Jump to content

Keuren en verzekering na chiptuning.

Recommended Posts

Hi allemaal,

Ik ben van plan om mijn MK7.5 1.0 Ecoboost binnenkort te laten chiptunen.

Bij een vermogens upgrade van meer dan 20% moet hij officieel opnieuw gekeurd worden door de RDW.

Daarnaast moet ook de verzekering worden ingelicht, immers een snellere auto kan een hardere klapper maken dus mogelijk gaat de premie omhoog.

Mijn vraag is dan ook of jullie dit allemaal braaf hebben gedaan en wat de verschillen zijn in wegenbelasting/verzekeringspremie? En zo nee waarom niet.

Ik zou mij niet zoveel zorgen maken, maar als ik mijn verzekeringsvoorwaarden lees zou ik minder goed verzekerd zijn als de auto niet voldoet aan de wettelijke eisen. Er zitten vele gradaties in uiteraard.

Het kost waarschijnlijk meer om te achterhalen of je iets gedaan hebt om de constructie van de wagen "buitenwettelijk te beinvloeden" dan dat het waard is, dus tenzij je het rijksmuseum binnevliegt en de nachtwacht aan diggelen rijd denk ik dat je wel goed zit en ze het niet gaan proberen.

Meestal zijn er toch (als je de veroorzaker bent) makkelijkere manieren om te voorkomen dat ze moeten betalen of ze het op jouw kunnen verhalen dan de pcm open te schroeven en uit te lezen: "Roekeloos rijgedrag", ofwel: te hard rijden, hoeken, onnodig remment etc.

• 2 weeks later...

Ik heb het even uitgezocht:

• Keuring bij de RDW is eenmalig €55.
  • Wegenbelasting blijft gelijk.
  • Verzekering €1,50 in de maand omhoog (dit is natuurlijk persoonsafhankelijk).

Persoonlijk vind ik eenmalig een paar tientjes (terwijl je een paar honderd euro uitgeeft aan tuning) en 1,50 euro in de maand aan verzekering extra niet echt een reden om dit niet volgens het boekje te doen, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zich bepalen.

On 10-6-2020 at 13:48, TristanT said:

Het kost waarschijnlijk meer om te achterhalen of je iets gedaan hebt om de constructie van de wagen "buitenwettelijk te beinvloeden" dan dat het waard is, dus tenzij je het rijksmuseum binnevliegt en de nachtwacht aan diggelen rijd denk ik dat je wel goed zit en ze het niet gaan proberen.

Meestal zijn er toch (als je de veroorzaker bent) makkelijkere manieren om te voorkomen dat ze moeten betalen of ze het op jouw kunnen verhalen dan de pcm open te schroeven en uit te lezen: "Roekeloos rijgedrag", ofwel: te hard rijden, hoeken, onnodig remmend etc.

Maar de Nachtwacht is dus meer waard dan een zich aan de regels houdend, die gewoon zich gedraagt in het verkeer zonder vrooooeeeémmmm en brooooooeeeémmmm 🤔, en de klos wordt? 

Ik zou die paar extra tientjes / €1,50/mnd (€1,50 hoop ik) dan ook uitgeven voor iets meer 210 - 240   vroemvroeeém&broembroeeém Nm. Alleen al kickloos uit empathisch vermogen hebbend te doen 🤓. Ieder zijn keus, maar gewoon gedragend slachtoffer wordend van, met zich een niet aan de regels houdend, tja, roept bij mij toch wel iets anders op. Maar goed overal worden vouten gemaakt, maar soms ligt het er dik bovenop 😳. "Ook nu is/was op Malieveld / Amsterdam etc. met de stoere intereseerd me niet kickgestresteuitlaatklep mannen, tot dat anderen weer der de klos van worden", met anderhalve/twee mtr. negeerders. Maar dat terzijde.  🤔

Mijn verzekering zegt: opnieuw keuren en aanmelden boven de 20% vermogens toename 🤓

Ik heb het wel gedaan. Gezien ik van een 1.6 met 105 pk naar een 1.8 met 171 pk ben gegaan.

Het risico is mij te groot met een swap. Een simpele tuning van een paar pk zou ik niks aan doen

• 4 months later...
12 hours ago, Robbenley said:

Idd, ze gaan een verongelukte auto echt niet meer op de testbank zetten, no worries👍

Maar het duurd niet lang meer, de verplichte EU zwarte terugblikkende doos kunnen ze er uit halen en uitlezen 😬, net als bij vliegtuigen al lang is voor crashes te kunnen reconstrueren, met hoe was dat mogelijk die crashes, wat was de oorzaak 🤔? Net als nu als je toch tussen twee flitspalen gas geeft, kunnen ze je toch binnen een sec. via Leeuwarden een blauwe brief sturen/rijbewijs kwijt, met dat was JIJ 😎! Vraag Chrissie9* maar van de/het A15 - 2018 aventure! Maar dat effe terzijde, maar het komt nl. ! 😔 

Text, Not approved by an Moderator yet !

