt geen andere weggebruikers verblinden door de gok maar te nemen. 

Is het beter om vooraf het inbouwen van de xenon de koplampen wederom (hopelijk) juist af te laten stellen of kan dit makkelijk nu de halogeen er nog in zit?

Link to comment
Share on other sites

Dat is om het even omdat het lichtbeeld identiek is. Je lampen moet echter goed staan afgesteld op stand 0, de normale afstelling bij een auto met 1 of twee mensen erin. Daar controleert ook de apk op.

Het afstellen van de lampen kun je ook zelf doen. Andere auto, waarvan je zeker weet dat de lampafstelling oké is,  op een meter of 5 van een muur/garagedeur plaatsen en het lichtbeeld met tape markeren. Dan jou auto op exact dezelfde plek zetten en je lampen met de stelschroef zo instellen dat het lichtbeeld identiek is aan de tapemarkering (eerst op 0-stand instellen). Onderstaand plaatje is per koplamp (dimlicht) op de muur verschijnt dus 2 x dit lichtbeeld. Je plakt de tape dus langs/precies boven het gele gedeelte en volgt ook de knik. Zie ook laatste gedeelte film.

lichtbeeld.jpg

Edit: Auto's met een bouwjaar na 2007 moeten inderdaad voorzien zijn van hoogteregeling en sproeiers op de koplampen. Echter; de politie bekeurd niet als dat niet het geval is. Wel bekeurd ze als de koplampen hinderen/verblinden maar dat geldt ook voor halogeen die verkeerd staat afgesteld. Xenon gaat zelden goed met koplampen van het type "reflector" maar altijd goed met koplampen van het type "projectie"

Zie ook: 

of er na het opnemen van deze film nog wat in de regelgeving is veranderd is mij niet bekend.

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Full Led said:

Dat is om het even omdat het lichtbeeld identiek is. Je lampen moet echter goed staan afgesteld op stand 0, de normale afstelling bij een auto met 1 of twee mensen erin. Daar controleert ook de apk op.

Het afstellen van de lampen kun je ook zelf doen. Andere auto, waarvan je zeker weet dat de lampafstelling oké is,  op een meter of 5 van een muur/garagedeur plaatsen en het lichtbeeld met tape markeren. Dan jou auto op exact dezelfde plek zetten en je lampen met de stelschroef zo instellen dat het lichtbeeld identiek is aan de tapemarkering (eerst op 0-stand instellen). Onderstaand plaatje is per koplamp (dimlicht) op de muur verschijnt dus 2 x dit lichtbeeld. Je plakt de tape dus langs/precies boven het gele gedeelte en volgt ook de knik. Zie ook laatste gedeelte film.

lichtbeeld.jpg

Edit: Auto's met een bouwjaar na 2007 moeten inderdaad voorzien zijn van hoogteregeling en sproeiers op de koplampen. Echter; de politie bekeurd niet als dat niet het geval is. Wel bekeurd ze als de koplampen hinderen/verblinden maar dat geldt ook voor halogeen die verkeerd staat afgesteld. Xenon gaat zelden goed met koplampen van het type "reflector" maar altijd goed met koplampen van het type "projectie"

Zie ook: 

of er na het opnemen van deze film nog wat in de regelgeving is veranderd is mij niet bekend.

 

 

Dit filmpje had ik toevallig van de week bekeken ja. Wat ik wel krom vind is dat dus een oudere auto met wellicht een slechtere koplamp maar nog wel een goed lichtbeeld zonder al die systemen xenon mag voeren en onze nieuwe fiesta's dus "eigenlijk" niet. Je zou eerder denken dat dit andersom zou moeten zijn. 

Bovendien heeft de agent het over de automatische hoogteregeling als men over een drempel gaat. Ik heb nog nooit zelf in een auto gereden met zo'n systeem maar is die automatische hoogteregeling niet gewoon voor als je mensen of zware spullen achterin heb, waardoor de auto meer naar achtere overhelt. Lijkt mij een beetje sterk dat de koplampen zó snel kunnen reageren op een verkeersdrempel. Misschien de nieuwere types, maar de oudere volgens mij toch echt niet.

