Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
nicole

stuurwiel afgebroken

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb sinds november 2019 een nieuwe ford fiesta st-line 2019. Op 17 mei 2020 (5000km op de teller) pak ik een bochtje naar links (20 km/u) en plotseling staat de auto stil midden op het kruispunt... ik hoorde een knal en ik dacht: shit, ik heb iets geraakt! Dat was niet het geval, de linker voorband stond naar rechts gedraaid terwijl het stuur naar links stond... de auto hing linksvoor ook iets naar beneden. Ik kon duidelijk niet verder rijden en de auto werd opgehaald en naar de garage gebracht. De monteurs van de garage blijven volhouden dat ik iets geraakt moet hebben of over iets heen ben gereden, maar er is geen krasje of andere beschadiging zichtbaar! Deze auto is geleased dus het contact ging vooral tussen de garage en het leasebedrijf. De auto is inmiddels gemaakt en heb dus niet de kans gekregen om zelf onder de auto te kijken of er eventuele schade zichtbaar is... alle kapotte onderdelen worden opgestuurd voor een grootschalig onderzoek, maar de eigenlijke vraag is: kan ik een stoepje iets te hard hebben geraakt en dit pas afgebroken zijn op een later tijdstip? De garage blijft volhouden dat dit niet vanzelf kan gebeuren... ik lease de auto en ben dus ook goed verzekerd, dit gaat dus niet over de kosten... 

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele antwoorden!

Simpel antwoord... Ja dat kan. 

Eerst al flink beschadigt en door het rijden langzaam verder gescheurt.

Productiefout is ook mogenlijk.

Zonder het onderdeel te zien is het hetzelfde als in een glazen bol kijken. Alleen maar gissen

P.s je stuurwiel is niet afgebroken, maar een stuurstang of draagarm.

Stuurwiel heb je immers in de auto

Dankje voor je reactie! Maar dan moet ik inderdaad flink hard iets geraakt hebben mocht dit gebeuren lijkt me, en als dat het geval is dan zou ik me dat ook herinneren... ik rij wel eens een stoepje op of af maar dan bewust heel langzaam!

Zo maar afbreken nee dat niet. Een productiefout dat kan. Maar hard een stoep of hard over een hoge drempel of een afremmende verkeers obstakel, dat moet je je toch kunnen herinneren, lijkt mij, en is ook een voordehand liggende conclusie, maar dat hoeft niet 🤔

Effe terzijde, ik zie ook vaak auto's geparkeerd staan met de band stevig in de stoeprand gedrukt, soms tot aan de velgrand bij een (lage) autoband. Ik denk dan vaak, humane mens dat is toch niet zo ideaal, zie je dat niet, kijk je nooit naar beneden enof rond 🤔? Nee, geen tijd 😃

En zo zal bij eventuele misrekening(en)  bij drempels/stoepranden, tja, 't zal wel 😊. Lekker vlot ST (140pk) de bocht/stoep/+rand etc. gepakt. Dat kan (helaas) met de mijne standaard 100pk Titan ook, als ik dat (zou) wil(len)

Rijden der ook nog andere bestuurders der in? 🤔 No body? 

Het zou wel kunnen dat er met de auto te hard een stoepje geraakt is, maar dan moet dat wel echt hard zijn gebeurd en zichtbaar schade aan o.a. de velg(rand) hebben veroorzaakt. Ford doet tijdens de ontwikkeling ook durability tests die de auto moet halen zoals onder een hoek tegen een stoeprand rijden met een bepaalde snelheid. Als het wiel de verkeerde kant op staat is ten minste één van onderstaande delen afgebroken/geknikt:
- spoorstangen of zelfs het stuurhuis 
- fusee of fuseekogel (waar de spoorstangen aan bevestigd zijn) 
- toplager 
- draagarm 

Om je vraag "kan ik een stoepje iets te hard hebben geraakt en dit pas afgebroken zijn op een later tijdstip" te beantwoorden: ja, dat kan. Bij het raken van de stoep kan de ophanging beschadigen wat soms niet of nauwelijks zichtbaar is (haarscheurtjes). Tijdens het rijden daarna wordt de ophanging voortdurend belast wat er toe leidt dat de beschadigde onderdelen kunnen breken.

Klinkt heel ergs als een productiefout, zeker bij een nieuwe auto. Als hij ouder was geweest zou dat minder snel het geval zijn door wat Franciscus al aangeeft: scheurtjes of ophopende beschadigingen, maar dan zou ik eerder eerst vervormingen verwachten dan direct scheuren/breken.

Een stuursysteem of ophanging breekt niet zomaar af van een klein stoepje of een putje (tenzij je echt los gaat maar goed dan had je wel wat gezien aan de weg of de auto gok ik). Zonder een metaal breuk te hebben gezien kan je er niet veel over zeggen maar slecht behandeld metaal of met gaten/breuken er in dat bros breekt klinkt aardig wat je beschrijft. Als dat metaal bros breekt klinkt dat in het algemeen als een harde knal. Kan je zelf weinig aan doen overigens, behalve als je met een hamer op de metalen onderdelen hebt lopen hakken of als een idioot op de ophanging hebt lopen hameren maar dan zou ik ook andere schade verwachten. Maar dat is allemaal speculatie.

