Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
DeadlyRon

Radio antenne Fiesta 2010 / slecht bereik

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Al sinds dat ik mij Fiesta 1.6 uit 2010 heb, merk ik dat het radiobereik best wel slecht is. Zeker in bv. Duitsland of Zuid-Limburg. Met geluk ontvang ik 1 zender.

De antenne is aardig verrot, waarbij de schroefdraad in de voet zit. 

Vervangen kan dus (denk ik) alleen met nieuwe voet en antenne. Eens gebeld naar een Ford dealer in de beurt; kosten €70 en dan nog installeren. Inclusief hele nieuwe kabel, etc.

U raadt het al: meer problemen met slecht radio ontvangst? Of zal een nieuwe antenne dit probleem verhelpen? En dan: werkt een universele? Moet er een hele nieuwe kabel in? En kloppen deze kosten?

Ik hoop op hulp. Bedankt alvast

Als je iemand in de buurt hebt met een antenne met dezelfde schroefdiameter kan je het radio ontvangst met een andere antenne snel testen: even losschroeven en de andere er in. 

Als de boel doorgeroest is verwacht ik echter weinig goeds van het vervangen van de antenne zonder het meenemen van de voet/kabel maar het valt te proberen (en kost niets behalve een goede buur).

Mocht je los willen gaan met een multimeter:
Het kan ook zijn dat de verbindign van de antenneground met de massa van de auto slecht is, het dak dient normaal als groundplate voor de antenne en die is verboden met de massa van de auto (want het is allemaal metaal). Pak het coax kabel einde bij de radio, dat is de zwarte of witte fakra plug bij de radio, en meet de verbinding van de ring (schild) naar de massa van de auto en de center pin naar de antenne aansluiting zelf op de voet als je de spriet er af gedraaid hebt. Die metingen zouden laag (<10 ohm) moeten zijn. Is de weerstand hoog dan is of de verbinding van de massa naar de antennevoet of de antenne naar de radio kabel slecht. Zijn de twee (massa/antenne) met elkaar verbonden, zelfs met hoge weerstand, kan dat ook het probleem zijn en zou ik de hele boel vervangen. Roest en vuil kunnen overal voor verbindingen zorgen waar die normaal niet horen en bij normaal goede verbinding voor weerstand. 

Die 70 euro linkt redelijk voor originele onderdelen (kabel/voet/spriet) als je het via de dealer haalt. Installeren is het duurste vooral voor de kabel. De voet+spriet vervangen is volgens mij wel zelf te doen (zie youtube daarvoor). De kabel is een ander verhaal.

Overigens gok ik dat je een Mk7 hebt gezien het 2010 bouwjaar, en ik weet niet of de antenne's daarvan hetzelfde zijn als die van de Mk7.5. 

heb hier nog een voet en de lange spriet,van de mk7.5 liggen.,des tijds vervangen,door dab antenne en voet.

De kabel zat bevestig met eeen moer, met daar boven kabel met ring vast,was moer los en gehele voet was los.

Je zou eens ff je binnen verlichting ff los halen en daar zie je de bevestiging van kabel en voet.

Als dat t gevalis, geval,zou de voet en antenne,over kunnen nemen.maar zeker geen 70 euro,succes !!

Sign in to follow this