Jump to content
Fiestaclub.nl
Cor69

Fiesta Ultimate Edition Slaat af

Recommended Posts

Goedemiddag,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Fiesta S 1.6 Ultimate Edition 2006 waar wat vreemds mee aan de hand is. Auto start goed, trekt vlot op eenmaal op gang en je duwt de koppeling in (vrij rollen) dan daalt hij 6 van de 10 keer zover in stationair dat de motor afslaat, waarbij we vandaag gemerkt hebben dat dit bij nat wegdek is (dus niet perse in de regen), en je kunt hem dan gelijk weer starten en loopt hij gelijk weer en niet op 3 cilinders maar netjes op 4. Auto is al 2x uitgelezen bij Ford dealer en geen foutcodes. Bougies, Bougiekabels en Bobine zijn al reeds vervangen, gasklep is schoon, sproeikopjes dicht gekit. Uitlaatgasmeting was bijzonder goed volgens de dealer. Wordt er een beetje gek van dus heeft iemand dit misschien ook eens gehad of weet iemand waar ik nu verder moet gaan zoeken? Kan hem wel bij  dealer neer gaan zetten maar dan rijzen de kosten de pan uit, sluit liever zelf wat dingen uit.

Dalen van het stationair toerental is meestal een probleem van de idle valve ( stationair toerental sensor/regelaar )

Een keer goed schoonmaken kan geen kwaad

3 minutes ago, Razer said:

Dalen van het stationair toerental is meestal een probleem van de idle valve ( stationair toerental sensor/regelaar )

Een keer goed schoonmaken kan geen kwaad

Had dit ook nagevraagd maar de garage vertelde mij dat de stationair regeling  electronisch geregeld is bij dit type en niet schoon te maken??

6 minutes ago, BlackFocus said:

slang Carter ventilatie nog heel ??

Zover ik kan zien wel ja, het stomme is dat het alleen gebeurt bij op zijn minst een nat wegdek bij droog weer niks aan de hand buiten een  beetje stationair schommelen, kleine vacuüm slang achter inlaat is ook nieuw heb ik gezien. Heeft vorige eigenaar al laten doen en is te zien alleen al aan nieuwe slangklemmen. 

On 26-7-2020 at 17:46, BlackFocus said:

slang Carter ventilatie nog heel ??

Gisteren maar eens nader geïnspecteerd wilde luchtfilter eens vervangen. De boel open gemaakt en wat ontdek ik? In luchtfilter bij de ingang van de carterventilatie zat een spons ingepropt die de ingang blokkeerde.  Spons was helemaal uitgedroogd dus snap de reden niet waarom dit gedaan is. Zou dit het probleem zijn? Tijd zal het leren vrees ik.

Die spons vangt eventuele olieresten op. Normaal hoort hij in een vakje te zitten.

Is heel normaal. Uiteraard hoort hij niet in de slang te zitten

1 hour ago, Razer said:

Die spons vangt eventuele olieresten op. Normaal hoort hij in een vakje te zitten.

Is heel normaal. Uiteraard hoort hij niet in de slang te zitten

Gelijk bij de ingang in het luchtfilterhuis is dan wel Ok?

Yes. Vlakbij waar je de carterventilatieslang monteerd in het filterhuis

31 minutes ago, Razer said:

Yes. Vlakbij waar je de carterventilatieslang monteerd in het filterhuis

Ok ja wat ervan over was zat daar kompleet opgehoopt en onmogelijk om nog een filterwerking te hebben. Nu afwachten of de auto zo nu en dan daar last van had

Doet ook niks behalve dampen opvangen. Veranderd niks aan de motor

5 minutes ago, Razer said:

Doet ook niks behalve dampen opvangen. Veranderd niks aan de motor

Nou dan gaan we weer verder met zoeken 

Ik heb problemen gehad met het gasklephuis. Dit is ook een bekend probleem. Bij mij zat er wel een foutcode in.

Je zou het gasklephuis kunnen laten calibreren of iig laten controleren op correcte werking.

Bij mij is er een nieuwe opgekomen

33 minutes ago, Razer said:

Ik heb problemen gehad met het gasklephuis. Dit is ook een bekend probleem. Bij mij zat er wel een foutcode in.

Je zou het gasklephuis kunnen laten calibreren of iig laten controleren op correcte werking.

Hoi Razer, denk dat dat de volgende stap moet gaan worden, het vreemde is dat het euvel alleen bij regen en natte weg de kop op steekt.  Met het mooie droge weer loopt hij erg netjes en is het euvel er totaal niet. Iig bedankt voor het meedenken ik hou je wel op de hoogte groeten Cor 

On 15-8-2020 at 20:59, Razer said:

Razer mag ik vragen wat het probleem bij jou toen was wat de reden was dat je een nieuw gasklephuis moest? Welke symptomen waren er? Mss hetzelfde als bij mij? Gisteravond trouwens in de regen gaan rijden, nou voordat ik in de regen reed en wss alleen vochtige lucht was het al gelijk weer bal.

