Jump to content
Fiestaclub.nl
TimoW

Distributieketting vervangen Ford fiesta ST150

Recommended Posts

Beste,

Wanneer moet bij de Ford fiesta ST 2.0 150 pk uit 2005 de distributieketting worden vervangen of hoeft dit geheel niet? Ik kan het helaas niet duidelijk terugvinden.
Graag zie ik jullie reactie, alvast bedankt.

Normaal gaat dit een motorleven lang mee heb ik ooit begrepen mits je geratel of verslijt verschijnselen merkt.

Heb via ETIS geprobeerd dit te vinden maar om hier een uitsluitsel te vinden lukt niet erg.

Mijn oude Ford 2.5L Duratec met ketting moest volgens het boekje na 250k gecontroleerd of vervangen worden, weet het niet meer welke, maar controle is altijd goed. Die motor is niet hetzelfde, maar er stond wel een moment in het boekje ter indicatie. Maar goed, van die motor ging er iets anders stuk (ketting spanner of guides slecht geworden gok ik) waarna de ketting het langzaamaan ook ging begeven (lekker ratelen) na ongeveer 200k, dus die is ingeruild voor een Fiesta. Er was al veels te veel stuk aan die bak om enkele uren aan werk te betalen en ik heb de ruimte niet om het zelf te doen. De motor heeft het nog zeker 150km gereden met geratel.

Ik verwacht dus bij Ford motoren met ketting in dezelfde trend van 200-250k een controlemoment, echter als het goed is gaat er van alles stuk voordat de ketting gaat en geeft die genoeg waarschuwing, althans in mijn ervaring.

Bedankt voor de reacties, ik hoop dat hij nog even mee gaat dan hij heeft nu 210k gelopen.

Houdt er wel rekening mee dat als ie gaat de kans zeer groot is dat je het blok niet meer kunt gebruiken.

Dus de 'ik hoop dat hij nog even mee gaat' kan grote financiele gevolgen hebben. 

Nu kun je plannen, als ie kapot loopt niet meer.

Ik heb het een keer gehad met een distributieriem, iets ander maar idee is hetzelfde, gelukkig in een auto die niet van mij was. Eigenaar was van "dat kan nog prima" met een distributieriem, overigens zonder het mij te melden. Ding zat er zeker 90k km en jaren in en dat was ver over zijn limiet heen, helemaal voor die motor. Dat had de garage ook al aangegeven bleek achteraf. 120 op de snelweg, linker baan en paf alles weg. Kan ik je niet aanraden. Interferentiemotor dus de zuigers slaan in de kleppen en je kan de motor direct afschrijven, economisch total-loss. Remmen en sturen is ook een stuk interessanter als je volledige aandrijving er mee stopt.

Zelfde meegemaakt als passagier in een BMW 323, boutje van een tandwiel losgekomen.

Gaf een goede knal en heel wat stuurmanskunst om hem heel te houden.

On 14-7-2020 at 14:52, TristanT said:

Ik heb het een keer gehad met een distributieriem, iets ander maar idee is hetzelfde, gelukkig in een auto die niet van mij was. Eigenaar was van "dat kan nog prima" met een distributieriem, overigens zonder het mij te melden. Ding zat er zeker 90k km en jaren in en dat was ver over zijn limiet heen, helemaal voor die motor. Dat had de garage ook al aangegeven bleek achteraf. 120 op de snelweg, linker baan en paf alles weg. Kan ik je niet aanraden. Interferentiemotor dus de zuigers slaan in de kleppen en je kan de motor direct afschrijven, economisch total-loss. Remmen en sturen is ook een stuk interessanter als je volledige aandrijving er mee stopt.

Het idee wel, maar een geknapte ketting komt eigenlijk niet voor.

Een ketting kan rekken of de geleiders slijten/gaan stuk.

Er staat geen interval voor de ketting