Nico76 Posted August 17, 2020 Report Share Posted August 17, 2020 (edited) Al sinds ruim een jaar heeft onze auto een bijzonder geluid. In het begin was het echt na enige tijd rijden. Bijv een rit van 140 km op de snelweg, dan na 90 km af en toe een fluitend piepje. De laatste maanden is dit geluid flink in frequentie toegenomen. Dachten we eerst dat het van de warmte kwam.. hij piept nu ook in de winter. Onze auto is in onderhoud bij de dealer. Het probleem is dat we het niet kunnen reproduceren. Dus zij kijken en dan ziet alles er keurig uit. Maar wanneer speelt het nu dan op: dit is wat wij nu hebben vastgesteld als combinatie voor veroorzaken van de piep: bij lage snelheid én na een aantal bochten, zoals rotonde, flauwe bocht etc. én na een paar keer remmen Mijn vrouw heeft er een audio van gemaakt tijdens een rit waarbij de snelheid laag was (stapvoets, na een rit van 30 km met flink aantal bochten en rotondes) De audio staat op haar website: https://lichterleven.nl/wp-content/uploads/2020/08/Auto-piep.mp3 Vaak is het in woonwijken ellendig, maar als we dan de snelweg opdraaien, dan kan het ook zomaar weer een hele tijd stil zijn. Iemand enig idee? Wij vermoeden dat er iets van de remmen blijft hangen ofzo... toch helpt het niet als je dan stevig remt. Het is ons nog niet gelukt het 'op te roepen' en ook niet om er met een bepaalde handeling weer vanaf te komen. Auto's en techniek op dat vlak is niet onze expertise, dus vandaar fijn dat we hier terecht kunnen! Groet Nico (en Marieke) Edited August 18, 2020 by Nico76 Nieuw audio bestand toegevoegd mp3 ipv m4a Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razer Posted August 17, 2020 Report Share Posted August 17, 2020 Kraakjes en piepjes zijn altijd lastig. Het klinkt alsof een remblok piept. Dit kan komen door een remklauw die niet helemaal lekker is. Remblokken die te vast/los zitten. Maar ook iets totaal anders. Lastig zoeken Link to comment Share on other sites More sharing options...
STJunkY Posted August 18, 2020 Report Share Posted August 18, 2020 Als het een permanent probleem is het waarschijnlijk je symposer, maar zoals jij het uitlegt is het waarschijnlijker dat het je vering is (bijna niet te controleren in de workshop) Ik kan het helemaal fout hebben (heb ik wel vaker) maar is wel een makkelijke test voor, je wielen in ongeveer 30 graden zetten en dan over een drempel rijden, piept ie dan moeten je dempers gevet of vervangen worden.... Je remmen zullen het waarschijnlijk niet zijn, die zou je juist moeten horen als je net wegrijdt (koud), en minder naarmate je langer onderweg bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razer Posted August 18, 2020 Report Share Posted August 18, 2020 31 minutes ago, STJunkY said: Als het een permanent probleem is het waarschijnlijk je symposer, maar zoals jij het uitlegt is het waarschijnlijker dat het je vering is (bijna niet te controleren in de workshop) Ik kan het helemaal fout hebben (heb ik wel vaker) maar is wel een makkelijke test voor, je wielen in ongeveer 30 graden zetten en dan over een drempel rijden, piept ie dan moeten je dempers gevet of vervangen worden.... Je remmen zullen het waarschijnlijk niet zijn, die zou je juist moeten horen als je net wegrijdt (koud), en minder naarmate je langer onderweg bent. Jij doelt op roest op de schijven. Veren en lagers kraken meer ipv zulke hoge pieptonen. @ts:. En bij vochtig/nat weer? Is het dan weg/minder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
