Jump to content
Fiestaclub.nl
Ritchie72

Navigatie update

Recommended Posts

Sinds 1 jaar kreeg ik vandaag via mijn VIN invoer de melding dat er een nieuwe navigatie update klaar stond, geen SYNC3 update, maar alleen de navigatieupdate, ik heb het bestand gedownload, maar waar kan ik zien of dit daadwerkelijk een update is ?

Als ik het bestandje "autoinstall.lst" bekijk, zie ik het onderstaande, wat mij opvalt in dit bestandje is dat er nog steeds "SYNCGen3.0_3.0.19205_PRODUCT" en dan het versienummer 19205 staat, die versie heb ik er al opstaan, kan het een F9 zijn ?

; SYNC3 Consumer Application Upgrade - Release 3.0.21 - Only for Nav/EU assemblies.

[SYNCGen3.0_3.0.19205_PRODUCT]
Item1 = HB5T-14G386-TJB
Open1 = SyncMyRide\HB5T-14G386-TJB.tar.gz
Item2 = JR3T-14G424-BF
Open2 = SyncMyRide\JR3T-14G424-BF.tar.gz
Item3 = JR3T-14G421-BF
Open3 = SyncMyRide\JR3T-14G421-BF.tar.gz
Options = AutoInstall
[SYNCGen3.0_3.0.19205]
Item1 = JR3T-14G421-BF
Open1 = SyncMyRide\JR3T-14G421-BF.tar.gz
Options = Delay,Include,Transaction
[SYNCGen3.0_ALL]
Item1 = GB5T-14G386-AC
Open1 = SyncMyRide\GB5T-14G386-AC.tar.gz
Options = Delay,Include,Transaction

14G421-BF is de opvolger van 14G421-BE, ik heb echter alleen -BD gezien en dat is F7 dus dat -BF F9 is kunnen we redelijk aannemen idd.

Naamschema is als volgt:
[Configuratie] - [Typenummer onderdeel] - [soort][deelnummer][versie]

JR3T-14G421-BF -> Configuratie JR3T - Typenummer 14G421 (navigatie maps) - Soort B, geen deelnummer en versie F (deelnummers zijn voor de nieuwe maps updates in 3.2/3.3/3.4)

Typenummers zijn:

14G421 -> Maps bestanden
14G422 -> Maps Voice
14G423 -> Gracenotes
14G424 -> Maps licentie

14G381 -> Applicaties
14G386 -> OS Bestanden, patches, fixes en dingen als de reformatting tool en het opslaan van een bastandje dat je moet uploaden nadat je klaar bent

14G658 -> Logo's

14G391 -> Gewone Voice

Dan heb je een idee wat er in zit en of het de volgende versie is of niet. Overigens zijn er genoeg uitzonderingen op deze zegels dus pin me er niet op vast.

6 minutes ago, TristanT said:

14G421-BF is de opvolger van 14G421-BE, ik heb echter alleen -BD gezien en dat is F7 dus dat -BF F9 is kunnen we redelijk aannemen idd.

Wat een onduidelijkheid Tristan, en dan nog jarenlang oude kaarten 🤔. Maar goed dat ik dat nooit aangeschaft heb op mijn Titan. Sygic - Sync3/Here werkt fantastico 🤓. Updates by the vleet 🤓. Ieder het zijne, waar je  🙃 van bent! 

4 minutes ago, bickel said:

Wat een onduidelijkheid Tristan,

Tsja, ik kan er ook niets aan doen dat Ford niet gewoon duidelijk update informatie geeft. Maar goed, deze data is eigenlijk ook niet bedoelt door Ford om in te gaan kijken door iedereen. Ze willen dat je naar de site gaat (of in de 3.2 en hoger de boel download op het apparaat) en daarna gewoon het installeert zonder morren.

Volgens leden van het Ford Mondeo forum heb je na de update inderdaad F9 kaarten........

Dank voor de melding! Ik had vorige week net alles bijgewerkt (Sync en kaarten), en zie nu dat ik weer 25 gb kan downloaden voor de kaartupdate. Ik zit nu op versie F8, dus dat klopt dan wel dat dit versie F9 is. 
wel jammer dat Ford dat niet vermeldt, ik vind het altijd wel fijn om te zien wat ik installeer 😉

Jeroen, ik heb afgelopen week de 25 GB update gedaan. Dat was gewoon weer F8. Nog steeds ontbreken er straten hier die er al jaren zijn. F9 is bij mij nog niet tevoorschijn gekomen.

Ik ben nu aan het downloaden, en laat het wel weten of het versie 9 was. Hopelijk lukt het dit weekend (goede reden om een eindje te rijden 😇)

Bij mijn 3.0 sync versie is idd ook F8 de laatste en nog niets klaarstaan. Ik vermoed dat ze die F9 langzaamaan releasen zodat niet iedereen het tegelijk download (scheelt in de kosten voor hen). Hopelijk gaat 3.2/3.3 ook over naar F9, de module die er nu in zit heeft nog F7 en ik reed recentelijk over een weiland.

