Jump to content
Fiestaclub.nl
ReneAP

Tuning Ecoboost 1,0L 95 pk 2020

Recommended Posts

Goedemorgen allen,

ik ben in het bezit van een Fiesta st line uit 2020 met 95 pk onder de motorkap. Nu kom ik van een Focus 2015 met 125 pk dus zou je zeggen dat scheelt wel een pk'tje of 30 en dat zou je moeten merken maar aangezien de auto (Fiesta)  ook een paar kilootjes lichter is merk ik eigenlijk geen verschil. Maar zijn er forumleden die deze 95pk uitvoering wel hebben getuned? Motorisch is deze 95 pk gelijk aan de 125 pk op de software na natuurlijk. Alleen heeft Ford ivm kostenbesparing een andere versnellingsbak gebruikt die maximaal 215nm aan kan in de 95 en 125 pk uitvoering. De 125 pk uitvoering heeft net als de 95 pk een maximum koppel van 170nm. Maar het lijkt me dat als je eventueel gaat tunen je daar dus ruim overheen gaat wat weer slecht kan zijn voor de versnellingsbak.

Iemand?

In mijn auto zit denk ik dezelfde motor en heb deze laten tunen naar 140 pk, 240 nm.

Ik vind de motor beter tot zijn recht komen en als je normaal met de motor enz om gaat zou het geen probleem moeten zijn, ik wil niet als eerste bij de stoplichten weg zijn....

Ik heb een MK8 van begin 2018, toen ze af fabriek nog 100 pk hadden. Discussie toen ging over hetzelfde.

Ik heb de motor ook naar 145 pk laten chiptunen en heb er geen spijt van. Rijdt heerlijk en vlot. Ook ik ben geen scheurneus en stoplichtsprintjes doe ik maar zelden.

Toch zijn er volgens mij wel forummers die het ook gedaan hebben en standaard met een zware voet rijden. Heb nog niet van problemen gehoord, al is dat natuurlijk geen garantie.

Tja het is een beetje dubbel. Enerzijds is die beperking vanuit de fabrikant er natuurlijk niet voor niks, met het oog op garanties e.d. is het dus niet handig om dat te negeren. Anderzijds: dergelijke onderdelen zullen nooit exact tot op de garantiewaarden worden gefabriceerd, daar zit altijd wat veiligheidsmarge in. Valt en staat dus een beetje met hoe je er mee om gaat denk ik. En wellicht is het ook een stukje pech, als je net een maandagmorgenbak in je auto hebt (die nipt aan de garantienormen voldoet) dan zit je eerder in de problemen dan ééntje die wel helemaal tiptop in elkaar is geschroefd. Een zeker risico neem je dus altijd bij tunen, het is alleen even de vraag hoe groot de kans is dat je problemen krijgt en vervolgens hoe groot de gevolgschade is. Na de diverse topics hierover gelezen te hebben ben ik tot het standpunt gekomen dat ik de algemene garantie van de motor e.d. even afwacht, zodra die is afgelopen laat ik 'm ook tunen. En dan neig ik er ook naar om niet het onderste uit de kan te (laten) halen qua pk's en Nm's, maar da's even een gevoelskwestie nu. Moet me er nog wat meer in verdiepen.

Je hebt enkele mogelijkheden zoals chiptuning waarbij volgens mij de motorsoftware (permanent) wordt overschreden. Een andere mogelijkheid is om een 'kastje' ertussen te plaatsen die de motorwaarden aanpast. Met die laatste heb ik ook al gezien dat er meerdere stages zijn waarbij je ook kunt kiezen om onder die 215Nm te blijven. Bij echt chiptunen zie ik bijna altijd waarden groter dan 235Nm.

Ik heb inmiddels de keuze gemaakt om de auto wel te laten tunen, auto is niet op de rollenbank geweest maar zou nu uit moeten komen op zo'n 145 pk en 240 Nm. Het ligt er denk ik vooral aan hoe je er zelf mee om gaat, als je bij elk stoplicht volle bak wegtrekt dan zal dat wel z'n negatieve effecten hebben op de techniek. Zo sta ik er zelf echter niet in, vandaar dat ik de stap wel heb genomen.