Ik heb het opgezocht voordat ik ging chippen (nouja, nagevraagd bij iemand die de wet&regelgeving vrij goed kent), en zelf een beetje onderzoek gedaan.
Het wordt gedoogd zolang je je aan een paar simpele regels houdt:
1. Het mag niet (te)veel extra herrie maken, dit is de voornaamste reden dat een getunede auto motorisch (imho terecht) op staande gehouden wordt.
2. De ramen mogen niet meer verblind zijn dan wettelijk voorgeschreven, en de meeste voorramen zijn al af-fabriek de maximale tint.
3. de banden mogen niet uitsteken tov de wielkappen, hierbij wordt het hoogste punt van het wiel t.o.v. het hoogste punt van de kap als ijkpunt genomen (als de carrosserie dus tabs naar binnen afloopt mag de band daar wel uitsteken, zolang hij dat aan de bovenkant maar niet doet (bij rechtstaande wielen uiteraard)
4. Je mag geen uitstekende delen hebben (zoals een achterspoiler die breder is dan je auto)
4. Je mag geen scherpe delen hebben (zoals een achterspoiler ála DTM met van die lekkere scherpe zijpanelen erop)
5. Je dient je gewoon aan de verkeersregels te houden.

en dan als losse nog, en dat is een vervelende, Artikel 5, het "kapstok artikel": Je dusdanig in het verkeer gedragen dat je een gevaar vormt, dan wel kan vormen voor jezelf of anderen.

Als jij dus als een idioot gaat lopen crossen met je getunede auto, en over verdijfvlakken, doorgetrokken strepen, rode lichten, snijden, bumperkleven, etc etc. gaat doen, dan kan je erop wachten dat meneer agent je op een gegeven moment staande houdt (getuned of niet), als hij dan getuned is en dat valt buiten de normen van de RDW zoals je die zelf al aangaf, dan moet je heel hard hopen dat hij een gelukkig man is, en een leuk weekend achter de rug heeft, want dan staat hij wel in zijn recht je auto technisch te laten keuren als hij aannemelijk kan maken dat hij niet standaard is.

Qua keuring, is de vermogenstest geen afkeurpuntje (en wordt als zodanig dan ook eigenlijk nooit gedaan), zolang hij voldoet aan geluids- en uitstoot- normen.

On 22-6-2020 at 13:04, Deemster said:

Ik heb het even uitgezocht:

• Keuring bij de RDW is eenmalig €55.
  • Wegenbelasting blijft gelijk.
  • Verzekering €1,50 in de maand omhoog (dit is natuurlijk persoonsafhankelijk).

Persoonlijk vind ik eenmalig een paar tientjes (terwijl je een paar honderd euro uitgeeft aan tuning) en 1,50 euro in de maand aan verzekering extra niet echt een reden om dit niet volgens het boekje te doen, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zich bepalen.

Dat is incorrect, verandering van verlichting is € 55,-, motorische veranderingen al snel een veelvoud, én je loopt de kans afgekeurd te worden.
Wegenbelasting blijft alleen gelijk als de auto niet per ongeluk net in een andere categorie valt. (Zo kan het dus heel voordelig zijn om hem te laten keuren als bijvoorbeeld je auto 1005KG weegt en je er lichtgewicht wielen wielen zijn een slecht voorbeeld, ik denk niet dat die geaccepteerd zouden worden, maar bijvoorbeeld een Carbon-Fiber motorkap oid (iets wat vast zit aan het chassis) lijkt me een beter voorbeeld, waardoor de auto opeens nog maar 999KG weegt, dan komt hij dus in een betere tariefgroep)
Verzekering die opeens meer gaat vragen lijkt mij alleen in het geval je auto in een andere groep/schaal komt, daarentegen als je je verzekering niet informeert over je upgrades kan het in geval van schade wel moeilijk worden je upgrades vergoed te krijgen.

De algemene RDW site voor herkeuring is hier te vinden: https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/bedrijven/individuele-goedkeuring-aanvragen/auto

En de wetgeving omtrent keuringseisen zijn te vinden in Regelgeving Voertuigen Hoofdstuk 6: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2020-10-15/#Hoofdstuk6

Share

• Create New...