Ik ben vooral benieuwd wanneer 3.2 eens beschikbaar gaat komen als upgrade vanuit 3.0. De nieuwe interface ziet er toch echt een stuk gelikter uit.

19 hours ago, Jeroen said:

Ik ben nu aan het downloaden, en laat het wel weten of het versie 9 was. Hopelijk lukt het dit weekend (goede reden om een eindje te rijden 😇)

Duurde 1 uur en 3 kwartier, maar ik ben over naar versie F9 😁

Ik heb versie f8 bijna niet gebruikt (doe het meeste via Waze) maar zie nu wel dat mijn favoriete bouwmarkt als POI beschikbaar is. Die zat nog niet in F8. 

On 2-7-2020 at 20:30, martn said:

Jeroen, ik heb afgelopen week de 25 GB update gedaan. Dat was gewoon weer F8. Nog steeds ontbreken er straten hier die er al jaren zijn. F9 is bij mij nog niet tevoorschijn gekomen.

@martn,..... "nog steeds ontbreken er straten hier die er al jaren zijn...."

Daar moet je je niet aan ergeren.......Dit zal altijd blijven bestaan bij kaart-materiaal systemen omdat zo'n systeem wordt aangeleverd door fabrikanten als bijv. TomTom. Die lopen altijd 2 tot 3 jaar achter voordat een recente wijziging zichtbaar wordt. Dat heeft dus elk automerk die op deze manier navigatie levert. De internet-systemen zoals bijv. Waze of Sygic zijn wel meestal up-to-date, maar dan moet je weer je telefoon met de auto verbinden via een USB-kabel. Dus - helaas - ook hierbij geldt weer "elk voordeel heeft z'n nadeel ....."  :-)

1 hour ago, NeverDespair said:

De internet-systemen zoals bijv. Waze of Sygic zijn wel meestal up-to-date, maar dan moet je weer je telefoon met de auto verbinden via een USB-kabel. Dus - helaas - ook hierbij geldt weer "elk voordeel heeft z'n nadeel

Ron, ja dat zei wijlen Johan die de omkeerde "elk nadeel heeft ook zijn voordeel" al jaren terug. 🤔 Maar waarom kan Waze en Sygic / Here dat dan wel? Betalen die dan beter 😒?

Zien jullie nu dat ik weer afwijk van het nav. onderwerp, hieronder 🤔

Ford/VW/Mercedes tja, daar moet je betalen voor systemen met oude kaarten die jaren achterlopen, plus over een update doen ze jaren over. Mijn fam.lid moest €99,- met zo'g korting betalen bij "diy update" bij hun 2015 Mercedes. Plus bleek later de module in het dashboard handkastje die moest ook nog geüpdate worden met nw. firmware huppeldepup. En dat moet nog gebeuren, of ze laten het erbij?  Zeker, "elk voordeel heeft ook zijn nadeel" 😒 . Ieder zijn voordelige keus, en de slimme phone erbij stoort me niet, uptodate 👍

15 minutes ago, bickel said:

" . Maar waarom kan Waze en Sygic / Here dat dan wel? Betalen die dan beter 😒?

Waze werkt met een vrijwilligerscommunity die de kaarten bijhouden. Je kan als gebruiken fouten op de kaart aangeven, en dan gaan de vrijwilligers aan de slag om de kaart aan te passen. Aanpassingen op grote wegen zijn vaak al van te voren bekend, dus zodra de wegwerkers klaar zijn, is de kaart in Waze al aangepast. 
op de kleinere weggetjes kan het wat langer duren (ik reed vorig weekend ergens waar de weg voorgoed afgesloten werd ivm sluipverkeer, melding gemaakt dat er iets niet klopte. 2 dagen later de vraag of ik meer info had.Linkje naar de betreffende gemeente website gegeven, en paar uur later kreeg ik de melding dat de kaart was aangepast, en dat het binnen een paar dagen in de app zichtbaar is.)

maar terug naar het topic: blij dat er gratis updates zijn van het Ford systeem, Want dit systeem werkt erg goed (heb ik in een huurauto ervaren)

Had System 3.0 build 18025, F8 kaarten.

Vorige week eens een mail naar Ford gestuurd en enigszins "geklaagd" over het lang uitblijven van een update. VIN-nummer ook in de mail gezet.

Een paar dagen later stond er een update op de Ford site voor mijn VIN-nummer. Toeval?

Van de week 16 GB van de Ford site gedownload.

Vandaag geïnstalleerd.

Heb nu (nog steeds) System 3.0, maar build 19205 en F9 kaarten.

Heb vandaag ook een rit gemaakt van Amersfoort naar Venhuizen. Veel nieuwe (snel)wegen staan er nu wel op.

Mijn 3.0 module heeft sinds vandaag ook de F9 kaart download klaarstaan. Gisteren nog niet. Het lijkt dus echt op een gestagede release en iedereen zal hem waarschijnlijk de komende weken krijgen.