Correct me if I'm wrong, ik heb me hier nou niet super op ingelezen maar dit is mijn idee.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben ook geen specialist maar ook ik denk dat er geen autos zijn waarvan de verlichting snel genoeg is om op verkeersdrempels te reageren. Ik heb nu de originele full leds en ik heb begrepen dat er ook een automatische hoogteverstelling op zit als die set af fabriek is gemonteerd maar als ik over een drempel rij dan komt de verlichting omhoog. Daarbij heb ik geen koplampsproeiers en zit er nog steeds een handmatige hoogteverstelling in de auto. Nu is LED geen Xenon (LED heeft minder strooilicht in zijn algemeen) maar of dat nog verschil maakt??? 

Trouwens, in oude auto's hoeven ook geen gordels te zitten om maar wat te noemen. Nee. erg logisch is dat allemaal niet maar ook oude auto's mogen geen verblindende verlichting voeren en dat is waarop bekeurd wordt.

 

Maar wees niet bang, bij goed afgestelde HILOXlampen krijg je geen problemen, knipperende tegenliggers of apk-afkeur en beschik je wel over 4x beter/meer licht dan met de halogeenlampen (volgens de verkoper).

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Full Led said:

Ik heb nu de originele full leds en ik heb begrepen dat er ook een automatische hoogteverstelling op zit als die set af fabriek is gemonteerd maar als ik over een drempel rij dan komt de verlichting omhoog. Daarbij heb ik geen koplampsproeiers en zit er nog steeds een handmatige hoogteverstelling in de auto. Nu is LED geen Xenon (LED heeft minder strooilicht in zijn algemeen) maar of dat nog verschil maakt??? 

 

 

Vanaf 2020 heeft de Fiesta met full led koplampen geen automatische hoogteverstelling meer, maar gewoon weer handmatige verstelling. Daar mag je blij mee zijn, want ik vind de automatische hoogteverstelling in mijn 2019 Fiesta met full led koplampen veel te zenuwachtig reageren tijdens rijden. Tijdens rijden gaat de hoogte ook zeker een paar centimeter naar beneden heb ik gemerkt wat ten koste gaat van de lichtopbrengst. Sta ik net stil voor een verkeerslicht met een voorligger, dan springt de hoogte na een paar seconden altijd weer naar boven naar de oorspronkelijke hoogte. Ik ben al een keer naar de dealer geweest of ze er iets aan konden doen, maar helaas. Technisch is er niets aan de hand, sensoren werken naar behoren en geen foutmeldingen. 

Ik had hoge verwachtingen van de full led, maar die maakt niet naar mijn verwachtingen niet waar. Xenon geeft sowieso veel meer licht is mijn ervaring

Link to comment
Share on other sites

Conclusie: wil je veel en goed licht op de MK 7,5 (en andere versies met een projectiekoplamp) dan neem je een premium set Xenon (b.v. van Hilox). Led haalt het niet v.w.b. lichtopobrengst in vergelijking daarmee.

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, MartinB said:

 

Vanaf 2020 heeft de Fiesta met full led koplampen geen automatische hoogteverstelling meer, maar gewoon weer handmatige verstelling. Daar mag je blij mee zijn, want ik vind de automatische hoogteverstelling in mijn 2019 Fiesta met full led koplampen veel te zenuwachtig reageren tijdens rijden. Tijdens rijden gaat de hoogte ook zeker een paar centimeter naar beneden heb ik gemerkt wat ten koste gaat van de lichtopbrengst. Sta ik net stil voor een verkeerslicht met een voorligger, dan springt de hoogte na een paar seconden altijd weer naar boven naar de oorspronkelijke hoogte. Ik ben al een keer naar de dealer geweest of ze er iets aan konden doen, maar helaas. Technisch is er niets aan de hand, sensoren werken naar behoren en geen foutmeldingen. 

