Jump to content
Fiestaclub.nl
Sander Brouwer

Cuppen van achterbanden Fiesta MK8 St-Line

Recommended Posts

Goedenavond, 

Wellicht dat een van jullie het antwoord weet of dat iemand dit herkent dus bij deze mijn vraag;

Ik rij een Mk8 Fiesta St-Line met Michelin Pilot Sport 4 banden met maat 205/40 R18 86W. Dit zijn overigens de banden die standaard bij aflevering op de auto zaten 2 jaar geleden. Nu bij mijn tweede grote beurt bij 60.000 km kwam de garage erachter dat beide achterbanden (profiel is nog 3.2mm) last hebben van cuppen. 

Is dit normaal en hoe zou dit kunnen? Ondanks het sportieve onderstel rij ik niet als een maniak.

alvast bedankt!

Sander

Is een beetje een kwaaltje ,wat ik doe ik wissel na de winter de wielen voor/achter en links/rechts dat slijt het beter en minder lawaai en met de Michelin’s kan dat daar deze geen draai richting hebben 

Bij mijn Fiesta had ik er ook last van, heb toen om de 10.000km de achterbanden links en rechts verwisseld. Dat ging goed. Ik rijd met 4 seizoenenbanden(Vredestein) en die zijn ook niet richting gevend.

Ik kan hem zo snel even niet vinden, maar toen ik mijn nieuwe velgen er onder zette, kreeg ik daarna het rapport.....

Ken je dat ene meisje of jongetje uit je jeugd nog, die met die bril waarvan één oog de andere kant op stond, het gebit schots en scheef, en de ene schouder verder opgetrokken terwijl zijn hoofd 30 cm voor zijn lichaam hing?

Nou, zo stond mijn auto ongeveer afgesteld....

Toch gevonden:

xeHqhe85gkeCre82hxzxNrYi.jpg?f=user_larg

100% schadevrije auto, en ze hebben echt hun best gedaan maar compleet buiten specs....

Is dus inderdaad een Ford kwaaltje....

5 hours ago, STJunkY said:

Ik kan hem zo snel even niet vinden, maar toen ik mijn nieuwe velgen er onder zette, kreeg ik daarna het rapport.....

Ken je dat ene meisje of jongetje uit je jeugd nog, die met die bril waarvan één oog de andere kant op stond, het gebit schots en scheef, en de ene schouder verder opgetrokken terwijl zijn hoofd 30 cm voor zijn lichaam hing?

Nou, zo stond mijn auto ongeveer afgesteld....

Toch gevonden:

xeHqhe85gkeCre82hxzxNrYi.jpg?f=fotoalbum

100% schadevrije auto, en ze hebben echt hun best gedaan maar compleet buiten specs....

Is dus inderdaad een Ford kwaaltje....

De specificatie,s kloppen vaak niet met wat de fabrikant voorschrijft en wie de gegevens levert voor de uitlijn apparatuur Als ik in der tijd de gegevens had gebruikt die Ford voorschreef voor mijn focus dan had ik elke 10.000 aan verse achterbanden gekund Een goeie uitlijner weet dit en past een en ander aan naar eigen ervaring  En daarbij komt het cuppen niet zozeer door verkeerde uitlijning is een slijtage door  verschillende omstandigheden wegdek,belasting om maar wat te noemen Deel oplossing is het wisselen van de wielen 

10 hours ago, BlackFocus said:

De specificatie,s kloppen vaak niet met wat de fabrikant voorschrijft en wie de gegevens levert voor de uitlijn apparatuur Als ik in der tijd de gegevens had gebruikt die Ford voorschreef voor mijn focus dan had ik elke 10.000 aan verse achterbanden gekund Een goeie uitlijner weet dit en past een en ander aan naar eigen ervaring  En daarbij komt het cuppen niet zozeer door verkeerde uitlijning is een slijtage door  verschillende omstandigheden wegdek,belasting om maar wat te noemen Deel oplossing is het wisselen van de wielen 

Ja dat klopt wel deels, legde mijn uitlijner ook uit, zoals ook op die sheet te zien is zouden ze dus nu optimaal moeten staan voor maximaal contact met wegdek, en dus geen gekke slijtage vertonen. en vooralsnog klopt dat, die dingen plakken als een gek getuige de gefrustreerde blikken van BMW/AUDI/Mercedes/Maserati rijders die achter me hebben moeten invoegen ;)