Jump to content
Fiestaclub.nl
Boris1998

1.0 ecoboost in de bergen

Recommended Posts

Goedenavond,

ik heb gezocht op het forum maar eigenlijk niet echt een antwoord gevonden.

Ik ben komende zomer van plan aardig wat kilometers door Europa te rijden. Ik ga hier dan ook vele bergen op en af. 

Wat zijn jullie ervaringen met stijle hellingen met het literblokje? 

Te minste ervaring opgedaan in Oostenrijk,Grosclockner op en af,prima,

Bij Krimmle pas over naar Gerlos makkelijk !!!

Alleen het af remmen op een 3 pitter valt tegen,ivm de compressie verhouding.Maar gewoon bij remmen,af en toe ff erop en  laten afkoelen.

Alleen 1 keer in zijn eerste versnelling de Fanzjozef spitze op,was stijl,om door te schakelen,was geen ruimte voor,gelijk bocht in zicht.

Maar afremmen op de motor,is iets om rekening mee te houden ,maar verders heerlijk !!

8 minutes ago, Steelmaster said:

En een beetje lekker op toeren houden denk? 

Nadeel is de compressie,daar drukt die gewoon door heen .

Is toch anders dan de 4 cilinder.

Daarom remmen zeer belangrijk bij afdalingen,niet constand erop,maar weer los en afkoelen.

Vind zoizo de ecoboost motoren niet echt remmen op de motor 

Als ik de st laat uitrollen duurt het een eeuw voor huis stil staat

Maar bedoelde voor het klimmen dat je hem wel rond de 3000 of meer toeren moet houden. Zo dat je niet alleen de moter op koppel laat werken maar ook op pk's

3 hours ago, Steelmaster said:

Vind zoizo de ecoboost motoren niet echt remmen op de motor

Klopt, dat was voor mij echt even omschakelen in het begin. In de bergen is het helemaal oppassen inderdaad.

1 hour ago, Leon Fiesta said:

Klopt, dat was voor mij echt even omschakelen in het begin. In de bergen is het helemaal oppassen inderdaad.

Dat viel mij ook al op inderdaad, afremmen op de motor is er niet bij. Iets om rekening mee te houden bergaf, Ben ook heel benieuwd hoe ik het ga ervaren zo berg op.

Met de Fiesta nog niet in bergachtig gebied geweest, maar wel Een afgeladen Focus (Station, 2015, 1.0 125 pk) naar Slovenië geweest.
Erg fijn blokje voor zulke ritten, nergens het gevoel gehad tekort te komen. De zesde versnelling vanaf halverwege Duitsland niet meer gebruikt.

Remmen op de motor viel me uiteindelijk reuze mee, versnelling gewoon laag genoeg houden. Moest op de snelweg Eigenlijk alleen echt remmen omdat sommige Duitsers constant met de voet op de rem staan.

On 20-6-2020 at 20:20, Boris1998 said:

Dat viel mij ook al op inderdaad, afremmen op de motor is er niet bij. Iets om rekening mee te houden bergaf, Ben ook heel benieuwd hoe ik het ga ervaren zo berg op.

Ik heb om mijn vaste woon-werktraject een vrij lange afslag van de snelweg met ruime bocht op het eind waar ik in mijn Ibiza soepeltjes van 130 km/u naar zo'n 30 km/u kon afzakken zonder te remmen, gewoon soepel op de motor laten afremmen in z'n 5 en op het laatst terug naar z'n 3 (zonder rare toerentallen van de motor o.i.d., gewoon met beleid). Dat ga ik met de Fiësta maar niet proberen, dan eindig ik met grasvlekken op het dak ben ik bang 🤣

@Leon Fiesta je bent te bang...:mrgreen: de fiesta st line geeft geen krimp als je een keer wat sneller een afrit neemt(je moet natuurlijk niet de grens gaan opzoeken). Ik verbaas mij nog iedere keer hoe goed het onderstel is van de Fiesta. Met name rotondes kun je ongelooflijk snel nemen als je wilt.

Het niet afremmen op de motor is mij idd ook al opgevallen. Ik begin er al aan te wennen inmiddels en anticipeer zo veel mogelijk. Scheelt ook weer iets brandstof.