STJunkY Posted August 18, 2020 Report Share Posted August 18, 2020 8 minutes ago, Razer said: Jij doelt op roest op de schijven. Veren en lagers kraken meer ipv zulke hoge pieptonen. @ts:. En bij vochtig/nat weer? Is het dan weg/minder? Als ik daar op zou doelen zou ik dat wel beschrijven, zowel veren als lagers (zeker lagers) kunnen heel makkelijk ook zulke hoge tonen maken, veren kunnen het ook, alhoewel je gelijk hebt dat die vaker een wat doffer geluid geven, maar aangezien ik het audiobestand niet kan afspelen kan ik niet bepalen wat hij als pieptoon beschouwd...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pwaltman Posted August 18, 2020 Report Share Posted August 18, 2020 Is er een garage in de buurt met een remmentestbank? Een ouderwetse met draaiende rollen erin. Die hebben wij nog wel. Als je in de buurt bent of woont van Zoetermeer wil ik wel eens voor je luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nico76 Posted August 18, 2020 Author Report Share Posted August 18, 2020 2 hours ago, STJunkY said: Als ik daar op zou doelen zou ik dat wel beschrijven, zowel veren als lagers (zeker lagers) kunnen heel makkelijk ook zulke hoge tonen maken, veren kunnen het ook, alhoewel je gelijk hebt dat die vaker een wat doffer geluid geven, maar aangezien ik het audiobestand niet kan afspelen kan ik niet bepalen wat hij als pieptoon beschouwd...... Ik heb het audio bestand vervangen door een mp3. Dat zou je wel moeten kunnen afspelen. https://lichterleven.nl/wp-content/uploads/2020/08/Auto-piep.mp3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nico76 Posted August 18, 2020 Author Report Share Posted August 18, 2020 3 hours ago, Razer said: @ts:. En bij vochtig/nat weer? Is het dan weg/minder? Nee, er is geen omstandigheid te ontdekken waarbij het weg is of minder is. Hooguit de eerste 20 minuten van de rit dat het dan minder is. De audio is opgenomen in de laatste paar minuten van een rit van 30 min. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nico76 Posted August 18, 2020 Author Report Share Posted August 18, 2020 2 hours ago, pwaltman said: Is er een garage in de buurt met een remmentestbank? Een ouderwetse met draaiende rollen erin. Die hebben wij nog wel. Als je in de buurt bent of woont van Zoetermeer wil ik wel eens voor je luisteren. Ik ben heel toevallig nu een paar dagen in de buurt van Zoetermeer. Ik pb je even. We kunnen op een rit 100 x remmen en er is geen piep. En de volgende rit piept ie al als we de eerste bocht hebben genomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ReneAP Posted August 19, 2020 Report Share Posted August 19, 2020 Hallo, dit geluid is mij bekend. Tijdens onze vakantie hebben we dit ook gehad en werd erger als we in de bergen reden waar er veel moest worden geremd. Ook in bepaalde bochten en in dorpjes was het een erg storend geluid zeker met het raampje open. Wat ons werd verteld was dat het vuil is wat tussen de blokken en schijven zitten. Na een goede regenbui was het over en in Nederland hebben we er nooit meer last van gehad. (ps dat was wel met een Ford Focus 3 type 2 uit 2015). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nico76 Posted August 19, 2020 Author Report Share Posted August 19, 2020 Vanmorgen met de auto een bezoek gebracht aan de garage (bedankt voor het aanbod pwaltman!!) en de kans is groot dat het piepen komt van het niet meer glad zijn van de remschijf linksvoor. Dus dat laten we nu eerst aanpakken door de dealer i.c.m. het weer goed gangbaar maken van de remklauwen. Dus voor nu eerst dit spoor. Ik houd jullie op de hoogte. Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nico76 Posted August 19, 2020 Author Report Share Posted August 19, 2020 18 hours ago, STJunkY said: Ik kan het helemaal fout hebben (heb ik wel vaker) maar is wel een makkelijke test voor, je wielen in ongeveer 30 graden zetten en dan over een drempel rijden, piept ie dan moeten je dempers gevet of vervangen worden.... Je remmen zullen het waarschijnlijk niet zijn, die zou je juist moeten horen als je net wegrijdt (koud), en minder naarmate je langer onderweg bent. Ik heb je tip opgevolgd, maar het gaf geen geluid. De remschijf linksvoor is niet geheel vlak meer. Het zou