3 minutes ago, Franciscus said:

@Leon Fiesta Waar heb je het laten doen? Heb je ook hardware laten aanpassen (luchtfilter o.i.d.)? En wat is je ervaring ermee tot nu toe?

Een jongen die ik ken is hier pas geleden mee begonnen samen met z'n zwager, zij zijn aangesloten bij Mobile Chiptuning Nederland. Zij doen de softwareaanpassingen op locatie, je hoeft dus niet naar ze toe. In mijn geval was het de ene avond even de originele software inlezen en de volgende avond de aangepast software weer terugzetten in de auto. Hun standaard tarieven zijn al gunstig t.o.v. de concurrentie, ik had 'm nog wat scherper. Software (her)schrijven doen ze tussendoor in hun eigen tijd dus daar hoef je niet op te wachten. Alles bij elkaar heeft me dat nog geen uur gekost. Hardware heb ik niet aangepast. Ervaringen tot nu toe zijn beperkt, in die zin dat ik gisteravond even een proefritje heb gemaakt. In het begin was het sowieso lastig vergelijken, simpelweg omdat ik de auto de laatste maand amper heb gebruikt (thuiswerken, geen sport, etc.). Daarom maar even een traject gepakt dat ik al 13 jaar dagelijks rijd en gewoon op gehoor en gevoel gereden. Op het moment dat ik in wilde voegen op de (lege) snelweg zou ik gevoelsmatig net geen 120 km/u rijden, 'als vanouds'. Volgens de kilometerteller zat ik toen al op 140 km/u. Alles gaat dus vooral een stuk makkelijker, zonder dat de auto agressief of nerveus aanvoelt. Het schijnt dat de software zelflerend is en dat het na zo'n 200 km optimaal is, dus waarschijnlijk wordt het nog beter. De komende tijd dus maar eens wat extra proefritjes maken, als ik me beperkt tot de 'noodzakelijke' ritjes dan wordt het wel 2021 voor ik er ben :P 

On 28-10-2020 at 13:48, Franciscus said:

@Leon Fiesta En wat is je ervaring ermee tot nu toe?

Inmiddels wat meer ervaring, ik gisteren maar eens wat kilometers gemaakt. Zoals je van de cijfers zou verwachten, is het verschil goed merkbaar. Ik had voorheen bij deze auto nog wel eens het gevoel dat'ie inhield. Nu zal dat beleving geweest zijn (en simpelweg de karaktereigenschappen van de standaard ecoboost motor), maar dat is er helemaal af. Met name de toename in het koppel merk je wel, rond de 2000 tpm merk je echt dat'ie stevig oppakt. Opschakelen is ook weer even wennen, want dat moet/kun je gewoon vlotter doen. Niet alleen omdat je eerder op snelheid bent, maar ook omdat je de motor minder in de toeren hoeft te laten lopen. Zo kende ik de 6e versnelling altijd als een soort van overdrive, die gebruik je pas als je eenmaal 120 / 130 km/u rijdt. Versnellen lukte dan eigenlijk niet of nauwelijks. Dat is nu ook verbeterd. Als afsluiter heb ik nog even een stukje Autobahn gepakt, het was daar lekker rustig maar helaas ook regenachtig (en niet het allermooiste wegdek). Ik heb de auto twee keer doorgetrokken naar zo'n 180 km/u, dat ging zonder al te veel moeite. Je hoeft het gaspedaal er niet voor op de bodem te trappen, het gaat allemaal vrij soepel. De top van de Fiesta is standaard zo'n 190 km/u (uit mijn hoofd), maar ik had niet de beleving dat de top in zicht kwam en/of dat het moeilijker werd. Ik heb het gas simpelweg weer laten zakken vanwege de omstandigheden (het nodige vrachtverkeer, nat wegdek en beperkt zicht door regen en 'spray' van voorgangers). Mijn vorige auto (Seat Ibiza) heb ik ook wel eens op dit soort snelheden gezet maar dat reed gewoon niet relaxed, de auto moest daar hard voor werken en dat merk je als bestuurder gewoon. Dat kost je gewoon veel concentratie en daarmee energie, niet iets dat je voor lange tijd volhoudt (ik niet althans). Bij de Fiesta voelde dat absoluut niet zo, die leek aardig in z'n element.