Als ze een productiefout vermoeden sturen ze het normaal op naar de fabriek wat zo te zien ook gebeurt is. De garage kan zeggen wat ze willen maar dit is een verzekeringskwestie dus die zoeken dit wel uit.

Nou, leaseauto of niet, zo gemakkelijk zou de dealer bij mij niet wegkomen. Of ik nou wel of niet ooit iets geraakt zal hebben zal me een worst wezen......

Ik zou - als ik jou was - bij de dealer opvragen welke onderdelen er nou precies vernieuwd zijn. Misschien helpt dat je om uiteindelijk je vraag te beantwoorden........

Poeh da's wel schrikken zeg! Doet me trouwens denken aan een oud-collega die jaaaaaren geleden eens met een afgetrapt bestel-autootje op pad was. Op lage snelheid een knal en geen besturing meer. Was ook een Ford trouwens 😑 Alles bij elkaar nog een geluk bij een ongeluk dus, als je dit overkomt op een afrit van de snelweg dan weet je toch ook niet waar je blijft 😨

Ik neem aan dat die monteurs er serieus naar hebben gekeken, voor ons blijft het ook gissen, maar het kan natuurlijk heel goed een productiefout geweest zijn. Hetzij met een onderdeel dat niet door de keuring had mogen komen, of wellicht ergens een boutje dat niet lekker is aangedraaid of een borgmoer die mist? Alles kan kapot natuurlijk, maar met beleid een keer een stoeprandje oprijden kan de oorzaak toch niet zijn lijkt me.

Just now, NeverDespair said:

Nou, leaseauto of niet, zo gemakkelijk zou de dealer bij mij niet wegkomen. Of ik nou wel of niet ooit iets geraakt zal hebben zal me een worst wezen......

Ik zou - als ik jou was - bij de dealer opvragen welke onderdelen er nou precies vernieuwd zijn. Misschien helpt dat je om uiteindelijk je vraag te beantwoorden........

Enige nadeel dat je hier (eventueel...) hebt is dat je waarschijnlijk geen positie hebt om iets te eisen. De leasemaatschappij is formeel de klant van de garage, strikt genomen moet je je beklag daar dan doen. En dan kan ik me in zo'n geval ook wel enigszins dat de garage alleen 'inhoudelijke uitspraken' doet richting leasemaatschappij. Al is het maar omdat zij er ook geen trek in hebben om in zo'n discussie te belanden. Dit alles even los van wat je als leaserijder zou willen uiteraard. Als vaste berijder kun je nu ook vragen gaan stellen bij de veiligheid van die auto, wie zegt dat dit niet nogmaals gebeurt? Als er geen duidelijke oorzaak is kan er ook geen duidelijke oplossing zijn toch?

In jouw situatie heb je zeker gelijk, dat iets "eisen" lastig is. Ik zelf zou er naar toe gaan en het "vriendelijk" vragen omdat je immers zeker wilt weten of het niet nog een keer kan gebeuren......

1 hour ago, NeverDespair said:

In jouw situatie heb je zeker gelijk, dat iets "eisen" lastig is. Ik zelf zou er naar toe gaan en het "vriendelijk" vragen omdat je immers zeker wilt weten of het niet nog een keer kan gebeuren......

Dat dus :) Wellicht bedoelden we al hetzelfde hoor, maar ik weet niet hoe TS dit interpreteert. Vandaar even mijn toevoeging. Ben het verder ook met je eens hoor, ik had me met zo'n antwoord van de dealer ook niet laten afschepen. En misschien is het allemaal wel eenvoudig opgelost, maar daar zou ik zelf dan ook een iets inhoudelijker antwoord op willen hebben. Als je auto je zo onaangekondigd in de steek laat op iets wezenlijks als besturing dan zou ik ook niet blind vertrouwen op de blauwe ogen van de monteur. Uiteindelijk zul je dat toch wel moeten, je staat er niet naast als ze aan het sleutelen zijn, maar een stukje onderbouwing is dan wel zo prettig voor de gemoedsrust.

Dankjewel allemaal voor de antwoorden! Vanochtend heb ik contact gehad met de leasemaatschappij... er zijn verschillende experts bij geweest voordat er aan de auto gesleuteld was, hieruit is niet direct een antwoord gekomen.. er was/is aan de buitenkant geen schade! Er waren 3 onderdelen kapot namelijk de stuurstang (stuuras?) en daarbij ook beschadiging aan de fuse kogel en de velgen aan de binnenkant van de auto.. deze onderdelen worden inderdaad naar de Ford fabriek gestuurd voor een onderzoek! De garage heeft ook uitleg gegeven (redelijk kortaf omdat hun er nog van overtuigd zijn dat ik niet de waarheid spreek) dat alle onderdelen zijn vervangen en de auto dus weer 100% in orde is. Zelf heb ik nu in iedere bocht of met iedere drempel het idee dat de auto zomaar kapot kan gaan.. de auto wordt alleen door mij en af en toe mijn man gebruikt, ik ga ervan uit dat hij gewoon eerlijk verteld als hij te hard iets had geraakt!

Sign in to follow this