Jump to content

Recommended Posts

Goedemorgen,

zo’n 3 maand geleden heb ik de aircopomp laten vervangen omdat deze extreem veel lawaai maakte. Nu begint ook de nieuwe pomp lawaai te maken. Vanuit de garage geeft men aan dat dit een ford probleem is.  Is dit een bekend probleem bij de mk7.5?

gr

dave

Heb nog nooit de pomp bij mijn MK6.5 lawaai horen maken, wel dat de vin op de hoogste snelheid met airco aan die stevig van zich laat horen. Maar de pomp zelf, nee.

Is het trouwens een Ford garage die dat aangeeft dat het een Ford probleem is of is het een eigenschap?

Als de nieuwe pomp nu al herrie gaat maken lijkt het mij wel een gevalletje garantie.

5 hours ago, Dave Gerth said:

Goedemorgen,

zo’n 3 maand geleden heb ik de aircopomp laten vervangen omdat deze extreem veel lawaai maakte. Nu begint ook de nieuwe pomp lawaai te maken. Vanuit de garage geeft men aan dat dit een ford probleem is.  Is dit een bekend probleem bij de mk7.5?

gr

dave

Wat wel bekend is als de airco een tijdje niet gebruikt is deze een paar sec hoorbaar is maar hierna niet meer Was er een oorzaak ? ( slaat compressor wel aan/uit of bevriest de boel ? Om maar wat te noemen Een compressor gaat niet zomaar lawaai maken En heel belangrijk is er olie olie in de compressor gedaan voordat deze is gemonteerd ? Dit is iets wat vaker wordt vergeten 

Volgens de forddealer, die direct naast de garage zit waar ik ben geweest, is het een fiesta en focus kwaal. De pomp loopt niet mee met de multiriem, maar apart. Daar zit geen spanner op, e dat zou dit verklaren. Het gaat hier nog wel om de 1.25 blok, maar wel de facelift van 2013.

het is ook niet constant aanwezig, vaak bij de 2000 toeren. Net hoorde ik het stationair eerst wel, een seconde later niet meer. Het geluid gaat niet weg aks de auto warm is....

Vreemd dat dat een aparte aandrijving dan zou zijn. Een afwijkende versie dan?

Hier zie je toch echt dat krukas, spanrol, dynamo en aircopomp gezusterlijk/gebroederlijk bedient worden door een en dezelfde multiriem : https://ford.7zap.com/nl/car/59/6.3417/9/1545/15282/66407/

Er is hoogstwaarschijnlijk een gereviseerde gemonteerd omdat een hele nieuwe gewoon te duur is. Er zijn diverse fabrikanten en merken die deze aanbieden. Mijn ervaring is dat sommige compressoren een ander geluid maken dan wat er eerder op zat. Niet altijd meer herrie maar ander geluid. Met dynamo's is dit ook wel eens het geval. Wat je nog kunt proberen is opnieuw vullen/vaccineren met een aangepaste hoeveelheid koudemiddel. Uiteraard de juiste hoeveelheid pag olie erbij  We hebben al meer meegemaakt dat de hoeveelheid koudemiddel in het systeem van invloed is op de geluidsproductie van de installatie.

12 hours ago, allesklusser said:

Vreemd dat dat een aparte aandrijving dan zou zijn. Een afwijkende versie dan?

Hier zie je toch echt dat krukas, spanrol, dynamo en aircopomp gezusterlijk/gebroederlijk bedient worden door een en dezelfde multiriem : https://ford.7zap.com/nl/car/59/6.3417/9/1545/15282/66407/

Zit geen spanner op is een zo genaamde rek riem !

Dat is inderdaad de confuguratie zoals bij mijn fiesta. Maar wat ik vooral vreemd vind is, dat het geluid niet consequent aanwezig is. Het is voor mij niet te relateren aan een bepaalde omstandigheden... 

Vergeet niet de hoeveelheid koudemiddel hier is ook veel onduidelijkheid over dit heeft te maken met de condensor 12 of 16 mm ik meen 390/560 gr ook dan werkt het sijsteem niet goed en kan schade geven aan de compressor 

• Create New...