Ik had hoge verwachtingen van de full led, maar die maakt niet naar mijn verwachtingen niet waar. Xenon geeft sowieso veel meer licht is mijn ervaring

Oké, dus geen automatische hoogteregeling meer vanaf 2020. Had ik tot nu toe ook nog niets van gemerkt bij de mijne. Klopt dus. Als het ontbreken van automatische hoogteregeling ontbreekt op een versie met originele LEDkoplampen af fabriek dan zal het ook geen wettelijke verplichting zijn. Moet wel zeggen dat de ledkoplampen (origineel) goed licht geven maar inderdaad minder dan xenon maar wel weer meer dan halogeen.

Meen ergens gelezen te hebben dat je bij de originele LEDkoplampen ergens iets kunt instellen zodat het lichtbeeld automatisch aangepast wordt als je in b.v. Engeland rijdt. Dat is dan weer wel gaaf want anders moet je de boel gaan afplakken. Maar dit ter zijde.

Link to comment
Share on other sites

On 22-12-2020 at 10:58, Full Led said:

Meen ergens gelezen te hebben dat je bij de originele LEDkoplampen ergens iets kunt instellen zodat het lichtbeeld automatisch aangepast wordt als je in b.v. Engeland rijdt. Dat is dan weer wel gaaf want anders moet je de boel gaan afplakken. Maar dit ter zijde.

Ik heb dat in mijn AutoWeek review geschreven, maar dat is dus voor de automatische hoogteregeling door middel van een aanpassing in het clustermenu (bij stuur, tussen de tellers). Ik weet niet of dat ook in het menu staat bij full LED en handmatige hoogteverstelling.

Link to comment
Share on other sites

On 22-12-2020 at 10:41, MartinB said:

Ik had hoge verwachtingen van de full led, maar die maakt niet naar mijn verwachtingen niet waar. Xenon geeft sowieso veel meer licht is mijn ervaring

Ik vind het lichtbeeld in de breedte tegenvallen en in de regen, maar bij droog weer vind ik het prima. Ik deel ook de mening dat full LED qua lichtopbrengst tussen halogeen en xenon in zit.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Franciscus said:

Ik vind het lichtbeeld in de breedte tegenvallen en in de regen, maar bij droog weer vind ik het prima. Ik deel ook de mening dat full LED qua lichtopbrengst tussen halogeen en xenon in zit.

Klopt helemaal, Xenon heeft een bredere uitstraling (naar rechts) . Zaken als verkeersbrden (o.a. ANWB) zijn eerder zichtbaar omdat ze beter aangelicht worden.

7 minutes ago, Franciscus said:

Ik heb dat in mijn AutoWeek review geschreven, maar dat is dus voor de automatische hoogteregeling door middel van een aanpassing in het clustermenu (bij stuur, tussen de tellers). Ik weet niet of dat ook in het menu staat bij full LED en handmatige hoogteverstelling.

Ik ben het nog niet tegengekomen maar ik ben me nog door de kleine 400 pagina's van de handleiding aan het worstellen en nog niet aangekomen bij de verlichting.

Ik kan me ook niet voorstellen hoe dat zou moeten werken want hoe pas je het lichtbeeld aan voor de landen waar ze aan de andere kant van de weg rijden? De knik in het lichtbeeld zou dan links omhoog moeten lopen ipv naar rechts zoals hier en volgens mij wordt het lichtbeeld bij de originele full led koplampen door de lens geproduceert en die is statisch. Nog maar even verder lezen maar ik verwacht dat de lampen naar beneden worden gezet waardoor ze niet meer verblinden. En ach, ik rijd nooit in landen waar ze aan de verkeerde kant van de weg rijden. Dat is maar vragen om een ongewenste aanpassing van het model van de auto.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...

Vraagje. 
Ben pas lid van dit forum, heb dit onderwerp een goed doorgelezen. 
 

Mijn vrouwtje heeft net een Mk8 st-line. Deze heeft koplampen met lenzen  (h7) en dimlicht (h1) met reflectoren, daarnaast heeft deze unit led dagrij verlichting

 

wat hebben jullie naast hilox Xenon in de dimlichten zitten en gaat dit allemaal samen met de LDR ?

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...