Jump to content
Fiestaclub.nl
marzwa

Opgelost: achteruitrijlicht + parkeensensoren werken niet MK7.5

Recommended Posts

Beste forummers, 

Na ongeveer een maand gebruik van de achteruitrijlichten van Autobeam, stopten deze er plots vandaag mee. Het betreft beide lichten in combinatie met de parkeersensoren.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Een zekering? De veel fellere lampjes van Autobeam die misschien meer vergen van het systeem?

Ik ga morgen even alles nalopen, ik hoop dat iemand mij kan helpen..

, Marijn

Zekering, achteruitrijdschakelaar.

Eerst maar eens alles uitzoeken :)

Net alles nagelopen, bleek het dus een doorgebrande zekering te zijn in het zekeringskastje bij de passagier. Nou, nieuwe zekeringen gehaald, andere erin en jahoor, weer doorgebrand. Toen maar is de achteruitrijlichten van Autobeam maar is eruit gehaald, resultaat: een branderige lucht dus waarschijnlijk iets doorgebrand in een van de lampjes. Originele er weer ingezet (staat stiekem ook mooier 😁) en weer een nieuwe zekering. Eindresultaat: zowel de lampen als de parkeensensoren werken weer. Nu maar eens contact opnemen met AB en nieuwe lampjes aanvragen.

Als die ledlampen hoger belast worden dan waarvoor ze bedoelt zijn zonder goede koeling krijg je inderdaad shorts over de leds, eentje wil dan nog wel gaan maar als er meerdere gaan gaat het fout, zeker als er geen weerstand tussen zit om de stroom te beperken en springt de zekering. Blijkbaar dus slechte/verkeerde of helemaal geen fusable weerstand er voor ...

Normaal zouden leds niet short falen, maar bij (te) hoge belasting is dat een van de opties.

Moet ook wel zeggen dat die ledjes extreem fel zijn, tegen het overdreven aan. Als daar dan idd geen weerstand ingebouwd zit, dan gaat het een keer fout. Bij mijn andere lampjes van Autobeam zijn wel weerstandjes ingebouwd of worden ze gekoeld. Maar eens een mailtje sturen dus..

Toevallig: zie net op de site van autobeam dat de led achteruitrijlichten een update hebben gehad. Waarschijnlijk ben ik niet de enige met dit probleem geweest.