Jump to content
Fiestaclub.nl
Jurgy

Claxon Fiesta MK6.5 gaat vanzelf af

Recommended Posts

Hey, ik rijd met een Fiesta MK6.5, mijn eerste wagen die ik ooit heb gekocht.
Echter, sinds een half jaar gaat de claxon vanzelf af. Er zit geen regelmaat in. Soms sputterend, soms voluit.
Ik heb nu de zekering van de claxon uit genomen, maar dat is uiteraard niet veilig en niet de bedoeling.

De garage heeft heeft gisteren de ring in het stuur vervangen. Doch het probleem is er niet mee opgelost.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb de werking van een claxon bestudeerd en vraag me af of de relais stuk is. Ik ben geen technieker maar als ik het goed begrijp stuurt de switch in het stuur een relais aan waardoor de claxon afgaat. In mijn redenering zijn er dus 2 plaatsen die zorgen dat het circuit gesloten wordt: de relais en de switch (schakelaarsysteem) in het stuur die de relais aanstuurt.

Alvast dank voor tips!

*Edit: dank je wel, Allesklusser. Je hebt gelijk, het is een Fiesta MK6.5 Tango Red

De volgende stap is dus het relais vervangen. Dat had ik overigens als eerste geprobeerd want die kost een paar euro. 

Dan nog steeds niet goed, is het 1 van de schakelaars. Heb je de airbag al eens verwijderd om te kijken?

Heb je al even gevraagd bij "Even voorstellen" of je het juiste type MK Fiesta aangeeft. Ik denk dat je een MK6.5 hebt en kun je je profiel even aanpassen.

In dat geval heeft de wagen geen relais die de toeter aanstuurt maar wordt via de GEM en de stuurring de toeter aangestuurd ofwel aansluiting 320/22 van de GEM aan massa gelegd.

1 minute ago, pwaltman said:

De volgende stap is dus het relais vervangen. Dat had ik overigens als eerste geprobeerd want die kost een paar euro. 

Dan nog steeds niet goed, is het 1 van de schakelaars. Heb je de airbag al eens verwijderd om te kijken?

De garage heeft gisteren de ring vervangen door een 2dehandse. De airbag is er dus ook uit gehaald. Ik mag hopen dat ze de schakelaars hebben bekeken.
Kan ik zo'n relais zelf vervangen? Ik heb dus geen ervaring maar wil wel bijleren.
Thx!

32 minutes ago, allesklusser said:

Heb je al even gevraagd bij "Even voorstellen" of je het juiste type MK Fiesta aangeeft. Ik denk dat je een MK6.5 hebt en kun je je profiel even aanpassen.

In dat geval heeft de wagen geen relais die de toeter aanstuurt maar wordt via de GEM en de stuurring de toeter aangestuurd ofwel aansluiting 320/22 van de GEM aan massa gelegd.

Je hebt gelijk, dank je wel voor de link met de uitleg en foto's van de verschillende versies :D 
Het ligt dus blijkbaar niet aan de stuurring. 
Ik ben nu even aan het zien hoe die GEM werkt en wat dan de volgende stap zou kunnen zijn. 
Lijkt niet eenvoudig, althans niet voor mij.

1 hour ago, Jurgy said:

Je hebt gelijk, dank je wel voor de link met de uitleg en foto's van de verschillende versies :D 
Het ligt dus blijkbaar niet aan de stuurring. 
Ik ben nu even aan het zien hoe die GEM werkt en wat dan de volgende stap zou kunnen zijn. 
Lijkt niet eenvoudig, althans niet voor mij.

En heeft de garage ook al de min pool van de accu minstens 10min. los gehad? of jij zelf?  of accu doorgemeten/vervangen? Is een algemene reset, en wie weet wordt de GEM gereset? 🤓 

Edited by VitroFiesta

Wat heeft de accu hiermee te maken? Bedoel dat had hij de bandenspanning ook wel kunnen controleren

Dit is eigenlijk alles van het claxon circuit:

afbeelding.png.f57b9506eb63f4835f52270c97a3609c.png

Mits je auto een volautomatische  "leuke meisjes detector" heeft, kan hij alleen maar bedient worden door schakelaar 11 in het stuur of een sluiting naar massa van de zwart/blauwe draad naar de GEM. Ergo, misschien blijft de schakelaar wat hangen of door een "soms sluiting" naar massa door de zwart/blauwe draad wordt de toeter geactiveerd.