Ergo, als de motor dus goed heet is en het regent c.q. hoge luchtvochtigheid dan slaat ie dus af. Ben druk aan het piekeren welke relatie er te leggen is. Ontsteking is al aangepakt en blijkbaar als er vochtige lucht wordt aangezogen gaat het mis. Heeft deze motor een MAF sensor ofwel een Ultimate is een 100PK motor, ja toch? Die moet een MAF sensor hebben zo ver ik het kan nagaan. Stel dat het ding niet goed reageert op vocht door een scheurtje in de hittedraad of voeler, vocht geleidt stroom. Het is zo maar een idee wat krijg.

De MAF sensor is al nagezien / schoongemaakt? Laatst ook al een zoekpartij gehad bij een Mazda 323 die met allerlei fouten kwam wat uiteindelijk die MAFfe sensor bleek te zijn.

10 minutes ago, allesklusser said:

Ergo, als de motor dus goed heet is en het regent c.q. hoge luchtvochtigheid dan slaat ie dus af. Ben druk aan het piekeren welke relatie er te leggen is. Ontsteking is al aangepakt en blijkbaar als er vochtige lucht wordt aangezogen gaat het mis. Heeft deze motor een MAF sensor ofwel een Ultimate is een 100PK motor, ja toch? Die moet een MAF sensor hebben zo ver ik het kan nagaan. Stel dat het ding niet goed reageert op vocht door een scheurtje in de hittedraad of voeler, vocht geleidt stroom. Het is zo maar een idee wat krijg.

De MAF sensor is al nagezien / schoongemaakt? Laatst ook al een zoekpartij gehad bij een Mazda 323 die met allerlei fouten kwam wat uiteindelijk die MAFfe sensor bleek te zijn.

Hoi Allesklusser. Ja het is een 100 pk en ik zat ook die richting in te denken want een gasklep is mechanisch en dat houdt in mijn ogen dat hij met warm weer ook die bokken moet maken en dat doet hij niet. Zal zo eens gaan zoeken naar de MAF sensor want dat lijkt me de boosdoener in eerste instantie.  Bedankt voor het meedenken ik laat nog wel iets weten over mijn bevindingen. 

4 hours ago, allesklusser said:

Ok na het luchtfilter kom ik direct op het pasklephuis, daar zit niks anders tussen, na het gasklephuis krijg ik wat op de foto staat maar dat is toch de LMM? Ja sorry ben soms beetje blond en begin het wel een beetje te gehad hebben met de zoekerij 

20200817_153934.jpg

Ai, stom, op het verkeerde been. Vreemd is dat ze op die website voor de 100Pk een MAF-sensor aanhalen die direct op het luchtfilterhuis NAAST de motor is aangesloten. Bij Focus types kom je dat meer tegen. Mijn excuses, dat heeft jouw wagen niet en de sensor die je gefotografeerd hebt is een inlaatdruk MAP-sensor met vier aansluitpennen. https://www.carondo.com/de/autoteile/elektrik/sensoren/sensor-saugrohrdruck:::6353010.html

Weer terug bij af dus met het vochtprobleem. Heb je al eens geprobeerd om in stilstand en draaiende motor met de plantenspuit iets te proberen? Klinkt misschien stom maar wie weet kom je dan iets nader tot dit raadselachtige probleem.

1 hour ago, allesklusser said:

Weer terug bij af dus met het vochtprobleem. Heb je al eens geprobeerd om in stilstand en draaiende motor met de plantenspuit iets te proberen? Klinkt misschien stom maar wie weet kom je dan iets nader tot dit raadselachtige probleem.

Goed idee, kan je meteen zien of het te maken heeft met te vochtige lucht, of dat er ergens kortsluiting ontstaat. Voorzichtig sproeien dus 

2 hours ago, allesklusser said:

Ai, stom, op het verkeerde been. Vreemd is dat ze op die website voor de 100Pk een MAF-sensor aanhalen die direct op het luchtfilterhuis NAAST de motor is aangesloten. Bij Focus types kom je dat meer tegen. Mijn excuses, dat heeft jouw wagen niet en de sensor die je gefotografeerd hebt is een inlaatdruk MAP-sensor met vier aansluitpennen. https://www.carondo.com/de/autoteile/elektrik/sensoren/sensor-saugrohrdruck:::6353010.html

Nou dat snode idee had ik vanmiddag dus, een wasstraat in met interesse in. Billen tegen elkaar en wat denk je? Gewoon netjes stationair blijven draaien. Inmiddels contact gehad met de vorige eigenaar die me wist te melden dat de auto gewoon op de snelweg al deed uitvallen. Dit heb ik dus al gewonnen. Tevens wist hij een probleem indertijd met ABS te melden. Kan dat ook van invloed zijn op dit gedrag?

Ik kan me zo goed als zeker een geval herinneren dat een "soms" defecte ABS controller de CANBUS het bos instuurde en gevonden:

Jij hebt niet dezelfde fout maar deze storing is wel een indicatie hoe de boel in de war geschopt kan worden terwijl het hier ook nog een wonder was dat de motor soms nog gewoon liep.

Hoe dan ook, wellicht kan Autobedrijf MEBU iets voor je betekenen, zou het gewoon even proberen ofschoon ik geen idee heb welke afstand je moet overbruggen om in Nootdorp te geraken.