kunnen zijn dat juist bij warmere schijven door het remmen, dit toch 'aanloopt' en een piep geeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pwaltman Posted August 19, 2020 Report Share Posted August 19, 2020 33 minutes ago, Nico76 said: Vanmorgen met de auto een bezoek gebracht aan de garage (bedankt voor het aanbod pwaltman!!) en de kans is groot dat het piepen komt van het niet meer glad zijn van de remschijf linksvoor. Dus dat laten we nu eerst aanpakken door de dealer i.c.m. het weer goed gangbaar maken van de remklauwen. Dus voor nu eerst dit spoor. Ik houd jullie op de hoogte. Groet Graag gedaan, hopelijk is het met de nieuwe schijven en blokken verholpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
STJunkY Posted August 19, 2020 Report Share Posted August 19, 2020 25 minutes ago, Nico76 said: Ik heb je tip opgevolgd, maar het gaf geen geluid. De remschijf linksvoor is niet geheel vlak meer. Het zou kunnen zijn dat juist bij warmere schijven door het remmen, dit toch 'aanloopt' en een piep geeft. Ja, ik dacht dat ik al gereageerd had toen ik het audio file gehoord had, maar blijkbaar niet goed op enter gedrukt ofzo, klinkt idd meer als aanlopende schijf, sowieso geen verring, en als je schijf krom is zou dat inderdaad kunnen (metaal zet uit bij hitte), dus fijn dat @pwaltman je op weg heeft kunnen helpen, hoop dat het binnenkort opgelost is iig. (normaal gesproken als het de klauw zou zijn is het juist zo dat als ie koud is hij niet goed opent, en zou je dan juist het geluid moeten hebben, dus daarom ging ik ervan uit dat het niet de remmen waren) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nico76 Posted September 2, 2020 Author Report Share Posted September 2, 2020 Even een update mbt dit topic: Gisteren heeft de garage (Ford garage in Almere) de remschijven en remblokken voor vervangen. De monteur die de remmen had vervangen had er nog een collega bijgehaald om samen te kijken wat nu het verschil in slijtage had veroorzaakt. Links zag er ronduit niet fris uit. Het bleek dat de zuiger bij de linker remklauw niet meer volledig in en uit ging. Ik heb even gegoogeld, het is volgens mij dit: .https://www.autoweetjes.com/zuiger-plunjer-remklauw-vast.html Het weer gangbaar maken zat bij de prijs van de remmen in (schijven en blokken) in. We gaan het meemaken of het nu weg is. Bedankt voor het meedenken! En extra dank aan @pwaltman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razer Posted September 2, 2020 Report Share Posted September 2, 2020 On 17-8-2020 at 22:35, Razer said: Kraakjes en piepjes zijn altijd lastig. Het klinkt alsof een remblok piept. Dit kan komen door een remklauw die niet helemaal lekker is. Remblokken die te vast/los zitten. Maar ook iets totaal anders. Lastig zoeken Zat ik dus wel goed.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nico76 Posted September 2, 2020 Author Report Share Posted September 2, 2020 1 hour ago, Razer said: Zat ik dus wel goed.. Zeker! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pwaltman Posted September 2, 2020 Report Share Posted September 2, 2020 Hopelijk blijft het weg 😀 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nico76 Posted September 3, 2020 Author Report Share Posted September 3, 2020 Wat ik me nog afvraag... de auto is in de tijd van de piep zo'n 3 keer nagekeken bij de garage (bij de gewone onderhoudsbeurten meteen even gekeken wat het kan zijn). Ik kan me voorstellen dat als die zuiger niet helemaal lekker loopt, dat het niet meteen te zien is. Maar had de garage dit moeten herkennen? Een 'piepje' linksvoor, remmen-gerelateerd is misschien lastig te categoriseren...