Jump to content

Mistlampen LED H8/H11 Ford MK8

DanielP
 Share

Recommended Posts

Youtube vormt een bron van info. Ook voor ledverlichting en alles wat daarbij komt kijken. Wat maakt een lamp geschikt en welke (merken en types) zijn dat dan.

Onderstaande snelkoppeling is slechts een voorbeeld om je te orienteren en informeren. Deze club heeft veel meer filpjes gepubliceerd over de verlichting op auto's en geven veel meer inzicht in de belangrijke zaken op het gebied van verlichting want styling is leuk maar niet ten koste van verkeersveiligheid. Kijk gewoon maar eens dit filmpje:

Ik zit er ook aan te denken m’n a.u.r verlichting in led uit te voeren, en m’n achterste knipperlichten.

De a.u.r. Is w16w, maar de knipperlichten is dat met een bajonet aansluiting? Of ook met een W voetje?

33 minutes ago, DanielP said:

De knipperlichten hebben een fitting van het type  PY21W. (Internationaal BAU15S dus gebruiken voor te zoeken op websites buiten Nederland)

Let er wel op dat als je Led-knippers neemt je wel het type neemt met canbus want anders krijg je storingsmelding en ook gaat je relais op tilt (snel knipperen).

Nee, die kunnen dus niet. Los van het feit of ze geen foutmelding geven, want dat lees ik niet, zijn ze van het verkeerde type. P21W (BA15S in het plaatje hierboven) is niet PY21W (BAU15S). De pinnetjes bij "jouw" lampen staan recht tegenover elkaar en dat gaat niet passen.

Nog even ter verduidelijking van het verschil tussen H8 en H11.

Beide lampen hebben een identieke fitting en passen dus. Het verschil zit hem in het wattage van de lamp. Een H8 halogeen lamp verbruikt 35 watt en een H11 lamp verbruikt 55 watt.

Origineel is de mistlamp/bochtenverlichting op de MK 8 van het type H8 en dus 35 watt.

Als je deze dus wilt vervangen voor LED zou je dus moeten kiezen voor H8 LED en niet voor H11 LED

De kans is groot dat de H11 Ledversie teveel licht geeft en dus storend is voor de medeweggebruikers.

H8: Halogeen is 800 lumen en LED is  ongeveer 1400 lumen

H11: Ledlampen tussen de 3000 en 5000 lumen. Vaak gebruikt als dimlicht.

Dus vervang je H8 halogeen mistlamp door een LED H8 lamp en gebruik niet de H11 versie. Uw medeweggebruikers zullen u dankbaar zijn.

2de kerstdag...saai, en dus maar de werkkleding aangetrokken om eens te kijken of in mijn Philips Ultinon Essential LED H8 6000K 16Watt en 1450 lumen gemonteerd kon krijgen in de mistlampen.

Eerst even internet afgezocht naar een "how to" maar niets gevonden. Let wel, ik heb een Titanium maar over die mistlampen is niets te vinden. 

Het is inmiddels gelukt om de halogeentjes te vervangen. Het binnenspatbord losschroeven (3 schroeven) en opzij trekken. Je kunt er dan bij met dat gepriegel. Een uurtje bezig geweest op de oprit.

Het monteren van de LEDlampen was even puzzellen. Ik moest de lampen verstellen ten opzichte van de fitting om het juiste lichtbeeld te krijgen of anders gezegd om de lampen op de juiste manier achter het glas te krijgen. De Led's moeten namelijk exact horizontaal gemonteerd worden hiervoor (lichtuistraling naar rechts en links). Linker en rechter lamp vroegen om een andere afstelling/verdraaing van de ledlamp ten opzichte van de fitting. Gelukkig had ik kwaliteitslampen waarbij middels het lossen van de lamp met behulp van kleine schroefjes de Leds kunnen draaien t.o.v. de fitting. Goedkopere lampen hebben deze mogelijkheid vaak niet en dus zie je hier weer het nut van kwaliteit. De lampen zijn 6000Kelvin(lichtkleur) en daarmee nog een fractie witter dan de originele LEDlampen van het dimlicht (full led option, zie mijn profielfoto) die ik dan schat op ongeveer 5800 Kelvin. Vanavond maar eens kijken hoe dat er uit ziet als het donker is maar nu al wat betreft looks een hele verbetering t.o.v. dat gele halogeenlicht.

Edit; En uitgeprobeerd in het donker. Stuk beter.

Share

• Create New...