Jump to content
Fiestaclub.nl
KevinM

Probleem vergrendeling Ford Fiesta MK6 - 2007

Recommended Posts

Dag allemaal,

Sinds kort ben ik de bezitter van een Ford Fiesta uit 2007. De auto rijdt prima, echter ervaar ik een vreemd probleem bij het openen/op slot doen van de auto.

Het probleem is namelijk dat de auto niet altijd 2x knippert om aan te geven dat deze op slot is.  De auto gaat wél op slot, maar er is niet altijd een visuele bevestiging als ware.

Bij het openen van de auto gebeurt dit wel, er is altijd een visuele bevestiging (knipperlichten). Dus het probleem met het 'niet knipperen' gebeurt alleen bij het op slot doen van de auto.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn of wat de oorzaak hier van is? Wat betekent het als de auto op slot gaat maar geen 'visuele' bevestiging is? Soms werkt het wel, soms niet?

Ik heb de batterij van de sleutel vervangen, maar dat lijkt niet het probleem te verhelpen.

Dank!

Kan me herinneren dat als je de achterklep opent, en je daarna de auto afsluit, dat de knipperlichten pas aangaan als je de achterklep dichtdoet.

Wellicht is dit het vreemde gedrag dat je was opgevallen. Als het dat niet is, dan zit er ergens een defect (kofferklepsensor o.i.d.).

2 minutes ago, Franciscus said:

Kan me herinneren dat als je de achterklep opent, en je daarna de auto afsluit, dat de knipperlichten pas aangaan als je de achterklep dichtdoet.

Wellicht is dit het vreemde gedrag dat je was opgevallen. Als het dat niet is, dan zit er ergens een defect (kofferklepsensor o.i.d.).

Alle deuren en achterklep zijn dicht. Heb ook voor de zekerheid gecontroleerd of de motorkap dicht was, en dat was ook het geval. Het vreemde is dat (zonder al te veel te doen) het soms wel gewoon ineens werkt. Is er een manier om er achter te komen welke sensor misschien het probleem geeft?

Waarschijnlijk is het een van de schakelaartjes in een van de voorportiersloten. Je kunt proberen om die van buitenaf in te spuiten met wat WD40 en dan de portieren een paar keer te openen en te sluiten. Je hebt een drie of vierdeurs?

11 minutes ago, allesklusser said:

Waarschijnlijk is het een van de schakelaartjes in een van de voorportiersloten. Je kunt proberen om die van buitenaf in te spuiten met wat WD40 en dan de portieren een paar keer te openen en te sluiten. Je hebt een drie of vierdeurs?

Het is een driedeurs. Maar hoe kan het zo zijn dat de deuren wel gewoon op slot gaan? Ze blijven niet open ofzo.

Edit: Zojuist geprobeerd om de sloten van beide deuren met WD40 in te spuiten. Ook dat helpt niet, je hoort de deuren wel dicht gaan, ze zijn ook dicht (beide), maar de knipperlichten bevestigen het niet :( .

Ja dat maakt het anders. Als een van de schakelaartjes niet werkt dan willen de deuren niet vergrendelen.

De motorkap heeft geen schakelaar tenzij jouw wagen dat wel heeft als extra optie.

Geen verklaring echter waarom soms geen lampindicatie te zien is. Een en ander wordt geregeld door de ECM. Misschien is die van slag en zou je even voor de zekerheid een minuutje of vijf de accu los kunnen maken. Ik ga ervan uit dat de boord/accuspanning goed is want als die niet meer correct is kun je ook gekke fouten krijgen.

7 hours ago, allesklusser said:

Een en ander wordt geregeld door de ECM. Misschien is die van slag en zou je even voor de zekerheid een minuutje of vijf de accu los kunnen maken. Ik ga ervan uit dat de boord/accuspanning goed is want als die niet meer correct is kun je ook gekke fouten krijgen.

Heb hier weinig ervaring mee, kan het verder geen kwaad? Aangezien ik gelezen had dat je soms de radio of zelfs de elektrisch bedienbare ramen opnieuw moet programmeren als je de accu los hebt gemaakt?

1 minute ago, Franciscus said:

Als je een originele radio hebt, dan heb je de radiocode nodig.

Waar precies kan ik die vinden / opvragen?

30 minutes ago, KevinM said:

🤔 Code als die nodig is, zit bij je auto papieren 🤓. Anders autoradio demonteren en kijk op de zijkant/onder/bovenkant op de sticker, daar moet een code staan beginnend met M.... 🤓. Daar zijn er hier die een app hebben met een code generator.

Dick Allesklusser vragen met zijn mk6,5 of die weet dat de mk6,5 een radio code nodig heeft?? 

9 hours ago, KevinM said:

Eens zal wellicht de accu de geest geven of los moeten voor een reparatie, dus ergo heb je de code nodig voor je Ford Visteon radio. Normaal krijg je de code van je radio erbij op een soort pasje. Heb je die niet dan moet de radio uit het dashboard om het serienummer te kunnen zien. Via een app en of een stukje software is het serienummer te vertalen naar de pincode die je moet invoeren in de radio. Volgens mij heeft @Bnz zo'n stukje programma.