Dat de GEM dat op eigen houtje soms doet lijkt me onwaarschijnlijk maar misschien is de GEM van slag en dat laatste heb ik nog niet van gehoord. Vandaar de suggestie om de auto een tijdje spanningsloos te maken maar denk niet dat dat veel uithaalt.

afbeelding.png

23 hours ago, allesklusser said:

Dit is eigenlijk alles van het claxon circuit:

afbeelding.png.f57b9506eb63f4835f52270c97a3609c.png

Mits je auto een volautomatische  "leuke meisjes detector" heeft, kan hij alleen maar bedient worden door schakelaar 11 in het stuur of een sluiting naar massa van de zwart/blauwe draad naar de GEM. Ergo, misschien blijft de schakelaar wat hangen of door een "soms sluiting" naar massa door de zwart/blauwe draad wordt de toeter geactiveerd.

Dat de GEM dat op eigen houtje soms doet lijkt me onwaarschijnlijk maar misschien is de GEM van slag en dat laatste heb ik nog niet van gehoord. Vandaar de suggestie om de auto een tijdje spanningsloos te maken maar denk niet dat dat veel uithaalt.

afbeelding.png

Dank je wel!
Ze hebben de batterij sowieso losgekoppeld voor langer dan 10 minuten tijdens het vervangen van de stuurring.
Ik zal hen de vraag stellen van schakelaar 11 en van de zwart/blauwe draad. Ik vermoed dat ik dit moeilijk zelf kan checken?

Inderdaad moeten ze preventief de accu los gemaakt hebben om niet de luchtzak af te laten gaan bij een foutje.

Om de schakelaar na te zien en eventueel preventief te vervangen moet het stuur weer uit elkaar.

23 hours ago, allesklusser said:

Doel op de controle van de accu.

De claxon gaat alleen af als er ergens contact wordt gemaakt aan massa

2 hours ago, allesklusser said:

Inderdaad moeten ze preventief de accu los gemaakt hebben om niet de luchtzak af te laten gaan bij een foutje.

Om de schakelaar na te zien en eventueel preventief te vervangen moet het stuur weer uit elkaar.

Ik zou er vanuit willen gaan dat ze de schakelaar zouden hebben nagezien bij het vervangen van de stuurring. 
Er zal dus wel nog een deftig woordje gepraat worden bij de garage.
Ik ben hier al veel wijzer geworden dan met de info van de garage. :D 

23 hours ago, Jurgy said:

Dank je wel!
Ze hebben de batterij sowieso losgekoppeld voor langer dan 10 minuten tijdens het vervangen van de stuurring.
Ik zal hen de vraag stellen van schakelaar 11 en van de zwart/blauwe draad. Ik vermoed dat ik dit moeilijk zelf kan checken?

Aha, dus de garage had toch de accu losgekoppeld 👍. Nou is dat het niet, dan wat anders. Accu los, en daarmee voorkomen dat de airbag afgaat. Helaas in de garages zien ze ook niet alles 🤔. We horen het wel Jurgy. 

On 30-8-2020 at 14:23, Razer said:

Doormeten kan nooit geen kwaad? De clackson zal dus toch vanuit de GEM naar massa stroom voeren 🤔. Een reset, al was het alleen omte voorkomen dat de luft tute sack af zou gaan 😬?

On 30-8-2020 at 14:23, Razer said:

Ik ben het eens met @allesklusserhierboven, maar er is natuurlijk één hele voor de hand liggende andere mogelijkheid, en dat is blootliggende draad, zeker omdat er al meerdere keren onderhoudt aan gepleegd is, als er water (of een andere +/geleider) bij de draad komt kan hij schakelen (kortsluiting)

12 hours ago, STJunkY said:

Ik ben het eens met @allesklusserhierboven, maar er is natuurlijk één hele voor de hand liggende andere mogelijkheid, en dat is blootliggende draad, zeker omdat er al meerdere keren onderhoudt aan gepleegd is, als er water (of een andere +/geleider) bij de draad komt kan hij schakelen (kortsluiting)

Ja daar had ik ook aan gedacht. 
Het eerste gesprek met de garage verliep trouwens niet echt zo vlot. Ik miste er gedegen professionaliteit en creativiteit in het zoeken naar de oorzaak en oplossingen. Een hemelsbreed verschil met de reacties die ik hier lees! Ik heb op die korte tijd al veel geleerd en gelezen hier. Veel meer dan ik van de garage te horen krijg.
Echt dankbaar!
Binnenkort afspraak met de garage. Ze wil samen met mij "brainstormen" ... terwijl zij toch diegene zijn met de expertise (zou ik denken) ;) 

Update:
Vandaag werd de airbag (die dus blijkbaar ook de schakelaar in het stuur voor de claxon bevat) vervangen.
Dit kan redelijk snel vervangen worden.

De technieker zei dat de claxon bij deze fiesta verbonden is met de massa.
Als het probleem zich nog voor doet, kan het blijkbaar liggen aan de verbinding tussen GEM en claxon die open ligt en dus rechtstreeks kortgesloten is met de +.
Ofwel kan het dan nog liggen aan de bedrading die tussen de schakelaar en de GEM zit en de + kortsluit.
Of, sluiten ze niet uit, kan ook aan de GEM liggen.

Al deze opties zijn enorm duur in prestatie-uren. Of als het aan de GEM zou liggen, een enorme kost om deze te vervangen.

Nu hopen dat het aan de schakelaar (heel de module in stuur met de airbag) lag en het nu opgelost is.

1 hour ago, Jurgy said:

Update:
Vandaag werd de airbag (die dus blijkbaar ook de schakelaar in het stuur voor de claxon bevat) vervangen.
Dit kan redelijk snel vervangen worden.

De technieker zei dat de claxon bij deze fiesta verbonden is met de massa.
Als het probleem zich nog voor doet, kan het blijkbaar liggen aan de verbinding tussen GEM en claxon die open ligt en dus rechtstreeks kortgesloten is met de +.
Ofwel kan het dan nog liggen aan de bedrading die tussen de schakelaar en de GEM zit en de + kortsluit.
Of, sluiten ze niet uit, kan ook aan de GEM liggen.

Al deze opties zijn enorm duur in prestatie-uren. Of als het aan de GEM zou liggen, een enorme kost om deze te vervangen.

Nu hopen dat het aan de schakelaar (heel de module in stuur met de airbag) lag en het nu opgelost is.

Dus je weet het nog niet? 🤔

On 11-9-2020 at 12:10, bickel said:

Dus je weet het nog niet? 🤔

Nog steeds geen duidelijkheid.

De garage wou, na het vervangen van stuurriem en airbag, de GEM vervangen.
Ik heb niet gereageerd op di voorstel maar een andere garage geraadpleegd. Zij zeiden dat het moeilijk is om de oorzaak te vinden. Ze lieten me mijn stuur volledig naar links overdraaien en klopten stevig op mijn stuur. Dan zelfde naar rechts. Eigenaardig genoeg ben ik nu enkele weken aan het rijden zonder dat de claxon nog vanzelf afging. 

Zij stelden anders als goedkoper alternatief voor om de claxon los te koppelen van de GEM en met nieuwe bedrading een rechtstreeks eenvoudig circuit te maken met schakelaar op dashboard. 

Ik wacht nu, bekijk of het probleem zich nog voordoet en onder welke omstandigheden.

Lijkt er dan toch op dat er iets met de stuurring aan de hand was en zo nu en dan sluiting tegen massa ontstond. Mijn gevoel zegt dat het over is nu.

1 hour ago, allesklusser said:

Lijkt er dan toch op dat er iets met de stuurring aan de hand was en zo nu en dan sluiting tegen massa ontstond. Mijn gevoel zegt dat het over is nu.

Ik hoop het. Wat mij vooral dwars ligt, is het feit dat de eerste garage zowel stuurring als airbag heeft vervangen en toch het slechte contact niet heeft weten op te merken/op te lossen.
Resultaat ... voortaan ga ik dus voor alle onderhoud naar de 2de garage.

En ... superforum hier! Dank je wel om mee te denken en voor die schema's!