16 minutes ago, MartinB said:

@Leon Fiesta je bent te bang...:mrgreen: de fiesta st line geeft geen krimp als je een keer wat sneller een afrit neemt(je moet natuurlijk niet de grens gaan opzoeken). Ik verbaas mij nog iedere keer hoe goed het onderstel is van de Fiesta. Met name rotondes kun je ongelooflijk snel nemen als je wilt.

Haha je kan 't mooi vertellen 😆 Ben ook niet zo bang voor de auto zelf maar meer voor de wetten van de natuurkunde. Die zijn weinig flexibel 😋

5 minutes ago, Leon Fiesta said:

maar meer voor de wetten van de natuurkunde. Die zijn weinig flexibel 😋

Dat klopt. Zelfs de duurste Porsches en Ferrari's kennen hun limieten. Aangezien wij niet de rijkunsten van Max Verstappen hebben,  gewoon met verstand handelen.

2 hours ago, MartinB said:

Dat klopt. Zelfs de duurste Porsches en Ferrari's kennen hun limieten. Aangezien wij niet de rijkunsten van Max Verstappen hebben,  gewoon met verstand handelen.

Precies. En ik durf wel te stellen dat ook Max Verstappen dat bochtje niet zou halen met een Fiësta (zonder te remmen), zelfs niet als die de wegligging en grip van een F1-wagen zou hebben. 😎

Goedemorgen, met de Fiesta st line 2020 nog niet in de bergen geweest maar wel heel wat bergen gehad met een Focus 1,0 l 125pk. Inderdaad weinig compressie dat is voor het uitrollen bij een rotonde niet erg (scheelt brandstof) maar in de bergen schiet je gauw door naar erg hoge toerentallen zeker als de weg steil is. Wat ik deed was de airco aanzetten dat scheelt ook een beetje en als de weg niet al te steil is kun je mooi naar beneden blijven gaan zonder te remmen.

Flink wat bergen en hellingen gehad vandaag. En eerlijk is eerlijk, wat doet ie het makkelijk zeg. Verbazingwekkend vind ik het echt, ben positief verrast

Guest

Ik zou graag als tip willen geven, maak wat meer toeren dan je normaal gesproken zou doen. Heb tijdens twee vakanties gehad (Oostenrijk en Duitsland), dat ik te laag in toeren reed, en mijn turbo in de noodloop ging. Paar weken geleden nog gebeurt tijdens een rit in Kaunertal op weg naar 2750 meter. Normaal gesproken schakel in tussen de 2000 - 3000 maar in de bergen kom je dan rond de 1800 toeren bij op schakelen. Dit vind de motor niet leuk in combinatie met de bergen. Het is best schrikken als je op weg naar 2750 meter geen turbo meer hebt :D De motor geeft namelijk geen storingscode, na opnieuw starten wordt de motor gereset en werkt de turbo weer. Over het turbo probleem is wel een topic op dit forum. Verder inderdaad veel rijplezier in de bergen. Alleen soms wat minder prettig voor de passagiers in de bergen / bochten.  

On 12-7-2020 at 18:47, NBe said:

Ik zou graag als tip willen geven, maak wat meer toeren dan je normaal gesproken zou doen. Heb tijdens twee vakanties gehad (Oostenrijk en Duitsland), dat ik te laag in toeren reed, en mijn turbo in de noodloop ging. Paar weken geleden nog gebeurt tijdens een rit in Kaunertal op weg naar 2750 meter. Normaal gesproken schakel in tussen de 2000 - 3000 maar in de bergen kom je dan rond de 1800 toeren bij op schakelen. Dit vind de motor niet leuk in combinatie met de bergen. Het is best schrikken als je op weg naar 2750 meter geen turbo meer hebt :D De motor geeft namelijk geen storingscode, na opnieuw starten wordt de motor gereset en werkt de turbo weer. Over het turbo probleem is wel een topic op dit forum. Verder inderdaad veel rijplezier in de bergen. Alleen soms wat minder prettig voor de passagiers in de bergen / bochten.  

Als ik met 130 een helling op ging zat ie boven de 2000 toeren, op de cruisecontrol ging ie zonder moeite en vertraging omhoog. De kleinere weggetjes inderdaad goed in de toeren gereden. Stiekem klinkt het dan nog best leuk ook. Heerlijk leuk rijdende auto, ook in de bergen weet ik nu. Blijf het toch gek vinden, Fiesta blijft me steeds meer verbazen. 215 gereden op de gps tijdens een rondje Duitsland en ook nog zo goed in de bergen van Frankrijk.

Heb al een paar zomervakanties Oostenrijk met de Fiesta 1.0 125pk er op zitten. Geen enkel probleem bergop. Berg af is er een bepaalde route vlakbij ons huisje (vanaf Hintertall naar Dienten) waar ik altijd wat huiverig voor ben, klamme handjes. Dat is een stuk van een paar kilometer licht tot stevig dalend. Die auto blijft maar doorduwen bergaf. 3 pitter heeft weinig in te brengen bergaf dus toeren blijven maar oplopen waardoor je meer moet bijremmen dan je gevoelsmatig zou willen. Zeker als je achter een andere auto zit die wel met constant tempo daalt. Je loopt dan telkens in op zijn kofferbak. Eenmaal beneden stop ik meestal even en als je dan uitstapt ruik je de remmen aardig. Trommels achter zijn bloedje heet. Het is ook niet dat je de auto maar vaart laat maken want er zitten best wat bochten in het stuk waarvoor je flink langzamer moet.

On 13-9-2020 at 15:40, Jesco said:

Heb al een paar zomervakanties Oostenrijk met de Fiesta 1.0 125pk er op zitten. Geen enkel probleem bergop. Berg af is er een bepaalde route vlakbij ons huisje (vanaf Hintertall naar Dienten) waar ik altijd wat huiverig voor ben, klamme handjes. Dat is een stuk van een paar kilometer licht tot stevig dalend. Die auto blijft maar doorduwen bergaf. 3 pitter heeft weinig in te brengen bergaf dus toeren blijven maar oplopen waardoor je meer moet bijremmen dan je gevoelsmatig zou willen. Zeker als je achter een andere auto zit die wel met constant tempo daalt. Je loopt dan telkens in op zijn kofferbak. Eenmaal beneden stop ik meestal even en als je dan uitstapt ruik je de remmen aardig. Trommels achter zijn bloedje heet. Het is ook niet dat je de auto maar vaart laat maken want er zitten best wat bochten in het stuk waarvoor je flink langzamer moet.

Zoals je het omschrijft zou ik denken dat je in een te hoge versnelling zit.

10 hours ago, Mikkem said:

Vraag ik me af. Mijn ervaring is dat de MK8 amper afremt op de motor. Dat merk je al hier in het vlakke Nederland.

12 minutes ago, Leon Fiesta said:

Vraag ik me af. Mijn ervaring is dat de MK8 amper afremt op de motor. Dat merk je al hier in het vlakke Nederland.

Ik vond het met de 1.0 125 pk in de Focus enorm meevallen.

Er wordt hierboven omschreven dat de 4 cilinder beter afremt dan de 3 cilinder. Ik had vroeger een Audi 80 1200cc 4 cilinder en die remde ook totaal niet op de motor, dus warme remmen na de afdaling van de  Grossglockner. Heeft het afremmen vooral te maken  met de compressieverhouding i.c.m. de aantal cc's? Ik neem aan dat de 3 cilinder 1500 cc van Ford beter afremt dan de 1000cc .

13 hours ago, Mikkem said:

Ik vond het met de 1.0 125 pk in de Focus enorm meevallen.

Oh dat zou kunnen hoor, geen ervaring met die auto :) En waarschijnlijk is het ook maar net wat je gewend bent, mijn vorige auto (Ibiza) remde fantastisch af op de motor, die hield zich fantastisch in de Oostenrijkse heuvels. Bij de Fiesta moest ik al flink oppassen/bijremmen in de heuvels van Limburg. 

On 15-9-2020 at 12:40, Mikkem said:

Nee hoor, ook in 2 blijft motor gewoon doorlopen tot rode gebied als je niet remt. Maar dit is alleen (storend) op bepaalde trajecten vanaf een bepaalde sterkte van daling. Als het net iets vlakker is dan is het prima beheersbaar. Zoals ik zei, een bepaald traject bij onze vaste vakantieplaats in de buurt is een paar kilometer non-stop dalend met wat leuke bochten erin waar je echt wel vaart moet minderen. 

Heeft te maken met dat die 1 liter 3 cilinder weinig inhoud heeft en weinig tegendruk geeft denk ik. De dunne 5w20 olie zal ook niet helpen. Airco aan lijkt iets te helpen, maar fijn voelt het niet naarmate een daling lang duurt.