Heb het XML bestand, gegenereerd na de update van 16 GB (build 19205 en F9 kaarten), net geüpload naar Ford.

En even gecheckt of het XML bestand is over gekomen.

Blijkt er weer een update (navigatie gerelateerd) van 8,9 GB klaar te staan.

Ben benieuwd wat dit nu weer is.

Waze werkt met een vrijwilligerscommunity die de kaarten bijhouden. Je kan als gebruiken fouten op de kaart aangeven, en dan gaan de vrijwilligers aan de slag om de kaart aan te passen. Aanpassingen op grote wegen zijn vaak al van te voren bekend, dus zodra de wegwerkers klaar zijn, is de kaart in Waze al aangepast..

Dat kan ook wel kloppen. Maar werken ze dan niet bij andere kaartenmakers voor bv. Ford/Mercedes etc. 🤔? Met other words, It cost m....! Een update tussen €89 en €129,- met een nav. systeem die al een hoop geld kost bij aanschaf (en optie) en soms 4-5jr. achterloopt 😒

On 5-7-2020 at 11:33, Scotaurion said:

Blijkt er weer een update (navigatie gerelateerd) van 8,9 GB klaar te staan.

Ben benieuwd wat dit nu weer is.

Ik heb vandaag deze geïnstalleerd, maar zie geen verschil in de versienummering in het instellingen menu....

nadat ik deze had geïnstalleerd stond er NOG een update klaar, van 44kb... die doe ik straks nog wel even, kan nooit lang duren.

ps: tot op heden heb ik elke keer geen xml op de usb-stick staan na de update. Moet ik weer een ander bestandje downloaden naar de stick, zodat ik wel een xml heb om terug te sturen. Meer mensen last van? Of doe ik iets fout??

12 minutes ago, Jeroen said:

Meer mensen last van? Of doe ik iets fout??

Nee. Ford is nogal ranzig in het maken van de update packages, als je een maandje of wat wacht dan zitten alle losse packages in een paket en zit de "interrogation tool" (die de xml maakt) er ook in met het juiste uitvoermoment. Overigens zit die er bij mijn update gewoon bij. GB5T-14G386-Ax met x = A/B/C is de tool en die is inderdaad 44kb groot.

Overigens wordt die niet altijd uitgevoert: in sommige gevallen reset de unit zich voordat hij die update uitvoert en gebeurt er helaas niets waarna je bijvoorbeeld die "nieuwe update" binnen krijgt.

On 8-7-2020 at 18:30, TristanT said:

Nee. Ford is nogal ranzig in het maken van de update packages, als je een maandje of wat wacht dan zitten alle losse packages in een paket en zit de "interrogation tool" (die de xml maakt) er ook in met het juiste uitvoermoment. Overigens zit die er bij mijn update gewoon bij. GB5T-14G386-Ax met x = A/B/C is de tool en die is inderdaad 44kb groot.

Overigens wordt die niet altijd uitgevoert: in sommige gevallen reset de unit zich voordat hij die update uitvoert en gebeurt er helaas niets waarna je bijvoorbeeld die "nieuwe update" binnen krijgt.

Bij de update van 26 GB werd bij mij de XML in de map SyncMyRide geplaatst.  De update van 8 GB heb ik nog niet gedaan.

Heb ondertussen ook de update van 8 GB gedaan. Kan niet zien wat er is geüpdatet.

Ik heb het eerste deel van de 25 Gb update gedaan, het stuk van 16 Gb. Kan niet door met het tweede deel, want er is (weer) geen XML bestand op de stick gezet wat ik kan uploaden naar de Ford Sync site. Kan ik daar het bestand van iemand anders voor gebruiken? Zo ja, wie heeft zo'n bestandje voor mij?

Wat is het verschil tussend de 16GB en de nieuwe die ik nu zien van 25GB.

Ik ga eerst eens beginnen met de 16 GB versie

Ik heb er geen verstand van, maar ik denk dat het verschil tussen beide is:

Gracenotes

Mapsvoice

3 hours ago, Mikkem said:

Ik heb het eerste deel van de 25 Gb update gedaan, het stuk van 16 Gb. Kan niet door met het tweede deel, want er is (weer) geen XML bestand op de stick gezet wat ik kan uploaden naar de Ford Sync site. Kan ik daar het bestand van iemand anders voor gebruiken? Zo ja, wie heeft zo'n bestandje voor mij?

Met de interrogator uit deze post:

Zet die op een verder legen usb stick, resultaat is het xml bestand waar ford om vraagt. Het apparaat met wifi verbinden wil soms ook werken als hij naar huis belt met dezelfde mededeling.

Net de 1e van 16GB geinstalleerd, XML was niet op de stick te vinden, maar met het tooltje van voorgaande post, is het gelukt, en de XML is geupload.

Nu krijg nog nog een update van 8GB, deze straks even proberen.