Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Buffie

Tikkend geluid bij voorwiel en vreemd werkend raam

Recommended Posts

Goedemiddag,

Ik rij sinds 2018 in een Ford Fiesta Sport 1.6 uit 2009. Tot nu toe weinig problemen gehad. Vorig jaar bleek de airco lek, en is zijn geheel vervangen. Wel een duur grapje.
En begin van het jaar leek de ECU stuk, maar dit bleek achteraf een beschadigde draad te zijn die kortsluiting maakte. Ook een duur geintje, omdat men er pas later achterkwam dat het aan de bedrading lag.
Ik twijfel wel een beetje om de auto te houden of weg te doen, vanwege 2 nieuwe problemen nu. En een probleem wat zich al langer voordoet. Echter rijdt de auto voor de rest wel heerlijk.
Maar ik zit niet echt te wachten op nieuwe dure reparaties.

1. Tikkend geluid bij vermoedelijk rechter voorwiel
Sinds een paar weken is na een tijdje rijden een tikkend geluid bij vermoedelijk het rechter voorwiel hoorbaar. Het geluid treedt pas op na een poosje gereden te hebben, en pas na een hogere snelheid. Bijvoorbeeld 100km/u.
Als je daarna bijvoorbeeld 50km/u rijdt, is een tikkend geluid waarneembaar, wat ook langzamer gaat als je langazamer gaat rijden, en het tikken gaat sneller als je sneller gaat rijden.
Zodra je op de rem trapt verdwijnt het geluid. Laat je de rem los, komt het geluid terug.
Zelf denk ik dat het de remklauw is die mogelijk tegen mijn velg tikt. Is dit mogelijk? Wellicht dat het tikken ook pas later optreedt omdat alle onderdelen dan warm worden en uitzetten?

2. Raam bestuurderskant werkt vreemd
Sinds een paar weken werkt het raam aan de bestuurderskant vreemd. Als ik het raam met 1 tik (niet automatisch) laat zakken, en hierna het raam weer dicht wil doen (met 1 of 2 tikken maakt niet uit), gaat deze een klein stukje omhoog en daarna een heel stuk naar beneden. Dit herhaalt zich nog een keer bij het bedienen van de knop (het raam is dan al bijna helemaal naar beneden), om hem vervolgens weer dicht te kunnen doen. Echter werkt de automatische stand (2 tikken) dan niet, en moet ik de knop vasthouden om het raam te sluiten.
Daarnaast gaat het laatste stuk van het dichtgaan erg langzaam.
Heeft dit met programmering te maken? Of kan dit vuil zijn, of een versleten raam mechanisme?
Een garage heeft er al naar gekeken en zij dat ik het niet goed deed, en geduldiger moest zijn. Hij heeft een spray tussen de rubbers aan de onderzijde bij het raam en de verticale rubber gespoten. Maar dit heeft geen effect.

3. Plotesling naar rechts trekken stuur
Een probleem wat ik al langer merk, is het soms plotseling naar rechts trekken van het stuur, alsof je door een kuil o.i.d. rijdt waardoor je ook ineens moet corrigeren. Als dit optreedt blijf je ook even weerstand voelen als je het stuur weer in rechte positie wilt zetten. Soms helpt het meteen door een harde, korte ruk naar links te geven.
Het lijkt na het nemen van een bocht vaker voor te komen, maar ook bij rechtdoor rijden treedt het op.
Ik wordt er niet bang van, maar fijn is anders. Wat kan dit zijn?
Hiervoor heb ik een Mitsubishi Colt gehad, en die had exact hetzelfde probleem. Maar ik heb nooit verder uitgezocht wat dit nu eigenlijk is.

Hopelijk hebben jullie wat antwoorden op mijn vragen. Alvast bedankt.

Groet, Patrick

1.wiel moeren wel vast ????

2.Bij om hoog schakelaar 5 seconden vast houden en bij omlaag same. Is herstel van de automatiche werking.

En silicone spray in de gehele geleiders,op en neer./

56 minutes ago, Bnz said:

1.wiel moeren wel vast ????

2.Bij om hoog schakelaar 5 seconden vast houden en bij omlaag same. Is herstel van de automatiche werking.

En silicone spray in de gehele geleiders,op en neer./

Bedankt voor de snelle reactie.
Wielmoeren kan ik inderdaad controleren. Met hoeveel Nm dienen deze vastgezet te worden?

Het herstellen van de automatische werking ken ik. Maar dit lijkt maar deels of 1 keer te werken. Maar ik kan het nog wel eens proberen.
En de silicone spray in de geleiders, zijn dit de rubbers of het mechanisme in de deur?

28 minutes ago, Buffie said:

Bedankt voor de snelle reactie.
Wielmoeren kan ik inderdaad controleren. Met hoeveel Nm dienen deze vastgezet te worden?

Het herstellen van de automatische werking ken ik. Maar dit lijkt maar deels of 1 keer te werken. Maar ik kan het nog wel eens proberen.
En de silicone spray in de geleiders, zijn dit de rubbers of het mechanisme in de deur?

130/135 nm wielmoeren

en kijk ook eens,of je stabilisatorstang, rechts geen speling heeft.

En als het kan je aan rechter kant op krikken en voor wiel rondraaien,misschien loopt die zwaar op de remschoen die blijft hangen,of vrij komt.

zeker de ,bovenste ruit geleiders,omdat ze daar zwaar gaan volgens je reply

2 hours ago, Bnz said:

130/135 nm wielmoeren

en kijk ook eens,of je stabilisatorstang, rechts geen speling heeft.

En als het kan je aan rechter kant op krikken en voor wiel rondraaien,misschien loopt die zwaar op de remschoen die blijft hangen,of vrij komt.

zeker de ,bovenste ruit geleiders,omdat ze daar zwaar gaan volgens je reply

Nou maak er maar 110 nm van. Is meer dan genoeg.

Ga even langs een garage om te kijken of er geen groot probleem is. 

Dank voor de antwoorden. Ik ga er van de week mee aan slag, en zal wel laten weten hoe het afgelopen is.

Sign in to follow this