Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
dhellebaut

Fiesta ST: Weghalen Blow Off Valve en terug naar standaard

Recommended Posts

Dag beste vrienden,

Ik ben net een weekje eigenaar van een Fiesta ST MK7 en ik vind het helemaal geweldig! Het enige wat ik persoonlijk wat minder vind is de after market Blow Off Valve (vermoedelijk van Forge) die de vorige eigenaar heeft geïnstalleerd. Het geluid van ontsnappende lucht elke keer het gaspedaal wordt losgelaten hoeft niet voor mij. Dit trekt net iets te veel aandacht als je bv de parkeerplaats van de supermarkt op rijd om maar iets op te noemen. 

Nu dacht ik, geen probleem, die laat ik er wel snel even afhalen door mijn garagist. Bij het bestuderen van de installatie echter merkte de garagist op dat als hij de BOV er wil afhalen hij de originele connector en behuizing terug nodig heeft. Eens gekeken op zijn computer stelde hij vast dat hij deze onderdelen niet apart kan bestellen. De enige twee opties die hij me meegaf waren:

1. Contacteer de vorige eigenaar en vraag of hij het originele stuk nog heeft. Spoiler alert: de vorige eigenaar is niet te bereiken :(

2. Koop een kapotte fiesta ST turbo en hergebruik de connector en het kapje die we nodig hebben om hem terug in de originele staat te zetten.

Ik ken van dit soort zaken jammer genoeg zelf heel weinig dus het komt er een beetje op neer dat ik niet goed weet wat doen. En dus uit laatste hoop vroeg ik mij af of er toevallig hier iemand is die hier ervaring mee heeft of ook al heeft meegemaakt en precies weet waar ik het over heb? Misschien geef ik niet genoeg info mee om me echt duidelijk te maken maar ik weet zelf niet goed naar wat ik moet zoeken. Ik vind heel veel filmpjes en handleiding terug om een BOV te plaatsen in de ST maar dus nergens om hem er terug af te halen en stock te zetten. Het volledig weghalen van de valve om een flutter geluid te krijgen kom je wel tegen maar dat is het dus niet denk ik dan. Of misschien is er wel een andere manier om mijn probleem op te lossen en maak ik het gewoon te moeilijk ik weet het niet.

Hoe dan ook, alvast bedankt om de tijd te nemen om deze boterham aan informatie te lezen!

Hopelijk tot snel.

ps. Mijn garagist vermoedde dat het om deze BOV ging: 
https://www.forgemotorsport.co.uk/Atmospheric_Dump_Valve_for_Ford_Fiesta_ST_180_Mk7--product--1134.html

Balen zeg! Ik vind de BOV ook heel irritant qua geluid. Vervelend ook dat de vorige eigenaar niet de onderdelen met de auto heeft meegegeven, ik bewaar altijd alles. Helaas kan ik je niet verder helpen, succes!

Als het een 50/50 blowoff recirculatie klep heeft wellicht iemand wel ervaring over het afsluiten van de blowoff delen en zo weer gewoon normale recirculatie te krijgen.

Wellicht dat het plaatsen van een andere aftermarket recirculatieklep anders makkelijker is om aan te komen, wellicht is dat een optie. Als die wel alle onderdelen bevatten die je nodig hebt.

Bedankt voor je reactie @TristanT ! Aha dus als ik het goed begrijp is heeft de ST standaard een recirculatieklep en is die bij de mijne vervangen door een dump valve?  

Dan kan ik al eens beginnen zoeken naar hoe zo een recirc klep in z'n werk zit en of dat een oplossing zou kunnen zijn, thanks!!

2 minutes ago, dhellebaut said:

Aha dus als ik het goed begrijp is heeft de ST standaard een recirculatieklep en is die bij de mijne vervangen door een dump valve? 

Ik dacht het wel, maar pin me er niet op vast. Er worden iig wel "upgraded" recirc valves verkocht dus mijn aanname was direct dat de OEM dat ook was. Lijkt me ook wel logisch gezien het zinloos is gefilterde lucht weg te gooien.

Klinkt veelbelovend inderdaad! Ik moet straks terug naar de garage om twee nieuwe remschijfjes te laten steken vanachter, dus ik kan het er wel eens over hebben met hem. Alleszins al bedankt voor de info!

of je monteert een 2e hands klep :) vast wel iemand die 1 te koop heeft