Let wel op dat deze motor anders is dan de oude 100pk. O.a. cilinderuitschakeling en de middelste cilinder is omgedraaid in het blok dacht ik. 

Op de autobahn is de top 180/182km/h op een vlakke weg van de 95pk kan ik bevestigen. 

Ik ben erg benieuwd naar je verdere ervaringen over een paar weken/maanden!

Mijn vorige 1.0 ecoboost bij ATM laten remappen of in de volksmond; laten chiptunen alhoewel dit een heel andere manier is om er wat pk's bij te toveren.

Nooit problemen gehad . Ook niet met de auto daarvoor, een renault.

Of ze bij ATM ook de nieuwste motor aankunnen met de cylinderuitschakeling etc. Geen idee maar op hun site kun je het 95pk-blok wel aanvinken en dus neem ik aan dat ze bekend zijn met de bijbehorende specificaties. 145 pk en 240 NM zouden het eindresultaat zijn. Ik heb net offerte aangevraagd en verwacht iets van 400 euro als kostprijs. Trouwens, ze geven 20% black friday korting tot 5 december.

Remappen= de software van de auto overschrijven met andere software: Voordeel; de dealer ziet het niet  Nadeel; bij een softwareupdate van de dealer ben je alles kwijt. Voor een klein bedrag wordt de software door de remapper weer opnieuw geinstalleerd

Chiptunen=Het toevoegen van hardware (kastje o.i.d.) Voordeel; Eenvoudig te verwijderen bij een dealerbezoek  Nadeel; Nieuwe hardware moet samenwerken met de auto wat niet altijd optimaal is.

Er is overigens een boek te schrijven over de voor en nadelen van deze varianten. Google maar eens (als je ruim de tijd hebt)

Nog even een punt van aandacht.

In de mk8 kun je kiezen voor verschillende standen voor de motor; Eco, gewoon, sport, cirquit, onverhard, glad.

Deze instellingen zouden niet meer werken na een remap/tuning. Dus geen verschil meer tussen al deze standen.

Iemand ervaring mee?

Jammer dat niemand reageert. Er zijn toch verschillende mensen online die het 95pk blok hebben laten tunen. Kan er niet een korte reactie geplaast worden?

Inmiddels wat uitvraag gedaan en ben een stuk wijzer.

Met betrekking tot de te behalen resultaten het volgende;

Er wordt beloofd dat je 240 Nm en 145 pk krijgt na het tunen. Kort gezegd: Bullshit. Daar kom je niet aan. Ook niet bij de 100/125 pk versie. 

Waarom niet? Om de eenvoudige reden dat deze getallen alléén te behalen zijn (incidenteel) als de auto als maatwerk getuned wordt op benzine met een octaangehalte van 98 tot 100 en dan wordt het beloofde vermogen nog zeer zelden gehaald. Als je je auto laat tunen op normale benzine met een octaanwaarde van 95 dan zijn de te behalen vermogens ongeveer 210 a 220 Nm en ongeveer 130 pk. Vindt de versnellingsbak ook fijner want die kan maar 210 Nm hebben alhoewel dat in de praktijk meer blijkt te zijn en 140 a 145 pk ook geen problemen lijkt te geven. Wordt er meer beloofd op de 95 brandstof ga dan naar een andere tuner. Na het tunen is er geen verschil tussen het 95/100/125 pk 1.0 ecoboostblokje.

Ook heb ik begrepen dat vermogensbanken meestal ook wat te gunstige waarden aangeven en dus met een korrel zout genomen moeten worden.

Maar ook bij deze waarden blijft het ruimschoots de moeite waard om de motor op te waarderen c.q. de begrenzxingen weg te laten halen want de rijervaring wordt zooooooveeeeeeel fijner.