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razer Posted September 3, 2020 Report Share Posted September 3, 2020 Niet constant aanwezige piepjes kunnen heel moeilijk zijn. Zeker wanneer je geen onnodige kosten wilt berekenen. Een zuiger kan bv vastzitten/haken op een punt waarin hij beweegt. Hij is wel gangbaar, maar na een tijdje gaat hij op een specifiek punt vastzitten. Dit kan loskomen/vastzittem door warmte etc Maar een beetje monteur weet waar hij moet zoeken bij een probleem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nico76 Posted September 3, 2020 Author Report Share Posted September 3, 2020 Het is vooral omdat ik zelf heb gezien - toen de auto bij @pwaltman op de brug stond - dat er best aanwijzingen waren om in een bepaalde richting te onderzoeken. Het voelt een beetje als een gemiste kans van de monteur(s) die er eerder naar gekeken hebben. Overigens hoorde ik vandaag tot 2 x een echte piep toen ik remde, dat kwam duidelijk van linksvoor. Is dit nog iets wat zich moet 'zetten' of kan het een aanwijzing zijn dat het toch nog niet helemaal fris is? Bedankt voor je reactie @Razer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razer Posted September 4, 2020 Report Share Posted September 4, 2020 15 hours ago, Nico76 said: Het is vooral omdat ik zelf heb gezien - toen de auto bij @pwaltman op de brug stond - dat er best aanwijzingen waren om in een bepaalde richting te onderzoeken. Het voelt een beetje als een gemiste kans van de monteur(s) die er eerder naar gekeken hebben. Overigens hoorde ik vandaag tot 2 x een echte piep toen ik remde, dat kwam duidelijk van linksvoor. Is dit nog iets wat zich moet 'zetten' of kan het een aanwijzing zijn dat het toch nog niet helemaal fris is? Bedankt voor je reactie @Razer Een piep bij remmen kan mij duiden op: een stukje metaal tegen de remschijf, verglaasde remblokjes, een steentje ergens tussen, een remklauw die wat haakt, een blokje die niet goed terugkomt/vast zit. Bijna alles kun je uitsluiten door het wiel eraf te halen en visueel te controleren. De remblokjes controleren en gangbaar maken. Elke monteur moet dit kunnen doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeverDespair Posted September 5, 2020 Report Share Posted September 5, 2020 On 3-9-2020 at 21:47, Nico76 said: Het is vooral omdat ik zelf heb gezien - toen de auto bij @pwaltman op de brug stond - dat er best aanwijzingen waren om in een bepaalde richting te onderzoeken. Het voelt een beetje als een gemiste kans van de monteur(s) die er eerder naar gekeken hebben. Overigens hoorde ik vandaag tot 2 x een echte piep toen ik remde, dat kwam duidelijk van linksvoor. Is dit nog iets wat zich moet 'zetten' of kan het een aanwijzing zijn dat het toch nog niet helemaal fris is? Bedankt voor je reactie @Razer Als het geluid steeds linksvoor zit lijkt het op een terugkerende haperende zuiger in de remtang linksvoor. Als je wilt er echt definitief van af wilt dan lijkt de enige oplossing dus een nieuwe of gereviseerde remtang te (laten) monteren............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackFocus Posted September 5, 2020 Report Share Posted September 5, 2020 30 minutes ago, NeverDespair said: Als het geluid steeds linksvoor zit lijkt het op een terugkerende haperende zuiger in de remtang linksvoor. Als je wilt er echt definitief van af wilt dan lijkt de enige oplossing dus een nieuwe of gereviseerde remtang te (laten) monteren............. De geleiders zijn wel goed gangbaar ? En de remblokken zelf gaan ook soepel in de remblokhouder ? Ik heb nog nooit een remklauw vervangen Maar ja eens moet de eerste zijn hé Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razer Posted September 6, 2020 Report Share Posted September 6, 2020 20 hours ago, BlackFocus said: De geleiders zijn wel goed gangbaar ? En de remblokken zelf gaan ook soepel in de remblokhouder ? Ik heb nog nooit een remklauw vervangen Maar ja eens moet de eerste zijn hé Zovaak al reviseren is ook een optie..mits het niet te erg is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts