Jump to content
Fiestaclub.nl
Mdv53

Info cluster tft

Recommended Posts

Goedemorgen, 

Sinds een week rij ik in een nieuwe ford fiesta mk8 st line. Nu mis ik eigenlijk 2 dingen. Is het mogelijk om in het info cluster(scherm tussen de toerenteller en snelheidsmeter) de versnelling weer te geven. Je hebt wel een schakelindicator, maar een permanente weergave zou handig zijn. 

2de vraag. Is het mogelijk om de tijd in dit cluster scherm weer te geven? 

Zijn beide misschien mogelijk met bijv. Forscan? 

On 17-6-2020 at 08:16, Mdv53 said:

Goedemorgen, 

Sinds een week rij ik in een nieuwe ford fiesta mk8 st line. Nu mis ik eigenlijk 2 dingen. Is het mogelijk om in het info cluster(scherm tussen de toerenteller en snelheidsmeter) de versnelling weer te geven. Je hebt wel een schakelindicator, maar een permanente weergave zou handig zijn. 

2de vraag. Is het mogelijk om de tijd in dit cluster scherm weer te geven? 

Zijn beide misschien mogelijk met bijv. Forscan? 

Ik ben ook nieuwsgierig naar de tijd op het cluster scherm, al iets gevonden?

Ik vraag me af of naast het "custom" instellen van die dingen er ook een optie is om die eeuwig irritante (kleinigheidje) meldingen uit te zetten. 
oa : Gordels / Vragen naar Sensor aan etc. 

Misschien dat iemand dit ook gelijk weet ?

1 hour ago, RoninMK8 said:

Ik vraag me af of naast het "custom" instellen van die dingen er ook een optie is om die eeuwig irritante (kleinigheidje) meldingen uit te zetten. 
oa : Gordels / Vragen naar Sensor aan etc. 

Misschien dat iemand dit ook gelijk weet ?

Ik denk dat het met forscan wel mogelijk is

17 hours ago, RoninMK8 said:

Gordels / Vragen naar Sensor aan etc. 

Dit kan idd niet standaard in de EU voor zover ik weet en zal via dealer/ids of forscan moeten. Ga langs bij de dealer zou ik zeggen aangezien dit een veiligheidssysteem is. Er zijn online ook wel manieren te vinden als je goed zoekt maar of die werken in de EU Fiesta's is mij niet bekend.

Als het goed is houd hij er ook na 5 minuten mee op mocht je door willen rijden, het lampje blijft branden. Daarentegen vraag ik mij af of het nut heeft: als het stuk is, dan zou ik het repareren ivm de airbags (en de 'engine light' die dan aan staat) en anders kan je ook gewoon de gordel aan doen. Ik heb zo nu en dan het een en andere op de bijrijderstoel staan dat de sensor triggert, wat ik dan gewoon vastzet met de gordel, blijft het ook nog eens goed liggen als ik een beetje vlot  de bocht door ga. Onder de 10km/h doet hij het overigens niet is mijn ervaring.

Ik weet niet hoe het bij Ford en de Mk8 Fiesta's zit maar meestal gaan de airbags niet af in nieuwere systemen als de gordel niet om zit. Omdat het meer schade doet dan goed. Echter dit is niet altijd het geval, maar in het geval dat hij alsnog wel afgaat ben je dubbel zuur: eerst kop je de airbag+gedeelte van de explosie (want je zit dichterbij dan zou moeten) en daarna de voorruit aangezien de gordel en de airbag je niet/niet genoeg afremmen. Grote kans dat je de hoofdpijn van de airbag dan niet meer voelt zodra je doorschiet, dat dan weer wel.

Over je andere vraag in de Mk8 infoscherm:
PRND (automaat) kan wel voor zover ik weet als je stil staat, versnelling dacht ik niet. Volgens mij heeft de ST enkel een shift indicator en die zou je via AsBuilt in de IPC mogelijk aan kunnen zetten maar dan moet je wel het ST lampje hebben. Er zijn ook aftermarket dingen voor te vinden. 

Over de tijd: Nog niet tegen gekomen dat iemand dat er op heeft gezet op andere fora, maar dat zegt niet dat het niet kan aangezien ik daar niet op gezocht heb. Kijk anders even bij de Focus dames en heren of via google translate op de russische fora, die willen nog wel eens gekke dingen uithalen of instellingen vinden. Het staat als het goed is wel op het sync scherm, maar dat is niet echt centraal voor de bestuurder natuurlijk.