Edit:

Nog even een fabeltje uit de wereld helpen. Er wordt gezegd dat een dealer niet kan zien aan de software of deze getuned is. Dit is beslist niet waar.

Ook als je de originele software terugzet, bijvoorbeeld voor een beurt, kan de dealer alsnog zien dat er ooit getunde software is aangebracht. Ook na 2 jaar b.v.. Dit is wel wat werk voor de dealer en vraagt wat specifieke kennis maar als de dealer moeite doet is het altijd te zien. Draai je een motor in de prak en doet de dealer erg zijn best dan kan deze aantonen dat er ooit getunede software aanwezig is geweest. 

Hallo Full Led, duidelijk verhaal. Ik laat het allemaal bij het oude. De auto zit nog 3 jaar in de garantie en ik wil geen gezeur hebben als er iets zou gebeuren. 

54 minutes ago, ReneAP said:

Hallo Full Led, duidelijk verhaal. Ik laat het allemaal bij het oude. De auto zit nog 3 jaar in de garantie en ik wil geen gezeur hebben als er iets zou gebeuren. 

Doe je het met Rica software via de dealer dan behoud je de garantie. Geloof me, het is echt de moeite waard. Je krijgt een auto die stuurt als was 'ie een klasse hoger. Maar laten tunen bij een willekeurige andere, gerenomeerde, aanbieder kan je eigenlijk ook vrijwel risicoloos doen. Het geeft geen problemen maar dan heb je niet de voordelen die je hebt bij Rica alhoewel je dan wel een 150 euro goedkoper uit bent.Zie ook laatste pagina onderaan).

15 minutes ago, Full Led said:

Doe je het met Rica software via de dealer dan behoud je de garantie. Geloof me, het is echt de moeite waard. Je krijgt een auto die stuurt als was 'ie een klasse hoger. Maar laten tunen bij een willekeurige andere, gerenomeerde, aanbieder kan je eigenlijk ook vrijwel risicoloos doen. Het geeft geen problemen maar dan heb je niet de voordelen die je hebt bij Rica alhoewel je dan wel een 150 euro goedkoper uit bent.Zie ook laatste pagina onderaan).

Ik heb in dat topic even gereageerd (er lopen nogal wat topics over tunen op het moment). Dat het de moeite waard is kan ik alleen maar onderschrijven.

45 minutes ago, Leon Fiesta said:

Ik heb in dat topic even gereageerd (er lopen nogal wat topics over tunen op het moment). Dat het de moeite waard is kan ik alleen maar onderschrijven.

Klopt. maar je wilt wel het goede doen en daar zijn de meningen over verdeeld. Het maakt het er allemaal niet eenvoudiger op en iedereen is bang een verkeerde keuze te maken met als gevolg met de dure brokken te zitten. Wil de een het onderste uit de kan (ST rijders) en daar bewijs van hebben (dyno-run) wil de andere er wat vermogen bij dat ongeveer het opgegeven vermogen dan de tuner benadert en hoeft niet op de rollenbank. Lastig allemaal. Daar komt dan ook nog het gedoe van de garantie om de hoek kijken mocht het verkeerd gaan. Ik denk dat voor de meesten geldt: meer vermogen tegen redelijke kosten op euro10 (octaan 95) met een goede garantie. Garantie op je motor kost je normaal iets van 150 euro per jaar extra. Dit is een externe verzekering. 

Kortom; blijft een lastig verhaal waar, naar mijn mening, geen éénduidig advies over gegeven kan worden.

On 12-12-2020 at 10:41, Full Led said:

Nog even een punt van aandacht.

In de mk8 kun je kiezen voor verschillende standen voor de motor; Eco, gewoon, sport, cirquit, onverhard, glad.

Deze instellingen zouden niet meer werken na een remap/tuning. Dus geen verschil meer tussen al deze standen.

Iemand ervaring mee?

Bij mij werkte alles nog

Bedankt voor je reactie. Had inmiddels al begrepen dat dit ook na tunen nog werkt.